Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Het goedkoper of zelfs gratis maken van het openbaar vervoer haalt nauwelijks mensen over om de auto te laten staan. Het is effectiever om de kwaliteit van het OV te verbeteren en het gebruik van de auto duurder te maken. Dit stelt Oded Cats van de TU Delft. Cats is ook verbonden aan het Public Transport Lab.
OVPro
Het goedkoper of zelfs gratis maken van het openbaar vervoer haalt nauwelijks mensen over om de auto te laten staan. Het is effectiever om de kwaliteit van het OV te verbeteren en het gebruik van de auto duurder te maken. Dit stelt Oded Cats van de TU Delft. Cats is ook verbonden aan het Public Transport Lab.
OVPro
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Raar onderzoek, raar artikel.
De "assistent professor" verklaart een onderzoek naar gratis stedelijk OV in Tallinn daarbij zonder verdere argumentatie universeel van toepassing, en voert Hasselt aan als "bewijs" — waarbij het doel van gratis OV opeens niet het terugdringen van automobiliteit blijkt te zijn, maar de financiële haalbaarheid (lees: politieke bereidheid tot financiering). Ondanks dat helpt het duurder maken van de autogebruik wèl, hoewel dat kennelijk niet onderzocht is in deze studie.OVpro schreef:De lessen en ervaringen van het project in Tallinn zijn volgens de assistent professor ook van kracht in Duitsland of in Nederland. Daar komt nog bij dat gratis OV op meerdere plekken is getest en nooit effectief is geweest. Een bekend project in het Belgische Hasselt liep op niets uit; het was financieel niet houdbaar. In Tallinn was het louter betaalbaar, omdat fors meer mensen belasting gingen betalen in de hoofdstad.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Wegenbelasting afschaffen en dit geld ophalen via accijns op brandstof of rekeningrijden dus. Als er eenmaal een auto voor de deur staat is het vrijwel altijd goedkoper om die te gebruiken, omdat de kosten per km erg laag zijn.
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Precies. Of wat misschien ook helpt: alle automobilisten een toeter en drie klapzoenen geven als ze de bus instappen. Maar dat is hier net zo min onderzocht.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: RE: Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Ik vraag me af of dat werkt. Als de prijs van auto's daalt, neemt de vraag naar auto's toe. Door de wegenbelasting af te schaffen, zullen er dus meer auto's op de weg komen. De consument kijkt bij de aanschaf veel minder (en in feite veel te weinig) naar de kosten van het daadwerkelijke gebruik nadat hij een product heeft gekocht. Bovendien: als de consument eenmaal een product heeft aangeschaft, dan wil hij het ook gebruiken. Printers worden daarom onder of tegen de kostprijs verkocht, de winst wordt gemaakt op de inkt. Maar hé, nu heb ik die printer dus printen zal ik, denken veel consumenten. Door de aanschafprijs te verlagen en de kosten van het gebruik te verhogen krijg je een soortgelijke situatie. Veel mensen nemen de auto vooral uit gemak, dus ook in de stedelijke gebieden waar het OV of de fiets een prima alternatief is. Met rekeningrijden zal het autobezit toenemen, zal de prijsprikkel op het gebruik dat voldoende kunnen compenseren? Ik denk dat Den Haag zich hier nog wel eens flink op gaat verkijken.Chrysa schreef:Wegenbelasting afschaffen en dit geld ophalen via accijns op brandstof of rekeningrijden dus. Als er eenmaal een auto voor de deur staat is het vrijwel altijd goedkoper om die te gebruiken, omdat de kosten per km erg laag zijn.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Overigens zullen we op een of andere manier wel rekeningrijden moeten invoeren. Door de opkomst van elektrisch rijden zal de accijns op termijn irrelevant worden.Chrysa schreef:Wegenbelasting afschaffen en dit geld ophalen via accijns op brandstof of rekeningrijden dus. Als er eenmaal een auto voor de deur staat is het vrijwel altijd goedkoper om die te gebruiken, omdat de kosten per km erg laag zijn.
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Goh, dat onderzoeksburo besteed veel geld en moeite om een conclusie te trekken die iedereen al weet.
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Waarom zou je de wegenbelasting moeten afschaffen/verlagen als je de accijns omhoog gooit?
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Betaling naar gebruik ipv naar bezit. Wel zo eerlijk.
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Als je een auto bezit maar niet gebruikt neemt dat ding toch vaak openbare ruimte in beslag. Vandaar dat je ook moet betalen voor het bezit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Wat hier niet expliciet staat is dat het openbaar vervoer en de auto over het algemeen totaal verschillende doelgroepen bedient. Neem de invoering van de OV-studentenkaart, dat heeft geleid tot fors meer OV-kilometers die door de studenten wordt afgelegd, maar het autogebruik dat toch al laag was nam nauwelijks af onder deze groep.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Wel heeft de invoering van de OV-studentenkaart geleid tot een overstap van keuze reizigers naar de auto. Vanaf dat moment werd reizen in de spits een stuk minder confortabel door de groei van het aantal studenten in de trein (die voor de invoering van deze gratis vervoersmogelijkheid blijkbaar op een andere wijze reisden). Confort speelt bij de keuze tussen auto en trein een veel belangrijkere rol dan prijs.
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 02 mar 2018, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Reistijd en verbindingen spelen ook een rol in dit geheel. Naar mijn werk ben ik ruim een uur onderweg met het OV en kan ik bepaalde diensten niet werken (zeker in de weekenden) omdat de eerste bus te laat vertrekt en de laatste te vroeg. Met de auto ben ik binnen een half uur op mijn werk, op elk gewenst tijdstip.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Ik vind dit een beetje een kulverhaal als ik eerlijk ben, studenten hebben sowieso altijd al via het ov gereisd, alleen zal dat eerder minder geweest zijn, omdat het op eigen kosten was.The Greyhound schreef:Wel heeft de invoering van de OV-studentenkaart geleid tot een overstap van keuze reizigers naar de auto. Vanaf dat moment werd reizen in de spits een stuk minder confortabel door de groei van het aantal studenten in de trein (die voor de invoering van deze gratis vervoersmogelijkheid blijkbaar op een andere wijze reisden). Confort speelt bij de keuze tussen auto en trein een veel belangrijkere rol dan prijs.
Dat er meer studenten in de trein zitten zal evht wel gepaard zijn gegaan met capaciteitsuitbereidingen waar nodig, en studenten weten zich (over het algemeen) prima te gedragen in de trein, met uitzondering van de eerste tripjes van nieuwe studenten.
Ik kan me dus moeilijk voorstellen hoe je comfortniveau in de trein verlaagd is door de invoering van het studentenreisproduct.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Ik hoor ook veel studenten die werken in de trein, dus dan maken ze normaal niet veel lawaai...
maar je hoort natuurlijk vooral de uitzonderingen in een trein, niet het grote gros stille studenten.
maar je hoort natuurlijk vooral de uitzonderingen in een trein, niet het grote gros stille studenten.
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Vroegah werd er volgens mij ook nog wel flink wat gefietst, maar waarom zou je gaan fietsen als je gratis met de bus/tram/trein/overig kan?Mdk schreef:Ik vind dit een beetje een kulverhaal als ik eerlijk ben, studenten hebben sowieso altijd al via het ov gereisd
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Greyhound had het over de trein, maar je hebt een punt Aking.
Ik denk wel dat het het waard is om een paar kanttekeningen hierbij te plaatsen.
- door de verplaatsing van sommige hogescholen en universiteiten naar gebieden buiten de stadscentra zijn de afstanden van en naar school toegenomen, studenten hebben hier natuurlijk geen invloed op gehad. Denk uithof enzo
- ov van en naar ditsoort science parks is vaak bijna volledig bezet door studenten, omdat er bijna niemand anders hoeft te zijn.
- het bewustzijn van fietsen en gezondheid is groter dan ooit, met name onder studenten. Heel veel studenten kiezen ervoor om (indien mogelijk) te fietsen of te lopen in plaats van de bus of de tram te pakken.
In het lokale ov houd je eigenlijk alleen de studenten die niet anders kunnen en de vieze, kwabbige, stinkende, luie kutstudenten (waaronder ik natuurlijk :Y) over.
Ik denk wel dat het het waard is om een paar kanttekeningen hierbij te plaatsen.
- door de verplaatsing van sommige hogescholen en universiteiten naar gebieden buiten de stadscentra zijn de afstanden van en naar school toegenomen, studenten hebben hier natuurlijk geen invloed op gehad. Denk uithof enzo
- ov van en naar ditsoort science parks is vaak bijna volledig bezet door studenten, omdat er bijna niemand anders hoeft te zijn.
- het bewustzijn van fietsen en gezondheid is groter dan ooit, met name onder studenten. Heel veel studenten kiezen ervoor om (indien mogelijk) te fietsen of te lopen in plaats van de bus of de tram te pakken.
In het lokale ov houd je eigenlijk alleen de studenten die niet anders kunnen en de vieze, kwabbige, stinkende, luie kutstudenten (waaronder ik natuurlijk :Y) over.
Bij twijfel altijd klagen
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Ben je wel eens op een campus geweest? Het stikt daar van de fietsen. Afslaand verkeer heeft daar juist vaak problemen, vanwege de vrijwel oneindige stroom fietsers die er steeds aan komt.Aking schreef:Vroegah werd er volgens mij ook nog wel flink wat gefietst, maar waarom zou je gaan fietsen als je gratis met de bus/tram/trein/overig kan?Mdk schreef:Ik vind dit een beetje een kulverhaal als ik eerlijk ben, studenten hebben sowieso altijd al via het ov gereisd
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Dit is ook wel een beetje complotdenken, waar geen feitelijke basis voor bestaat. Het autoverkeer is harder gegroeid dan het treinverkeer, dat is ontegenzeggelijk waar maar dat heeft in mijn optiek totaal andere oorzaken: vooral de suburbanisatie, de toenemende tweedeling tussen stad en platteland en het feit dat steeds meer vrouwen zijn gaan werken.The Greyhound schreef:Wel heeft de invoering van de OV-studentenkaart geleid tot een overstap van keuze reizigers naar de auto. Vanaf dat moment werd reizen in de spits een stuk minder confortabel door de groei van het aantal studenten in de trein (die voor de invoering van deze gratis vervoersmogelijkheid blijkbaar op een andere wijze reisden). Confort speelt bij de keuze tussen auto en trein een veel belangrijkere rol dan prijs.
Vroegah werd er volgens mij ook nog wel flink wat gefietst, maar waarom zou je gaan fietsen als je gratis met de bus/tram/trein/overig kan?
Fiets en trein zijn nou niet heel uitwisselbare vervoersmodaliteiten. Meer dan 10 kilometer enkele reis op de fiets doet bijna niemand, en de gemiddelde afstand die forensen afleggen per trein is 40 kilometer enkele reis. Het is meer zo dat het aantal in de spits reizende studenten gegroeid is doordat opleidingen steeds vaker hun vak "opleuken" met verre stages, reizen, excursies en werkbezoeken.Ben je wel eens op een campus geweest? Het stikt daar van de fietsen. Afslaand verkeer heeft daar juist vaak problemen, vanwege de vrijwel oneindige stroom fietsers die er steeds aan komt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Heb je een bron voor dat laatste? Of vraag je iedere keer in de spits aan studenten waarom ze in de trein zitten?
Vergeet ook niet dat de crisis voorbij schijnt te zijn en weer meer mensen werk hebben dan de afgelopen jaren. Dat zorgt ook voor meer forensenverkeer, zowel op de weg als in het OV.
Vergeet ook niet dat de crisis voorbij schijnt te zijn en weer meer mensen werk hebben dan de afgelopen jaren. Dat zorgt ook voor meer forensenverkeer, zowel op de weg als in het OV.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
> met invoering van de OV Studentenkaart kwam er ook een arbeidsmarkt vrij voor werkzaamheden waarbij reisafstanden op een (goedkope) manier overbrugt konden/kunnen worden.
Uitzendbureau's die studenten inzetten voor ambulante functies. Bijvoorbeeld de 'hiker' binnen autoverhuur/verkoop/aflevering.
Lekker 'gratis' met het OV van R'dam naar Groningen om een auto op te halen en dan terug naar Arnhem rijden, bijvoorbeeld.
Senioren zijn ook geschikt voor dit werk.
Het is een niche.. maar ik denk dat in diverse, commerciële, branches die niche er wel is.
Uitzendbureau's die studenten inzetten voor ambulante functies. Bijvoorbeeld de 'hiker' binnen autoverhuur/verkoop/aflevering.
Lekker 'gratis' met het OV van R'dam naar Groningen om een auto op te halen en dan terug naar Arnhem rijden, bijvoorbeeld.
Senioren zijn ook geschikt voor dit werk.
Het is een niche.. maar ik denk dat in diverse, commerciële, branches die niche er wel is.
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
De verste stages en excursies die velen doen bevinden zich allang niet meer binnen de landsgrenzenVinny schreef:Het is meer zo dat het aantal in de spits reizende studenten gegroeid is doordat opleidingen steeds vaker hun vak "opleuken" met verre stages, reizen, excursies en werkbezoeken.
*zoekt een trein Tilburg-Arnhem-Frankfurt-Wenen-Moskou-Peking-Kunming-(ERROR WACHT TOT 2022)-Vientiane-Bangkok-Kuala Lumpur-Singapore-allerlei veerboten-Tanjung Priok-Pasar Senen-SUB Pasarturi
Om het nog niet over al die andere gasten te hebben die ook de wereld rondreizen of gereisd hebben. We gaan soms zo ver dat we het OV hier in Nederland juist ontlasten. Het belasten komt juist door het groeiende aantal studenten, zowel de letterlijke aanwas als het groeiende aantal gerechtigden (MBO). En die eerste paar jaar zitten we natuurlijk ook op één weekje na gewoon tussen de windmolens.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Er is gewoon sprake van een schoolreisjesterreur. Dat begint al op de basisschool. Eén keer een groep 8 kamp is veel te 1980 voor de scholen tegenwoordig. Dat de ouders maar even mogen bijlappen :neg:Heb je een bron voor dat laatste?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Daar betaal je dan ook op veel plekken voor met een parkeervergunning. En sommige mensen parkeren op eigen terrein.Suus schreef:Als je een auto bezit maar niet gebruikt neemt dat ding toch vaak openbare ruimte in beslag. Vandaar dat je ook moet betalen voor het bezit.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Prijs OV speelt nauwelijks rol bij keuze voor auto boven OV
Nogmaals, heb je hier een bron voor of kunnen we dit scharen onder ongefundeerd gezwets van een zuurpruim pur sang? :XVinny schreef:Er is gewoon sprake van een schoolreisjesterreur. Dat begint al op de basisschool. Eén keer een groep 8 kamp is veel te 1980 voor de scholen tegenwoordig. Dat de ouders maar even mogen bijlappen :neg:Heb je een bron voor dat laatste?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 181 gasten