Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Nee, tram 21, 23 en 24 gaan bij hun normale haltes halteren. Trams richting Beurs rijden dus na vertrek een rondje om de Delftse Poort, trams richting Marconiplein rijden eerst een rondje voor ze op CS aankomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Rotterdam ondervind weer eens een compleet verkeersinfarct, vrijwel alle buslijnen zijn compleet ontregeld met vertragingen tot twee uur op ritniveau. Ik vraag me opnieuw af waarom men nog doorgaat met de dienstregeling in dit soort gevallen, op de radar zie ik bijvoorbeeld meerdere trams van lijn 8 achter elkaar in de file naar de Kleiweg rijden. De RET heeft het over 'oponthoud tot 15 minuten' maar dat betwijfel ik toch als ik zie dat sommige ritten de vertraging gedurende de rit al met meer dan 30 minuten opgelopen is en het nog een flink stuk is tot de vrije trambaan begint. Bij trams is het soms wat lastig om een pendel op te zetten daar waar het verkeer nog rijdt door gebrek aan keerlussen, maar bij een bus als lijn 44 zou je toch van de route kunnen afwijken naar het dichtstbijzijnde metrostation om je reizigers daar met een alternatief reisadvies naar de andere kant van de maas te sturen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Dat zou logisch zijn ja. Maar logisch denken kan of wil men niet bij de RET. Dat is te moeilijk.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Men is ook "aardig onderweg", oftewel men gaat de goede kant op maar heeft nog een weg te gaan. Jaar of tien geleden flikte men dit ook bij de metro wel eens, ik herinner me nog een incident waarbij lijn B (toen nog gewoon Calandlijn) zo'n drie kwartier door opgehouden werd. In plaats van te keren heeft men de metro's gewoon laten wachten, kwam er geloof ik op neer dat uiteindelijk 4 van de 6 wagendiensten die er 's avonds op die lijn rijden achter elkaar in een treintje reden, en dat hebben ze toen de rest van de avond zo volgehouden. Zeg maar een 4-3-4-4-15-60 minuten interval.
Bij de metro lijken dit soort extremen niet meer voor te komen, maar bij de bussen nog wel, hier in de buurt op lijn 30 reed vanavond op een gegeven moment volgens de reisinformatie geen enkele bus meer. Deze stadslijnen rondom Alexander zitten qua omloop allemaal in elkaar verweven, en men lijkt die omloop strict op te volgen ook bij vertraging. Paar weken terug nog meegemaakt, aan het begin van de middag komt er altijd een bus leeg vanuit de garage om een rit van lijn 30 te rijden, in geval van file komt deze wel eens te laat. De volgende lijn 30 keert vanaf een lijn 37 en staat dan meestal al zo'n 10 minuten gereed in de buffer. Toen de bus vanaf de garage met +8 eindelijk op Alexander aankwam vertrok de volgende bus ook gelijk van de buffer, waarna er dus twee bussen achter elkaar aan reden. Uiteraard stapte er iedereen in de voorste bus, waardoor de achterste bus overal kon doorrijden en binnen enkele haltes 2 minuten te vroeg was. Kortom, mensen die op tijd voor de eerste bus waren stonden 8 minuten te wachten, mensen die op tijd voor tweede bus waren zagen deze te vroeg bij de halte vertrekken.
Bij de metro lijken dit soort extremen niet meer voor te komen, maar bij de bussen nog wel, hier in de buurt op lijn 30 reed vanavond op een gegeven moment volgens de reisinformatie geen enkele bus meer. Deze stadslijnen rondom Alexander zitten qua omloop allemaal in elkaar verweven, en men lijkt die omloop strict op te volgen ook bij vertraging. Paar weken terug nog meegemaakt, aan het begin van de middag komt er altijd een bus leeg vanuit de garage om een rit van lijn 30 te rijden, in geval van file komt deze wel eens te laat. De volgende lijn 30 keert vanaf een lijn 37 en staat dan meestal al zo'n 10 minuten gereed in de buffer. Toen de bus vanaf de garage met +8 eindelijk op Alexander aankwam vertrok de volgende bus ook gelijk van de buffer, waarna er dus twee bussen achter elkaar aan reden. Uiteraard stapte er iedereen in de voorste bus, waardoor de achterste bus overal kon doorrijden en binnen enkele haltes 2 minuten te vroeg was. Kortom, mensen die op tijd voor de eerste bus waren stonden 8 minuten te wachten, mensen die op tijd voor tweede bus waren zagen deze te vroeg bij de halte vertrekken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Gelukkig heeft men nu wel bij (grotere) verstoringen het beseft dat de dienstregeling op orde krijgen prioriteit nummer een is. Het is inderdaad beter geregeld dan tien jaar geleden.Bemined schreef:Men is ook "aardig onderweg", oftewel men gaat de goede kant op maar heeft nog een weg te gaan. Jaar of tien geleden flikte men dit ook bij de metro wel eens, ik herinner me nog een incident waarbij lijn B (toen nog gewoon Calandlijn) zo'n drie kwartier door opgehouden werd. In plaats van te keren heeft men de metro's gewoon laten wachten, kwam er geloof ik op neer dat uiteindelijk 4 van de 6 wagendiensten die er 's avonds op die lijn rijden achter elkaar in een treintje reden, en dat hebben ze toen de rest van de avond zo volgehouden. Zeg maar een 4-3-4-4-15-60 minuten interval.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Heb mij inmiddels hiervoor aangemeld .Meltrain schreef:Iets anders: op 14 april is er een open dag in remise 's-Gravenweg.
Aanmelden kan via https://50jaarmetro.nl/nieuws/kom-naar-de-open-dag
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Vandaag is gebleken dat deze actie helaas niet door kan gaan.Littlebusdriver schreef:Vanaf begin volgende maand krijgen mensen met een RET-OV-chipkaart 14% korting als ze bij een RET-kaartlezer in- en uitchecken. Daarom worden ze niet allemaal vervangen.Suus schreef:De RET is bezig met het vervangen van de kaartlezers in de poortjes.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Gezien de datum van vandaag betwijfel ik of het een serieuze aankondiging was.... :')
(Overigens heb ik het ook nergens zien staan ofzo.)
(Overigens heb ik het ook nergens zien staan ofzo.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 959
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
RET vervoerplan dienstregeling 2019 is vanmorgen online geplaatst door MRDH.
https://mrdh.nl/sites/mrdh.nl/files/fil ... %20RET.pdf
https://mrdh.nl/sites/mrdh.nl/files/fil ... %20RET.pdf
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Het meest spannende is de introductie van een lijn 75 tussen Zuidplein en Kralingse Zoom. Deze rijdt alleen op werkdagen overdag.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Helaas wordt het tramnet in de avonduren opnieuw uitgekleed met de inkorting van lijn 23 tot CS - Beverwaard :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
De drie spitsritten lijn E dus ook in de middag (in afwachting van het definitieve keerspoor) *trein*
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Wel jammer dat de metro in de zomervakantie een 15 minutendienst blijft rijden :? .BusFreakRotterdam schreef:RET vervoerplan dienstregeling 2019 is vanmorgen online geplaatst door MRDH.
https://mrdh.nl/sites/mrdh.nl/files/fil ... %20RET.pdf
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Die wijziging is op zich nog wel te begrijpen, maar ik had gehoopt dat ze deze vrijgekomen middelen dan wel zouden gebruiken voor een frequentieverhoging in de avond van de lijnen 2, 4, 7 en 8. -o-Suus schreef:Helaas wordt het tramnet in de avonduren opnieuw uitgekleed met de inkorting van lijn 23 tot CS - Beverwaard :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Dat is te moeilijk :? .
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
In plaats daarvan gaat de frequentie van lijn 23 in de ochtendspits omhoog. De extra spitsritten van lijn 24 gaan ten koste van een aantal ritten van de 20. Er wordt dus DRU-neutraal gewerkt terwijl het aantal reizigers stijgt, op een gegeven moment zou je dan verwachten dat het aantal DRU dan ook kan stijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
KM46 schreef:Wel jammer dat de metro in de zomervakantie een 15 minutendienst blijft rijden :? .BusFreakRotterdam schreef:RET vervoerplan dienstregeling 2019 is vanmorgen online geplaatst door MRDH.
https://mrdh.nl/sites/mrdh.nl/files/fil ... %20RET.pdf
In plaats van altijd negatief te zijn, kan je ook blij zijn dat de zomervakantiedienstregeling voortaan een week korter is.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Maar is dat nodig? Tuurlijk is het fijn als je 's avonds minder lang hoeft te wachten maar qua drukte is het niet nodig volgens mij (wat ik zie op de trajecten waarop ik reis).Meltrain schreef:Die wijziging is op zich nog wel te begrijpen, maar ik had gehoopt dat ze deze vrijgekomen middelen dan wel zouden gebruiken voor een frequentieverhoging in de avond van de lijnen 2, 4, 7 en 8. -o-Suus schreef:Helaas wordt het tramnet in de avonduren opnieuw uitgekleed met de inkorting van lijn 23 tot CS - Beverwaard :(
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Hier wordt te gemakkelijk door de zeepbel heen geprikt van Pedo Peters: de railconcessie zou zonder subsidie kunnen rijden. Sterker nog, als je te maken hebt met reizigersgroei, dan zou je bij een gelijkblijvende graad van efficiency meer kunnen gaan rijden.Suus schreef:In plaats daarvan gaat de frequentie van lijn 23 in de ochtendspits omhoog. De extra spitsritten van lijn 24 gaan ten koste van een aantal ritten van de 20. Er wordt dus DRU-neutraal gewerkt terwijl het aantal reizigers stijgt, op een gegeven moment zou je dan verwachten dat het aantal DRU dan ook kan stijgen.
Het is een spectrum.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Of men wil juist extra verdienen ter compensatie van de verliezen van de Hoekse Lijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Lijn 2 kan 's avonds nog wel eens druk zijn, maar op basis van de huidige bezetting is een uitbreiding niet per se nodig.Daantje schreef:Maar is dat nodig? Tuurlijk is het fijn als je 's avonds minder lang hoeft te wachten maar qua drukte is het niet nodig volgens mij (wat ik zie op de trajecten waarop ik reis).Meltrain schreef:Die wijziging is op zich nog wel te begrijpen, maar ik had gehoopt dat ze deze vrijgekomen middelen dan wel zouden gebruiken voor een frequentieverhoging in de avond van de lijnen 2, 4, 7 en 8. -o-Suus schreef:Helaas wordt het tramnet in de avonduren opnieuw uitgekleed met de inkorting van lijn 23 tot CS - Beverwaard :(
Het is alleen wel zo dat een 20-minutenfrequentie heel slecht aansluit op het overige OV, waardoor een 15-minutenfrequentie veel beter is. Dit leidt er ook weer toe dat de tram een stuk aantrekkelijker wordt, wat weer tot hogere reizigersaantallen leidt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ik vind een 20-minuten dienstregeling (vergeleken met de halfuursdienst die ik ben gewend) juist ideaal. Je hebt elk uur tenminste één mogelijkheid die redelijk goed aansluit op een halfuursdienst. Nooit meer dat je 25 min moet wachten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Maar bijvoorbeeld tram 2 sluit aan op een metrolijn en een tramlijn die elk kwartier rijden in de avonduren. Daardoor moet je of hollen om je tram te halen of sta je te vernikkelen op de overstaphalte.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Is het met een kwartierdienst dan wel mogelijk om aan te sluiten op zowel die tram- als metrolijn?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Het lukt overdag, dus waarom 's avonds niet
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 173 gasten