Heel simpel, omdat Berghem een eigen treinstation verdient.Meltrain schreef:Laat ik iets positiever zijn en aannemen dat een spoor- of tramlijn dwars door De Peel enige potentie heeft, dan nog snap ik niet waarom voor Berghem Piekenhoef (is dat een wijk in Berghem?) als eindpunt is gekozen en niet voor Oss.
lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Piekenhoef is inderdaad een wijk in Berghem.
https://www.wonenindepiekenhoef.nl/
https://www.wonenindepiekenhoef.nl/
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Goed verhaal, lekker kort ook! :pos:lijntaxi schreef: Heel simpel, omdat Berghem een eigen treinstation verdient.
🍉
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Maar Drachten verdient ook een treinstation, waarom trek je de spoorlijn dan niet door naar Drachten? :X
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Dat is zóóó off-topic hier! En trouwens: dat kan zomaar de volgende stap zijn. Volendam kan wat mij betreft ook best een stationnetje gebruiken.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Ooit hebben we hier op dit forum eens een discussie gehad over de herindeling van 'Ideeën over OV' en dat we wellicht een subforum 'Luchtfietserij' konden opzetten. Dit topic zou daar absoluut niet misstaan. Kunnen we dat niet alsnog invoeren?
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Maar dan moet Berghem wel eerst een treinstation aan de lijn 's-Hertogenbosch - Nijmegen krijgen, want ander sluit de in dit topic besproken tramlijn nergens op aan (en is het reizigerspotentieel nihil).lijntaxi schreef:Heel simpel, omdat Berghem een eigen treinstation verdient.Meltrain schreef:Laat ik iets positiever zijn en aannemen dat een spoor- of tramlijn dwars door De Peel enige potentie heeft, dan nog snap ik niet waarom voor Berghem Piekenhoef (is dat een wijk in Berghem?) als eindpunt is gekozen en niet voor Oss.
En waaróm verdient Berghem een station? :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Omdat Berghem bijna 10.000 inwoners heeft.Meltrain schreef:Maar dan moet Berghem wel eerst een treinstation aan de lijn 's-Hertogenbosch - Nijmegen krijgen, want ander sluit de in dit topic besproken tramlijn nergens op aan (en is het reizigerspotentieel nihil).lijntaxi schreef:Heel simpel, omdat Berghem een eigen treinstation verdient.Meltrain schreef:Laat ik iets positiever zijn en aannemen dat een spoor- of tramlijn dwars door De Peel enige potentie heeft, dan nog snap ik niet waarom voor Berghem Piekenhoef (is dat een wijk in Berghem?) als eindpunt is gekozen en niet voor Oss.
En waaróm verdient Berghem een station? :)
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Over luchtfietserij gesproken. Van meer onderwerpen zeiden ze dat het luchtfietserij was. Maar ze zijn wel inmiddels gerealiseerd.Mikos schreef:Ooit hebben we hier op dit forum eens een discussie gehad over de herindeling van 'Ideeën over OV' en dat we wellicht een subforum 'Luchtfietserij' konden opzetten. Dit topic zou daar absoluut niet misstaan. Kunnen we dat niet alsnog invoeren?
Een voorbeeld is de aanleg van de eerste spoorlijnen in Nederland. Vervoer over water of per paardenkoets voldeden toch immers prima.
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
_O- Je bent wel een volhouder. Lekker blijven dromen! :pos:
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Iets zegt mij dat jij daar één van bent....lijntaxi schreef:Omdat Berghem bijna 10.000 inwoners heeft.
🍉
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Die eerste voorstellen werden echter gesteund door privaat geld, omdat publieke opinie omkeren moeilijk gaat. Dat is iets wat in de afgelopen eeuwen niet veranderd is, net als het principe dat iets dat niet rendabel is niet houdbaar is. Als je een spoorlijn (wat een lightrailverbinding is) wilt aanleggen in dunbevolkt gebied mag dat, maar als je daarvoor publieke middelen wilt gebruiken zul je de publieke opinie moeten ombuigen. Dat kan alleen met een positieve kosten/batenverhouding, omdat alleen zo belastingsgeld vrijgemaakt wordt in het democratische proces, en wij als samenleving hebben besloten dat publiek geld goed uitgegeven moet worden. Als je per sé een trein door je dorpje wil krijgen mag je dan ook zelf betalen, want het is onhaalbaar om zoiets rendabel aan te leggen en te exploiteren.lijntaxi schreef:Over luchtfietserij gesproken. Van meer onderwerpen zeiden ze dat het luchtfietserij was. Maar ze zijn wel inmiddels gerealiseerd.Mikos schreef:Ooit hebben we hier op dit forum eens een discussie gehad over de herindeling van 'Ideeën over OV' en dat we wellicht een subforum 'Luchtfietserij' konden opzetten. Dit topic zou daar absoluut niet misstaan. Kunnen we dat niet alsnog invoeren?
Een voorbeeld is de aanleg van de eerste spoorlijnen in Nederland. Vervoer over water of per paardenkoets voldeden toch immers prima.
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Dat vat de theorie redelijk samen, ja. Hoe de centen in de praktijk door de plee worden gespoeld is daarmee niet altijd in overeenstemming :')Z2N schreef:Als je een spoorlijn (wat een lightrailverbinding is) wilt aanleggen in dunbevolkt gebied mag dat, maar als je daarvoor publieke middelen wilt gebruiken zul je de publieke opinie moeten ombuigen. Dat kan alleen met een positieve kosten/batenverhouding, omdat alleen zo belastingsgeld vrijgemaakt wordt in het democratische proces, en wij als samenleving hebben besloten dat publiek geld goed uitgegeven moet worden.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
In principe heb je daar wel een punt. Als de naysayers toen hun zin hadden gekregen, had Nederland nog altijd in de tijd van de paardenkoets en de trekschuit geleefd en waren we het lachertje van Europa geweest.lijntaxi schreef:Over luchtfietserij gesproken. Van meer onderwerpen zeiden ze dat het luchtfietserij was. Maar ze zijn wel inmiddels gerealiseerd.
Een voorbeeld is de aanleg van de eerste spoorlijnen in Nederland. Vervoer over water of per paardenkoets voldeden toch immers prima.
Maar je slaat de plank op twee fronten mis.
Ten eerste maak je nu een analogie met het spoor als technologie in algemene zin, terwijl jouw voorstel het spoor als lijnverbinding in specifieke zin betreft. Niemand op dit forum zal twijfelen aan het bewezen nut van het spoor als technologie. Wel wordt er getwijfeld aan het nut van jouw specifieke voorstel, en daar zijn ook goede argumenten voor aangevoerd.
Ten tweede werden die eerste spoorlijnen aangelegd tussen plaatsen die ook toen al belangrijke centra waren qua bevolking, handel en nijverheid. De eerste lijnen werden tussen Amsterdam, Haarlem, Den Haag, Rotterdam en Utrecht aangelegd, en de eerste internationale uitloper via Arnhem naar het Duitse Rijn- en Roergebied. En zelfs die lijnen hadden een lange incubatietijd. Pas toen de aanleg van spoorwegen goed op stoom kwam, zag je ook lijnen verschijnen tussen secundaire centra. Veel van die lijnen hebben uiteindelijk in hetzelfde lot gedeeld: ze werden op den duur weer opgeheven en opgebroken.
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
In het verleden zijn er weliswaar spoorlijnen aangelegd, die dienst deden om het turf af te voeren.
Zie dit artikel:
https://cultureelerfgoed.nl/sites/defau ... rabant.pdf
Ook dit is interessant:
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... &milang=nl
Peelbuurtspoorweg
spoorlijnen:
Zie dit artikel:
https://cultureelerfgoed.nl/sites/defau ... rabant.pdf
Ook dit is interessant:
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... &milang=nl
Peelbuurtspoorweg
spoorlijnen:
- Oss - Gemert - Uden
- Uden - Gemert - Bakel
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Een spoorlijn aanleggen is het punt niet, we hebben als land de kennis in huis om dat te doen. Wie het gaat betalen (zowel de aanleg als de exploitatie) is de vraag die al een paar keer gesteld is, maar waar we tot nu toe geen antwoord op hebben. Dat het zichzelf niet gaat bedruipen is in ieder geval zeker.
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
En zijn de voorwaarden om het een eeuw geleden al of niet te doen nog steeds relevant?lijntaxi schreef:De plannen om een spoorlijn aan te leggen leggen in de Peel lagen er al een eeuw geleden al. Dus het is gewoon een kwestie van uitvoeren.
Bestudeer eens wat er met de Haarlemmermeerspoorlijnen is gebeurd: een heel netwerk in het Groene Hart van Zuid-Holland dat een eeuw geleden is opgebouwd en ruim voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog weer voor het grootste deel was afgebroken. Toen het was opgezet, was het een prachtig netwerk om een vrij moeilijk te doorkruisen regio te verbinden met de rest van het land, en dan niet alleen om mensen op de goede bestemming te krijgen, maar vooral ook goederen uit de land- en tuinbouw.
Maar ja, betere wegen, betere motorvoertuigen: bussen en vrachtauto's konden hetzelfde werk veel efficiënter doen.
Of wilde je weer turf gaan vervoeren?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Het turfsteken zal inderdaad de hoofdreden voor die Peelbuurtspoorwegplannen zijn geweest. Maar aan turf doen we niet meer, en de ermee geassocieerde diepe armoede van de turfstekers hebben we inmiddels ook ver achter ons gelaten.
Tenzij lijntaxi nu nog met een écht (turf)steekhoudend argument aan komt zetten waarom er een spoorlijn langs de N277 moet komen.
Tenzij lijntaxi nu nog met een écht (turf)steekhoudend argument aan komt zetten waarom er een spoorlijn langs de N277 moet komen.
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Toevallig dit artikel gelezen. En nu heb ik ook enige bedenkingen gekregen bij een lightrail naar Berghem Piekenhoef
http://www.nieuws030.nl/opinie/de-utrec ... 521193145/
Aanleg lightrail hartstikke duur, flink in het aantal busdiensten geschrapt, aantal bushaltes met meer dan een derde verminderd.
Voor veel mensen een stuk verder lopen of fietsen.
Nee geef mij dan toch maar de oude vertrouwde bus.
Een vrije busbaan van Horst Sevenum naar station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277 lijkt me in dat geval een prima alternatief.
http://www.nieuws030.nl/opinie/de-utrec ... 521193145/
Aanleg lightrail hartstikke duur, flink in het aantal busdiensten geschrapt, aantal bushaltes met meer dan een derde verminderd.
Voor veel mensen een stuk verder lopen of fietsen.
Nee geef mij dan toch maar de oude vertrouwde bus.
Een vrije busbaan van Horst Sevenum naar station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277 lijkt me in dat geval een prima alternatief.
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Als je daar toch een plak asfalt neergooit, maak die weg dan gewoon 2x2 ipv een busbaan. Congestie is daar toch nauwelijks/niet.
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Wat waren in eerste instanties je projecties voor reizigersaantallen en met welke frequentie zou de "lightrail" rijden?lijntaxi schreef:Toevallig dit artikel gelezen. En nu heb ik ook enige bedenkingen gekregen bij een lightrail naar Berghem Piekenhoef
http://www.nieuws030.nl/opinie/de-utrec ... 521193145/
Aanleg lightrail hartstikke duur, flink in het aantal busdiensten geschrapt, aantal bushaltes met meer dan een derde verminderd.
Voor veel mensen een stuk verder lopen of fietsen.
Nee geef mij dan toch maar de oude vertrouwde bus.
Een vrije busbaan van Horst Sevenum naar station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277 lijkt me in dat geval een prima alternatief.
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
lijntaxi schreef:Toevallig dit artikel gelezen. En nu heb ik ook enige bedenkingen gekregen bij een lightrail naar Berghem Piekenhoef
http://www.nieuws030.nl/opinie/de-utrec ... 521193145/
Aanleg lightrail hartstikke duur, flink in het aantal busdiensten geschrapt, aantal bushaltes met meer dan een derde verminderd.
Voor veel mensen een stuk verder lopen of fietsen
Nee geef mij dan toch maar de oude vertrouwde bus. [...]
[...]
Een vrije busbaan van Horst Sevenum naar station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277 lijkt me in dat geval een prima alternatief.
-
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Zoals Marianne Zwagerman het zou zeggen: Je hebt het nog niet begrepen!!!!
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: lightrailverbinding station Horst-Sevenum - station Berghem Piekenhoef parallel aan de N277
Aangezien het aantal serieuze reacties op 1 hand te tellen is, de topicstarter niet met veel steekhoudende argumenten komt en bovendien zelf ook geconcludeerd lijkt te hebben dat een lightrail verbinding langs de N277 hem niet gaat worden lijkt het sluiten van dit topic me gepast.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten