Discussie routestrips

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
gkw1969
Berichten: 1756
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Discussie routestrips

Bericht door gkw1969 »

PIjnackerbus en ik hebben een discussie over de routestrips en dan specifiek op trajectdelen waar in een "ring" gereden wordt.

Graag zouden wij horen welke vorm jullie het beste en het duidelijkste vinden:
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... molenbroek ; of
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... molenbroek
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Geert »

Haltes die maar in een richting bediend worden (zoals bij ringlijnen het geval is) hebben altijd halve rondjes op de wiki. Ik zie geen reden om een uitzondering te maken voor een ringlijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Daniel »

Mijn voorkeur, die ik volgens mij ook al op sommige pagina's heb toegepast, staat er niet bij :P
Dat is het kiezen van een halte ergens halverwege de ring als "eindpunt" en dan gewoon de haltebolletjes voor de heenrichting gebruiken voor de haltes daarvoor en de bolletjes voor de terugrichting voor de haltes erna.

Deze variant dus

En voor lijnen die een klein deel van de route als ringlijn rijden iets als dit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Routestrip discussie

Bericht door Chauf21 »

Er zijn bij een gedeeltelijke ringlijn (want dat zijn de getoonde voorbeelden) altijd haltes die in beide richtingen aangedaan worden. Dat in tegenstelling tot ringlijnen die van begin tot eindpunt maar in één richting rijden. Om verwarring met die tweede te voorkomen, stel ik voor dat gedeelde ringlijnen zoals lijn 21 worden getoond. Daarmee wordt ook gelijk duidelijk dat het om een gedeeltelijke en geen complete ringlijn gaat.
Om verwarring tussen meerdere routes van één lijn en een ringlijn te voorkomen*, gaat mijn voorkeur uit naar de door Reiziger_Ddrs getoonde weergave (lijn 45).

*Je kan lijn 21 ook zien als "een deel van de bussen rijdt Almelo - Twenteborg - eindpunt De Ara". Andere bussen, niet per definitie dezelfde als het eerste stukje, "rijden via Nieuw Witvoet en de Boerenzwaluw naar Almelo Centraal".
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Routestrip discussie

Bericht door Wubbo »

Volgens mij hebben we inderdaad hele en gedeeltelijke ringlijnen. Gehele ringlijnen (zoals deze krijgen wat mij betreft de lay-out zoals in die lijn 2 gedaan is, dus met alleen maar halve haltes. Bij gedeeltelijke ringlijnen zit er een groot verschil in 'nauwelijks dezelfde haltes' en 'bijna alleen maar dezelfde haltes'. Bij lijnen die bijna alleen maar dezelfde haltes hebben gaat mijn voorkeur uit naar een constructie zoals die van de Dordtse lijn 5, bij ringlijnen met nauwelijks dezelfde haltes zou ik gaan voor de indeling zoals de Almelose lijn 22.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Suus »

Het liefste zie ik haltes maar één keer in de routestrip staan, de variant van Pijnackerbus heeft dat niet en valt dus af.
De variant van gwk1969 valt af omdat die bus twee verschillende routes kan rijden.
Mijn voorkeur gaat dus naar diegene die Reiziger Ddrs toont, zeker omdat bijna elke lijn met een lus aan een van de uiteindes wel een bepaalde halte als technisch eindpunt heeft. Daarnaast zijn er zeer weinig lijnen die honderd procent ringlijn zijn, er is altijd wel een stukje waar er als een normale lijn wordt gereden. Het moet alleen goed vermeld worden dat het een ringlijn is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Routestrip discussie

Bericht door Vinny »

Je hebt natuurlijk twee soorten ringlijnen:
Een ringlijn die in één richting een ring rijdt. (S 45 in Berlijn/S 46 in Berlijn)
Een ringlijn die in twee richtingen een ring rijdt. (Circle line in Londen)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Routestrip discussie

Bericht door math1985 »

Reiziger Ddrs schreef:Dat is het kiezen van een halte ergens halverwege de ring als "eindpunt" en dan gewoon de haltebolletjes voor de heenrichting gebruiken voor de haltes daarvoor en de bolletjes voor de terugrichting voor de haltes erna.

Deze variant dus
Deze oplossing leidt dus tot probleme als er ringlijnen in twee richtingen rijden. Zijn er zulke lijnen in Nederland?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Daniel »

Naar mijn idee is het kenmerk van een ringlijn juist dat 'ie in slechts één richting een rondje rijdt. Anders is het gewoon een normale lijn die toevallig een eindpunt heeft dat gelijk is aan het beginpunt :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Geert »

Lijn 10 in Utrecht was vroeger een ringlijn die in twee richtingen reed. Actuele voorbeelden kan ik niet zo snel bedenken, maar ze zijn er vast.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Daniel »

In één keer raak: Lijn_4_Oostburg_Ziekenhuis_-_Sluis_Ridderstraat :wink: Zoals het op deze pagina is weergegeven lijkt me de handigste optie voor dit soort lijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Routestrip discussie

Bericht door Wubbo »

Lijn 10 reed als ringlijn in Utrecht, maar de ringlijn de andere kant op had een ander nummer (20). Dat soort voorbeelden zijn er veel meer in het land. Maar je hebt wel een aantal ringlijnen die in de ochtend de ene kant, en de avond de andere kant op rijden. Daar kom je in de knel als je standaard dubbele bolletjes gebruikt. Die door Daniel gelinkte lijn 4 is gewoon een dubbele ringlijn, dus zou een enkele ringlijn (volgens die logica) enkele bolletjes krijgen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Daniel »

De al eerder gelinkte lijn 45 in Houten is toevallig zo'n ringlijn die verschillende kanten op rijdt, daar heb ik gewoon een klein stukje tekst over geschreven boven de routestrip.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Daniel »

Ik kom de laatste tijd steeds vaker routestrips tegen waarin met een knik in de route wordt aangegeven dat sommige treinen (of andere vervoermiddelen) bij een station/halte ergens langs de route een eindpunt hebben.
Lijkt me een nogal onduidelijke weergave hiervan, een aftakking met een eindpuntsymbooltje bij het betreffende station/de betreffende halte is naar mijn mening stukken duidelijker.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Suus »

Ik wil hier even op terugkomen. Ik had het niet gezien, maar ik had ooit deze pagina op deze manier aangemaakt, en iemand heeft dit later veranderd totdat de huidige versie er zo uit kwam te zien. Ik heb de voorkeur voor de manier zoals ik hem gemaakt heb, maar wat was nu eigenlijk de conclusie van dit topic?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Routestrip discussie

Bericht door Meltrain »

Ik weet niet of het hier echt thuis hoort, maar het valt me op dat bij veel Amsterdamse lijnen (bijvoorbeeld lijn 44) de routestrip precies omgekeerd is aan de 'titel' van het artikel. :?
Nu heb ik dat bij een aantal al opgelost door simpelweg de titel te veranderen, maar is dat wel de beste oplossing?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Routestrip discussie

Bericht door --Stefan-- »

Titel veranderen is in ieder geval veel minder werk :)
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Routestrip discussie

Bericht door Ardan »

Kloppen alle verwijzingen naar die pagina dan nog wel? De titel is veranderd, maar de linkjes op andere pagina's blijven hetzelfde.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Daniel »

Als je een pagina hernoemt wordt er automatisch een redirect van de oude pagina naar de nieuwe gemaakt :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Etienne »

Is het ook niet handiger om treinstation e.a. die maar in één richting bediend worden, achter de haltenaam een pijltje omhoog of omlaag zetten i.p.v. 'Alleen richting ...'
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Routestrip discussie

Bericht door Ardan »

Puur als experimentje heb ik bij Metro A in Rotterdam de gekleurde lijnletters achter de stationsnamen gezet. Eigenlijk had ik ze rechts aan de kantlijn van de strip willen zetten, maar als ik |right| in de code invoegde kwam er ineens een enter bij, dat stond helemaal niet. Met |thumb|right| kreeg ik ineens een hokje eromheen, dat was al helemaal niet de bedoeling.
In ieder geval, mijn vraag is: vinden jullie het goed, mag het blijven en kan ik het bij de andere metrolijnen ook doen, of zeggen jullie van 'nee haal maar weer weg'?
Ik heb nog geprobeerd om van het plaatje een link te maken, door de code als volgt te maken: [[Lijn B huppeldepup | [[Afbeelding:Metro B.zoveel]]]], maar dat ging dus niet.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Daniel »

Ik zou 't hooguit bij de overstappunten die al aangegeven waren doen, die zouden er met 'n gekleurd lettertje net wat beter uit zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Routestrip discussie

Bericht door Gekko123 »

Ik vind het er goed uitzien. Miste alleen wel bij de halte Beurs de letter D in zo'n gekleurd vakje. Dat moet waarschijnlijk nog aangepast worden :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Routestrip discussie

Bericht door Suus »

Het is wel een beetje een kermis zo, kunnen ze niet beter alleen bij Graskruid, Capelsebrug, Beurs en Schiedam Centrum geplaatst worden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Routestrip discussie

Bericht door Wubbo »

Ik zou alleen bij de eerste en laatste halte waar je kan overstappen aangeven dat je kan overstappen, en in de tekst aangeven op welk traject je dezelfde route aflegt als een andere metrolijn. Dus alleen bij Graskruid, Capelsebrug, Beurs en Schiedam Centrum een overstap aangeven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten