OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Mdk »

Het is natuurlijk makkelijk om die loopbrug meteen af te schieten, maar er zit misschien nog wel een kern van een goed idee in.
Overal pp Nederlandse stations heb je tweerichtingssystemen, en dit wringt altijd een beetje, op de erg drukke stations helemaal. Misschien is het een idee om op Amsterdam cs een keer te kijken naar het implementeren van een eenrichtingssysteem zoals ze dat ook in de Londense underground doen op te drukke stations, kost geen 100 miljoen, maar heeft waarschijnlijk wel invloed op de drukte en doorstroming (ook op de perrons)
Bij twijfel altijd klagen
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door n-evo »

Ik voel me een beetje blond nu, maar hoe dwing je mensen vanuit de trein die loopbrug op? En waar komt ie precies te staan? Ik snap het niet helemaal. :X
Alargule

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Alargule »

Mdk schreef:Het is natuurlijk makkelijk om die loopbrug meteen af te schieten, maar er zit misschien nog wel een kern van een goed idee in.[...]
Eens. Vanuit de West- en Middentunnel heb je al opgangen aan beide zijden. Je zou deze voor één richting kunnen reserveren, bijv. de westelijke opgangen alleen voor instappers en de oostelijke alleen voor uitstappers. Die westelijke opgangen komen dan direct op het perron uit; de oostelijke leiden naar de boven de perrons gebouwde loopbrug.

Dan n-evo's vraag: door extra (rol)trappen vanaf de perrons naar de loopbrug te bouwen, komen mensen op de loopbrug. Omdat er een ruimtegebrek is in de breedte, zul je meerdere (rol)trappen in de lengte moeten plaatsen. Gelukkig is er aan lengte geen gebrek bij de Amsterdamse perrons. Als je hiermee de reizigers die aan de uiteinden van de perrons uitstappen meteen naar de loopbrug leidt, komen deze reizigers alvast niet meer in de stroom van wachtende en instappende reizigers terecht.

Per saldo levert een loopbrug boven de bestaande perrons dus gewoon meer ruimte op. Vervolgvraag is dan hoeveel effect dit zou sorteren, in hoeverre het in de huidige situatie valt in te passen... en wat het zou kosten.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door n-evo »

Bedankt voor je uitleg, maar ik blijf met vragen zitten. :)

Alleen een fractie van de reizigers stapt aan de koppen van de treinen uit. Wat doe je met alle mensen die op de overige punten uitstappen? Komt bij dat die mensen naar benen - naar de uitgang - willen. Dan is het counter-intuïtief om omhoog een loopbrug op te gaan. En hoe kom ik vanaf die loopbrug in de stationshallen/bij de uitgangen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Een probleem van Amsterdam Centraal is nu dat de kruiswissels die de perronfases scheiden ongeveer ter hoogte van de westtunnel liggen. Dat zorgt ervoor dat de druk op de westtunnel te hoog is. Dat wordt ook niet direct opgelost door het verbreden van de perrons, maar een loopbrug wordt door de monumentale kap lastig te implementeren en is ook geen oplossing voor de te smalle perrons ten opzichte van de op- en afgangen en kan inderdaad ook niet dienen als route naar de uitgang.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Alargule »

Snel schetsje van de theorie:

Afbeelding

Zwart: huidige perrons + opgangen (pijl geeft looprichting aan)
Rood: nieuwe loopbrug + opgangen
Groen: looptunnel onder de sporen

Je kunt vanuit de looptunnel dus alleen via één kant het perron op. Wil je het perron af, dan moet je eerst de loopbrug op en er daarna af via een directe verbinding met de looptunnel. Beide stromen (op en af) raken elkaar nauwelijks: alleen bij de treindeuren.

De reizigersophopingen die je nu ziet ontstaan, ontstaan vooral omdat zo'n trein in één keer leegstroomt en iedereen via een beperkt aantal uitgangen naar de looptunnels kan. Die stroom mengt zich dan nog eens met wachtende reizigers en reizigers die vanuit de looptunnel het perron op komen. Met een loopbrug boven de perrons zou je deze problemen deels oplossen. Er valt nog steeds een file te verwachten bij de (rol)trap die naar de looptunnel leidt, maar dat vindt plaats op de loopbrug en niet langer op het perron zelf. Door meerdere verbindingen van perron naar loopbrug te plaatsen, kun je de uitstappende reizigers ook sneller van het perron af krijgen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door n-evo »

Haha thnx man, ik ben nogal visueel ingesteld dus dat plaatje is perfect. :pos:

Ik denk alleen dat het moeilijk blijft om mensen daadwerkelijk omhoog te krijgen en niet tegen de stroom in alsnog de zwarte (in jouw plaatje) trap af te gaan.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Aking »

Vervang de trappen door roltrappen? Succes met het, tegen de stroom én de richting in een roltrap afwandelen :Y

En anders hang je "VERBOTEN!" bordjes op en zet je er een blik BOA's bij, verdienen ze die verbouwing zo weer terug *O*
Laatst gewijzigd door Aking op do 08 mar 2018, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Alargule »

Ik zou dan eerder voor een container COBRA'S of pakketje PYTHONS gaan, maar ieder zijn SLANG (en verpakking).
Laatst gewijzigd door Alargule op do 08 mar 2018, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Aking »

Mijn autocorrect had de hoofdletters gestolen speciaal voor jau aangepasd *O*
Alargule

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Alargule »

Oeps, srry.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Natorious »

Alargule schreef:Snel schetsje van de theorie
Zou een loopbrug die verschillende perrons verbindt voor overstappers de druk verlichten in de tunnels? Zoals in Rotterdam? Of kenne we da niet hebben in 020?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Aking »

Maar dan wordt je loopbrug toch ook weer tweerichting?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Sowieso heeft Amsterdam Centraal al drie tunnels. Hoeveel is er dan nog te verlichten? Het capaciteitsgebrek zit vooral in de ruimte op het perron en de breedte van de trappen en die wordt niet bepaald groter door een loopbrug.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door evos »

Daniel schreef:Ik ben vooral benieuwd hoe men nu op 9 sporen denkt uit te komen. In de huidige situatie kent Amsterdam Centraal een elftal perronsporen, waarvan het 2e, 3e, 4e en 5e perron vrij smal zijn. Maar wanneer je alle middensporen zou opofferen en de perronsporen een stukje de vrijkomende ruimte in schuift (zodat je de perrons kunt verbreden) houdt je nog steeds 11 perronsporen over.
Van 10 sporen zou ik nog een voorstelling kunnen maken (bv. als spoor 1 vervalt), maar met 9 sporen zou je ergens een perron aan weerszijden van één spoor krijgen???
Uit de mogelijke sporenschema's in de bijlage bij de Locov-adviesaanvraag maak ik op, dat de discussie over 9 of 10 perronsporen alleen de doorgaande sporen betreft. Daarnaast blijft het kopspoor 1 bestaan.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door trolly »

Daniel schreef:Sowieso heeft Amsterdam Centraal al drie tunnels. Hoeveel is er dan nog te verlichten? Het capaciteitsgebrek zit vooral in de ruimte op het perron en de breedte van de trappen en die wordt niet bepaald groter door een loopbrug.
De theorie is, dat het scheiden van de loopstromen verlichting brengt. Daarvoor zijn wel veel opgangen naar zo'n loopbrug nodig om een volle trein leeg te krijgen, en ruimte hadden we toch al niet op die perrons. Het klinkt dus wel aardig, maar is practisch niet uitvoerbaar. En dan heb ik het nog maar niet over de esthetische kant van het verhaal.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Roeland »

Je zou op een aantal perrons ook nog kunnen kiezen voor zaksporen. Daar zou je bijv. de spits-IC's van de Hoornlijn kunnen laten halteren, zodat je de doorgaande sporen voor doorgaande treinen reserveert.
Wellicht zijn in de toekomst extra (spits)treinen van/naar Almere nodig, ook daarvoor zou je een oostelijk zakspoor kunnen aanleggen.
Een nadeel van zaksporen is wel, dat dat leidt tot een extra belasting van de meest westelijke dan wel meest oostelijke perrontrappen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

De perrons worden toch niet verbreed om daarna extra versmald te worden om plaats te maken voor zaksporen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Alargule »

evos schreef:
Daniel schreef:Ik ben vooral benieuwd hoe men nu op 9 sporen denkt uit te komen. In de huidige situatie kent Amsterdam Centraal een elftal perronsporen, waarvan het 2e, 3e, 4e en 5e perron vrij smal zijn. Maar wanneer je alle middensporen zou opofferen en de perronsporen een stukje de vrijkomende ruimte in schuift (zodat je de perrons kunt verbreden) houdt je nog steeds 11 perronsporen over.
Van 10 sporen zou ik nog een voorstelling kunnen maken (bv. als spoor 1 vervalt), maar met 9 sporen zou je ergens een perron aan weerszijden van één spoor krijgen???
Uit de mogelijke sporenschema's in de bijlage bij de Locov-adviesaanvraag maak ik op, dat de discussie over 9 of 10 perronsporen alleen de doorgaande sporen betreft. Daarnaast blijft het kopspoor 1 bestaan.
Dank, dit maakt veel inzichtelijk!
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Pooh »

Hoeveel doorgaande sporen zijn er eigenlijk nodig? Ik heb wel eens gelezen dat ze van Amsterdam Centraal een dubbel kopstation willen maken. Nu is dat waarschijnlijk overdreven, maar kun je niet heel veel oplossen door een deel van de sporen fysiek kopspoor te maken, en de betreffende perrons over een breed stuk met elkaar te verbinden op perronniveau? Geen loopbrug nodig, grote uitloopruimte voor reizigers, die bij drukte bij een paar roltrappen gewoon een trap verderop kunnen pakken?

Zoiets (geen idee wat de beste plek is en hoeveel meter je kunt opofferen zonder dat teveel treinen niet meer passen)?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Nee, precies andersom. Vroeger was Amsterdam Centraal eigenlijk een dubbel kopstation. Tegenwoordig wil men zoveel mogelijk doorverbindingen over Amsterdam Centraal heen.

Zie bijvoorbeeld het verschil met nu en de dienstregeling van 1973/1974: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Amste ... 973.2F1974

In de jaren die volgen zie je langzaam verbindingen ontstaan over Amsterdam heen, bijvoorbeeld Zandvoort - Maastricht. Later kwam de Westtak erbij, toen zag je dat treinen gingen doorrijden naar Hoofddorp. En toen kreeg je in 1993/1994 een doorkoppeling die nu bijna tot de klassiekers van het Nederlandse spoorwegnet gerekend mag worden: een trein tussen Den Helder en Nijmegen over Amsterdam Centraal heen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Alargule »

Suus schreef:[...]Tegenwoordig wil men zoveel mogelijk doorverbindingen over Amsterdam Centraal heen.[...]
En voor de toekomst wil men daar dan kennelijk toch weer een beetje vanaf:

Afbeelding
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Pooh »

Maar wat rijdt er nu echt door?

Den Haag-Zwolle (belangrijk)
Den Helder-Nijmegen (belangrijk)

en wat sprinters die je eventueel ook zou kunnen opknippen: Amersfoort-Hoofdorp, Uitgeest-Rhenen, Uitgeest-Rotterdam

Hoeveel doorgaande sporen heb je daarvoor nodig?
Alargule

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door Alargule »

Wat vooral mist achter deze plannen is een integrale visie: hoe moet het spoorvervoer in en om Amsterdam, de Randstad en NL er nu over een paar decennia uitzien? Deze plannen lijken teveel uit te gaan van de huidige beperkingen en vooral door de rekenmeesters te zijn opgesteld. Oftewel: blussen van brandjes en zo zuunig mogelijk.

Dat is ook de rode draad in de kritiek van het LOCOV op deze plannen. De verbouwing van CS gaat honderden miljoenen kosten en zal op zijn vroegst pas over 10 jaar zijn afgerond. Als je dat dan gaat verbouwen volgens een plan dat uitgaat van de situatie anno 2018, dan kom je misschien bedrogen uit en zit je straks met een station waar je nauwelijks meer een trein kunt bijpassen om de gestegen vervoersvraag te accommoderen.

En dan voorzie ik toch een beetje Amstelveenlijntoestanden. De besluitvorming over hoe dat nu verder moest is ook jarenlang vooruitgeschoven, met als gevolg dat de nood op een gegeven moment wel erg hoog werd en er geen tijd meer over was om eens goed na te denken over de verdere toekomst. Geredeneerd vanuit de toenmalige situatie werd gekozen voor een suboptimale oplossing, die nauwelijks op eventuele groei is berekend. Met een goede kans dat je tegen 2030 weer allerlei verhalen over uitpuilende trams hoort.

Misschien is het hier dan toch eens tijd om wat afstand te nemen van het huidige planvormingsproces, in plaats van met oogkleppen op door te denderen, 'want we kunnen de boel nu eenmaal niet meer stopzetten'. Opnieuw wat uitgangspunten formuleren en op basis daarvan besluiten wat de juiste oplossingen zijn. En daar dan geld voor vrijmaken.

Maar ik vrees dat het hem vooral in dat laatste zit, want onder Ruttiaanse kabinetten heb ik er niet zoveel vertrouwen in dat er ineens veel geld voor infrastructurele projecten vrij gaat komen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal

Bericht door dennistd »

Volgens mij ben je al van heel wat problemen af als je de NoordZuidlijn met een mooie diepe geboorde tunnel doortrekt van Amsterdam Zuid naar Schiphol, en daarmee al het (toeristen)verkeer Schiphol <=> Centraal af gaat handelen. Dan hou je op de westtak en op Centraal genoeg ruimte over voor de doorgaande reiziger.

Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten