Ombouw Hoekse Lijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Littlebusdriver »

Er reden toen ook speciale spitsSprinters (ofzo) met minder zitplaatsen en veel staplaatsen met hangpalen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door MdJ »

Aan de andere kant: Er werd gereden met losse SGM-3'tjes en losse SGM-2'tjes. Dus dat het dan druk wordt, is het ook wel logisch..
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Daniel »

Littlebusdriver schreef:Er reden toen ook speciale spitsSprinters (ofzo) met minder zitplaatsen en veel staplaatsen met hangpalen.
Die reden pas vanaf Vlaardingen Centrum en worden in het metrotijdperk (als het ooit begint) ook soort van vervangen door de spitsritten van lijn B tot Vlaardingen.
MdJ schreef:Aan de andere kant: Er werd gereden met losse SGM-3'tjes en losse SGM-2'tjes.
Voorbij Vlaardingen kwamen vooral drietjes, maarja, tussen Vlaardingen en Rotterdam was het wel een van de meest frequente treindiensten met 8x/uur een trein en daardoor ook de enige kwartiersdienst die onder één treinserienummer gereden werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Bemined »

De spitstreinen naar Vlaardingen worden vervangen door lijn A die in de spits tot Vlaardingen West gaat doorrijden (een station verder dus dan de spitstreinen van de NS). Wat echter niet overgenomen gaat worden zijn de vier spitsritten vanaf Hoek van Holland Haven die de NS in de ochtend reed. De NS bediende in de ochtend Hoek van Holland Strand niet en daardoor konden de treinen eerder keren en kon een kwartierdienst Hoek van Holland Haven-Rotterdam aangeboden worden met hetzelfde aantal treinstellen. De RET is van plan de gehele ochtendspits een 20 minuten frequentie aan te bieden.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Ferdinand »

Ik zat een beetje rond te kijken op wikipedia bij alle pagina's over de metronetwerken in de BeNeLux. Daar zag ik staan dat de Brusselse metro de drukste van de BeNeLux is met 370.000 passagiers per dag. Zou Rotterdam Brussel kunnen inhalen wanneer de Hoekselijn geopend wordt? (nu maken 300000 mensen per dag gebruik van de Rotterdamse metro)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door ODRAIL »

Blijft het oude NS stationsgebouw in van Hoek van Holland Haven in de toekomst bestaan? Of wordt deze gesloopt?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door tsov »

KM46 schreef:Blijft het oude NS stationsgebouw in van Hoek van Holland Haven in de toekomst bestaan? Of wordt deze gesloopt?
Het stationsgebouw is een monument, dus dat zal blijven staan. Werd ook al eerder gemeld in dit topic.
OV fan Utrecht schreef:Ik zat een beetje rond te kijken op wikipedia bij alle pagina's over de metronetwerken in de BeNeLux. Daar zag ik staan dat de Brusselse metro de drukste van de BeNeLux is met 370.000 passagiers per dag. Zou Rotterdam Brussel kunnen inhalen wanneer de Hoekselijn geopend wordt? (nu maken 300000 mensen per dag gebruik van de Rotterdamse metro)
Brussel is ook lekker bezig, de drukke ondergrondse Noord-Zuidtramlijnen 3 en 4 worden verbouwd tot volwaardige metrolijn. Brussel zal dus wel aan kop blijven.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Mdk »

OV fan Utrecht schreef:Ik zat een beetje rond te kijken op wikipedia bij alle pagina's over de metronetwerken in de BeNeLux. Daar zag ik staan dat de Brusselse metro de drukste van de BeNeLux is met 370.000 passagiers per dag. Zou Rotterdam Brussel kunnen inhalen wanneer de Hoekselijn geopend wordt? (nu maken 300000 mensen per dag gebruik van de Rotterdamse metro)
Hoe verhoudt dit zich met de Amsterdamse metro? Helemaal met de nzl prognose erbij. (ja ik ben te lui om te Googlen)
Bemined schreef: De NS bediende in de ochtend Hoek van Holland Strand niet en daardoor konden de treinen eerder keren en kon een kwartierdienst Hoek van Holland Haven-Rotterdam aangeboden worden met hetzelfde aantal treinstellen. De RET is van plan de gehele ochtendspits een 20 minuten frequentie aan te bieden.
Wow dat voelt tegenstrijdig, trein wordt metro, maar rijdt minder vaak.
Bij twijfel altijd klagen
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Ferdinand »

"Slechts" 194000 reizigers per dag voor de Amsterdamse metro. Amsterdam zal met de Noord-Zuidlijn denk ik niet eens de 300000 halen of wel?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door trolly »

Het Parool meldt in 2015 dat de Gemeente Amsterdam voor de Noord/Zuidlijn rekent op 121.000 passagiers per dag. Als dat niet al te veel ten kostte van de Oostlijn gaat, dan zou die 300.000 dus gepasseerd moeten worden. Maar hoe het echt wordt weet je in september.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Bemined »

Het geld is gevonden, de verlenging naar het strand staat dus niet langer ter discussie: https://www.rijnmond.nl/nieuws/164882/T ... -het-spoor
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door busfanNL »

Hehe nou gelukkig. Wat gaat er gebeuren in de tussentijd dat de metro tot station haven rijdt. Rijden de huidige MAN pendelbussen dan tussen haven en strand tot 2020????
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Bemined »

Ten tijde van het vervoersplan 2018 was dat nog niet bekend:
De verlenging naar het nieuwe (dichter bij het strand gelegen) station Hoek van Holland Strand zal later opgeleverd worden. Tot die tijd zal een nog nader uit te werken alternatieve vervoeroplossing naar Hoek van Holland Strand worden geboden.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Mikos »

Debacle Hoekse Lijn bij Rotterdam door slechte regie en voorbereiding

15 februari 2018

De problemen bij de ombouw van de Hoekse Lijn zijn veroorzaakt door een combinatie van onvoldoende regie en coördinatie en een gebrekkige organisatie en voorbereiding.

Dat concludeert een onderzoekscommissie van de Rotterdamse gemeenteraad. Vorig jaar april moest de spoorlijn tussen Hoek van Holland en Rotterdam omgebouwd worden tot metrolijn. Dit ging volledig mis. Al snel werd duidelijk dat de gestelde deadline van vijf maanden niet gehaald zou worden. Ook de tweede uitgestelde datum, in december, werd niet gehaald.

Bron en meer...
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Durashift »

Was 5 maanden, met de juiste voorbereiding en regie, dan wel mogelijk?
Spreekt het rapport zich daar ook over uit?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Bemined »

Ik heb het document even snel doorgekomen, de vijf maanden waren waarschijnlijk technisch wel haalbaar geweest, maar dan hadden alle voorbereidingen gereed moeten zijn. Dat laatste was dus absoluut niet het geval, in 2016 waren er al vertragingen in het project, die stilgehouden werden. In februari/maart 2017 is er daarom ook een (ook stilgehouden) negatief advies afgegeven om te beginnen met de ombouw, maar dat was blijkbaar te laat om de trein nog enkele maanden langer te laten rijden, en men is dus doorgaan met de planning, wetende dat de kans op slagen minimaal was.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door katvis »

Het is toch te bizar voor woorden dat zulke dingen zo stilgehouden worden... Al helemaal met zo een uitloop en ook nog eens meerdere malen stilhouden.
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door ODRAIL »

Men heeft duidelijk niets geleerd van het debacle bij de RandstadRail.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Wubbo »

Volgens mij waren de oorzaken van het misgaan bij RandstadRail anders dan nu bij de Hoekse Lijn, al is het zeker waar dat de lessen van RandstadRail niet zijn meegenomen (ook op het gebied van projectmanagement en dergelijke).

Ik heb net met veel verbazing stukken van het rapport, pdf zitten lezen. Mijn conclusie: iedereen heeft zitten falen en niets is goedgegaan.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Geert »

Wat ik echt niet begrijp is (als je het rapport leest) hoe men een 'go' heeft afgegeven om in april te starten, wetende dat er vrij forse risico's waren, de planning zeer krap was (geen buffer) én een groot deel van het leidingenwerk nog niet klaar was terwijl dat een absolute vereiste was voor die planning. Los van wat er daarna allemaal is misgegaan, maar dat had een hoop ellende aan verbussing kunnen schelen...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Aking »

Dan gaat het geld van de kaartjes in ieder geval niet naar die vermaledijde NS toch? *O*
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Durashift »

Altijd mooi, zulke zinnen in een onderzoeksrapport.
Raadsonderzoek Hoekse Lijn schreef:De aanbevelingen van de onderzoekscommissie zijn nuttig om toekomstige projecten beter te
laten lopen. Wij hopen dan ook vooral dat dit onderzoek bijdraagt aan het lerend vermogen van de gemeentelijke organisatie.
Zou een dergelijke zinsnede niet ook in één of ander RandstadRail onderzoeksrapport gebruikt zijn?
Kennelijk niet (opnieuw) gelezen voordat met het ombouwproject begonnen is... (A)

Nope... lessen uit het verleden zijn niet toegepast..
Raadsonderzoek Hoekse Lijn schreef: Er is te lang onvoldoende gedacht en gewerkt vanuit
het concept van een werkend vervoerssysteem.
Duidelijke afspraken hieromtrent en een daad-
werkelijk goed functionerende directieraad en
stuurgroep ontbraken. Dit is onbegrijpelijk, gezien
de eerdere positieve ervaringen hiermee bij het
project RandstadRail

Verder ontbrak het aan een duidelijke
besluitvormings- en overlegstructuur met heldere
escalatieafspraken, was er onvoldoende tijdige
aandacht voor systeemintegratie en werd niet vanuit
één projectorganisatie gewerkt. Dit zijn uit het project
RandstadRail en uit de Rotterdamse Standaard voor
Projectmatig Werken (RSPW) afkomstige leerpunten, die niet zijn toegepast.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Klaasje »

De vraag is of je verbussing had kunnen voorkomen. Dan had je heel vroeg moeten zijn. Op dat moment was er gewoon nog te weinig overzicht. Ik denk niet dat je NS en ProRail twee maanden van te voren had kunnen bellen met de mededeling dat ze nog even mogen rijden.

Wat verder echt kneuterig is, is dat de baanlichamen in een late fase te smal bleken te zijn voor de bovenleiding. Dat is gewoon slecht integraal ontwerp. Zoiets moet je aan het begin van het ontwerpproces al in de smiezen hebben. Het is niet iets wat onder de grond verscholen ligt te wachten totdat het ontdekt wordt.

Toch valt ook op hoeveel er buiten de invloedsfeer van de projectorganisatie zelf is misgegaan. Een aannemer van een kritisch element die pas een maand voor oplevering weet hoe die het uit gaat voeren bijvoorbeeld. Als je het over meer dan 50 km kabelgoot en een paar duizend km aan kabels hebt...

En ja, die spoorbeveiliging. De testomgeving was vertraagd beschikbaar. Dan kan je wachten op een drama. Kennelijk gingen andere projecten van hetzelfde bedrijf ook fors de vertraging in.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door BusFreakRotterdam »

Vanaf HVH zijn ze al volop bezig met testritten op volle snelheid. Leuk om te zien!
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door katvis »

Nu al volledige snelheid? Ik dacht dat het voorlopig bij 80 km/h bleef? Als ze nu al met 100 km/h testen, zou ik bijna durven zeggen dat ze voorlopen op schema _O_
PSA: Links gaan, rechts staan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten