Alledaagse gebeurtenissen in de stadsregio Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6365
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor regenmaker » Di 20 Feb 2018, 05:36

busfanNL schreef:Niet alleen RET maar ook keolis/syntus idem dito. Waarom niet betaald personeel op taxibusjes??


Bij Keolis gebeurt het voornamelijk in de provincie Overijssel waar een begrotingstekort is. Het zijn daar gewoon bezuinigingen. Andere vervoeders hadden hetzelfde gedaan.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe).

Belangrijke wijzigingen VRR (update 2 september 2018)
Grote wijzigingen en opening centraal busstation Wuppertal 25 november 2018.
WSW Video's

busfanNL
Berichten: 1716
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor busfanNL » Di 20 Feb 2018, 07:29

Ja nee oké dat is waar. Dat snap ik dan. Maar waarom doet de RET 't dan in bijvoorbeeld Barendrecht.

BusFreakRotterdam
Berichten: 422
Lid geworden op: Za 17 Mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor BusFreakRotterdam » Di 20 Feb 2018, 10:54

busfanNL schreef:Ja nee oké dat is waar. Dat snap ik dan. Maar waarom doet de RET 't dan in bijvoorbeeld Barendrecht.


In Barendrecht komt de buurtbus er omdat lijn 183 naar het station is wegbezuinigd. Het kost teveel om met deze buslijn naar het
station te reizen en weegt niet op tegen de inkomsten die gegeneeert worden. Hierdoor moet er dus iedere dag, iedere rit geld bij.
Door deze bezuiniging zijn veel wijken verstoken van OV naar het station en terug. Afgelopen jaar heeft de gemeente Barendrecht e.e.a. weer aangekaart maar 0 op rekest gekregen. Lijn 183 keert niet terug naar het station. Hierdoor zijn ze een traject gestart voor een buurtbus.
Plan komt dus niet bij de RET vandaan maar bij de gemeente. RET ondersteunt dit soort initiatieven wel als concessiehouder.

BusFreakRotterdam
Berichten: 422
Lid geworden op: Za 17 Mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor BusFreakRotterdam » Di 20 Feb 2018, 10:59

busfanNL schreef:
BusFreakRotterdam schreef:Na Ridderkerk (lijn 601), Albrandswaard (lijn 602), en binnenkort Barendrecht (lijn 603) lijkt het er ook op dat Capelle ad IJssel
binnenkort een RET buurtbuslijn krijgt.

https://www.ad.nl/rotterdam/roep-om-buu ... ~afb420ed/

Alsjeblieft niet ik vind het zo wel weer genoeg hiero in de regio Rotterdam. De buurtbus was ooit bedoeld voor de verbinding tussen de kleine kernen op het platteland. Waarom allemaal buurtbussen voor de stadsdienst. Niet alleen RET maar ook keolis/syntus idem dito. Waarom niet betaald personeel op taxibusjes??


Betaald personeel op een taxibus is te duur en weegt niet op tegen de inkomsten. Dan moet er nog iedere dag, iedere rit geld bij. RET moet met heel weinig subsidie het busvervoer organiseren (er gaat geen subsidie meer naar tram en metro, deze zijn kostendekkend). Ze zetten in op sterke lijnen met daarop aansluitend aanvullend vervoer zoals de buurtbus. Niet voor niets rijdt lijn 37 in Capelle maar 1 keer per uur. Als er voldoende reizigers zouden zijn zou deze lijn wel 2 keer per uur rijden en van sochtends vroeg tot savonds laat. Er zijn gewoon veel pijnpunten in het huidige busvervoer
dat wordt zo ervaren door de inwoners, dat uitmondt in dit soort initiatieven.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30131
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Daniel » Di 20 Feb 2018, 12:38

De vraag is natuurlijk altijd vooral waarom er weinig vraag is. Dat kan ook door route of frequentie komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37342
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Suus » Di 20 Feb 2018, 23:05

Op Rotterdam Centraal was men vanavond halverwege gekomen bij het bouwen van een houten wandje in het metrostation, ongeveer vanaf de kaartautomaten tot de roltrappen moet het komen, daarbij de Bokito-poster en de snackautomaten volledig omsluitend.
Rame à l'approche

Hendrik
Berichten: 1916
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Hendrik » Wo 21 Feb 2018, 09:03

Waartoe dient dat houten wandje, of was dat nog niet duidelijk?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37342
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Suus » Wo 21 Feb 2018, 09:08

Helaas geen “Goed om te weten” of een “Onze aangepaste reis”-poster gevonden.
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3800
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Karl » Wo 21 Feb 2018, 20:42

Er komt toch een bakker?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37342
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Suus » Wo 21 Feb 2018, 20:56

Ik weet van niets, maar een bakker klinkt goed :D
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 10937
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor KM46 » Wo 21 Feb 2018, 21:14

Ik denk dat er ook zo'n winkeltje komt zoals ook op anders metrostations.

BusFreakRotterdam
Berichten: 422
Lid geworden op: Za 17 Mei 2014, 20:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor BusFreakRotterdam » Do 22 Feb 2018, 15:34

Gemeente Rotterdam heeft een verzoek neergelegd bij MRDH om te onderzoeken of de ZORO busbaan doorgetrokken kan
worden naar het vliegveld, Spaanse Polder en Schiedam Centrum.

https://www.ad.nl/rotterdam/zoro-bus-mo ... ~ad6277e2/

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 186
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor luka23 » Do 22 Feb 2018, 17:44

Lijkt mij een mooi tracé voor een metrolijn.
PSA: Links gaan, rechts staan

Roeland
Berichten: 749
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Roeland » Vr 23 Feb 2018, 09:36

Bus 33 rijdt toch al vanaf Randstadrail (Meijersplein) naar de Airport? Wat voegt een busbaan vanaf Zoetermeer daaraan toe?
Willen ze de luchthaven soms omvormen naar Rotterdam - The Hague - Sweet Lake City - Airport?

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 5620
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor dylanwild94 » Vr 23 Feb 2018, 09:51

Vanuit Zoetermeer heb je dan een rechtstreekse verbinding in plaats van 2x te moeten overstappen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 250
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor jesse-cruzu » Vr 23 Feb 2018, 10:16

Ik vind het geen slecht idee. Je verbind dan in 1 klap een heleboel kernen met elkaar en met OV-knooppunten. Dat stuk tussen Overschie en Schiedam Centrum is een van de ontbrekende schakels in Rotterdam en dan pak je inderdaad meteen Spaanse Polder mee. Ideaal voor reizigers die sneller van en naar de trein willen.

Bemined
Berichten: 1619
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Vr 23 Feb 2018, 16:26

Door afsluiting van de Beneluxtunnel én het geplande onderhoud aan de Maastunnel staat het verkeer in Rotterdam muur- en muurvast. Hierdoor zijn ook diverse tram- en buslijnen ernstig ontregeld. Bij de trams lijkt het relatief mee te vallen, bij lijn 7 zie ik vertragingen tot een kwartier in de app, maar bij buslijn 44 lopen de vertragingen op tot 70 minuten. Een rit van Dijkzigt naar Rijnhaven, normaal een kwartier, duurt voor een bus nu al een uur, en hij is volgens het GPS signaal nu pas op de Erasmusbrug... Ik vraag me in dit soort gevallen af, waarom blijft men überhaupt nog rijden met die bussen?

Inmiddels probeert deze bus dit record al weer te verbreken, heeft ondertussen zelfs zoveel vertraging dat de layout van de ovinfo app kapot is gegaan:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4922
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Daantje » Vr 23 Feb 2018, 22:14

Omdat die bus gewoon muurvast staat in het verkeer en dus ook niet terug naar de garage kan?

Bemined
Berichten: 1619
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Za 24 Feb 2018, 09:11

Bij metrostation Dijkzigt kun je prima keren. Het lijkt me nuttiger om de haltes te bedienen waar geen metro rijdt dan in de file te gaan staan tussen Dijkzigt en Rijnhaven. En soms staan er zelfs twee of drie bussen achter elkaar in diezelfde file. Hoogte vertraging die ik gisteravond gezien heb in de app was +168 minuten, waarbij de betreffende bus volgens mij bij de beginhalte al reeds anderhalf uur te laat was. Vraag me trouwens af hoeveel reizigers die bussen nog trokken, zijn er daadwerkelijk reizigers een half uur op de bus hebben staan wachten die vervolgens een uur onderweg was over een paar kilometer?

010jongen
Berichten: 689
Lid geworden op: Ma 25 Apr 2011, 19:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor 010jongen » Za 24 Feb 2018, 10:00

Bemined schreef:Bij metrostation Dijkzigt kun je prima keren. Het lijkt me nuttiger om de haltes te bedienen waar geen metro rijdt dan in de file te gaan staan tussen Dijkzigt en Rijnhaven. En soms staan er zelfs twee of drie bussen achter elkaar in diezelfde file. Hoogte vertraging die ik gisteravond gezien heb in de app was +168 minuten, waarbij de betreffende bus volgens mij bij de beginhalte al reeds anderhalf uur te laat was. Vraag me trouwens af hoeveel reizigers die bussen nog trokken, zijn er daadwerkelijk reizigers een half uur op de bus hebben staan wachten die vervolgens een uur onderweg was over een paar kilometer?


Er zitten sowieso haast geen reizigers in lijn 44 naar zuid. De bus staat dagelijks in de file naast dat het al een enorme omweg is.

Karl
Berichten: 3800
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Karl » Za 24 Feb 2018, 16:50

Vandaag zijn er werkzaamheden aan de ABC-lijn, volgens mij bij Blaak en Beurs, want daar wordt enkelspoor gereden. Iemand ervaring of dit allemaal wel past op een drukke zaterdag in het centrum? De metro waar ik in zat was goed vol. Stond tussen Blaak en Beurs - op het enkelspoortraject - ook nog een minuut stil en bij Beurs dus langer vanwege het aantal passagiers dat uit moest stappen.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37342
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Suus » Za 24 Feb 2018, 23:44

Het zal net wel/niet gaan. Ik vind dat er een vrij ingenieuze dienstregeling is opgezet met slechts een klein stukje waar maar een lijn rijdt: Blaak - Beurs.

Lijn C toont wel de meest idiote bestemmingen op de voertuigen. Zo zag ik oa Voorburg Beurs en 00 Geen Dienst voorbij komen.
Rame à l'approche

Bemined
Berichten: 1619
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor Bemined » Zo 25 Feb 2018, 09:35

Het was inderdaad maar een klein stuk, maar dat maakt voor de reizigersstromen weinig uit, Beurs richting Blaak is wel een van de drukste stukken van het metronet. Ben ook wel benieuwd hoe het vandaag gaat lopen, want ondanks de werkzaamheden heeft men voor vandaag een zondagse kwartierdienst gepland staan...

Het is een stuk van net geen 5 minuten dat men enkelspoor moet rijden, je hebt in principe dus twee opties: elke 10 minuten één metro, of elk kwartier twee metro's kort achter elkaar. Tweede situatie levert je meer capaciteit op, maar ook meer drukte op het perron en het risico dat iedereen zich in de voorste metro probeert te proppen.

Wat betreft materieelinzet bieden de 5300/5400 serie metro's net iets meer ruimte dan de 5600/5700 serie, dus zou het mij net iets logischer lijken om lijn C door te laten rijden. Alternatief is alle lijnen knippen en een pendel Capelsebrug - Schiedam Centrum inzetten met vier rijtuigen 5300/5400 in een 10 minuten frequentie, dan heb je de meeste capaciteit bij Beurs.

MetroRET
Berichten: 1249
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor MetroRET » Zo 25 Feb 2018, 12:25

Men is te angstig voor viertjes. Kost allemaal zoveel.... :roll:

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam

Berichtdoor JWM » Zo 25 Feb 2018, 12:47

Heerlijk die hobbyisten die het allemaal zo goed weten :N


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten