Vertragingsproblemen
Vertragingsproblemen
De reden van deze topic is dat ik mijn geduld met de Nederlandse Spoorwegen begin te verliezen.
Als ik dadelijk op mijn eindbestemming ben, is dit in de afgelopen tien dagen dat ik met NS reis de achtste keer dat ik meer dan een uur vertraging op mijn traject heb, werkzaamheden niet meegerekend.
Ik reis met een Dal Vrij abonnement 1e klas, wat mij recht geeft op een vertragingsvergoeding van 3,58 of 7,16 bij ≥30 resp. ≥ 60 minuten vertraging. Omdat die zoethoudertjes de schade die ik door vertraging oploop niet kan dekken, wilde ik weten of er andere mogelijkheden zijn. Kan je je abonnementsgeld terugeisen bij dergelijke extreme vertragingen?
Zijn er anderen onder jullie met zulke ervaringen?
Natuurlijk besef ik mij ook terdege dat de NS doet wat ze kan, maar als je voor 10 dagen een auto huurt waarvan hij 8 dagen kapot is, ga je toch ook terug naar je verhuurder?
Als ik dadelijk op mijn eindbestemming ben, is dit in de afgelopen tien dagen dat ik met NS reis de achtste keer dat ik meer dan een uur vertraging op mijn traject heb, werkzaamheden niet meegerekend.
Ik reis met een Dal Vrij abonnement 1e klas, wat mij recht geeft op een vertragingsvergoeding van 3,58 of 7,16 bij ≥30 resp. ≥ 60 minuten vertraging. Omdat die zoethoudertjes de schade die ik door vertraging oploop niet kan dekken, wilde ik weten of er andere mogelijkheden zijn. Kan je je abonnementsgeld terugeisen bij dergelijke extreme vertragingen?
Zijn er anderen onder jullie met zulke ervaringen?
Natuurlijk besef ik mij ook terdege dat de NS doet wat ze kan, maar als je voor 10 dagen een auto huurt waarvan hij 8 dagen kapot is, ga je toch ook terug naar je verhuurder?
Re: Vertragingsproblemen
Als eerste: op welk traject reis je, dat je zo absurd veel vertraging hebt? Ik reis honderden kilometers per week, maar als ik meer dan 1 keer meer dan vijf minuten vertraging heb is dat zeldzaam.
Ten tweede: dit soort zaken staan vermeld in de voorwaarden, en daarin is geen clausule meegenomen voor eventuele terugbetaling van abonnementsgeld bij vertraging, omdat dat met de geld terug bij vertraging-dienst wordt gedaan (en die is al ruimer dan elders in Europa). Als het echt zó erg is kan je beter naar de klantenservice gaan, omdat dit soort specifieke gevallen niet in papierwerk passen.
Ten tweede: dit soort zaken staan vermeld in de voorwaarden, en daarin is geen clausule meegenomen voor eventuele terugbetaling van abonnementsgeld bij vertraging, omdat dat met de geld terug bij vertraging-dienst wordt gedaan (en die is al ruimer dan elders in Europa). Als het echt zó erg is kan je beter naar de klantenservice gaan, omdat dit soort specifieke gevallen niet in papierwerk passen.
Re: Vertragingsproblemen
Ik reis op verschillende trajecten, het gaat om:
Roermond - Sittard (2x)
Weert - Eindhoven
Den Haag - Rotterdam (2x)
Oss - Tilburg
Rotterdam - Tilburg (2x)
Roermond - Sittard (2x)
Weert - Eindhoven
Den Haag - Rotterdam (2x)
Oss - Tilburg
Rotterdam - Tilburg (2x)
Re: Vertragingsproblemen
Ik sta zelf op het punt om een klacht in te dienen bij het OV Loket wegens de totaal belabberde dienstverlening van NS op de HSL.
Het gaat dit jaar heel erg slecht, er zijn nu al ruim drie weken werkzaamheden met veel overlast, ook op werkdagen. Er zijn treinen opgeheven waarvan de reiziger niet mag weten welke het zijn en de abonneehouders van Altijd Toeslagvrij worden in open daglicht geschoffeerd door de klantenservice.
Ik heb dit jaar al voor meer dan € 120 aan compensatie ontvangen van NS en er staat nog meer open. Dat zou voor een normaal bedrijf onaanvaardbaar moeten zijn voor het management, nu krijg ik alleen te horen dat een bepaalde trein wel een beetje een zorgenkindje is.
Het gaat dit jaar heel erg slecht, er zijn nu al ruim drie weken werkzaamheden met veel overlast, ook op werkdagen. Er zijn treinen opgeheven waarvan de reiziger niet mag weten welke het zijn en de abonneehouders van Altijd Toeslagvrij worden in open daglicht geschoffeerd door de klantenservice.
Ik heb dit jaar al voor meer dan € 120 aan compensatie ontvangen van NS en er staat nog meer open. Dat zou voor een normaal bedrijf onaanvaardbaar moeten zijn voor het management, nu krijg ik alleen te horen dat een bepaalde trein wel een beetje een zorgenkindje is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Vertragingsproblemen
Ik heb dat probleem ook met de NS en helaas is mijn vertraging niet vaak +30 maar wel +20 of +25.
Dan weet overwegstoring dan weer een defecte trein op het spoor. Heb het voordeel dat ik een Traject Vrij heb en dat buiten mijn traject het vergeten uitchecken me 1 cent kost.
Het kan alleen ook maar als je dezelfde dag niet terugreist.
Ik doe het een keer of 6 per jaar en bespaar me zo een 80 euro.
Het mag niet, maar ik vergeet gewoon sommige dingen op momenten zoals uitchecken
De koffiegoedmakertjes ken ik nu wel. Beter is dat ze staan met uitdelen van dagkaarten.
Dan weet overwegstoring dan weer een defecte trein op het spoor. Heb het voordeel dat ik een Traject Vrij heb en dat buiten mijn traject het vergeten uitchecken me 1 cent kost.
Het kan alleen ook maar als je dezelfde dag niet terugreist.
Ik doe het een keer of 6 per jaar en bespaar me zo een 80 euro.
Het mag niet, maar ik vergeet gewoon sommige dingen op momenten zoals uitchecken
De koffiegoedmakertjes ken ik nu wel. Beter is dat ze staan met uitdelen van dagkaarten.
Re: Vertragingsproblemen
Gisteren heb ik er ook erg veel last van gehad. Zoals mijn bericht gisteren over de ICM-4 in de 3600: die trein heb ik alleen genomen om zekerheid te zoeken om thuis te komen vanuit Gvc naar Tbr. Ik heb op meerdere stations gewacht of er de volgens Tuffy beloofde vervangend vervoer klaarstond, je mag het antwoord al raden :')
Een combinatie van factoren maakt Tilburg-Breda na de HSL de meest onbetrouwbare spoorlijn. Natuurlijk de 1100 die over de HSL rijdt en daardoor vaak defect is, maar ook de 6600 was in 2017 vaak defect (DDZ) en wordt vanwege de krapte bij het geringste meldinkje geslachtofferd, met verstrekkende gevolgen voor sprinterreizigers. Er is een GGZ-instelling bij Gilze-Rijen die er nooit had mogen zijn en je hebt natuurlijk ook wat overwegen waarvan een aantal erg druk zijn.
Wel heeft het traject wisselverwarming en is ATB-VV in de afgelopen jaren aangebracht om megarampen met goederentreinen te voorkomen. Het beste zou zijn om deze lijn geheel met vier sporen uit te rusten en alle overwegen te vernietigen zoals de Japanners korte metten maken met trage machinisten. Oh ja en perronschermdeuren . Dat gaat niet in één keer (en dat laatste doen ze maar lekker in een dictatuur). Maar:
- het aantal goederentreinen moet omlaag na 2022 nadat de Duitsers klaar zijn met treuzelen
- afspraken maken met de lokale GGZ, het liefst wegbonjouren.
- sommige overwegen in Rijen worden vervangen inclusief degene die het gisteren begaf, hier is vast nog meer mogelijk. Overwegen zijn bovendien ook risicoplekken als het gaat om treinspringers.
- reservematerieel achter de hand houden voor de 6600, dat is nu nog gebrekkig gezien de manier waarop sprinters worden verplaatst als er een storing is (geweest).
- ICNG kan zaligmakend zijn voor de 1100. Maar ook op de bestaande trajecten kunnen nieuwe treinstellen veel winnen op een gekunstelde samenstelling van een goederenloc met rijtuigen uit de jaren 80.
- Station Tilburg telt nu te weinig perronsporen. Voor PHS is de verwachte ingebruikname van spoor 4 verplicht en dit geeft ook meer keermogelijkheden.
- Meer treinen: als er eentje uitvalt sta je niet nog eens een halfuur te wachten. Zowel IC's als sprinters staan op de nominatie na 2022.
Een combinatie van factoren maakt Tilburg-Breda na de HSL de meest onbetrouwbare spoorlijn. Natuurlijk de 1100 die over de HSL rijdt en daardoor vaak defect is, maar ook de 6600 was in 2017 vaak defect (DDZ) en wordt vanwege de krapte bij het geringste meldinkje geslachtofferd, met verstrekkende gevolgen voor sprinterreizigers. Er is een GGZ-instelling bij Gilze-Rijen die er nooit had mogen zijn en je hebt natuurlijk ook wat overwegen waarvan een aantal erg druk zijn.
Wel heeft het traject wisselverwarming en is ATB-VV in de afgelopen jaren aangebracht om megarampen met goederentreinen te voorkomen. Het beste zou zijn om deze lijn geheel met vier sporen uit te rusten en alle overwegen te vernietigen zoals de Japanners korte metten maken met trage machinisten. Oh ja en perronschermdeuren . Dat gaat niet in één keer (en dat laatste doen ze maar lekker in een dictatuur). Maar:
- het aantal goederentreinen moet omlaag na 2022 nadat de Duitsers klaar zijn met treuzelen
- afspraken maken met de lokale GGZ, het liefst wegbonjouren.
- sommige overwegen in Rijen worden vervangen inclusief degene die het gisteren begaf, hier is vast nog meer mogelijk. Overwegen zijn bovendien ook risicoplekken als het gaat om treinspringers.
- reservematerieel achter de hand houden voor de 6600, dat is nu nog gebrekkig gezien de manier waarop sprinters worden verplaatst als er een storing is (geweest).
- ICNG kan zaligmakend zijn voor de 1100. Maar ook op de bestaande trajecten kunnen nieuwe treinstellen veel winnen op een gekunstelde samenstelling van een goederenloc met rijtuigen uit de jaren 80.
- Station Tilburg telt nu te weinig perronsporen. Voor PHS is de verwachte ingebruikname van spoor 4 verplicht en dit geeft ook meer keermogelijkheden.
- Meer treinen: als er eentje uitvalt sta je niet nog eens een halfuur te wachten. Zowel IC's als sprinters staan op de nominatie na 2022.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Vertragingsproblemen
Op welk traject reis jij eigenlijk?Z2N schreef:Als eerste: op welk traject reis je, dat je zo absurd veel vertraging hebt? Ik reis honderden kilometers per week, maar als ik meer dan 1 keer meer dan vijf minuten vertraging heb is dat zeldzaam.
.
Ik heb dit jaar nog nauwelijks vertraging meegemaakt omdat ik nog nauwelijks met de trein gereisd heb, maar vorig jaar had ik geregeld vertraging op het traject Rotterdam Centraal - Amersfoort.
Geschoffeerd op welke manier?Suus schreef: Het gaat dit jaar heel erg slecht, er zijn nu al ruim drie weken werkzaamheden met veel overlast, ook op werkdagen. Er zijn treinen opgeheven waarvan de reiziger niet mag weten welke het zijn en de abonneehouders van Altijd Toeslagvrij worden in open daglicht geschoffeerd door de klantenservice.
Ik heb dit jaar al voor meer dan € 120 aan compensatie ontvangen van NS en er staat nog meer open. Dat zou voor een normaal bedrijf onaanvaardbaar moeten zijn voor het management, nu krijg ik alleen te horen dat een bepaalde trein wel een beetje een zorgenkindje is.
Reizigers op de HSL hebben al een coulantere regeling, omdat ze al bij 15 minuten vertraging recht hebben op een vergoeding. Zo kom je natuurlijk makkelijker aan de compensatie van €120.
Aangezien steeds meer stations gesloten poortjes krijgen, zal dit ook steeds lastiger worden.huibf schreef:Ik heb dat probleem ook met de NS en helaas is mijn vertraging niet vaak +30 maar wel +20 of +25.
Dan weet overwegstoring dan weer een defecte trein op het spoor. Heb het voordeel dat ik een Traject Vrij heb en dat buiten mijn traject het vergeten uitchecken me 1 cent kost.
Het kan alleen ook maar als je dezelfde dag niet terugreist.
Ik doe het een keer of 6 per jaar en bespaar me zo een 80 euro.
Het mag niet, maar ik vergeet gewoon sommige dingen op momenten zoals uitchecken
De koffiegoedmakertjes ken ik nu wel. Beter is dat ze staan met uitdelen van dagkaarten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Vertragingsproblemen
Apn-Ledn-Gvc en Apn-Ut. Leiden - Utrecht zou tot een van de minst presterende trajecten van het land behoren, maar zoals gezegd: meer dan 1 keer per week vijf minuten vertraging (ik check 12 keer per week in) is zeldzaam.Meltrain schreef:Op welk traject reis jij eigenlijk?Z2N schreef:Als eerste: op welk traject reis je, dat je zo absurd veel vertraging hebt? Ik reis honderden kilometers per week, maar als ik meer dan 1 keer meer dan vijf minuten vertraging heb is dat zeldzaam.
.
Re: Vertragingsproblemen
Abonneehouders van IC Direct Altijd Toeslagvrij Jaar kregen een tegemoetkoming van 100 euro van NS omdat de IC Direct 2,5 maanden buiten de spits toeslagvrij zou zijn. Nu is de ICD 4 maanden toeslagvrij buiten de spits, maar de tegemoetkoming van 100 euro is niet aangepast. Terwijl de abonneehouders wel de meeste overlast ervaren van de werkzaamheden en de testritten van allerhande treinen.Meltrain schreef:Geschoffeerd op welke manier?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Vertragingsproblemen
De toeslagvrije periode blijft totdat het geld van de boete op is, dus die datum van 28 februari klopte sowieso al niet. Het is allemaal wel erg slecht gecommuniceerd.
Re: Vertragingsproblemen
Dat is wel raar inderdaad. :?Suus schreef:Abonneehouders van IC Direct Altijd Toeslagvrij Jaar kregen een tegemoetkoming van 100 euro van NS omdat de IC Direct 2,5 maanden buiten de spits toeslagvrij zou zijn. Nu is de ICD 4 maanden toeslagvrij buiten de spits, maar de tegemoetkoming van 100 euro is niet aangepast. Terwijl de abonneehouders wel de meeste overlast ervaren van de werkzaamheden en de testritten van allerhande treinen.Meltrain schreef:Geschoffeerd op welke manier?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten