'Financiële prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
'Financiële prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
'Financiële prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
Uitgegeven: 12 september 2009 22:33
Laatst gewijzigd: 12 september 2009 22:33
AMSTERDAM - Oud-wethouder Tjeerd Herrema van Amsterdam vindt de commissie-Veerman te optimistisch over de financiële prognose van de Noord-Zuidlijn. Veerman denkt dat de omstreden metrolijn uiteindelijk 3,1 miljard euro gaat kosten. Herrema die eerder dit jaar na de zoveelste financiële tegenvaller opstapte, schat dat bedrag hoger in.
Hij zei zaterdag in het actualiteitenprogramma NOVA dat pas als de metro in gebruik wordt genomen, er duidelijkheid is over het totale budget. Volgens hem moeten bijvoorbeeld de rijtuigen nog worden besteld. Hij noemt de 3,1 miljard euro een ''tussenstand''.
Lees verder
Uitgegeven: 12 september 2009 22:33
Laatst gewijzigd: 12 september 2009 22:33
AMSTERDAM - Oud-wethouder Tjeerd Herrema van Amsterdam vindt de commissie-Veerman te optimistisch over de financiële prognose van de Noord-Zuidlijn. Veerman denkt dat de omstreden metrolijn uiteindelijk 3,1 miljard euro gaat kosten. Herrema die eerder dit jaar na de zoveelste financiële tegenvaller opstapte, schat dat bedrag hoger in.
Hij zei zaterdag in het actualiteitenprogramma NOVA dat pas als de metro in gebruik wordt genomen, er duidelijkheid is over het totale budget. Volgens hem moeten bijvoorbeeld de rijtuigen nog worden besteld. Hij noemt de 3,1 miljard euro een ''tussenstand''.
Lees verder
Re: 'Financiële prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
Die commissie-Veerman heeft zijn uitspraken toch al in juni gedaan? Waarom komt Herrema dan pas in september een schop na geven?
Re: 'Financiële prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
Omdat NOVA dit nu aan hem vraagt?
Re: 'Financiële prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
Omdat Herrema in juli op vakantie was en in augustus het rapport zelf heeft moeten lezen/dingen herberekenen?
Het is een spectrum.
Re: 'Financiële prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
Apart dat bijvoorbeeld de rijtuigen ook bij het budget inzitten
Re: 'Financiële prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
Hij heeft vast een goede reden, maar doordat die reactie zo laat komt, klinkt het voor mij nu als een schop na geven omdat iemand anders het overzicht over dit probleemdossier nog wel heeft en hij niet. Was hij eerder gekomen had het veel meer geklonken als een bijdrage aan het maatschappelijk debat dan nu.
Re: 'Financiële prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
Volgende week beginnen de openbare hoorzittingen van de commissie huppeldepup die onderzoek doet naar het gehele traject van de NZL, van 1988 tot heden. Veerman deed alleen onderzoek rondom de verzakkingen in 2008. Er zit natuurlijk een enorme overlap, maar 't is een andere commissie ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: 'Financiële prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
Onderzoek besluitvorming Noord-Zuidlijn van start
Maandag 14 september 2009
Door: Edwin van den Berg
Vandaag beginnen in Amsterdam de verhoren voor de raadsenquête naar de Noord-Zuidlijn. Er wordt al zes jaar gewerkt aan de Amsterdamse metrolijn en hij is nog lang niet klaar.
Zijn de risico's van de bouw van de Noord-Zuidmetrolijn in 2002 onderschat en onder tafel geschoven? Dat is de cruciale vraag voor de onderzoekscommissie van de Amsterdamse gemeenteraad. De commissie probeert de komende twee weken een antwoord op die vraag te krijgen.
Lees verder
Bron: NOS
Maandag 14 september 2009
Door: Edwin van den Berg
Vandaag beginnen in Amsterdam de verhoren voor de raadsenquête naar de Noord-Zuidlijn. Er wordt al zes jaar gewerkt aan de Amsterdamse metrolijn en hij is nog lang niet klaar.
Zijn de risico's van de bouw van de Noord-Zuidmetrolijn in 2002 onderschat en onder tafel geschoven? Dat is de cruciale vraag voor de onderzoekscommissie van de Amsterdamse gemeenteraad. De commissie probeert de komende twee weken een antwoord op die vraag te krijgen.
Lees verder
Bron: NOS
Amsterdam negeerde adviezen NZ-lijn
'Amsterdam negeerde adviezen NZ-lijn'
AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam heeft een belangrijk deel van de adviezen die het Rijk gaf bij het verlenen van de subsidie voor de Noord-Zuidlijn in de wind geslagen. Dat stelde oud-minister van Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos woensdag tijdens de raadsenquête naar de metrolijn in de hoofdstad
Zo adviseerde het ministerie om bij contracten met aannemers te kiezen voor zogeheten publiek-private samenwerking, zodat ook de betrokken bedrijven een deel van de risico's op zich zouden nemen.
Lees verder op NU.nl
AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam heeft een belangrijk deel van de adviezen die het Rijk gaf bij het verlenen van de subsidie voor de Noord-Zuidlijn in de wind geslagen. Dat stelde oud-minister van Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos woensdag tijdens de raadsenquête naar de metrolijn in de hoofdstad
Zo adviseerde het ministerie om bij contracten met aannemers te kiezen voor zogeheten publiek-private samenwerking, zodat ook de betrokken bedrijven een deel van de risico's op zich zouden nemen.
Lees verder op NU.nl
Re: 'Financiële prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
Ach die Netelenbos is ook d'r eigen reet maar aan het redden...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: 'Financiële prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
3,1 miljard € :D
Dat maakt het per km echt astronomisch veel duurder dan de HSL (die volgens http://www.hslzuid.nl/hsl/info/Veel_ges ... m:51-10801 7,2mld€ heeft gekost). 3,1mld voor 9.7km(10 voor het gemak), dat is per km 310 miljoen, 310.000€ per strekkende meter. De HSL zuid was 'slechts' 48.000 per strekkende meter en 31.500€/m voor de Betuweroute.
Wat een duizelingwekkende bedragen :D
Dat maakt het per km echt astronomisch veel duurder dan de HSL (die volgens http://www.hslzuid.nl/hsl/info/Veel_ges ... m:51-10801 7,2mld€ heeft gekost). 3,1mld voor 9.7km(10 voor het gemak), dat is per km 310 miljoen, 310.000€ per strekkende meter. De HSL zuid was 'slechts' 48.000 per strekkende meter en 31.500€/m voor de Betuweroute.
Wat een duizelingwekkende bedragen :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'Financiële prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
Haha ja op zich wel. Klein deel van de HSL is natuurlijk maar ondergronds, alleen die koeientunnel, plus dat ondergronds stations bouwen nog veel duurder is. Dus gelukkig komt het érgens vandaan. Het is te hopen dat het ding ooit werkend er ligt. En als je bekijkt hoeveel huizen slechts vernield zijn (die paar op de Vijzelstraat) valt het met de aanleg van dit ding nog wel mee. Zeker als je het vergelijkt met de Oostlijn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: 'Financiële prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
Oh jah, ik snap ook heel goed dat het op zich niet te vergelijken is hoor, maar het duizelde me gewoon evenNS-Reiziger schreef:Haha ja op zich wel. Klein deel van de HSL is natuurlijk maar ondergronds, alleen die koeientunnel, plus dat ondergronds stations bouwen nog veel duurder is. Dus gelukkig komt het érgens vandaan. Het is te hopen dat het ding ooit werkend er ligt. En als je bekijkt hoeveel huizen slechts vernield zijn (die paar op de Vijzelstraat) valt het met de aanleg van dit ding nog wel mee. Zeker als je het vergelijkt met de Oostlijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
"Projectbureau Noord/Zuidlijn was niet klaar voor bouwfase"
"Projectbureau Noord/Zuidlijn was niet klaar voor bouwfase"
Het projectbureau Noord/Zuidlijn was in 2002 niet klaar voor de uitvoeringsfase van de bouw van de nieuwe metrolijn. Dat zei de heer P. Kieft maandag tegen de enquêtecommissie die onderzoek doet naar alle wantoestanden rond de metro. Kieft is oud-directeur van Rijkswaterstaat Noord-Holland en lid van de commissie Wijze Mannen die adviezen gaf over de Noord/Zuidlijn. Volgens Kieft zaten er bij het projectbureau "te weinig mensen met kennis van zaken".
Lees verder op AT5.nl
Het projectbureau Noord/Zuidlijn was in 2002 niet klaar voor de uitvoeringsfase van de bouw van de nieuwe metrolijn. Dat zei de heer P. Kieft maandag tegen de enquêtecommissie die onderzoek doet naar alle wantoestanden rond de metro. Kieft is oud-directeur van Rijkswaterstaat Noord-Holland en lid van de commissie Wijze Mannen die adviezen gaf over de Noord/Zuidlijn. Volgens Kieft zaten er bij het projectbureau "te weinig mensen met kennis van zaken".
Lees verder op AT5.nl
Gemeente startte bouw Noord/Zuidlijn onverzekerd
Gemeente startte bouw Noord/Zuidlijn onverzekerd
De gemeente reserveerde te weinig geld voor de verzekering van de Noord/Zuidlijn. Dat bleek maandag op dag zes van de raadsenquête. Uiteindelijk besloot de gemeente zelfs onverzekerd te beginnen met de bouw. Dit tegen het advies van experts in. "Onbegrijpelijk", zei Ad ten Dam, de verzekeringsexpert van de gemeente. Volgens Ten Dam was het budget voor de verzekering veel te krap. De enquêtecommissie onderzoekt hoe het zo mis kon gaan met de metro.
Bron: AT5.nl (incl. filmpje)
De gemeente reserveerde te weinig geld voor de verzekering van de Noord/Zuidlijn. Dat bleek maandag op dag zes van de raadsenquête. Uiteindelijk besloot de gemeente zelfs onverzekerd te beginnen met de bouw. Dit tegen het advies van experts in. "Onbegrijpelijk", zei Ad ten Dam, de verzekeringsexpert van de gemeente. Volgens Ten Dam was het budget voor de verzekering veel te krap. De enquêtecommissie onderzoekt hoe het zo mis kon gaan met de metro.
Bron: AT5.nl (incl. filmpje)
Re: 'Financiële prognose Noord-Zuidlijn te optimistisch'
Het onverzekerd bouwen is oud nieuws, dat bleek al toen de vorige wethouder het project halsoverkop alsnog ging verzekeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
'NZ-lijn onmogelijke opdracht'
'NZ-lijn onmogelijke opdracht'
Geplaatst op: zaterdag 26 september 2009 om 0:52
Laatst bijgewerkt: zaterdag 26 september 2009 om 0:54
Een metro aanleggen in een moeilijk gebied, terwijl niemand er last van mag hebben. Bijna onmogelijk, zegt Henk van Veldhuizen.
Amsterdam kon de aanleg van de Noord/Zuidlijn niet aan, omdat aan het 'te ingewikkelde project te veel eisen tegelijk werden gesteld'. De bouwopdracht grenst aan het onmogelijke, zei Henk van Veldhuizen, directeur van het Projectbureau Noord/Zuidlijn van 2003 tot 2008, donderdag tegen de enquêtecommissie.
Lees verder
Geplaatst op: zaterdag 26 september 2009 om 0:52
Laatst bijgewerkt: zaterdag 26 september 2009 om 0:54
Een metro aanleggen in een moeilijk gebied, terwijl niemand er last van mag hebben. Bijna onmogelijk, zegt Henk van Veldhuizen.
Amsterdam kon de aanleg van de Noord/Zuidlijn niet aan, omdat aan het 'te ingewikkelde project te veel eisen tegelijk werden gesteld'. De bouwopdracht grenst aan het onmogelijke, zei Henk van Veldhuizen, directeur van het Projectbureau Noord/Zuidlijn van 2003 tot 2008, donderdag tegen de enquêtecommissie.
Lees verder
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten