Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door wouter15 »

Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

30 maart 2018

De gemeente en de provincie Utrecht zijn in overleg met vervoerder U-OV, Syntus en NS om meer directe bussen in te zetten richting het Utrecht Science Park tijdens de spitsuren. Ook moeten er extra lijnen komen richting de treinstation Bunnik, Driebergen-Zeist, Vaartsche Rijn en Bilthoven. Het is nu al erg druk op de weg richting de Uithof en de tramverbinding blijft voorlopig uit.


Het AD meldt dat Utrecht hiermee reageert op een pleidooi van het Utrecht Science Park om iets te doen tegen de verkeersdrukte richting het Utrecht Science Park. Op het Utrecht Science Park zijn het UMC, de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht gevestigd. Daardoor reizen er elke dag vele duizenden mensen die kant uit.

Lees verder via: https://www.ovpro.nl/bus/2018/03/30/ext ... ontlasten/
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door hidihi »

Het wordt nog een moeilijke opgave. Het gebied rond de Uithof is zeer file gevoelig en ik hoop dat de bussen over de vluchtstroken mogen rijden. Ik hoop ook niet dat de provincie te moeilijk gaan doen over emisie eisen. Deze extra lijnen/ritten worden slechts 1x per dag gereden dus met moderne bussen rijden is een verspilling.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door Daniel »

De extra lijnen voegen gewoonweg niks toe, immers ga je dan frequenter rijden dan de treinen waarop ze aansluiten.
Je kunt beter de ontsluiting versnellen vanuit richtingen die nu nog geen snelbussen hebben, bijvoorbeeld Vleuten of zelfs Woerden en uit Hilversum. Daar kan je immers nog de lijnen die ook binnen de stad reizigers oppikken mee ontlasten en deels ook de verbinding vanaf Utrecht Centraal.
De lijn uit Woudenberg/Scherpenzeel die Syntus overweegt is daar ook een goeie voor trouwens want die reizigers gaan nu ook nog via Utrecht Centraal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door mijack1985 »

Jammer dat zo'n succeslijn als de 150 toentertijd is gesneuveld. Weliswaar een andere concessie, maar toch.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
rooddolfijn
Berichten: 727
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door rooddolfijn »

Een lijn naar station Utrecht Zuilen of Maarssen gaat en daar aansluitingen bied op de treinen van/naar Breukelen zou een goed idee zijn. Nu rijdt alleen lijn 32 van/naar station Maarssen maar die bied geen aansluiting op de treinen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef:De extra lijnen voegen gewoonweg niks toe, immers ga je dan frequenter rijden dan de treinen waarop ze aansluiten.
Je kunt beter de ontsluiting versnellen vanuit richtingen die nu nog geen snelbussen hebben, bijvoorbeeld Vleuten of zelfs Woerden en uit Hilversum. Daar kan je immers nog de lijnen die ook binnen de stad reizigers oppikken mee ontlasten en deels ook de verbinding vanaf Utrecht Centraal.
De lijn uit Woudenberg/Scherpenzeel die Syntus overweegt is daar ook een goeie voor trouwens want die reizigers gaan nu ook nog via Utrecht Centraal.
De vraag is alleen waar het ten koste van gaat. DRUs naar de snelweg richting de Uithof pompen is leuk, maar je moet hierbij waarschijnlijk bezuinigen op frequenties op lijnen waar meer reizigers baat bij hebben.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door nvdw »

Dat is dus de vraag. Het feit dat de tram nog niet rijdt betekent nu al een plus aan DRU's voor het in stand houden van lijn 12.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door dnmw2705 »

De PU zal het aantal DRU's gewoon moeten verhogen voor Syntus en Qbuzz
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door Aking »

En wie gaat dat betalen?
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door dnmw2705 »

Het potje van de Uithoflijn, dus uit eindelijk de burger.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:De vraag is alleen waar het ten koste van gaat. DRUs naar de snelweg richting de Uithof pompen is leuk, maar je moet hierbij waarschijnlijk bezuinigen op frequenties op lijnen waar meer reizigers baat bij hebben.
Voor extra DRU's op lijnen van de stations naar De Uithof geldt dat ook, maar daar hebben ook alleen de reizigers naar De Uithof (en deels ook Rijnsweerd) baat. En daarnaast is het maar de vraag in hoeverre de reizigers naar De Uithof er baat bij hebben: naar Bilthoven rijdt nu al 4x/uur een bus op de drukste momenten en je kan die wel 8x/uur laten rijden maar dan sluit de helft niet op de treinen aan waarmee ze alsnog vrij zinloos zijn.

Eigenlijk heeft alleen uitbreiding naar Bunnik nog zin, da's namelijk het enige station in de omgeving waar minder bussen per uur heen rijden dan er treinen van vertrekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door Aking »

En dan een busbaan aanleggen door Amelisweerd? Of wilde je de bussen om laten rijden via het stadion?

Of wilde je onze peoplemoverkabelbaanexpert vragen om een monorail en/of Schwebebahn over Amelisweerd te bouwen? *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door Daniel »

De bussen vanaf Bunnik rijden al via het stadion (daar rijdt lijn 242 nu namelijk). Al kunnen treinreizigers natuurlijk nu al veel frequenter overstappen op Driebergen-Zeist dus wat dat betreft voegt een bus vanaf Bunnik weinig toe voor die groep (maar meer voor wie uit Wijk bij Duurstede komt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door dnmw2705 »

Wat zou kunnen helpen is van Bilthoven een intercity station te maken. Dan stoppen er meer treinen. Ook zou je bij de Voordorpsedijk een aftakking kunnen aanleggen naar Hilversum.
*sarcasmeuit
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door Daniel »

Dat helpt niet, want bij Bilthoven zitten de ICs en Sprinters relatief kort op elkaar :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door hidihi »

Hoelanger ik er over nadenk hoe meer ik het met Daniel eens ben. Misschien zijn directe bussen van gemeentes naar de Uithof beter. Bijvoorbeeld een scholieren lijn vanaf Breda, Gorichem, Houten(ik weet dat Houten al een verbinding heeft maar niet vanaf alle wijken). Ik zal er opzich als belasting betaler geen moeite hebben om de portomonee te trekken zolang de bussen maar goed gevuld zijn. Ook is het rijden van oude bussen erg belangrijk voor mij omdat de bussen slechts 1x per dag rijden
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door Cas »

Weet niet hoeveel nut scholierenlijnen vanuit Breda/Gorinchem hebben, in mijn ervaring stapt iedereen in Vianen al op de 287 naar de Uithof en wordt er weinig via Centraal gereisd. Ik zou het prachtig vinden om een lijn Gorinchem-Uithof te zien, maar ik denk niet dat je er veel mee opschiet qua reizigersspreiding.

Het is anekdotisch bewijs, maar ik hoor dat studenten uit de IC van Driebergen/Zeist eigenlijk altijd via Centraal reizen, omdat de 371 een te groot risico is (net wegrijden, zit vol, vertraging, etc) en men dus liever de zekerheid van 12 heeft. Als dit voor grotere stromen reizigers opgaat, is daar wellicht nog best wat te winnen.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door nvdw »

De 287 lijkt alles vanuit 'het zuiden' (Gorinchem, Oosterhout, Leerdam etc) prima mee te kunnen nemen. Die rijdt ook al 8x/uur tussen 8:00 en 9:00. Dan zit-ie soms wel vol, maar dat is ook geen probleem: tot Rijnsweerd zijn er verder geen haltes. Al vermoed ik dat in deze bussen ook nog de nodige mensen zitten die toch voor de 12 gaan.

Maar heeft Utrecht Science Park zelf geen goede ideeën meer dan alleen nog meer vervoer en infrastructuur (in de spits!) naar die onmogelijke Uithof? Dependance openen in Leidsche Rijn misschien? Daar hebben ze wel een station...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door Mdk »

Hmm, de hogeschool en uni over drie plekken, ver uit elkaar spreiden. Strak plan!
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door Daniel »

Cas schreef:Weet niet hoeveel nut scholierenlijnen vanuit Breda/Gorinchem hebben, in mijn ervaring stapt iedereen in Vianen al op de 287 naar de Uithof en wordt er weinig via Centraal gereisd.
Dat vond ik zelf ook wel een heel exotische optie van hididi. Aan de zuid- en oostkant werkt de aanvoer via de diverse buslijnen al vrij goed, daar is denk ik inderdaad weinig winst te halen. Die winst zit meer aan de westkant waarvandaan je alleen maar via CS naar De Uithof kunt reizen en momenteel vanuit Hilversum omdat de Sprinter niet altijd op Overvecht stopt (waar ook altijd al behoorlijk veel op de 30 werd overgestapt).
Het is anekdotisch bewijs, maar ik hoor dat studenten uit de IC van Driebergen/Zeist eigenlijk altijd via Centraal reizen, omdat de 371 een te groot risico is (net wegrijden, zit vol, vertraging, etc) en men dus liever de zekerheid van 12 heeft. Als dit voor grotere stromen reizigers opgaat, is daar wellicht nog best wat te winnen.
Dat is een kwestie van marketing lijkt me: lijn 371 kent, net als 31 vanaf Bilthoven, een aansluitgarantie op de trein. De bus blijft hier maximaal 10 minuten op een vertraagde trein wachten, dus net wegrijden van de bus zou niet moeten gebeuren.
Overigens hoor ik in de bus richting De Klomp ook wel geregeld dat er studenten in zitten die vanuit Scherpenzeel/Renswoude via De Klomp naar Utrecht Centraal reizen om dan naar De Uithof te gaan. Die hebben natuurlijk ook nog niks aan een bus vanuit Driebergen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door AlbertPool »

Naar mijn ervaring is de bus op de heenreis wel heel druk met name de rit van 8:17. Toen hier nog een gelede bus reed moest die wel eens mensen laten staan, sinds een paar jaar rijden er 2 bussen op hetzelfde tijdstip - in de huidige drgl is een daarvan de 371 maar daarvoor bestond die tweede bus ook al als extra bus tot Rijnsweerd die niet in de dienstregeling stond.

Het gaat vooral om de terugreis bij de (3)71. Al jaren is de aansluiting terug heel onbetrouwbaar, ofwel door file op het viaduct Universiteitsweg/A28 ofwel door file voor de overweg bij Driebergen-Zeist. Voordat de 371 er was was het nog erger want de 71 die rond kwart over 5 op de Uithof hoort te zijn liep toen vaak in Nieuwegein al 5-10 minuten vertraging op. Die bus reed onder Connexxion om 17:17 en toen ging het meestal mis, U-OV heeft daar ooit 17:12 van gemaakt wat de overstap betrouwbaarder maakte maar ik zie dat het tegenwoordig weer 17:17 is, maar een half uur voordat de trein vertrekt. De verschillen in reistijd zijn vrij dramatisch op dit traject, als het verkeer meevalt doet de bus de rit in 19 minuten en is die te vroeg op het station maar je kunt zomaar 10 minuten in de file staan tussen Zeist en station als het tegenzit. (U-OV lijkt moeite te hebben met die verschillen: buiten de spits is het juist heel gewoon dat de bus 5-10 minuten te vroeg is op het laatste deel. Niet zo prettig voor de reizigers die van de 3 haltes tussen Zeist en station komen.)

In de middag heb je dus het risico dat je een half uur op Driebergen-Zeist staat, en in de ochtend zorgt het ook praktisch niet voor reistijdwinst want de IC gaat maar 2x/uur. Als je college hebt om 9:00 en met de 371 of 71 reist -afhankelijk van in welke bus je jezelf weet te proppen- dan ben je al om 8:40 in de collegezaal terwijl daar dan nog niemand is. Als je de 12 neemt ben je ook nog ruim op tijd.

Al met al voelen de studenten die uit de IC komen weinig druk om de bus te nemen want er zijn weinig voordelen t.o.v. de 12.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door Statler Rail »

Misschien een rare suggestie, maar... wat te denken van spreiding van les- en collegetijden? Veel studenten zullen er niet rouwig om zijn als ze een uurtje later zouden beginnen. Waarom moet iedereen altijd tussen 8:30 en 9 uur beginnen?
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door The best »

Dat hebben ze in Groningen ook geprobeerd voor elkaar te krijgen, maar daar vond de universiteit het toch niet zo'n goed idee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door Suus »

In Nijmegen lukt het eerder dit jaar wel, dus wellicht zijn er toch mogelijkheden.

Al vrees ik dat zelfs met spreiding het probleem hier niet volledig is op te lossen, met twee onderwijsinstelling van elk meer dan 30.000 studenten (en dan nog niet onderwijsmedewerkers, ziekenhuispersoneel en personeel van bedrijfjes die dankzij deze instellingen functioneren meegeteld) op een plek waar slechts weinig mensen wonen (volgens het CBS 2965 in 2017) zal je altijd wel grote vervoersstromen houden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra bussen moeten drukke OV richting Uithof ontlasten

Bericht door Wubbo »

In Nijmegen bleek een kwartier schuiven al de oplossing. Dat lijkt me nog wel in te passen in roosters en dergelijke, ik ben benieuwd of dat op de Uithof ook een oplossing zou kunnen zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten