Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:
sirvinniei schreef:Houd er rekening mee dat de streeklijnen niet 's avonds en in de weekenden gaan rijden. Dit maakt de huidige lijnvoering juist ideaal.
Je bedoelt de stadslijnen i.p.v. streeklijnen neem ik aan?
Nee, ik bedoel de streeklijnen. Ik neem aan dat vraaggestuurd vervoer buiten werkdagen alleen geldt voor de streeklijnen, aangezien ze speciaal elektrische bussen hebben aangeschaft voor de stadslijnen. Heel kosteninefficient om deze grotendeels stil te laten staan (gezien de hoge aanschafprijs).
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Roeland schreef:Ik vraag me wel af, wat de functie van lijn 1 nou eigenlijk wordt. Als ik dat kaartje goed begrijp, loopt-ie grotendeels parallel aan de streeklijnen 47, 73, 74, 75 en 387.

Ik vermoed dat Qbuzz lijn 80 vooral vanwege de scholen bij de Hoefslag door de Haarwijk laat lopen. Dan hoeven scholieren uit Meerkerk niet meer via het station naar De Hoefslag te reizen, en ontlast je de ochtendspitsbussen Station - Hoefslag.
Zowel lijn 1 als lijn 5 (ik houd ook even de nummering van het kaartje aan) zorgen ervoor dat je vanuit de wijken zonder overstap in het centrum of bij het ziekenhuis kunt komen.

Omleggen van de 80/81 via de scholen vult voornamelijk het gat dat de stadsdienst achter gaat laten. Behalve lijn 75 is het vooral de stadsdienst die de scholieren van en naar het station brengt.

Wat betreft het fotootje van de bussen-in-huisstijl: dat hoeft niet het definitieve materieel te zijn natuurlijk...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
StefanRijnhoutjes
Berichten: 423
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 16:54

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door StefanRijnhoutjes »

Maar zou dan waarschlijk lijn (5) , ook met grotetrmateriaal gaan rijden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Suus »

Ik dacht op de foto’s geen geschikte bussen voor de stadsdienst te zien, maar dat zijn natuurlijk de twee elektrische Citea’s die nu al rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

StefanRijnhoutjes schreef:Maar zou dan waarschlijk lijn (5) , ook met grotetrmateriaal gaan rijden?
Als het geen verticale lift meer is, is groot materiaal inderdaad misschien meer gerechtvaardigd xD
Ik heb geen onderschrift
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door busfanNL »

Ik hoop niet dat die enorme lelijke wieldoppen op die crossways komen. Weet iemand of dit definitief is??
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door busfanNL »

nvdw schreef:
Daniel schreef:[*]lijn 387 gaat vanaf het station via Stationsweg en Arkelsedijk richting Laag Dalem rijden. Komt bij de Dominee G.H. Kerstenlaan de wijk in en rijdt vervolgens door het zuidelijk deel van de wijk. De lijn wordt daarbij ook een stukje doorgetrokken parallel aan de 47 tot aan het dorpje Dalem (gemeente Gorinchem)
Dalem als dorp is al een tijdje historie. Alles is bebouwde kom van Gorinchem.

De eindhalte is de Beatrixlaan. Die ligt precies tussen het oorspronkelijke dorp en een enorme nieuwbouwwijk in, en ligt precies bij een rotonde zodat keren direct mogelijk is.

Ook bij de oprit van de A27 zie ik een blipje voor een halte (voor Avelingen West/Damen Shipyards waarschijnlijk). Zelf had ik de oude halte Spijksedijk er gelijk maar bij getrokken; dan heb je die hoek van Gorinchem-Oost ook afgedekt. Het lijkt me zelfs nuttiger dan in Laag Dalem elke bestaande halte aan te doen, die liggen vrij kort op elkaar.

Ik ben wel benieuwd hoe Qbuzz die kleine stadslijntjes qua tijden en omlopen in gedachten heeft. Het zal wel zoveel mogelijk met die twee elektrische bussen gereden worden. Lijn 81 via de scholen, Haarsekade en de Banneweg sturen klinkt heel mooi, maar dat laatste stuk naar het station via de spoorwegovergang is al 25 jaar een enorme flessenhals waar je vooral in de middag zo een kwartier of meer vertraging oploopt. Ook de 387 krijgt nu een stuk ingebouwde onbetrouwbaarheid als hij vice versa over die ellendige Concordiabrug heen moet.
Weer jij dat waarom Qbuzz een snelbuzz verlengt naar een stadswijk? Ik vind t goed dat stads en streeklijnen in de drechtsteden aan elkaar knopen. Maar met die 387 verlengen en die 81 via scholen zijn ze wel een beetje doorgeslagen. Dat gaat veel onzekerheid/vertraging opleveren.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door visgraat »

Ik zag dat van Utrecht naar de Kralingse Zoom in Rotterdam een half uur sneller wordt! Nu is het 43 minuten zie ik. Ik ben echt zo blij. *bus*
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

387 doortrekken is om Gorinchem oost een directe verbinding met Utrecht te geven.
81 lijkt me een betere optie om de scholen te bedienen gezien het karakter van de lijn. Scholieren reizen vooral doordeweeks tijdens vaste momenten. 81/181 heeft in de huidige staat vooral in de spits veel ritten en kan dus beter deze stroom ondervangen. Daarnaast dwing je anders scholieren van Arkel om via het station van Gorinchem te reizen, wat ook niet ideaal is.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door nvdw »

Dat laatste gebeurt nu ook al. Overigens heeft Gorinchem nog veel meer middelbare scholen dan die op de Hoefslag. De bulk van het werk op de 81 en 181 is vooral Arkel, Meerkerk en in mindere mate Lexmond en Vianen van en naar Utrecht zien te krijgen.

De opzet van een 387 die in Oost begint en eindigt, is waarschijnlijk gedaan omdat juist in die hoek van Gorinchem de forensen wonen. Je voegt weliswaar 10 tot 15 minuten aan de totale reistijd toe, maar met de stadsdienst en een ongelukkige overstap is dat nog meer, en niet iedereen heeft zin om die drie of vier kilometer naar het station te fietsen, zeker niet als het alternatief een warme en droge auto is.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Hainje »

dylanwild94 schreef:en Scania Higer's. Onderstaand type bus.
https://farm5.staticflickr.com/4740/404 ... 478d_b.jpg
Oh dat zijn wel mooie wagentjes. Hopelijk wordt de inrichting ook net zo luxe als de BizzLiners.
🍉
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door dylanwild94 »

Hou wel het volgende in je achterhoofd.
nvdw schreef:
Wat betreft het fotootje van de bussen-in-huisstijl: dat hoeft niet het definitieve materieel te zijn natuurlijk...
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Nee, ik bedoel de streeklijnen. Ik neem aan dat vraaggestuurd vervoer buiten werkdagen alleen geldt voor de streeklijnen, aangezien ze speciaal elektrische bussen hebben aangeschaft voor de stadslijnen. Heel kosteninefficient om deze grotendeels stil te laten staan (gezien de hoge aanschafprijs).
Mwoh, het lijkt me wat onwaarschijnlijk dat 81 in het weekend niet meer rijdt. Vandaar mijn reactie :wink: 75 is een ander verhaal, en het doorrijden van 387 naar Laag Dalem kan ook wel iets zijn dat alleen doordeweeks zo is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door The Greyhound »

nvdw schreef:Dat laatste gebeurt nu ook al. Overigens heeft Gorinchem nog veel meer middelbare scholen dan die op de Hoefslag. De bulk van het werk op de 81 en 181 is vooral Arkel, Meerkerk en in mindere mate Lexmond en Vianen van en naar Utrecht zien te krijgen.

De opzet van een 387 die in Oost begint en eindigt, is waarschijnlijk gedaan omdat juist in die hoek van Gorinchem de forensen wonen. Je voegt weliswaar 10 tot 15 minuten aan de totale reistijd toe, maar met de stadsdienst en een ongelukkige overstap is dat nog meer, en niet iedereen heeft zin om die drie of vier kilometer naar het station te fietsen, zeker niet als het alternatief een warme en droge auto is.


Eerst van Gorinchem-Oost met een lange slinger door de stad is niet echt een lekker alternatief voor de auto. Je zou beter in de spits een aantal ritten via de A15-Gorinchem Oost kunnen laten rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Voor de liefhebbers een betere kwaliteit plaatje van het materieel, dat heeft qua bestickering wel heel veel weg van Qlink...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

The Greyhound schreef:
nvdw schreef:Dat laatste gebeurt nu ook al. Overigens heeft Gorinchem nog veel meer middelbare scholen dan die op de Hoefslag. De bulk van het werk op de 81 en 181 is vooral Arkel, Meerkerk en in mindere mate Lexmond en Vianen van en naar Utrecht zien te krijgen.

De opzet van een 387 die in Oost begint en eindigt, is waarschijnlijk gedaan omdat juist in die hoek van Gorinchem de forensen wonen. Je voegt weliswaar 10 tot 15 minuten aan de totale reistijd toe, maar met de stadsdienst en een ongelukkige overstap is dat nog meer, en niet iedereen heeft zin om die drie of vier kilometer naar het station te fietsen, zeker niet als het alternatief een warme en droge auto is.


Eerst van Gorinchem-Oost met een lange slinger door de stad is niet echt een lekker alternatief voor de auto. Je zou beter in de spits een aantal ritten via de A15-Gorinchem Oost kunnen laten rijden.
Maar dan krijg je weer een minder eenduidige dienstregeling, wat ook niet aantrekkelijk is voor automobilisten ;)
Ik heb geen onderschrift
lee-yawn
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 20:31

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door lee-yawn »

Is het in het verleden vaker voorgekomen dat een nieuwe vervoerder voorbeelden toont van kleurschema's / bestickering op materieel dat er uiteindelijk niet zal komen te rijden? Ik ben vooral benieuwd hoe groot de kans is dat het getoonde materieel ook daadwerkelijk zal komen te rijden, of dat er wellicht toch voor iets anders wordt gekozen. Ik vraag me ook af in hoeverre de "definitiefheid" van de getoonde voorbeelden van belang is wanneer een concessiekandidaat zijn plannen presenteert tijdens de aanbesteding.

Overigens valt het mij op dat de Scania's voor het Snelbuzz concept geen Low Entry bussen lijken te zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Qliners die er nu rijden. Was dit een wens/eis van de opdrachtgever voor de concessie, en zou dit daarom wellicht nog kunnen veranderen?
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

Alle HOV lijnen moeten rolstoeltoegankelijk zijn. - Ongeacht wat er gaat gebeuren moet dat zo zijn volgens de concessie-eisen.
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 23 feb 2018, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Ik blub in het Drecht.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Durashift »

Leuk om even de reacties te lezen. :pos:

Ik vind het een vies kleurtje.. op de neus van die Iveco. :(

Dat je daar straks mee moet gaan rijden, nvdw. :wink: :X

Wat mij opviel: opties tot verlengen van het concessiecontract: eerst een korte termijn van 2 jaar.. en daarna nog 1x een lange termijn van 5 jaar.
Wat zou daar de logica / gedachte achter zijn?

Volgens mij wordt er toch vaak één of twee verlengperiodes van gelijke omvang aangehouden... of eerst een wat langere en dan nog een korte (vaak om wat langer de tijd te hebben voor een nieuwe aanbestedingsronde..)
flipje schreef:Ook opvallend, Qbuzz gaat de samenwerking aan met Hubbel (meer info over Hubbel). (..)
Geinig, niet eerder van gehoord. Nu is HNW wel een beetje op retour, volgens mij.. (collega's willen elkaar weer ontmoeten óp kantoor enzo..) maar dit klinkt wel goed als sanitaire stop voor de chauffeur en/of reiziger... :) :wink:
Laatst gewijzigd door Durashift op vr 23 feb 2018, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

wilburg22 schreef:Alle HOV lijnen moeten rolstoeltoegankelijk zijn. - Ongeacht wat er gaat gebeuren moet dat zo zijn volgens de concessie-eisen.
Rolstoellift in de bussen en je bent er toch? :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

En die optie hebben die Scania semi-touringcar's dus niet voor zover ik weet. - Daarom kaartte ik dat ook aan.
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 24 feb 2018, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Ik blub in het Drecht.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

Als de klant betaald, kan alles hoor.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

Dat is ook weer waar :P
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1399
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ovVeluwe »

wilburg22 schreef:
En die optie hebben die Scania semi-touringcar's dus niet voor zover ik weet. - Daarom kaartte ik dat ook aan.
Die Scania's bij EBS hebben dit anders wel :wink:
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door busfanNL »

Ik wou net zeggen. Daar zit een aparte deur voor in, waarbij een rolstoellift uit de vloer van de bus komt schuiven. *bus*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 31 gasten