15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Vinny »

webguy schreef:Kanttekening is dat de infra voor die trein naar Parijs ook niet even binnen een jaar verdubbelt, en Thalys kan z'n wagenpark ook niet in een jaar uitbreiden (dan hadden we dat Fyra gedoe niet gehad en hadden we wat anders besteld...)
De HSL bestaat inmiddels ook al weer een tijdje. Ik ben wel van mening dat partijen als de NS, ProRail en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ietsje te reactief zijn als het gaat om innovaties op het spoor, los van wat de luchtvaartsector doet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door webguy »

Preaching to the choir: NS heeft geen langetermijnvisie, NS is alleen maar bezig met de concessie die in 2025 afloopt en daarvoor al een keer een evaluatie heeft. Verder dan dat denken kunnen ze niet, terwijl dat wel nodig is om iets nuttigs neer te kunnen zetten en een doel te hebben waar je naar toe werkt.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door SLToilet »

Helaas kan ik het niet oneens zijn. Natuurlijk vinden verbeteringen plaats maar het zijn eigenlijk vooral dingen die worden gedaan omdat het nodig is. Een renovatie hier, een vervangend treinstel daar en een frequentieverhoging die al jarenlang op stapel lag en anders komt die er alleen als het met de huidige dienst onmogelijk is geworden iedereen mee te krijgen in de trein, zelfs staand. Om vervolgens nog maar te zwijgen over echte innovaties en het gebrek om echt aan te dringen op nieuwe lijnen en stations, bang omdat een ander daar ook mee vandoor kan gaan en zijzelf worden afgestraft door politici om elke activiteit buiten het laten rijden van treinen op het HRN om. Maar het is dat de politiek ook vooral loopt te sukkelen met het vrijgeven voor budgetten en tot de pleuris aan toe de hand op de knip houdt voor het spoor. De plannen voor 3kV zijn al een verslapping van een eerder plan en nog steeds is daar niks concreets over bekend, laat staan ERTMS. En dan nog vereisen een hoop lijnen nog veel meer om harder te rijden zodat treinen ook echt sneller op internationale bestemmingen kunnen komen.

Er zijn geen plannen die alles bij elkaar betrekken, geen plannen die voor de komende 20 jaar een stempel drukken, waarbij de in de ogen van politici nutteloze/onrendabele plannen in de toekomst leiden tot een product waar we trots op kunnen zijn. Of al was het zelfs maar het meehelpen met het verhuizen van de GGZ-instelling uit Rijen en andere dingetjes waar je niet meteen aan denkt om de reiziger verder te helpen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Z2N »

Ikzelf zou liever de Zwitserse aanpak zien hierin, waarin de overheid doelen opstelt, vervolgens de lijst van projecten maakt die nodig is om die doelen te halen, en vervolgens de projecten financiert. In Zwitserland gaan die plannen ook internationaal, zo betaalden zij mee aan snellere vebindingen in Frankrijk (de LGV Rhin-Rhône in Frankrijk tbv Basel/Zürich, en de Haut-Bugey lijn naar Genève), en bouwen de Zwitsers verbeteringen tussen Lugano en Chiasso voor een reistijdverkorting naar Milaan. En deze aanpak werkt, projecten als de Gotthard-Basistunnel zijn ruim vooruit gepland en betaald (Zwitserse BTW bevat een apart stuk voor het betalen van de nieuwe Bergtunnels), en de lijst van nu gaat door tot 2040, met concrete plannen en kostenplaatjes.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door isadora »

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Western Soldier »

Is het mogelijk dat er een korte samenvatting van het artikel wordt gegeven?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door isadora »

Ja hoor:
Visie en strategie van de Zwitserse spoorwegen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Western Soldier »

Dat is wel heel letterlijk kort. Zover was ik zelfs nog gekomen. Maar wat zijn die strategieën.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Chrysa »

isadora schreef:Ja hoor:
Visie en strategie van de Zwitserse spoorwegen.
Nog korter!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door webguy »

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door isadora »

_O-

Maar goed:
Die SBB Strategie 2020 hat sechs Stossrichtungen.

Kundenzufriedenheit erhöhen
Ergebnis verbessern – Finanzierungen sichern
Zuverlässigkeit im integrierten Bahnsystem steigern
Auf Heimmarkt konzentrieren und mit Ausland vernetzen
Innovationen gezielt vorantreiben
Leistungen von jedem Einzelnen fördern, fordern und anerkennen
en als extra service:
De SBB-strategie 2020 heeft zes drijfveren.

Verhoog de klanttevredenheid
Verbeter de winst - veilige financiering
Verhoog de betrouwbaarheid in het geïntegreerde spoorwegsysteem
Focus op thuismarkt en netwerk met het buitenland
Stimuleer innovatie
Promoot, eis en erken de prestaties van elk individu
Vielen dank an Google für das übersetzen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door en-es »

De waarden die NS niet heeft?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door isadora »

Misschien moet je eens de site goed bekijken, en dan met name de downloads.
Zoals:
https://company.sbb.ch/content/dam/sbb/ ... ie_sbb.pdf
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Statler Rail »

en-es schreef:Volgens mij probeert een aantal mensen te weerleggen dat de treinreis Schiphol-Berlijn helemaal niet lang duurt. En dat het best een alternatief kan zijn voor de vliegtuig. Echter, als je bijv. met een verre vlucht aankomt op Schiphol en je moet nog door naar Berlijn dan zal overstappen op een andere vliegtuig makkelijker zijn. Zeker als de hele route op één ticket staat.
Ik dacht vooral aan de zakelijke reiziger. Toen ik nog in Berlijn woonde ging ik voor meetings in Nederland altijd met het vliegtuig. ´s Ochtends vliegen met Transavia naar Rotterdam Airport, en ´s avonds weer terug. 2x uurtje vliegen. Alternatief was EasyJet vanaf Schiphol, maar dan moest je al om 7 uur vliegen vanaf Schönefeld.

Voor dat soort verplaatsingen is de trein gewoon te langszaam. Een toerist of een treinhobyist wil nog wel 10+ uur op een dag in de trein zitten, maar een zakelijke reiziger niet. En het is juist de zakelijke reiziger waaraan je het geld verdient, omdat die niet zo op prijs let maar meer op snelheid, betrouwbaarheid en flexibiliteit.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door VIRM »

De IC Berlijn wordt voorlopig niet sneller:

https://nos.nl/artikel/2229699-trouw-tr ... eller.html
Beul van de blindegeleidelijn
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Nitein-Repart »

Ik denk dat je die korte vluchten naar Brussel, Parijs, Düsseldorf, Frankfurt, etc. niet kan schrappen, aangezien het zakelijk belang van die vluchten te groot is. En om zakenreizigers naar Berlin en Hamburg de trein in te krijgen zijn miljardeninvesteringen nodig en dan is de vraag of dat überhaupt haalbaar is. Liever zie ik dat de volgende groepen vliegverkeer aangepakt worden:

-Vliegvakanties naar all-inclusive resorts, veel mensen die een vliegvakantie naar een all-inclusive resort boeken, boeken alleen zo'n vakantie om van de zon te genieten en niet om van de cultuur of plaatselijke natuur te genieten. Het milieu wordt op door extra vluchten met beperkte meerwaarde extra aangetast. Misschien een idee om in Nederland, België en Noordwest-Frankrijk all-inclusive resorts te bouwen zodat een groep die eerder op vliegvakantie naar een all-inclusive resort ging nu gewoon met de auto naar zo'n resort gaat. Nadeel is alleen dat Nederland, België en Noordwest-Frankrijk niet erg zonzeker zijn. Wellicht biedt de Zon-Thalys een alternatief om zo de Cote d'Azur voor het brede publiek toegankelijk te maken, zonder vliegreizen. Uitbereiding van de dienstregeling van de Zon-Thalys zou ik toch wel heel erg toejuichen.

-Vliegvakanties naar overtoeristische trekpleisters als Venetië en Barcelona: cultuur snuiven moet aangemoedigd worden en mensen suporten hiermee ook de lokale economie, maar deze steden zijn toeristen zat. Daarom zou het goed zijn dat het aantal vluchten naar dit soort steden verminderd wordt, maar dit soort reizigers de trein/bus inlokken gaat niet lukken. Dit soort reizigers willen toch een grotere afstand overbruggen (meer dan 700 kilometer) om zo een groter cultuurverschil te ervaren. Dan kun je beter inzetten op kleinere steden in Zuid- en Centraal-Europa die minder toeristisch zijn of landen in Oost- en Zuidoost-Europa die ook weinig toeristisch zijn. Het milieu bespaar je er niet mee, maar economisch beter te verantwoorden (boost voor lokale economie in minder ontwikkelde gebieden, afname overtoerisme).

-Viegvakanties naar verre bestemmingen voor Jan-Modaal en voor jongeren: ik gun iedere z'n plezier, maar intercontinentale vliegvakanties zijn wel enorm milieubelastend. Waarom willen zoveel mensen tegenwoordig naar New York? Ruil New York in voor Moskau: ook een wereldstad, maar een veel kortere vliegreis. En een alternatief voor vakanties naar het Caribisch gebied of naar Zuid-Oost Azië in Europa is er niet echt, maar er zijn wel een hele serie landen in Europa die nog weinig ontdekt zijn door het grote publiek. Als deze doelgroep gestimuleerd wordt om in plaats van Thailand/Indonesië/Antillen voor bijvoorbeeld Albanië te kiezen, zijn de vliegreizen al een stuk korter. En daarbij: de lokale economie wordt gestimuleerd. De bus/trein biedt voor deze groep geen alternatief.

Dus, ik denk dat de bus/trein niet echt concurrentie kan bieden voor het vliegtuig. Zakenreizigers moet je niet wegpesten, vanwege een te groot economisch belang en voor de bovenstaande drie categorieën kan de bus/trein geen alternatief bieden. Voor steden beneden de 700 kilometer, zoals Hamburg of München wordt in de toeristisch/recreatieve sector toch niet echt veel gevlogen, dus echt winst wordt er niet geboden als er directe treinen naar Hamburg of München worden aangeboden. Hooguit laten de nieuwe gebruikers van deze treinen de auto staan als ze naar Hamburg/München of een vergelijkbare stad gaan. Er wordt wel iets winst geboekt, maar niet veel. Immers is de auto nog altijd minder milieubelastend dan het vliegtuig.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door SLToilet »

Als ik mocht kiezen tussen een Zonthalys of moeten rillen aan het strand aan de Noordzee heb ik mijn keuze snel gemaakt voor een ontspannen vakantie in de zon. Maar het probleem is dat de kosten daarvan omlaag moeten, de vraag is alleen hoe. Als we veel meer mogelijkheden goedkoper willen kunnen bieden hebben we toch de hulp nodig van ProRail en de meest spoorfobische politieke partij van Nederland: iets met ERTMS en niet hoeven terug te schakelen tot aan hartje Amsterdam.

En natuurlijk het verjagen van zonbestemmingen op Schiphol, anders is het een verloren zaak. En als die zon-thalys dan meer mag gaan rijden dan nu het geval is levert dat een veel aantrekkelijker product op. Of je zet zijn budgetbroertjes uit Frankrijk in (vandaar dat ERTMS) waardoor je wellicht geen 7 maar 10 uur onderweg bent, maar hé, je mag lekker achterover zitten en je hoeft niet te tanken! Toch ergens jammer dat in de nacht de HSL op slot zit anders kon je één retour per dag doen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Vinny »

Ik denk dat het nog simpeler kan: mensen meer laten vliegen en autorijden. Zo wordt het in Nederland vanzelf warmer en kun je tussen eind april en begin oktober temperaturen aantreffen die het aangenaam maken op het strand te vertoeven. Dan kun je ook met de fiets naar je eigen kust :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Mikos »

1Vandaag wijdde net bijna een complete uitzending aan het gebrek aan vliegtaks, maar ook aan het verschil tussen een reis naar Londen met het vliegtuig en een reis vanuit Londen terug naar Schiphol per trein. Een onderzoek onder het kijkerspanel vertelde dat men wel wil, maar het volk moet dan wel op Europees niveau gesteund worden. Een meerderheid is ook voor het invoeren van een Europese vliegtaks.

Vanaf morgen(?) terug te kijken op Uitzending Gemist.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Z2N »

NPO Start is daar wel snel in, staat nu online.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Suus »

Ik snap niet zo goed dat de EU nog steeds niet doet. De meest eenvoudige maatregel om een gelijkwaardig speelveld te krijgen is dat voor vluchten binnen de EU voortaan BTW betaald moet worden op kerosine en vliegtickets.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Littlebusdriver »

Natuurlijk een vreemde reis; niemand woont op Schiphol. Als je een eerlijke vergelijking wilt maken moet je dit doen van huis naar bestemming.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door en-es »

Ik denk dat de luchtvaartmaatschappijen een sterke lobby hebben bij de EU.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door Mikos »

Littlebusdriver schreef:Natuurlijk een vreemde reis; niemand woont op Schiphol. Als je een eerlijke vergelijking wilt maken moet je dit doen van huis naar bestemming.
Maar ook niemand woont in Londen op het station van Victoria, dus dan is de reis al niet zo vreemd meer. Hoe je op Schiphol komt of hoe je er weer vandaan komt zal uiteindelijk hetzelfde zijn, dus lijkt me dat niet zo relevant.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 15 treinen kunnen Lelystad airport overbodig maken

Bericht door webguy »

Suus schreef:Ik snap niet zo goed dat de EU nog steeds niet doet. De meest eenvoudige maatregel om een gelijkwaardig speelveld te krijgen is dat voor vluchten binnen de EU voortaan BTW betaald moet worden op kerosine en vliegtickets.
Dit hebben we toch al eens geprobeerd met de vliegtaks in 2008/9? Niet bepaald succesvol want iedereen ging vervolgens net over de grens vliegen.

Is het dus niet makkelijker om treinkaartjes/goederenvervoer ook vrij te stellen van BTW en stroom voor treinen in Nederland ook? Ik zie op de site van Vivens dat er BTW over wordt betaald. Dan trek je de twee situaties gelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten