"300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

"300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door katvis »

Ik weet niet of dit al bekend was aangezien het artikel uit februari komt, maar:

300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam

Het Rijk trekt 300 miljoen euro uit voor volledige spoorverdubbeling tussen Den Haag en Rotterdam. Vanaf 2025 rijdt dan elke vijf minuten een trein.

De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. Nu de spoortunnel in Delft geschikt is voor 4 sporen, kan ook de capaciteit op het spoor omhoog. Het traject wordt zo aangepast dat per uur acht intercity’s en zes sprinters per richting kunnen rijden.

Lees verder via: https://www.cobouw.nl/infra/nieuws/2018 ... -101257693


Elke 5 minuten een trein? Why not!
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Bemined »

Met elke vijf minuten bedoeld men de sprinters en intercity's gezamenlijk geloof ik, plan was 6 sprinters en 8 intercity's per uur. Overigens is dit inderdaad al een oud bericht.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door katvis »

Dan is het alsnog ETMET toch, of gelden de intervallen die je net noemde voor beide richtingen?
PSA: Links gaan, rechts staan
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Bemined »

De sprinters zullen een min of meer 10 minuten interval gaan rijden (men had destijds meerdere opties, enkele kwamen uit op 9-11-10), intercity's zullen twee kwartierdiensten worden, indien perfect over het uur verdeeld wordt dat een 7,5 minuut interval maar de kans is ook hier aanwezig dat het wat minder regelmatig over het uur verdeeld wordt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Aking »

luka23 schreef:Dan is het alsnog ETMET toch, of gelden de intervallen die je net noemde voor beide richtingen?
Je kunt er nog altijd OETMET van maken: Ongeveer elke tien minuten een trein *O*
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door katvis »

Bemined schreef:De sprinters zullen een min of meer 10 minuten interval gaan rijden (men had destijds meerdere opties, enkele kwamen uit op 9-11-10), intercity's zullen twee kwartierdiensten worden, indien perfect over het uur verdeeld wordt dat een 7,5 minuut interval maar de kans is ook hier aanwezig dat het wat minder regelmatig over het uur verdeeld wordt.
In hoeverre vertaalt zich dit nou met die OV visie? Als ik het goed heb is dan alles tussen Leiden en Dordrecht viersporig.
Aking schreef:
luka23 schreef:Dan is het alsnog ETMET toch, of gelden de intervallen die je net noemde voor beide richtingen?
Je kunt er nog altijd OETMET van maken: Ongeveer elke tien minuten een trein *O*
Neka bude kako ti kažeš *trein*
PSA: Links gaan, rechts staan
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Aking »

Da brate! Jabucice jajecice! :Y
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Bemined »

luka23 schreef:In hoeverre vertaalt zich dit nou met die OV visie? Als ik het goed heb is dan alles tussen Leiden en Dordrecht viersporig.
Dat ligt aan de uitwerking. Met het verdubbelen van Delft Zuid - Schiedam Centrum ben je er nog niet, want er zijn enkele stukken tussen Leiden en Dordrecht waar effectief maar drie sporen liggen doordat twee sporen op hetzelfde wissel uitkomen (bij Laan van NOI en bij Rotterdam Centraal heb je dat). Daarnaast moet je tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Stadion de vier sporen delen met de hogesnelheids- en goederentreinen, en heb je enkele gelijkvloerse kruisingen zitten. Kortom, het is niet zo dat je dan twee 'pretsporen' hebt waarover je zo frequent als je maar wil kunt crossen met sprintertjes.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door SuperGhost »

Uhm, die 300 miljoen is voor verdubbeling op Rijswijk-Delft Zuid staat er. Het stuk Delft Zuid-Schiedam Centrum blijft dus nog tweesporig.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door katvis »

Bemined schreef: Dat ligt aan de uitwerking. Met het verdubbelen van Delft Zuid - Schiedam Centrum ben je er nog niet, want er zijn enkele stukken tussen Leiden en Dordrecht waar effectief maar drie sporen liggen doordat twee sporen op hetzelfde wissel uitkomen (bij Laan van NOI en bij Rotterdam Centraal heb je dat).
Bij Rcs is dat nu ook nog wat lastiger geworden door het verdwijnen van spoor 1?
Daarnaast moet je tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Stadion de vier sporen delen met de hogesnelheids- en goederentreinen, en heb je enkele gelijkvloerse kruisingen zitten.
Ongelijkvloerse kruisingen zijn in principe niet zo heel erg toch? Bij de andere ETMET lijnen zijn er als het goed is ook spoorwegovergangen.
Kortom, het is niet zo dat je dan twee 'pretsporen' hebt waarover je zo frequent als je maar wil kunt crossen met sprintertjes.
Klinkt als de natte droom van iedereen op dit forum :')


SuperGhost schreef:Uhm, die 300 miljoen is voor verdubbeling op Rijswijk-Delft Zuid staat er. Het stuk Delft Zuid-Schiedam Centrum blijft dus nog tweesporig.
Dat heb ik om een of andere reden gemist. Is die verhoogde frequentie dan wel haalbaar als Delft Zuid - Schiedam tweesporig blijft?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:Met het verdubbelen van Delft Zuid - Schiedam Centrum ben je er nog niet, want er zijn enkele stukken tussen Leiden en Dordrecht waar effectief maar drie sporen liggen doordat twee sporen op hetzelfde wissel uitkomen (bij Laan van NOI en bij Rotterdam Centraal heb je dat). Daarnaast moet je tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Stadion de vier sporen delen met de hogesnelheids- en goederentreinen, en heb je enkele gelijkvloerse kruisingen zitten. Kortom, het is niet zo dat je dan twee 'pretsporen' hebt waarover je zo frequent als je maar wil kunt crossen met sprintertjes.
Effectief heb je daardoor tegenwoordig tussen Rotterdam Centraal en Lombardijen zelfs maar twee sporen voor niet-HSL treinen beschikbaar. Voordeel is wel dat de snelheidsverschillen daar relatief beperkt zijn omdat de Sprinters maar op één station extra stoppen (vlak voor Lombardijen kan je immers vanaf de binnensporen via een snel wissel de buitensporen op zonder te conflicteren met de stroom naar de HSL, dus als je zou willen kan je op Lombardijen al een Sprinter laten inhalen)
De grooste frequentiebeperkende factor is dan nog de brug over de Oude Maas bij Dordrecht lijkt me. Immers, stel dat de brug 10 minuten per uur open staat dan gaat het je niet lukken daar elke vijf minuten een trein overheen te sturen.
luka23 schreef:Bij Rcs is dat nu ook nog wat lastiger geworden door het verdwijnen van spoor 1?
Nee, want de sporen 1 t/m 3 kwamen altijd al in hetzelfde wissel uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Bemined »

Daniel schreef:De grooste frequentiebeperkende factor is dan nog de brug over de Oude Maas bij Dordrecht lijkt me. Immers, stel dat de brug 10 minuten per uur open staat dan gaat het je niet lukken daar elke vijf minuten een trein overheen te sturen.
Venster voor brugopening was 6 minuten dacht ik, past net in een 10 minuten interval. Dus indien die 5 minuten interval bestaat uit zes sneltreinen en zes stoptreinen per uur kan je mogelijk nog goed uitkomen. Bij Centraal en Blaak zitten sprinter en sneltrein dan 5 minuten na elkaar, en bij Dordrecht komen ze dan gelijktijdig aan. Symmetrie moet dan op de spoorbrug vallen zodat er elke tien minuten vier treinen tegelijk over die brug komen en daar tussenin de brug open kan. Voor goedentreinen blijven dan 5 paden per uur over: de tussenpozen waarin de brug niet open gaat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Daniel »

Dan moeten de treinen wel weer doorrijden na Dordrecht, wellicht dat de wens voor een andere ligging van Dordrecht Zuid daar nog mee gecombineerd kan worden. Met keersporen daar kan je immers voorkomen dat er op Dordrecht gekeerd moet worden wat me vrij lastig verenigbaar lijkt met een symmetrie op de brug. De wisselstraat in Dordrecht ligt immers direct onderaan de brugoprit en keren op spoor 2 t/m 4 levert daar hoe dan ook kruisende bewegingen op. Wellicht dat het net past, maar het lijkt me best krap met de opvolgnormen.
En als je het dan mooi kunt combineren waardoor Dordrecht Zuid weer aantrekkelijk wordt als station is dat mooi meegenomen, de reizigers die daar instappen zijn immers juist niet degenen die naar station Dordrecht willen (die pakken de stadsbus wel) maar degenen die verder willen richting Rotterdam wat nu een overstap vereist voor het laatste kleine stukje.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door SuperGhost »

Had NS dan ook niet plannen van 2 van die 6 sprinters op Zwijndrecht te laten keren i.v.m. de brugopening?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Western Soldier »

Daniel schreef:
Bemined schreef:Met het verdubbelen van Delft Zuid - Schiedam Centrum ben je er nog niet, want er zijn enkele stukken tussen Leiden en Dordrecht waar effectief maar drie sporen liggen doordat twee sporen op hetzelfde wissel uitkomen (bij Laan van NOI en bij Rotterdam Centraal heb je dat). Daarnaast moet je tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Stadion de vier sporen delen met de hogesnelheids- en goederentreinen, en heb je enkele gelijkvloerse kruisingen zitten. Kortom, het is niet zo dat je dan twee 'pretsporen' hebt waarover je zo frequent als je maar wil kunt crossen met sprintertjes.
Effectief heb je daardoor tegenwoordig tussen Rotterdam Centraal en Lombardijen zelfs maar twee sporen voor niet-HSL treinen beschikbaar. Voordeel is wel dat de snelheidsverschillen daar relatief beperkt zijn omdat de Sprinters maar op één station extra stoppen (vlak voor Lombardijen kan je immers vanaf de binnensporen via een snel wissel de buitensporen op zonder te conflicteren met de stroom naar de HSL, dus als je zou willen kan je op Lombardijen al een Sprinter laten inhalen)
De grooste frequentiebeperkende factor is dan nog de brug over de Oude Maas bij Dordrecht lijkt me. Immers, stel dat de brug 10 minuten per uur open staat dan gaat het je niet lukken daar elke vijf minuten een trein overheen te sturen.
Dat is niet helemaal het geval. Je kunt vanaf de sporen die door de HSL gebruikt worden ook gewoon met niet HSL treinen berijden. Tussen 2 HSL treinen zit in principe een gat van 15 minuten. Er zijn dus in elk gat 9 minuten beschikbaar waarin een IC kan rijden die op Rotterdam Blaak stopt. Dat het eventueel niet toegepast wordt is wat anders. Maar het is en blijft mogelijk om van de HSL sporen op elk spoor te komen voor je bij Lombardijen bent. Daarmee noem ik het tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht gewoon volledig 4-sporig.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef:Venster voor brugopening was 6 minuten dacht ik, past net in een 10 minuten interval. Dus indien die 5 minuten interval bestaat uit zes sneltreinen en zes stoptreinen per uur kan je mogelijk nog goed uitkomen.
Zo stond het niet in die Visie, daar ging het over 12 "metrotreinen" per uur.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Daniel »

Western Soldier schreef:Dat is niet helemaal het geval. Je kunt vanaf de sporen die door de HSL gebruikt worden ook gewoon met niet HSL treinen berijden. Tussen 2 HSL treinen zit in principe een gat van 15 minuten. Er zijn dus in elk gat 9 minuten beschikbaar waarin een IC kan rijden die op Rotterdam Blaak stopt. Dat het eventueel niet toegepast wordt is wat anders. Maar het is en blijft mogelijk om van de HSL sporen op elk spoor te komen voor je bij Lombardijen bent. Daarmee noem ik het tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht gewoon volledig 4-sporig.
Huh, er gaan sowieso al twee ICs, twee ICDs, een Thalys en vanaf april een Benelux de HSL op. Dat is dus al 6x per uur dus je gat wordt hoe dan ook minder dan een kwartier. En goederen gaat ook nog over de buitensporen om af te kunnen takken naar de juiste sporen door de tunnel van Barendrecht.
Gezien de Willemstunnel ook nog een goederenregime heeft (doorgaande rijwegen in één keer de tunnel door, dus dat spoor moet leeg zijn voor goederen de tunnel in mag) zitten die buitenste sporen dus behoorlijk vol.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Western Soldier »

Dan is er dus nog steeds 2x per uur 15 minuten ruimte. Je moet het niet standaard willen doen hoor, maar onmogelijk is het zeker niet. Overigens, op het moment dat je daar 6x per uur een IC en 6x per uur een sprinter hebt heb je daar in elk geval wel 2 extra sporen nodig lijkt mij. De sprinter heeft immers 2 extra stops. Je noemde eerder 1 met enkel Rotterdam Zuid, maar vergeet niet dat bij de wissel die je bedoelt de sprinters niet meer de baanvaksnelheid rijdt waarmee Lombardijen dus in dit geval wel degelijk de IC zou beïnvloeden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Z2N »

Er is geen gat van 15 minuten, doordat 1 goederentrein minutenlang een spoor bezet houdt (en er per halfuur 1 pad per richting geboden moet worden). En de genoemde wissels hebben betrekking op de IC's, en ook daarvoor is het geen probleem omdat het hogesnelheidswissels betreft.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Western Soldier »

Ja, maar de sprinters rijden neem ik aan ook op de binnensporen. Ik kan niet geloven dat de sprinters bij die snelwissels zoals je ze noemt nog op topsnelheid rijden, de IC worden daar dus afgeremd als ze er direct achter zouden komen. Ja dat er elk half uur een goederenpad geboden moet worden is mij duidelijk. Die wordt echter niet altijd benut, daarmee is er dus ruimte om incidenteel (bij vertragingen) daar de gewone IC overheen te laten gaan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Z2N »

Kwestie van plannen, de IC zal toch inlopen op de Sprinter na vertrek uit Rotterdam, en zolang de afstand tussen de twee op dat wissel maar meer dan 1,5 minuut is zit je wel goed. Als je dat goed plant kan je zonder teveel moeite een tienminutendienst plannen voor zowel de IC's als de Sprinters tussen Rtd en Ddr.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door hidihi »

Een domme vraag. Is een 10 minuten dienst nu al niet mogelijk tussen Rotterdam en den Haag zonder de spoor verdubbeling? Ik heb begrepen dat er slechts 3 goederenpaden per dag liggen op dat traject. Rotterdam-Schiedam is al 4 sporig. Voor Delft-den Haag geldt het zelfde. Je moet de situatie met de wissels bij Schiedam wel eens waar verbeteren(herinrichten) maar dan kan je 6 sneltreinen en 6 stoptreinen inleggen. Sterker nog technisch gezien kun je vanaf R'dam zelfs 6 IC's, 6 sneltreinen en 6 stoptreinen inleggen. Waarbij de IC Schiedam en Delft overslaat. Of eventueel 6 sneltreinen, 6 stoptreinen(eventueel met een extra stop Schiedam Ketel)en 2 stoptreinen vanuit Gouda/Alexander.

Voor de robuustheid zou het aan te bevelen zijn om het gehele stuk Schiedam-Delft in zijn geheel te verdubbelen maar dat is weer een snder verhaal
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door SuperGhost »

hidihi schreef:Rotterdam-Schiedam is al 4 sporig. Voor Delft-den Haag geldt het zelfde.
Rotterdam-Schiedam is weliswaar 4-sporig, maar wil je het als zodanig gebruiken, dan moet je de hele sporenstraat vanaf de huidige aansluiting t/m Rotterdam Centraal gaan aanpassen, want anders krijg je kruisingen met tegentreinen en kruisingen met de treinen vanaf de HSL en met de goederentreinen (komende vanuit Gouda ri. de haven) en kun je spoor 1 niet gebruiken voor de Eurostar (dan immers al nodig voor de treinen uit Den Haag). Het zou me niets verbazen dat je voor Den Haag->Dordrecht met de huidige infra dan effectief zelfs minder capaciteit over houdt dan als je Schiedam-Rotterdam v.v. 2-sporig blijft uitvoeren.

Delft-Den Haag is niet geheel 4-sporig, alleen het deel Rijswijk-Den Haag is 4-sporig, het deel Delft-Rijswijk is nog altijd 2-sporig. Die spoorverdubbeling is juist om Delft-Rijswijk 4-sporig te maken.

Ik denk dat een flinke upgrade van de sporenstraat van Rotterdam Centraal dan ook wel nodig is.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Western Soldier »

Even een kleine uitwerking van treintijden zoals het mogelijk zou kunnen zijn. Alle IC behalve IC Brussel stoppen in Delft volgens mij, dus sprinters stoppen enkel in Delft Zuid waar IC langs moeten. Voor het plan 8 IC en 6 sprinters ga ik uit van 4 IC per uur die ten zuiden van Rotterdam de HSL opgaan en dus niet stoppen te Schiedam Centrum en 4 IC die wel stoppen te Schiedam Centrum. Ik neem hierbij niet de huidige tijden over, maar fictieve tijden, om schematisch te kunnen laten zien wat er gebeurd. Ik ga uit van een opvolgtijd van 2 minuten. Ook neem ik eventuele wachttijden op stations voor dit voorbeeld niet over.

Intercity Direct

Den Haag HS .00/.15/.30/.45
Den Haag Moerwijk
Rijswijk
Delft .06/.21/.36/.51
Delft Zuid
Schiedam Centrum
Rotterdam Centraal .02/.17/.32/.47

Intercity

Den Haag HS .07/.22/.37/.52
Den Haag Moerwijk
Rijswijk
Delft .13/.28/.43./.58
Delft Zuid
Schiedam Centrum .06/.21/.36/.51
Rotterdam Centraal .11/.26/.41/.56

Sprinter

Den Haag HS .07/.18/.28/.37/.48/.58
Den Haag Moerwijk .00/.09/.20/.30/.39/.50
Rijswijk .03/.12/.23/.33/.42/.53
Delft .08/.17/.28/.38/.47/.58
Delft Zuid .01/.11/.20/.31/.41/.50
Schiedam Centrum .08/.18/.27/.38/.48/.57
Rotterdam Centraal .02/.13/.23/.32/.43/.53

Dit schema kom ik op uit. Zoals je ziet krijg ik het niet passend met 2 sporen tussen Rijswijk en Schiedam Centrum en wat SuperGhost aangeeft maakt het nog moeilijker inderdaad.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: "300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam"

Bericht door Bemined »

Daniel schreef:Dan moeten de treinen wel weer doorrijden na Dordrecht, wellicht dat de wens voor een andere ligging van Dordrecht Zuid daar nog mee gecombineerd kan worden. Met keersporen daar kan je immers voorkomen dat er op Dordrecht gekeerd moet worden wat me vrij lastig verenigbaar lijkt met een symmetrie op de brug. De wisselstraat in Dordrecht ligt immers direct onderaan de brugoprit en keren op spoor 2 t/m 4 levert daar hoe dan ook kruisende bewegingen op.
Waar zou je een kruisende beweging moeten krijgen dan? Sprinter vanaf Zwd3 naar Ddr3 kan gelijktijdig met de intercity vanaf Zwd4 naar Ddr4, en na het keren heb je dan weer gelijktijdigheid van Ddr3 naar Zwd1 met Ddr4 naar Zwd2. Wat betreft de opvolg- en overkruistijden op papier, daar hou ik geen rekening mee, want dan krijg je nooit een hoogfrequent spoornet. Als men naar metro-achtige frequenties wil moet men ook metro-achtige overkruistijden gaan toepassen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten