Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

Als je op de kaart in de presentatie kijkt, zie je dat de 191 verder gaat dan de Stormrand. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
ArnoArriva
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 27 feb 2012, 19:17
Locatie: Sliedrecht

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door ArnoArriva »

Stefan schreef:Als je op de kaart in de presentatie kijkt, zie je dat de 191 verder gaat dan de Stormrand. ;)
Ja, ik zie de kaart alleen voor HOV en R-net, waar vind ik goede lijn kaart?
Favoriete bus - >7809!
Groet Arno
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

Dia 7. Daar staat in ieder geval het gebied van de stadsdienst op.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

Ter aanvulling: dat is dus dia 7 van de PowerPoint-presentatie die je via de link van Daniel kunt downloaden.
ArnoArriva schreef:Ik zie dat R-net 491 niet via Lombardijen rijden dus mensen uit Sliedrecht en Papendrecht moeten dan overstappen naar ander bus naar Lombardijen en verder naar Zuidplein reizen. Of zie ik verkeerd?
Lijn 491 rijdt rechtstreeks naar Zuidplein, dus reizigers naar Zuidplein kunnen gewoon blijven zitten. ;) Reizigers naar Lombardijen moeten wel overstappen (vermoedelijk op lijn 392).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door regenmaker »

Misschien is die stadsbus een nieuw type Ekova.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

OVinspecteur schreef:En oh ja:

9) Geen bus voor De Hoven en Wilgenwende.
Of toch wel: http://dordtcentraal.nl/actueel/voorals ... -essenhof/ (Hint hint klik klik: viewtopic.php?f=57&p=562094#p562094 )
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Lijn 45 »

Voor mij lijkt de Stadsbuzz erg op een Volvo 7900.
Het valt me wel op dat de Rošero's als Streekbuzz zijn getekend. Ik had ze gezien de huidige inzet eerder als Stadsbuzz verwacht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

OVinspecteur schreef:4) Lijn 2 blijft toch in Dubbeldam Noord, hoewel grote concurrentie met lijn 5.
Niet zo vreemd, de enige manier om Dubbeldam een beetje optimaal te bedienen is ook via de bestaande route. Het Damplein is immers niet echt ingericht om met een bus over te steken en als je na halte Gravensingel rechtdoor rijdt en dan linksaf de Elzenlaan op gaat bedien je Dubbeldam wel heel karig en mis je de Gravenhorst wat juist een belangrijke doelgroep voor lijn 2 is.
5) Geen tangentiële bus (lijn 1) in Dordrecht.
Niet zo gek, die lijn is niet plots meer in trek. Al sinds de OV-chipkaart er is heb je geen prijstechnisch voordeel meer van zo'n lijn op de belangrijkste verbindingen (dat is toch met name vanuit de wijken naar het ziekenhuis). En dan is het natuurlijk aantrekkelijker om juist veel frequenter via het CS te reizen, als het je toch evenveel kost.
6) Lijn 2 gaat ook al over de Hugo de Grootlaan / Van Baerlestraat rijden, net als 3 en 4. Er had wel iets meer over de Krispijnseweg mogen gaan (lijn 3 bijvoorbeeld).
Waarom moet er meer over de Krispijnseweg? Voor lijn 3 is het relatief om en je helpt een deel van de kracht van het Dordtse stadsnet om zeep: voor stadslijnen behoorlijk gestrekte (en daardoor snelle) lijnen die tegelijk ook de buurten zonder heel lange loopafstanden ontsluiten.
7) Geen rechtstreekse verbinding tussen Zwijndrecht Noord / H.I. Ambacht en het Leerpark/ASZ. :N
Tenzij 392 en 316 gekoppeld zijn, wat qua materieel (enige twee Snelbuzzen in Dordrecht) en routevoering (verbinding met het centrum vanuit Alblasserdam) best een optie kan zijn.
nvdw schreef:Wat betreft lijn 7: dat had gekund, maar voor het behoud van lijn 7 in het stadsbusnet is natuurlijk ook het nodige te zeggen. Allereerst omdat je er nu 'gewoon' stadsbussen op kunt laten rijden, en omdat je hem nu kunt blijven rijden in combinatie met lijn 5 zoals nu ook al gebeurt.
Sowieso is die koppeling met lijn 5 eigenlijk al een noodzaak voor een efficiënte exploitatie. Het scheelt een bus door kortere stilstand op het Lunenburgplein meen ik.
Lijn 45 schreef:Het valt me wel op dat de Rošero's als Streekbuzz zijn getekend. Ik had ze gezien de huidige inzet eerder als Stadsbuzz verwacht.
Dat zullen nieuwe Rosero's voor de 7x-lijnen in de Alblasserwaard zijn. Sowieso moeten er namelijk midi's op lijn 10 blijven rijden want met de huidige route door de binnenstad (die aan de kaart te zien gelijk blijft met wat verlengingen) zit je vast aan inzet van midi's.
Op de oude stamlijnroute was 12-meter inzet nog fysiek mogelijk, maar zou je dat nu doen dan zit de eerste de beste bus gelijk vast in de bocht Steegoversloot > Voorstraat waarschijnlijk. Al denk ik haast wel dat er ook wat Rosero's als StadsBuzz bij komen want kan me haast niet voorstellen dat je de nieuwe lijnvoering van de 10 redt met 3 busjes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Ik ben wel benieuwd welk materieel Qbuzz wil inzetten op de lijnen 316 en 392; ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat daarvoor dezelfde bussen als voor lijn 387 en 388 worden gebruikt.
Doen ze ook niet, er komen ook Iveco Crossways als SnelBuzz is in deze reportage te zien (in wat karige RTV Dordrecht-kwaliteit :P )
Verder trouwens weinig nieuws in deze uitzending, er zijn alleen wat meer details te zien (zoals ook de Rosero in StadsBuzz-uitvoering waar ik 't in m'n vorige bericht al over had voor ik deze beelden gezien had :P )

Edit: Lol, nu ik nog even gauw terugkijk staat er ook "316 Dordrecht" op het display van de Iveco Crossway in Snelbuzz-uitvoering :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

Variatie in busjes gaat in ieder geval genoeg komen. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door sirvinniei »

Het is niet alsof Arriva geen variatie in materieel heeft :wink:
Ik heb geen onderschrift
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Stefan »

Haha, dat zul je mij niet horen zeggen. Ik graaf altijd de bijzondere busjes wel uit. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door visgraat »

Meltrain schreef:Gisteravond gaven Qbuzz en de provincie een presentatie over de plannen voor de Drechtsteden.
Hierover vond ik de volgende twee artikelen:
Waarom zoveel commotie over Essenhof? De politiek loopt al jaren te zeuren en er is wel eens wat geprobeerd, maar ook weer opgedoekt. Hier in Dordrecht hoor ik er echt niemand over klagen, maar misschien spreek ik dan niet de juiste mensen. Lijn 5 komt best dichtbij, ongeveer 500 meter en het station ligt ook nog niet eens heel ver, maar kan me voorstellen dat dat net te ver lopen is. Maar ik was ook een keer op een crematorium in de buurt Eindhoven: kwam echt niks in de buurt, was ook niks in de buurt. Maar daar kom je dan ook wel weer uit. Liever zorgt Arriva eens of dan in de toekomst Qbuzz dat je een goede overstap hebt op de intercity naar Rotterdam; daar heb je veel meer aan. Ik begrijp niet dat Arriva dat niet gewoon goed regelt. En misschien kan de Essenhof zelf iets verzorgen of een Regiotaxi voor als je 500 meter niet kan lopen.

Wat is trouwens stamlijn? Ik ken alleen stamcel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

visgraat schreef: Liever zorgt Arriva eens of dan in de toekomst Qbuzz dat je een goede overstap hebt op de intercity naar Rotterdam; daar heb je veel meer aan. Ik begrijp niet dat Arriva dat niet gewoon goed regelt.
In principe is dat een goede overstap, met een overstaptijd van 3 à 4 minuten in beide richtingen.
Maar: in zuidelijke richting is de overstap vanaf de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] blijkbaar net niet haalbaar, waardoor er vanaf Rtb een 5/25 verdeling is richting Gorinchem.
Daarnaast sluit in zuidelijke/oostelijke richting de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] aan op de [serie=Stoptrein|2018|Geldermalsen - Dordrecht36700[/serie], terwijl in noordelijke/westelijke richting juist de [serie=Stoptrein|2018|Gorinchem - Dordrecht36800[/serie] een aansluiting op de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] en de [serie=Stoptrein|2018|Geldermalsen - Dordrecht36700[/serie] op de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] biedt. Dat betekent dat de overstap in noordelijke richting een kwartier langer is wanneer de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] niet rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Ik denk dat visgraat ook de busaansluitingen op de trein bedoeld, die zijn er in de loop van de jaren bij Arriva niet korter op geworden terwijl de huidige treindienst veel makkelijker is om op aan te sluiten.
In elk geval op werkdagen want 's avonds en op zondag gaat de superdaluitsnijding niet goed samen met een bus die z'n rondje in minder dan een half uur maakt waardoor je in een richting mindere aansluitingen hebt.

Bij de trein zit een deel van het haalbaarheidsprobleem ook in de omcheckcapaciteit trouwens, zeker nu er tegenwoordig minder aansluitingen van 15 naar 1 zijn. Dat ging in het verleden beter doordat je op het kwartier met de kerende IC juist een aansluiting op de toenmalige 1900 had, waardoor je niet van perron hoefde te wisselen. Nu is er nog wel een aansluiting, maar daarvoor moet je naar 2a dus zowel op 15 als 2 heb je gewoon veel meer looptijd over het perron nodig.
Echter kan Qbuzz daar ook niet veel aan doen, dat zit 'm meer in hoe de treindienst opgezet is.
Waarom zoveel commotie over Essenhof? De politiek loopt al jaren te zeuren en er is wel eens wat geprobeerd, maar ook weer opgedoekt. Hier in Dordrecht hoor ik er echt niemand over klagen, maar misschien spreek ik dan niet de juiste mensen. Lijn 5 komt best dichtbij, ongeveer 500 meter en het station ligt ook nog niet eens heel ver, maar kan me voorstellen dat dat net te ver lopen is.
Het meest veelzeggende is denk ik nog wel dat lijn 21 (die om de hoek bij de Essenhof stopte, niet voor de deur) niet veel verder kwam dan 30 reizigers per dag oftewel 3 per rit. Waarbij dan ook nog de drukste halte op die lijn halte Thureborgh was, niet de halte Nassauweg die om de hoek bij de Essenhof lag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door visgraat »

Ik bedoelde de aansluitingen van trein op bus op station Dordrecht: met name lijnen 3, 4 en 5. Daar kan Arriva wel wat aan doen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Zeker weten, die waren namelijk 10 jaar geleden met treinen in een onregelmatiger interval nog beter. Zou nu dus zelfs makkelijker te realiseren moeten zijn: de bussen op 3, 4 en 5 kruisen elkaar immers grotendeels nog tussen CS en Centrum.

Al zijn ze nu al beter dan eerder in de concessie: er is een tijd gehad met overstaps van een kwartier van Rotterdam naar de oostelijke wijken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door regenmaker »

Kijken of Qbuzz dit vanaf december beter voor elkaar heeft. Arriva zal er wel geen vinger meer naar uitsteken in ieder geval.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

Verwacht van wel: Qbuzz heeft meer mogelijkheden daarop te sturen omdat er laadpauzes zullen moeten komen op de eindpunten. Alle oostelijke ringlijnen gaan er in hun plannen uit en daar zit nu de beperking: ze zijn in ca. 25 minuten heen en weer nu terwijl er circa 20 minuten tussen de treinen van dezelfde treinseries zit. Dat past dus 's avonds en op zondag nooit helemaal optimaal als zowel trein als bus een halfuursdienst bestaat, want de bus is dan (bij een 5 minuten overstap naar de wijk uit de IC uit Rotterdam) pas 10 minuten na vertrek van de trein de andere kant op pas weer op CS.
Zie daar ook de verklaring waarom het bij een kwartiersdienst wel kan, al doet Arriva dat op dit moment alsnog niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Michael 1988 »

Een erg opvallend iets is dat ik negens vanuit Qbuzz iets hoor over de hybride Volvos dat ze die ook mee over nemen. Er wordt wel gepraat over 5 elektrische bussen en de treinen, maar niets over hybride bussen. Terwijl het wel een eis was van de provincie dat ze werden overgenomen.

Er werd letterlijk gezegd in het interview naast de 5 elektrische bussen komen er allemaal nieuwe bussen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door regenmaker »

Ik denk dat de provincie de elektrische bussen beter vindt dan de hybrides en dus de overname plicht komt te vervallen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door visgraat »

Er zit misschien ook een verschil tussen overnemen en daadwerkelijk inzetten en in welke mate. Is dat vastgelegd?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Daniel »

De hybrides zijn ook wel wat ouder al natuurlijk, de eersten kwamen in 2011 al in dienst maar zijn toen al aangeschaft omdat er een overnameplicht in het vooruitzicht werd gesteld. Maar toch, het gaat om 27 bussen dus nog een behoorlijk aantal ook: gezien het lijnennet überhaupt de vraag of Qbuzz wel zoveel 12-meter bussen nodig heeft op de streek. Wellicht is er nog inzet te verwachten in het stukje Vijfheerenlanden dat als los deel onderdeel van de concessie is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door DrechtBlub »

Nog een interessante vraag: Is de overname plicht voor Qbuzz totaal of alleen voor de DAV regio? Het PVE zegt technisch niet dat ze in de regio moeten blijven, alleen dat Qbuzz ze over moet nemen.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)

Bericht door Meltrain »

Een overnameplicht is niets meer dan een garantie voor de zittende vervoerder dat de investering over een (te) korte periode moet worden afgeschreven bij verlies van de concessie.
Indien de zittende vervoerder de bussen echter zelf kan gebruiken en de nieuwe vervoerder ze ook niet per se nodig heeft, kunnen de twee vervoerders altijd nog de afspraak maken dat de bussen niet over gaan. Maar dat is dan wel iets waar de vervoerders zelf uit moeten komen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten