OV in de media

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

OV in de media

Bericht door Wubbo »

Citaat gejat uit dit topic:
JWM schreef:Misschien een goed idee om over het volgende eens een balletje op te werpen: Je ziet nu op dit gehele forum dat de meeste discussies ontstaan over nieuwsberichten die in dit subforum staan. Zou het niet logischer zijn om nieuwsberichten over treinen in dat subforum neer te zetten, over bus/tram/metro in dat subforum enz. enz.? Ook wordt er nu bij elk nieuwbericht, over bijvoorbeeld de HSL, steeds een nieuw topic geopend. Het zou de overzichtelijkheid wellicht ten goede komen als we dat in het vervolg gaan bundelen in 1 topic.
We hebben er bij de start van OV in Nederland voor gekozen om de nieuwsberichten te scheiden van de andere berichten, om een duidelijke scheiding te maken tussen feit en fictie. Als de nieuwsberichten (bijvoorbeeld over elke 10 minuten een trein) tussen de hersenspinsels van andere gebruikers (bijvoorbeeld 'mijn' twintigminutendiensten) staan, worden dingen uit verschillende topics sneller gemixt en ontstaat al snel het beeld dat (in dit geval) er overal twintigminutendiensten komen.

De koppeling van nieuwsberichten over een onderwerp is wat mij betreft een prima plan. Moeten we alleen even een aantal goede categorieën/topictitels verzinnen, en de tijd nemen om uit die brei nieuwsberichten die we hebben die topics te vormen :).
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: OV in de media

Bericht door Frank »

JWM schreef: Ook wordt er nu bij elk nieuwbericht, over bijvoorbeeld de HSL, steeds een nieuw topic geopend. Het zou de overzichtelijkheid wellicht ten goede komen als we dat in het vervolg gaan bundelen in 1 topic.
Eerlijk gezegd vind ik het niet erg (en zelfs te preferen) dat er over één onderwerp meerdere topics lopen. Verschillende discussies over één onderwerp gaan dan niet door elkaar lopen. Korte topics nodigen ook meer uit om helemaal door te lezen; op pagina 37 heb ik zoiets van waar waren we ook al weer in de discussie - nou ja, laat maar... Mij zou het ook niet uitnodigen om, als ik een vraag heb, op te zoeken of deze niet al dertien pagina's eerder is gesteld. Daarentegen heb ik nog nooit het probleem gezien van één of twee extra topics. Zeker zolang oude topics niet onnodig naar boven worden geschopt.

Of OV in de media bij andere forums wordt ondergebracht is mij een beetje om het even.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OV in de media

Bericht door Daantje »

Wubbo schreef:De koppeling van nieuwsberichten over een onderwerp is wat mij betreft een prima plan. Moeten we alleen even een aantal goede categorieën/topictitels verzinnen, en de tijd nemen om uit die brei nieuwsberichten die we hebben die topics te vormen :).
Hiervan zijn er al een aantal, oa OV-chipkaart. En ik heb wel vaker nieuwsberichten aan elkaar toegevoegd die veel met elkaar te maken hadden (bijvoorbeeld oorzaak-gevolg).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV in de media

Bericht door Vinny »

We hebben er bij de start van OV in Nederland voor gekozen om de nieuwsberichten te scheiden van de andere berichten, om een duidelijke scheiding te maken tussen feit en fictie.
Ik vind het uitgangspunt prima, alleen ik merk vaak dat media-berichten bij regelmaat dat onderscheid ook niet maken. Het toppunt vond ik toch wel de nieuwe spoorlijn tussen Den Haag en Rotterdam, gebaseerd op een regel in de MER-rapportage van de A 4, waarin iets over het Programma Hoogfrequent Spoor werd geroepen. Zo'n bericht komt uit rechtstreeks uit de dikke duim van een journalist, en had wat mij betreft prima in een al lopende draad over PHS of over de corridor Den Haag - Rotterdam of in het topic over de Delfste Spoortunnel gekund. Een eigen draad leek het me niet waard, zeker niet als het uitgangspunt is om 'feiten' te presenteren in het subforum "OV in de media". Nogmaals, dit is niet bedoeld als kritiek op het forumbeheer, ik wil alleen aangeven dat als er feiten en fictie uit elkaar moeten worden gehaald er wel enige redactie nodig is...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV in de media

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Moeten we alleen even een aantal goede categorieën/topictitels verzinnen, en de tijd nemen om uit die brei nieuwsberichten die we hebben die topics te vormen :).
Voor de meeste langlopende onderwerpen (OV-Chipkaart, HSL-Zuid e.d.) hebben we al verzameltopics, al is die laatste geloof ik ergens heel diep weggezakt in een tijd met weinig nieuws. Kon 'm in ieder geval niet meer vinden de laatste keer dat ik 'n artikel daarover wilde plaatsen.
Denk dat we al een heel eind komen door deze bestaande verzameltopics op te zoeken en vervolgens sticky te maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV in de media

Bericht door Wubbo »

Met sticky moeten we een beetje oppassen, voor je het weet staan er 20 Sticky's en mis je daardoor de rest van het nieuws omdat ze zo ver naar beneden staan. En sowieso: als het een boeiend topic is staat het standaard ergens bovenaan (want dan gebeurt er veel mee), dus de noodzaak tot het Sticky maken ontgaat me dan.

Deels @Vinny: als we die topics meer en vaker gaan gebruiken, moeten we er natuurlijk ook scherp op zijn dat we ze goed clusteren bij een gelijk onderwerp. Nu doen we dat niet of nauwelijks, dan kunnen we er meer op letten.

Maar ik wil eerst wel wat meningen van gebruikers horen voordat we wat beslissen over dit soort topics!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OV in de media

Bericht door Daantje »

Sticky's hebben wat mij betreft niet de voorkeur (als moderator én als user niet). Vaak blijkt juist dat die minder opvallen omdat ze langdurig bovenaan de pagina staan waardoor je er op een gegeven moment juist overheen kijkt. Ik ben het met Wubbo eens dat een populair topic vanzelf wel hoog blijft staan waardoor het niet nodig is het sticky te maken.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OV in de media

Bericht door JWM »

Wubbo schreef:Citaat gejat uit dit topic:
Dat soort balletje moet ik inderdaad hier op werpen :oops:


Maar inhoudelijk: Stel, er is nieuws over station Amsterdam Sciencepark. Waar komt dat bericht nu het beste tot zijn recht? Als nieuw topic in OV in de media of als nieuw bericht in het bestaande topic daarover in OVer treinen? Wat mij betreft die laatste.

Verder valt mij ook op dat berichten die wél op het portal staan niet als topic in OV in de media staan en andersom. Je kan natuurlijk met een paar muisklikken vanaf het portal zelf een topic openen in OV in de media maar de drempel is wel een stukje hoger. Welke criteria worden er voor het portal en welke voor OV in de media gebruikt voor het plaatsen van nieuwsberichten?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV in de media

Bericht door Geert »

Er is geen vast criterium om berichten van de portal wel of niet door te plaatsen naar het forum, en het hangt ook enigszins af van de persoon die het bericht heeft geplaatst. Leidraad is wel of een bericht wel of niet discussie op (zal) roepen: een bericht over een buschauffeur die een halte oversloeg is minder discussiewaardig dan een bericht over een nieuwe dienstregeling waarbij van alles gaat veranderen. Maar er is geen vaste lijn in te trekken, behalve dan dat in principe op de portal alle OV-berichten vermeld worden (zodat er ook een archief opgebouwd wordt) en op het forum de meer interessante berichten (wat redelijk subjectief is).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV in de media

Bericht door Wubbo »

Aanvullend: iedereen kan berichten plaatsen op het forum, maar niet iedereen kan berichten plaatsen op de portal. Daardoor kan de portal dus achterlopen of niet volledig zijn.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OV in de media

Bericht door dennistd »

Reiziger Ddrs schreef:Denk dat we al een heel eind komen door deze bestaande verzameltopics op te zoeken en vervolgens sticky te maken.
Is het niet beter om een sticky-topic genaamd 'Verzameltopics' te maken en daarin te linken daar de betreffende topics? Dan heb je het voordeel van sticky, maar niet het nadeel van teveel sticky's.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OV in de media

Bericht door Ruben »

Is het anders een idee dat de moderators aan elk nieuwsitem dat min of meer een vervolg is op het volgende, een link onderin de openingspost plaatsen met "meer over dit onderwerp", bij heel veel nieuwsitems zal dit maar uit 2-3 linkjes bestaan namelijk. Zoiets gebeurt bijvoorbeeld ook op Nu.nl, waar de afgelopen nieuwsitems onder het artikel staan. We kunnen ook een maximum van de 5 vorige items hieraan stellen.
Voor de andere gevallen, en dan kunnen we ook afspreken dat het bij een zeker aantal gebeurt, kunnen er Dossiers gevormd worden (bijv. een OV-chipkaart dossier) of misschien zelfs subforums. In dat geval houden we dus wel alles in OV in de Media. Zeker subforums voorkomt wat net is gesteld het doorbladeren van 37 pagina's, waar ik ook geen voorstander van ben. Eigenlijk laat ik nu al vaak de grote topics over bijvoorbeeld de OVC links liggen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV in de media

Bericht door Chauf21 »

Met betrekking tot de verzameltopics en de stickies hebben we het volgende besloten:
Om door elkaar lopende discussies en lange, onoverzichtelijke topics te voorkomen, kan er per nieuwsbericht een nieuw topic worden geopend. Ook wanneer zo'n bericht maar een klein onderdeel van een groter onderwerp is, kan een nieuw topic worden geopend en hoeft er niet te worden gezocht naar een geclusterd of verzameltopic. Moderators zullen er vervolgens op toezien dat bovenaan dergelijke topics een link naar een Wiki-pagina wordt opgenomen. Op die Wiki-pagina, die een breder onderwerp behelst, zal vervolgens een lijst met relevante (nieuws- en discussie)topics worden getoond. De Wiki-pagina neemt dus de functie van een sticky-topic over. Daarnaast zal er op de Wiki-pagina een korte samenvatting van het onderwerp en relevante berichtgeving aanwezig zijn.

Puntsgewijs:
- Op het forum kunnen verschillende deeltopics over een bepaald onderwerp naast elkaar bestaan,
- Bij ieder (relevant) topic komt een link naar de Wiki-pagina over het onderwerp,
- Op die Wiki-pagina staat een overzicht met links naar topics waarin over dat onderwerp wordt gesproken.

Voordelen hiervan zijn dat grote onoverzichtelijke verzameltopics niet hoeven te bestaan; de informatie op de Wiki-pagina voor iedereen makkelijk te bewerken en te controleren is; het toevoegen van relevante links dus eenvoudig kan plaatsvinden en er hierdoor een overzicht van relevante links (zowel binnen als buiten OVNL) ontstaat. Door de samenvattingen die tussentijds gemaakt worden, ontstaat daarnaast altijd een korte weergave van feiten.

Omdat wij zelf ook (nog) niet weten hoe dit gaat uitpakken, willen we dit graag uittesten met een pilot. We hebben ervoor gekozen om hiervoor het topic over het ongeval in Barendrecht te nemen. Afhankelijk van de resultaten en de reacties die op deze werkwijze komen, kan dit beleid verder worden uitgerold.

Vooralsnog willen we wel de scheiding tussen 'OVer treinen' en 'OV nieuws' (scheiding menigen en feiten) in stand houden. Doordat er op de Wiki-pagina's een veelheid aan links/topics kan worden opgenomen, lijkt het ons niet direct nodig deze indeling te herzien. Mocht blijken dat herindeling wel wenselijk is, kan dat altijd nog worden veranderd. Het verzoek is om nieuwsberichten van externe media in 'OV in de media' te plaatsen en eigen inzichten, ervaringen en belevenissen in het desbetreffende OV-onderdeel.

Er zal bij verdere uitrol op het forum één sticky-topic komen met daarin links naar alle relevante Wiki-onderwerpen.

Voor reacties, vragen en andere opmerkingen kan je altijd iets achterlaten in dit topic of via PB aan een van de moderators/beheerders.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OV in de media

Bericht door JWM »

Bovenstaande pilot is nu al bijna 3 weken bezig en het idee is best ok. Gaat er een verdere uitrol komen :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV in de media

Bericht door Daniel »

We zijn momenteel als beheer bezig met het brainstormen over hoe we dit uiteindelijk willen gaan voortzetten. Dat betreft dan vooral ook enkele techische zaken waarmee we het een en ander kunnen automatiseren, zoals bijvoorbeeld het meer betrekken van de portal in het geheel.
Daar staat immers het meeste nieuws al en hebben we ook "dossiers" waarin verwante berichten worden opgenomen. Je kunt alleen nog niet zoeken naar al het nieuws in een dossier, maar dat is juist wat we willen realiseren om automatisch een overzicht te kunnen maken (i.p.v. het handmatige overzicht op de wiki wat we nu hebben). Daarvoor moet het echter ook nog mogelijk gemaakt worden dat nieuws wat gebruikers op het forum plaatsen automatisch doorgeplaatst wordt.

Zodra we meer weten informeren we jullie verder. Het bovenstaande is nog onder voorbehoud van dat we het zo gaan uitvoeren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten