Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Vorige delen uit deze serie:
Bart on Tour #1 | Rond het meer [27 Foto's]
Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Zooo hè, dat is even geleden, een reisverslag van mijn kant. Gelukkig is mijn telefoon tegenwoordig goed in staat om foto's te maken zodat ik ook wat sneller foto's ga maken (zal ook overigens het laatste verslag zijn met mijn S7. Die is inmiddels wel aan vervanging toe). Afgelopen week ben ik samen met een reisgenoot naar Wenen gegaan, op de beschaafde manier. De reis begon uiteraard in Lelystad waar ik eerst richting Groningen ben gegaan. Eerst de werkzaamheden moeten trotseren dus bij Kampen-zuid. Vervolgens bleek er in Zwolle geen trein naar Groningen te rijden door een gaslek waardoor ik via Emmen ben gegaan. Vanuit Groningen naar Wener waar de eerste foto gemaakt is:
1. Bij aankomst in grensmetropool Weener werden we meteen begroet door de aanwezigheid van een Polizei wagen. Deze was echter niet bemand waardoor alle drie de reizigers die uit de internationale trein kwamen ongezien het SEV in konden glippen (A)
2. In Leer namen we de IC naar Düsseldorf. In de stam zat ook een voormalig NS rijtuig dat inmiddels is opgeknapt door de Duitsers.
3. Ons verblijf in de Nightjet. Klein maar functioneel hok waar je prima kan slapen. Alleen wakker geworden door het aan- en afkoppelen op Nürnberg om 3 uur s'nachts.
4. bij de rit was een ontbijt inbegrepen. De broodjes waren net afgebakken en daardoor prima te pruimen!
5. Het rijtuig van buiten
6. Na de koffers gedropt te hebben zijn we de stad in (of eigenlijk uit) getrokken. De wegen waren goed gestrooid wat te zien was aan de bussen.
7. Op het eindpunt in Grinzing staat een tram van het type E2 te keren op het eindpunt van lijn 38. Deze herkenbare trams zullen binnenkort uit het straatbeeld verdwijnen door de komst van nieuwe lagevloerstrams
8. wat wel een probleem is met de nachttrein is waar je je koffers in de ochtend laat. Wij konden ze gelukkig al kwijt in het hotel. Dit was het uitzicht vanuit onze kamer met de U6, lijn 37/38 en 35A/37A die frequent langsreden was het voor de OV fan in ons geen verkeerd zicht. Ook zat een klein stukje verderop de tramremise waardoor er veel mat-ritten langskwamen.
9. Op de tweede dag zijn wij Oostenrijk verder ingetrokken. Op het station Villach stond deze nieuwe Taurus voor een internationale trein. Deze loc had helaas niet meer het herkenbare muziekdeuntje bij het optrekken.
10. In het plaatsje Schwarzach st. Veit hadden we twee uur overstap. Op dit station komen Eurocity's, intercity's, Railjets en ook regionale treinen.
11. Plan was vervolgens om een stukje per bus af te leggen. Op lijn 580 werd echter een vito ingezet. Deze hebben we aan ons voorbij laten gaan.
12. De rest van de ritten werden gelukkig met grote bussen gereden. Wij gingen naar Sankt Johann im Pongau
13. In dit plaatsje reed een heuse citybus. Dit omdat het hoogteverschil tussen het station en het centrum vrij groot was. Op deze dag reed er een citaro gaswagen op lijn 51.
14. De brug over de Salzach was één van de highlights van het dorp. Samen met de vele skigebieden er omheen.
15. De meeste streekbussen in Oostenrijk rijden met de naam Postbus onder de vlag van de ÖBB. Er rijdt ook veel hogevloersmaterieel rond zoals Lion's Regio's op deze schoollijn.
16. Vanaf Sankt Johann im Pongau gingen we per talent weer terug naar Schwarzach st. Veit. Aan één kant van de trein zit een gedegradeerde eerste klasse met icm stoelen. Tipje voor als je zelf een keer die kant uit gaat.
17. Weer een talent maar nu in Wenen op de S45. Op dit fotoplekje stuitte wij toevallig in een parkje.
18. Eén van de weinige andere vervoerders in Wenen: de Wiener Lokalbahnen (WLB). Voorop rijdt een relatief nieuwe tram van het type 400. Deze is gelijk aan de stellen die ook op de U6 rijden in Wenen. Achterop een tram van het type 100, die behoorlijk wat ouder is.
19. Door de binnenstad van Wenen rijden drie buslijnen met elektrische bussen. Deze worden op de eindpunten weer opgeladen aan de bovenleiding.
20. Sinds kort rijdt de Regiojet tussen Wenen en Praag. De naam doet vermoeden dat het een concurrent van de Railjet is. De wagons zagen er luxe uit met oud eersteklas rijtuigen van de ÖBB en grootruimwagens met stoelen met entertainment er in. De trein werd getrokken door een Vectron.
21. Langs het vrij nieuwe (en verwarmde!) hauptbahnhof loopt de S-bahn corridor. Hier rijden verschillende s-bahn en regionale treinen gecombineerd een hoge frequentie als een soort metro. Maar omdat het gewoon een treinspoor is komen er soms wel wat locomotieven langs, zoals deze muzikale taurus.
22. Door de kou waren de oude en nieuwe Donau bevroren. Zodoende kon er een foto vanaf het water gemaakt worden van de 'Wiesel'
23. Een klein stukje verderop passeren twee s-bahn treinen elkaar. Dit materieel maakt bij het optrekken een vertrouwd mat'64 geluid.
24. Aan de randen van het netwerk kom je veel onderaannemers tegen. Een van de grotere was het één klinker tellende Gschwindl, besmeurd met strooizout. De bus deed dienst op lijn 70A en staat hier op station Kledering.
25. Naast alle lijnnummers zijn er ook twee tramlijnen die letters als nummer hebben. De D maar ook de O, of toch de 0?
26. Tot slot nog een foto vanuit het verdiepte station stadtpark. De U4 ligt bijna volledig verdiept en heeft een aantal interessante stations. Ook zie je op de foto één van de oudere metrostellen die behoorlijk lijken op de exemplaren uit Brussel.
Vervolgens ging het per nachttrein weer terug. Helaas wel met een zitplaats omdat de slaapplekken waren opgekocht door een reisbureau. Daarnaast waren ook alle zitcoupé's vol omdat een hele school via Frankfurt naar Parijs ging.
Al met al een leuke 4 dagen gehad. Ik ben benieuwd wat jullie van de kwaliteit van de foto's vinden. Op m'n telefoon zagen ze er net wat beter uit maar ik vind ze wel geslaagd. Wordt vervolgd?
Bart on Tour #1 | Rond het meer [27 Foto's]
Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Zooo hè, dat is even geleden, een reisverslag van mijn kant. Gelukkig is mijn telefoon tegenwoordig goed in staat om foto's te maken zodat ik ook wat sneller foto's ga maken (zal ook overigens het laatste verslag zijn met mijn S7. Die is inmiddels wel aan vervanging toe). Afgelopen week ben ik samen met een reisgenoot naar Wenen gegaan, op de beschaafde manier. De reis begon uiteraard in Lelystad waar ik eerst richting Groningen ben gegaan. Eerst de werkzaamheden moeten trotseren dus bij Kampen-zuid. Vervolgens bleek er in Zwolle geen trein naar Groningen te rijden door een gaslek waardoor ik via Emmen ben gegaan. Vanuit Groningen naar Wener waar de eerste foto gemaakt is:
1. Bij aankomst in grensmetropool Weener werden we meteen begroet door de aanwezigheid van een Polizei wagen. Deze was echter niet bemand waardoor alle drie de reizigers die uit de internationale trein kwamen ongezien het SEV in konden glippen (A)
2. In Leer namen we de IC naar Düsseldorf. In de stam zat ook een voormalig NS rijtuig dat inmiddels is opgeknapt door de Duitsers.
3. Ons verblijf in de Nightjet. Klein maar functioneel hok waar je prima kan slapen. Alleen wakker geworden door het aan- en afkoppelen op Nürnberg om 3 uur s'nachts.
4. bij de rit was een ontbijt inbegrepen. De broodjes waren net afgebakken en daardoor prima te pruimen!
5. Het rijtuig van buiten
6. Na de koffers gedropt te hebben zijn we de stad in (of eigenlijk uit) getrokken. De wegen waren goed gestrooid wat te zien was aan de bussen.
7. Op het eindpunt in Grinzing staat een tram van het type E2 te keren op het eindpunt van lijn 38. Deze herkenbare trams zullen binnenkort uit het straatbeeld verdwijnen door de komst van nieuwe lagevloerstrams
8. wat wel een probleem is met de nachttrein is waar je je koffers in de ochtend laat. Wij konden ze gelukkig al kwijt in het hotel. Dit was het uitzicht vanuit onze kamer met de U6, lijn 37/38 en 35A/37A die frequent langsreden was het voor de OV fan in ons geen verkeerd zicht. Ook zat een klein stukje verderop de tramremise waardoor er veel mat-ritten langskwamen.
9. Op de tweede dag zijn wij Oostenrijk verder ingetrokken. Op het station Villach stond deze nieuwe Taurus voor een internationale trein. Deze loc had helaas niet meer het herkenbare muziekdeuntje bij het optrekken.
10. In het plaatsje Schwarzach st. Veit hadden we twee uur overstap. Op dit station komen Eurocity's, intercity's, Railjets en ook regionale treinen.
11. Plan was vervolgens om een stukje per bus af te leggen. Op lijn 580 werd echter een vito ingezet. Deze hebben we aan ons voorbij laten gaan.
12. De rest van de ritten werden gelukkig met grote bussen gereden. Wij gingen naar Sankt Johann im Pongau
13. In dit plaatsje reed een heuse citybus. Dit omdat het hoogteverschil tussen het station en het centrum vrij groot was. Op deze dag reed er een citaro gaswagen op lijn 51.
14. De brug over de Salzach was één van de highlights van het dorp. Samen met de vele skigebieden er omheen.
15. De meeste streekbussen in Oostenrijk rijden met de naam Postbus onder de vlag van de ÖBB. Er rijdt ook veel hogevloersmaterieel rond zoals Lion's Regio's op deze schoollijn.
16. Vanaf Sankt Johann im Pongau gingen we per talent weer terug naar Schwarzach st. Veit. Aan één kant van de trein zit een gedegradeerde eerste klasse met icm stoelen. Tipje voor als je zelf een keer die kant uit gaat.
17. Weer een talent maar nu in Wenen op de S45. Op dit fotoplekje stuitte wij toevallig in een parkje.
18. Eén van de weinige andere vervoerders in Wenen: de Wiener Lokalbahnen (WLB). Voorop rijdt een relatief nieuwe tram van het type 400. Deze is gelijk aan de stellen die ook op de U6 rijden in Wenen. Achterop een tram van het type 100, die behoorlijk wat ouder is.
19. Door de binnenstad van Wenen rijden drie buslijnen met elektrische bussen. Deze worden op de eindpunten weer opgeladen aan de bovenleiding.
20. Sinds kort rijdt de Regiojet tussen Wenen en Praag. De naam doet vermoeden dat het een concurrent van de Railjet is. De wagons zagen er luxe uit met oud eersteklas rijtuigen van de ÖBB en grootruimwagens met stoelen met entertainment er in. De trein werd getrokken door een Vectron.
21. Langs het vrij nieuwe (en verwarmde!) hauptbahnhof loopt de S-bahn corridor. Hier rijden verschillende s-bahn en regionale treinen gecombineerd een hoge frequentie als een soort metro. Maar omdat het gewoon een treinspoor is komen er soms wel wat locomotieven langs, zoals deze muzikale taurus.
22. Door de kou waren de oude en nieuwe Donau bevroren. Zodoende kon er een foto vanaf het water gemaakt worden van de 'Wiesel'
23. Een klein stukje verderop passeren twee s-bahn treinen elkaar. Dit materieel maakt bij het optrekken een vertrouwd mat'64 geluid.
24. Aan de randen van het netwerk kom je veel onderaannemers tegen. Een van de grotere was het één klinker tellende Gschwindl, besmeurd met strooizout. De bus deed dienst op lijn 70A en staat hier op station Kledering.
25. Naast alle lijnnummers zijn er ook twee tramlijnen die letters als nummer hebben. De D maar ook de O, of toch de 0?
26. Tot slot nog een foto vanuit het verdiepte station stadtpark. De U4 ligt bijna volledig verdiept en heeft een aantal interessante stations. Ook zie je op de foto één van de oudere metrostellen die behoorlijk lijken op de exemplaren uit Brussel.
Vervolgens ging het per nachttrein weer terug. Helaas wel met een zitplaats omdat de slaapplekken waren opgekocht door een reisbureau. Daarnaast waren ook alle zitcoupé's vol omdat een hele school via Frankfurt naar Parijs ging.
Al met al een leuke 4 dagen gehad. Ik ben benieuwd wat jullie van de kwaliteit van de foto's vinden. Op m'n telefoon zagen ze er net wat beter uit maar ik vind ze wel geslaagd. Wordt vervolgd?
Laatst gewijzigd door Bartjk op di 06 mar 2018, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Leuke serie.
Het is trouwens WEENER en de reden dat daar Pliesie wagen staat, is dat Polizei Büro tegenover station is.
Het is trouwens WEENER en de reden dat daar Pliesie wagen staat, is dat Polizei Büro tegenover station is.
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
:pos:
Niks mis met de kwaliteit van de plaatjes.
Dr zitten een paar juweeltjes bij.
Tip: zoek een mooie uit voor de foto van de maand februari wedstrijd (of maart, hangt er vanaf wanneer je precies reisde).
Niks mis met de kwaliteit van de plaatjes.
Dr zitten een paar juweeltjes bij.
Tip: zoek een mooie uit voor de foto van de maand februari wedstrijd (of maart, hangt er vanaf wanneer je precies reisde).
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
:N Hoewel het leuk is weer eens een germanisme te lezen in plaats van een anglisisme, kan ik het toch niet laten hier een stokje voor te steken. Großraumwagen is de duitse uitdrukking voor rijtuigen met maar één compartiment. Dit in tegenstelling tot het coupérijtuig, dat in de tijd dat deze Großraumwagen geïntroduceerd werden de standaard was. Dat laatste had geen doorgaande gang, en was dus te herkennen aan de vele deuren, die toegang gaven tot evenveel coupées.Bartjk schreef:grootruimwagens
Een correcte Nederlandse vertaling is doorgangsrijtuig, maar omdat in het nederlandse taalgebied het coupérijtuig spoedig aan zijn einde kwam, wordt die term nooit meer gebruikt. Daarbij moet aangetekend worden, dat de terugvertaling Durchgangswagen de term Großraumwagen niet helemaal dekt, omdat rijtuigen met een zijgang welliswaar Durchgangswagen, echter geen Großraumwagen zijn, omdat ze niet uit één compartiment bestaan.
De in Nederland gebruikelijke indeling met verschillende compartimenten per bak (zoals wijlen plan W) heeft geen aparte benaming gekregen, hoewel het uiteraard ook doorgangsrijtuigen betreft. ICR is een mooi voorbeeld van Großraumwagen.
Als laatste dan nog de opmerking, dat de lange-afstandstreinen die na de eerste wereldoorlog Europa doorkruisden naar de comfortabele en moderne doorgangsrijtuigen/Durchgangswagen D-treinen genoemd werden.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Ik voel me aangesproken.Bartjk schreef:naar Wenen gegaan, op de beschaafde manier.
Welke dagen was je er? Ben je volgens mij net misgelopen.
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Afgelopen woensdag kwam ik aan en zaterdag gingen we weer weg
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Bonte verzameling die me wel aanspreekt. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Leuk verslagje inderdaad, krijg spontaan zin om ook weer eens die kant op te gaan :D
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Leuk kort verslagje zo ja. Redelijk ommetje gemaakt ook door bij Nieuweschans de grens over te gaan vanuit Lelystad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3546
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Vanuit Lelystad bij Oldenzaal de grens over was voor vorige week maandag (de fotoreportage is voor vorige week maandag gemaakt) ook niet erg handig met de 1x/2 uur rijdende IC Berlin. Bij Glanerbrug de grens over was wellicht ook een optie, maar met de boemel Enschede-Münster duurt het wel vrij lang (al hoewel een heel stuk korter dan de omweg via Nieuweschans). Arnhem en Venlo zijn dan vanuit Lelystad weer aardig lastig te bereiken. Dus ja, wel opvallend om via Nieuweschans de grens over te gaan, maar veel andere mogelijkheden waren er ook niet, die echt significant betere reistijden bieden.
Verder leuk verslag.
Verder leuk verslag.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Nouja, als ik zo lees dat 'ie uiteindelijk via Emmen naar Nieuweschans is gereisd dan ben je zo'n beetje alle tijdwinst weer kwijt toch? Dan ga je via Utrecht en Arnhem al wat meer de juiste kant op gelijk, want heb uit het verslag niet de indruk dat het de bedoeling van de reis was om dat stuk van Leer naar Düsseldorf via Duitsland af te leggen Maar misschien vergis ik me.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
De reden dat ik daar de grens ben overgestoken was om eerst mn reisgenoot op te halen in Groningen. De bedoeling was om even bij hem thuis langs te gaan maar dat ging door de vertraging niet door. Kostentechnisch maakte het ook niet veel uit. In sommige gevallen is het zelfs goedkoper om met je studentenov eerst naar leer te gaan, dan kun je namelijk van binnenlands tarief gebruikmaken i.p.v. grensoverschrijdend (maakte hier niet uit, maar soms dus wel). Dat kan btw ook door met de bus van nijmegen naar kleef te gaan.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Ah kijk, dat maakt het idd wel stukken logischer. Is dat stuk dat je nu extra door Duitsland gegaan bent zo voordelig dat het nog een voordeel gaf verder met SOV door Nederland te reizen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Mooie foto's. :pos:
Ik zou alleen graag wel iets meer tekst hebben gezien, omdat het me, zeker in het begin, niet altijd even duidelijk was waar je was en hoe je reisde.
Ik zou alleen graag wel iets meer tekst hebben gezien, omdat het me, zeker in het begin, niet altijd even duidelijk was waar je was en hoe je reisde.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Leuk verslag. Ik heb in 1995 een half jaar in wenen gewoond ivm mijn stage bij ömv. Tijd van mijn leven. Leuk om het weer eens te zien.
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Interessant, maar leuk had me ook geleken als je buiten het OV nog wat foto's van de omgeving had geplaatst.
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Als ik het niet mis heb, is de omgeving van Wenen niet heel erg spannend. Vorarlberg, Tirol, Salzburgerland en Karinthië/Kärnten zijn mooiere stukken Oostenrijk.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Leuke impressie, bedankt voor het plaatsen! Wat was je algehele impressie van de NightJet?
Mijn Flickr account.
Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Als je een beetje aan de randen komt is het best mooi hoor. Perchtoldsdorf is erg leuk. :)ArrivaBas schreef:Als ik het niet mis heb, is de omgeving van Wenen niet heel erg spannend. Vorarlberg, Tirol, Salzburgerland en Karinthië/Kärnten zijn mooiere stukken Oostenrijk.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten