Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door 88122903 »

De Italiaanse stad Florance gaat de komende jaren in verschillende plaatsen nieuwe bushaltes met de naam Eyestop introduceren.
Deze opvallende transparante haltes is meer dan een futuristisch ontwerp, er zijn in de glazenwanden een aantal e-INK screens ingebouwd.
Reizigers kunnen de schermen bedienen door deze met hun vingers aan te raken. De schermen tonen onder andere de vertrekstaten, route-informatie en de exacte plaats van de bus.
Mocht het blijken dat de bus nog even op zich laat wachten kan de passagier onderwijl zijn e-mail nakijken.
ROVER vindt het achterliggende concept en de bushalte zelf een zeer inspirerend voorbeeld voor stadsbestuurders en de NS.


Bron:http://reizigersov.hyves.nl/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Fles »

Wat een hippies daar. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de hele boel gesloopt en getrashed is. En dat ECHT niemand dat zag aankomen. :roll: En het gaat economisch al zo goed in Italië...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6028
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door AppleMoose »

88122903 schreef: Mocht het blijken dat de bus nog even op zich laat wachten kan de passagier onderwijl zijn e-mail nakijken.
Dat kan al enkele jaren via den mobiele telefoon...
En als je echt geen 2 seconden zonder e-mail en/of internet kan, ben je wel een beetje sneu vind ik :?

En Rover? die vind alles zeer inspirerend, zolang het maar heel veel geld kost en totaal onrealistisch is.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Ruben »

Indien het anti-vandalisme technisch inpasbaar is, zou ik erg positief tegen zo'n halte aankijken. En dan met name de digitalisering van de reisinformatie; ik vind dat dit nogal ontoereikend is soms. Nu kan je dit natuurlijk ook anders verbeteren, maar toch. Mail checken etc. is idd grote onzin, al is entertainment in zo'n hok soms best gewenst. Betere actuele reisinfo zou men overal in NL eens mee aan moeten komen...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6028
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door AppleMoose »

Entertainment in zo'n hok?
Daar kan je zelf voor zorgen. Boekje lezen, muziekje luisteren, klungelen op je mobiel, 's om je heen kijken (okey, niet overal aan te raden, kan deprimerende bijwerkingen opleveren) en als je met anderen reist kan je daar ook 's een gesprekje mee aanknopen (kan ook met een vreemde passagier overigens). Een vervoerder is verantwoordelijk voor het vervoer en het leveren van (actuele) informatie en wachtruimtes, niet voor entertainment. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

Het leveren van actuele informatie gaat langzaam, maar het begint er een beetje aan te komen. (zo zijn ze hier ook digitale inforborden aan het plaatsen op de route van lijn 43 Apeldoorn-Dieren-Arnhem). Geduld is een schone zaak : :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Ruben »

Een vervoerder is er zeker niet verantwoordelijk voor, dit schaar ik onder service. Het hoeft ook zeker geen tv te zijn o.i.d. maar iets om de kille haltes op te fleuren zou best leuk zijn. Maar laten we beginnen met een abri op de plekken waar ze horen, want deze staan soms bij de rustige haltes terwijl de drukke zonder zitten. Mooiste voorbeeld lijn 7 in Apeldoorn, waar onlangs een verlenging naar een nieuwbouwwijk is doorgevoerd en waardoor het ding geen lus meer rijdt. Als gevolg hiervan zijn de haltes richting centrum aan de andere kant van de weg gekomen, maar de abri's staan aan de rustige kant van de lijn, richting die nieuwbouwwijk, omdat dat eerder de enige halteplek was. :idea:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6028
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door AppleMoose »

Pogingen om haltes op te leuken zijn in het verleden al mislukt omdat er bepaalde menschen in Nederland wonen die niet met hun vingertjes van andermans spullen kunnen blijven. Ik snap dan ook wel dat de vervoerder daar nauwelijks energie en geld in steekt.

Meer Abri's ben ik wel voor!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Karl »

Of entertainment nou wel of niet gewenst is, het kan wel bijdragen aan financiering van de abri. Entertainment kan namelijk ook geld opleveren.
Het is een spectrum.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door JWM »

Zijn al niet veel abri's kostendekkend doordat er 1 of 2 reclameposters inhangen?

Wat mij betreft ontwikkelt men eens een fatsoenlijke mobiele applicatie met actuele reisinfo. Bijna alle bussen wel gps aan boord en mobiel internet neemt de komende jaren ook alleen maar toe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Suus »

Bijna alle abri's met advertenties erin zijn eigendom van bedrijven als CBS Outdoor of JCDecaux. Die leveren en onderhouden die dingen voor een laag bedrag of helemaal gratis in ruil voor advertentieruimte. Ik denk dat je zeker die kant op moet kijken naar de ontwikkeling van abri's met extra voorzieningen.

Verder zie ik het gebruik van mobiel internet zo'n vlucht doormaken dat investeren in tv's voor vermaak wat overbodig is. Wel leuk zijn die haltepalen in Limburg, waarvan een flink aantal een klein schermpje heeft met daarin actuele vertrektijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Geert »

JWM schreef:Zijn al niet veel abri's kostendekkend doordat er 1 of 2 reclameposters inhangen?

Wat mij betreft ontwikkelt men eens een fatsoenlijke mobiele applicatie met actuele reisinfo. Bijna alle bussen wel gps aan boord en mobiel internet neemt de komende jaren ook alleen maar toe.
Connexxion heeft zulke informatie wel beschikbaar (je kunt het wel met een duur SMS'je opvragen en via de CXX-site), maar kennelijk is het dan weer een brug te ver om een mobiele website te maken :?. Het hoeft allemaal niet zo high-tech te zijn, gewoon een website waar je het haltenummer invoert en de komende bussen met vertrektijden en vertragingen is al genoeg voorlopig.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Stefan »

Niet dynamische informatie op je mobiel zou voor mij ook al voldoen. Ik zou het ook fijn vinden als ik op m'n telefoon gewoon de volledige dienstregeling van een lijn zou kunnen bekijken.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door webguy »

Er komt overigens een goede 9292 iPhone applicatie, na een wedstrijd daar voor geloof ik. De video die ik zag was goed, maar er is nog hele weg te gaan jah...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Suus »

Connexxion is ook bezig: http://www.equatior.com/news/Connexxion ... amenwerken

Maar ik zie liever een website die door iedereen is te gebruiken dan een iPhone App, er is meer dan de iPhone alleen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Geert »

Een open platform zou leuk zijn, de applicaties komen dan vanzelf wel :)
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Stefan »

Bee schreef:Maar ik zie liever een website die door iedereen is te gebruiken dan een iPhone App, er is meer dan de iPhone alleen...
Inderdaad, het is heel leuk.. Al die iPhone App's, maar jammer dat de "gewone" telefoons worden vergeten.. :|
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13540
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Wubbo »

Misschien moeten de vervoerders eerst eens zorgen dat ze de juiste informatie aan gaan leveren in plaats van allerlei funky technieken bouwen om het net wat hipper weer te geven. Tot nu toe blijft het aanklungelen met het aanleveren van omleidingsinformatie en juiste (geplande of ongeplande) vertrektijden. Als het in de basis niet goed is wordt het nooit wat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Suus »

Of gewoon eens de ouderwetse GVB praktijken (opnieuw) invoeren: Minstens een week van te voren !NFO-pamfletten in alle getroffen haltes ophangen, het plaatsen van informatieberichten in lokale kranten en volledige routevermelding op de website, ook voor bussen uit andere concessiegebieden. Zou al een hele hoop schelen :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Daniel »

En dan ook graag begrijpelijke informatie... Arriva weet hier in de regio af en toe dusdanig cryptische informatie te publiceren dat zelfs ervaren reizigers er nog niet uit komen waar de bus nu wel of niet stopt.

En tja, goede applicaties van 9292 is leuk maar laat de gewone mobiele én normale website eerst maar eens fatsoenlijke informatie geven. Logische overstaps zouden al een aardige zijn... toen ik vanmiddag de tijden van lijn 5 Sterrenburg vanaf het station Dordrecht wilde opzoeken liet hun planner me doodleuk naar de Krispijnseweg lopen. Da's nog een aardig eindje door het park achter het station en dat alles voor 2 minuten tijdswinst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Fles »

Ronzol schreef:
88122903 schreef: Mocht het blijken dat de bus nog even op zich laat wachten kan de passagier onderwijl zijn e-mail nakijken.
Dat kan al enkele jaren via den mobiele telefoon...
En als je echt geen 2 seconden zonder e-mail en/of internet kan, ben je wel een beetje sneu vind ik :?
Dat is echt finale onzin idd. En wat als ineens je bus eraan komt? "momentje chauffeur, eerst even uitloggen"? Echt, uit welk stripverhaal komen dat soort waan-ide"en?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Geert »

Mail lees ik wel op een manier dat niet een hele abri vol nieuwsgierige reizigers mee kan lezen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Vinny »

Fles schreef:
Ronzol schreef:
88122903 schreef: Mocht het blijken dat de bus nog even op zich laat wachten kan de passagier onderwijl zijn e-mail nakijken.
Dat kan al enkele jaren via den mobiele telefoon...
En als je echt geen 2 seconden zonder e-mail en/of internet kan, ben je wel een beetje sneu vind ik :?
Dat is echt finale onzin idd. En wat als ineens je bus eraan komt? "momentje chauffeur, eerst even uitloggen"? Echt, uit welk stripverhaal komen dat soort waan-ide"en?
Heel erg onzin is dit natuurlijk niet. Vevelingsminuutjes zijn commercieel best interessant. Vraag maar aan de meneer die de Metro heeft uitgevonden :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6028
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door AppleMoose »

Een krant (of voor wat het dan ook door mag gaan) vind ik persoonlijk een stuk zinvoller dan te investeren voor die anderhalve malloot die iedere seconden op de mail moet kijken :wink:

En verveelminuutjes zijn bijzonder interessant. (waarom dacht je dat er zoveel eettentjes te vinden zijn op de stations etc. ;) )
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door Vinny »

^^ Daarom zou ik het bij de drukste bushaltes ook helemaal niet erg vinden als daar (net als in het buitenland) een kiosk of iets dergelijks zich vestigt. Zelf ga ik ook wel eens in een naburig café een kopje koffie drinken als ik lang op de bus moet wachten 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe haltes moet de overheid inspireren

Bericht door webguy »

Ik heb liever dat elk bushokje/haltepaal een Wifi /draadloos internet punt wordt met actuele info dan dit epaper onzin. Dat is tenminste practisch...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten