Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
huibf
Donateur
Berichten: 4108
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door huibf »

Buslijnbordje helpt de juiste bus aan te houden.

Geplaatst op: 22 feb 2018

De bus die niet stopt omdat u te laat doorhebt dat er een bus passeert of niet goed kunt zien welk buslijnnummer het is: het is een bekend fenomeen bij mensen met een visuele beperking en chauffeurs. Bij beiden leidt dat tot frustratie. Yvonne van Geel, zelf slechtziend, bedacht er een oplossing voor: het zogenaamde buslijnbordje. Het bordje is inmiddels in samenwerking met Keolis Nederland en de CBB (Christelijke Bibliotheek voor Blinden en Slechtzienden) in productie genomen....

Lees verder...

https://www.oogvereniging.nl/2018/02/bu ... an-houden/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door Ferdinand »

Matig tot slecht idee. Je kunt natuurlijk ook gewoon het busnummer op een papiertje (of karton) schrijven en dat laten zien.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door Milco »

Ik vind het juist een goede oplossing. Als slechtziende is het inderdaad soms lastig om op tijd te zien welke lijn er aan komt rijden en niet iedere visueel beperkte kan groot en duidelijk schrijven. Een dergelijk "buslijnbordje" is naar mijn idee een mooi alternatief.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door Zonnig »

Dit bordje is juist een goede oplossing. Met de hand geschreven is juist onduidelijk.

Als dit bordje door alle blinden en slechtzienden wordt gebruikt dan is er een uniform systeem en de chauffeur is meteen allert om de passagier een gepaste extra sdrvice te bieden.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door AppleMoose »

Simpel idee en daarom zo goed :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door Daniel »

Las het eerder al eens, inderdaad een mooie simpele oplossing. Er is ook wel over nagedacht want het bordje heeft ook braille op de flapjes zodat de heel slecht ziende reiziger ook nog kan zien welk nummer er op het bordje staat. En het is van plastic, dus kan 't ook tegen een regenbui.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door Littlebusdriver »

Even briljant als eenvoudig. Kan Keolis er niet gewoon subsidie voor krijgen van de overheid? En dan verspreiden via de blindenbibliotheek, klantenservice en verkooppunten van Keolis.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door Durashift »

OV fan Utrecht schreef:Matig tot slecht idee. Je kunt natuurlijk ook gewoon het busnummer op een papiertje (of karton) schrijven en dat laten zien.
Ja.. een wit velletje met een blauwe ballpoint?
Zou dat nou duidelijk zichtbaar zijn vanaf een afstand, voor de chauffeur?

Lijk mij niet.

Dit idee lijkt mij beter.
- Duidelijke cijfers op een juiste achtergrondkleur voor de broodnodige helderheid bij nacht en ontij..
- Wind en waterbestendig.

Dat het niet eerder bedacht is.. :?:

Het is Keolis die ermee samenwerkt.. maar bij een Qbuzz of Arriva halte begrijpt men de bedoeling toch ook wel?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door Aking »

Die gaan vast binnenkort hun eigen bordjes maken :Y

En dan mag VIRM over een jaar of wat 10 van die bordjes meeslepen als ie een dagje op pad gaat *O*
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door Durashift »

:D :D :D

Ja, en dan bij een concessiewissel ook nieuwe buslijnbordjes uitgeven.

*bus*
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door dennistd »

Als chauffeur vind ik het een goed plan. Een blinde met een stok die je bij een bushalte ziet: dan stop je gewoon. Maar als een slechtziende zonder stok bij de halte staat en niet laat weten met jou mee te willen, daar zie je het niet aan en rij je dus gewoon voorbij.
erjeebee
Berichten: 1385
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door erjeebee »

Simpel doch doeltreffend, ergo goed plan :pos:

Overigens hangt het van de chauffeur af of de passagier al dan niet voorbij wordt gereden :)
Bij Dennis heb je pech :) maar als er mensen bij een halte staan, dan stop ik TENZIJ ik expliciet wordt doorgewuifd.

9 van de 10 keer voor janmetdekorteachternaam, maar 1 van de 10 keer stapt er toch een blije reiziger in de bus. En meestal niet eens slechtziend, maar dagdromers, foonbliepers of anderszins niet-opletters.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door nvdw »

Goed initiatief!

Ik heb in zo'n situatie (eerste van twee bussen) ook wel eens een stok in het schemerdonker gemist... "Collega, deze moest met jou mee!"

:@

Kwam gelukkig de volgende halte weer goed (A)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door dennistd »

erjeebee schreef:Overigens hangt het van de chauffeur af of de passagier al dan niet voorbij wordt gereden :)
Bij Dennis heb je pech :) maar als er mensen bij een halte staan, dan stop ik TENZIJ ik expliciet wordt doorgewuifd.
Nou ja, ik rem wel af, maar als iedereen vervolgens glazig voor zich uit blijft kijken en er ook nog eens geen beweging in komt dan ga ik er toch echt vanuit dat ze niet met mij mee willen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door trolly »

Stelletje blinden :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7595
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door VIRM »

Aking schreef: En dan mag VIRM over een jaar of wat 10 van die bordjes meeslepen als ie een dagje op pad gaat *O*
Dat zie je verkeerd, want ik neem jou gewoon mee als buslijnbordjesdrager. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door Aking »

Dat had ik graag voor je gedaan, maar dat mag niet van mijn levensovertuiging -o-
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door Hainje »

Ik denk dat Aking nog liever IS-strijder wordt dan dat hij veel kilometers met een bus moet reizen.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door Aking »

Liever allebei niet eigenlijk :Y
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door Hainje »

Wel een goede voor "Dilemma op dinsdag" dus. :mrgreen:
🍉
Western Soldier
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door Western Soldier »

Goed idee, ik zou het zelf ook nog wel handig. Ik heb regelmatig dat er 2 (of meer)k bussen achter elkaar aankomen met een verschillend nummer. In sommige gevallen is de eerste bus niet een bus die ik kan hebben. In dat soort situaties weet ik nooit hoe ik dat kenbaar moet maken. Een dergelijk bordje zou dan een handige oplossing kunnen zijn. Nog wel een vraag. Hoe doe je het op het moment dat er op een plek 4 lijnen stoppen, maar van de 4 lijnen kan je 2 lijnen gebruiken. Moet je dan 2 bordjes bij je dragen?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door Aking »

Of je maakt een X, dan kun je 7X of X23 op je bordje zetten :Y
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door dennistd »

Western Soldier schreef:Goed idee, ik zou het zelf ook nog wel handig. Ik heb regelmatig dat er 2 (of meer)k bussen achter elkaar aankomen met een verschillend nummer. In sommige gevallen is de eerste bus niet een bus die ik kan hebben. In dat soort situaties weet ik nooit hoe ik dat kenbaar moet maken.
Heel makkelijk: even duidelijk nee schudden, naar de bus erachter wijzen of een gebaar maken van 'rij maar door'. En mocht de voorste bus wel stoppen (bijvoorbeeld omdat iemand anders wel mee wil of er juist uit wil), loop dan naar de achterkant van de bus. Anders heb je kans dat de chauffeur van de tweede bus je over het hoofd ziet.
erjeebee
Berichten: 1385
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door erjeebee »

Western Soldier schreef:Hoe doe je het op het moment dat er op een plek 4 lijnen stoppen, maar van de 4 lijnen kan je 2 lijnen gebruiken. Moet je dan 2 bordjes bij je dragen?
Dat is een optie.

Andere opties:
- Weten hoe laat welke lijn bij de halte komt, weten hoe laat je bij de halte staat en dan het juiste nummer er op zetten
- een wat groter bordje met bijvoorbeeld 10 cijfers waar je meerdere nummers op kwijt kunt, bijvoorbeeld 64,66 als je naar Mariaparochie wilt
- een wat groter bordje met bijvoorbeeld 10 karakters (letters EN cijfers, wordt ie wel een beetje lomp van)
waar je je bestemming op zet (Veldhoven in plaats van 18, 19, 319)
- geen bordje maar gewoon je hand opsteken bij elke bus en als de deur opent vragen welke lijn het is.
Ik zou daar als chauf geen problemen mee hebben
Western Soldier
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Buslijnbordje voor blinden/slechtzienden

Bericht door Western Soldier »

Het lijkt mij voor een persoon die slechtziend is lastig om continu de tijd in de gaten te houden. Bij de halte Keulse Slag in Arnhem komen in de avonduren 5, 6, 26, 27 en 43. 5 & 6 rijden tot Elderveld dezelfde route, dus veel mensen kunnen gebruik maken van beide lijnen. Het lijkt mij voor
een slechtziende dan vrijwel onmogelijk om te weten of het al het tijdstip is waarop een van die lijnen komt, of dat er eerst een andere lijn moet komen.

Een ander voorbeeld zijn haltes na het station. In vrijwel alle steden heb je de situatie dat bij de eerste halte na het station nog veel verschillende lijnen stoppen. In sommige steden, zoals in Arnhem zijn dergelijke haltes met meerdere perrons uitgevoerd. Dat is echter niet overal het geval, zoals bijvoorbeeld in Apeldoorn of in Nijmegen. Bij een dergelijke halte komen ongelofelijk veel verschillende lijnen en voor verschillende bestemmingen kan je verschillende lijnen nemen. Hoe moet je bij een dergelijke halte weten of het al exact het tijdstip is dat er een bus komt die men kan nemen.

Voor kleine haltes met maar een paar verschillende lijnen is het een goede oplossing, maar voor haltes met meer lijnen is er een geavanceerdere oplossing nodig. Wellicht kan je bij dergelijke haltes een zuil plaatsen waarbij door middel van een knoppensysteem aangegeven kan worden welke lijn nodig is. Al weet ik niet hoe duur dergelijke techniek zou moeten zijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten