Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst
Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst
Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst
Veolia en de provincie Limburg stellen een ultimatum: als de NS niet vóór 2010 instemt met een 'eerlijkere' verdeling van het geld uit de kaartjesverkoop, zullen de spoorwegen op drie fronten worden aangepakt.
Lees hier het volledige artikel.
Bron: Dagblad de Limburger
Veolia en de provincie Limburg stellen een ultimatum: als de NS niet vóór 2010 instemt met een 'eerlijkere' verdeling van het geld uit de kaartjesverkoop, zullen de spoorwegen op drie fronten worden aangepakt.
Lees hier het volledige artikel.
Bron: Dagblad de Limburger
Re: Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst
OV chipkaart anyone?
Ik vind het wel zo prettig dat er in Nederland één instantie bestaat waar je kaartjes kan kopen voor een traject, dat het niet uitmaakt wie daar vervoerder is, maar er zitten voor met name de vervoerder ook nadelen aan. Zeker als de kaartverkoopexploitant ook een concurent kan zijn bij de volgende aanbesteding, beetje krom.
Je zou een onafhankelijke instantie (ProRail?) de kaartautomaten kunnen laten exploiteren, dat vervoerders dan hun tarieven/mogelijke kaarten doorgeven aan ProRail en wanneer er dan een kaartje Heerlen - Eindhoven via Maastricht koopt, automatisch een deel van het bedrag naar het rekeningnummer van Veolia gaat en een deel naar de NS. Gaat nog steeds op als je OV chipkaart producten kan kopen.
Nadeel is dat er weer een schakel tussenkomt en hoe meer schakels, hoe meer geld er 'verdwijnt'.
Ik vind het wel zo prettig dat er in Nederland één instantie bestaat waar je kaartjes kan kopen voor een traject, dat het niet uitmaakt wie daar vervoerder is, maar er zitten voor met name de vervoerder ook nadelen aan. Zeker als de kaartverkoopexploitant ook een concurent kan zijn bij de volgende aanbesteding, beetje krom.
Je zou een onafhankelijke instantie (ProRail?) de kaartautomaten kunnen laten exploiteren, dat vervoerders dan hun tarieven/mogelijke kaarten doorgeven aan ProRail en wanneer er dan een kaartje Heerlen - Eindhoven via Maastricht koopt, automatisch een deel van het bedrag naar het rekeningnummer van Veolia gaat en een deel naar de NS. Gaat nog steeds op als je OV chipkaart producten kan kopen.
Nadeel is dat er weer een schakel tussenkomt en hoe meer schakels, hoe meer geld er 'verdwijnt'.
Het is een spectrum.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst
Ik heb me al vaker afgevraagd waarom de kaartverkoop niet naar ProRail is gegaan. Zo voorkom je tenminste (vermeende) concurrentievervalsing en bovendien blijft de verkoop dan nog bij een instantie. Maar hebben andere vervoerders zoals Arriva en Connexxion niet hetzelfde probleem? Die heb ik ook nooit horen klagen.
Overigens blijf ik opmerkelijk vinden hoe warm de band is tussen Veolia en Limburg. Dit is toch gewoon een exploitatief probleem van Veolia, moet daar zo nodig de provincie voor worden ingeschakeld?
Overigens blijf ik opmerkelijk vinden hoe warm de band is tussen Veolia en Limburg. Dit is toch gewoon een exploitatief probleem van Veolia, moet daar zo nodig de provincie voor worden ingeschakeld?
Re: Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst
Waarom denk je dat Maastricht een directe Thalys-verbinding met Parijs wilde, kunnen ze (nog) makkelijker naar Veolia in Parijs voor een leuk hotelletje, dinertje, bezoekje hier, bezoekje daar.
Het is een spectrum.
Re: Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst
Ik zit mij ook te verbazen over de liefde tussen Veolia en Limburg, en vooral hoe naïef men in Limburg blijft. Valt het niet op dat er het ene na het andere negatieve nieuwsbericht over Veolia uit Limburg komt: Het begon meteen goed met de treinen, de dienstregeling die om de haverklap wordt omgegooid, de enorme verliezen die worden gedraaid, het gezeur met de haltepalen en nu weer te weinig geld van de NS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst
Overigens: "ul·ti·ma·tum het; o -s laatste eis, waarvan de afwijzing leidt tot uitvoering ve dreigement: een ~ stellen", aldus de Van Dale. Wat gaat er dan gebeuren als NS niets doet? Dan worden bij Weert de spoorstaven verwijderd zodat geen NS-trein het Limburgse meer in- of uitkomt en alle NS-bezittingen ten zuiden daarvan geconfisqueerd door de provincie?
Het is een spectrum.
Re: Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst
Dan brengt men de Limburgse minister van Verkeer en Waterstaat in stelling. Een Hoogeveens kamerlid heeft ook veel voor die plaats gedaan gekregen dus waarom zou een minister dat niet kunnen
Re: Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst
Bij de boedelscheiding tussen NS en Prorail was de kaartverkoop wel ondergebracht in een aparte organisatie, al was dat wel een onderdeel van NS. NS Stations deed toen de kaartverkoop en alles wat daar omheen hing. NS Stations bestaat alleen niet meer, en het kaartverkoopdeel van NS Stations is (terug) naar NS Reizigers.
Re: Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst
En ik neem aan dat door de OV-chipkaart de gezamelijke kaartverkoop verleden tijd is..?
Re: Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst
Wordt de chipkaart niet door een apart bedrijf gedaan. Translink ofzo? (of ben ik nu in de war?)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst
Yep, wat weer eigendom is van de vervoersbedrijven. Maar de NS kortingskaart is bijvoorbeeld nu ook geldig bij de regiovervoerders. Ik denk dat zoiets wel eens verleden tijd kan zijn binnenkort. Met het GVB uurskaartje mag je tenslotte ook niet in de Connexxionbus binnen de Amsterdamse stadsgrenzen.
Re: Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst
Afgelopen weekend ontdekt dat wanneer je "op saldo" reist, je gewoon kunt overstappen van Connexxion op het GVB zonder opnieuw het instaptarief te betalen :pos:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst
Ja, dat is een van de weinige dingen die de vervoerders wel overeen zijn gekomen.
Re: Limburgs ultimatum aan NS over kaartopbrengst
Behalve de NS toch?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten