Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Ik vraag me af of 6 bussen straks genoeg is voor lijn 10. Ik neem aan dat de frequentie verhoogd wordt naar 4x per uur gezien de twee takken en de route wordt ook nog eens uitgebreid.
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Zes bussen moet meer dan zat zijn: CS - Energiehuis v.v. duurt 40 minuten dus dat trajectdeel kan je met drie bussen een kwartiersdienst rijden. De route CS - Krabbepolder rijdt nu een halfuursdienst met één bus op en de tak naar Dordtse Kil I is ongeveer even lang dus zou ook een halfuursdienst met één bus kunnen rijden. Met 5 bussen zou je dan de hele dienst moeten kunnen uitvoeren, want het takje naar P+R Maasstraat is wel in de tijd die je bespaart door het niet meer hebben van keertijden op CS rijden.
Risico is hooguit dat je in de zomer net voor een open Prins Hendrikbrug staat, dat kan wel even duren. En het is sowieso nog even de vraag wat voor frequenties ze willen gaan bieden, want naar Dordtse Kil I staat er ook nog een gestippelde lijn 8 ingetekend dus er zit een spitsverdichting op die route. De huidige 8 rijdt 2x/uur met ook 2x/uur lijn 9 op de gedeelde route, vraag is dus vooral of dat in de spits naar totaal 6x/uur gaat of dat het 4x/uur blijft.
Risico is hooguit dat je in de zomer net voor een open Prins Hendrikbrug staat, dat kan wel even duren. En het is sowieso nog even de vraag wat voor frequenties ze willen gaan bieden, want naar Dordtse Kil I staat er ook nog een gestippelde lijn 8 ingetekend dus er zit een spitsverdichting op die route. De huidige 8 rijdt 2x/uur met ook 2x/uur lijn 9 op de gedeelde route, vraag is dus vooral of dat in de spits naar totaal 6x/uur gaat of dat het 4x/uur blijft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
De enige "echte" uitbreiding voor de bussen van de stadsdienst is toch dat lijn 4 de helft van de lijnen 14/15 overneemt?nvdw schreef:De hele stadsdienst rijdt nu met 27 hybrides, lijn 10 en de spitsversterkers daargelaten. Hier en daar verandert er best wat in de lijnvoering en er zal ook laadtijd in de omlopen moeten zitten, maar ik denk dat er nog wel marge (dus reserve) in zit.Mdk schreef:37 ebucso's, oef... Dan moet qbuzz er wel vertrouwen in hebben dat ze het rijden met die dingen eindelijk onder de knie hebben.
Het zou natuurlijk best kunnen dat Ebusco, naar aanleiding van de klachten, de bussen enorm verbeterd heeft of zelfs een nieuw type heeft geïntroduceerd. :) De bussen in de PowerPoint-presentatie zagen er ook al iets anders uit dan de bussen die nu in Utrecht rijden.Lange_Dre schreef:Het is inderdaad opvallend gezien de prestaties van die bussen in Groningen en Utrecht. Daarnaast opvallend omdat Qbuzz in Groningen na de Ebusco bussen heeft gekocht bij VDL. Het lijkt er op dat Qbuzz voor de "goedkoopste" bussen is gegaan. :Nflipje schreef:Ik vind het toch wel opvallend dat Qbuzz vol inzet op een elektrische stadsdienst met Ebusco bussen. De ervaringen met deze bussen in Utrecht en vooral Groningen zijn niet bepaald om over naar huis te schrijven.. Maar goed we gaan het zien.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Er zijn er wel meer die uitbreidingen in de inzet veroorzaken: lijn 8 door naar Sliedrecht bijvoorbeeld, dat wordt maar deels gecompenseerd door de inkorting in Dordtse Kil.Meltrain schreef:De enige "echte" uitbreiding voor de bussen van de stadsdienst is toch dat lijn 4 de helft van de lijnen 14/15 overneemt?
Verder zijn er nog een paar dingen die op zich meer materieel kosten, maar waar dingen elkaar compenseren:
- lijn 4 door naar Amstelwijck zorgt dat je net geen kwartiersdienst met 4 bussen meer kunt rijden, maar de extra bus was toch al nodig om op het eindpunt te kunnen laden. Wel heb je meer omlopen nodig om naar Dordtse Kil III door te rijden.
- lijn 3 door naar station Stadspolders en in twee richtingen door Oudelandshoek vult op zich de 5e omloop die nu een kering van ca. 15 minuten in Crabbehof mogelijk maakt, maar daardoor past het laden niet meer binnen die omloop en moet er dus een bus bij.
- lijn 5 in twee richtingen door Stadspolders kost ook een extra bus naast de omloop extra voor het laden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Als de huidige route er inderdaad 40 minuten over doet, dan kan je het met 5 minuten speling met 3 bussen af, maar in de nieuwe dienstregeling rijdt lijn 10 tot de maasstraat. Het is de vraag of dat in die 5 minuten lukt.Daniel schreef:Zes bussen moet meer dan zat zijn: CS - Energiehuis v.v. duurt 40 minuten dus dat trajectdeel kan je met drie bussen een kwartiersdienst rijden. De route CS - Krabbepolder rijdt nu een halfuursdienst met één bus op en de tak naar Dordtse Kil I is ongeveer even lang dus zou ook een halfuursdienst met één bus kunnen rijden. Met 5 bussen zou je dan de hele dienst moeten kunnen uitvoeren, want het takje naar P+R Maasstraat is wel in de tijd die je bespaart door het niet meer hebben van keertijden op CS rijden.
Risico is hooguit dat je in de zomer net voor een open Prins Hendrikbrug staat, dat kan wel even duren. En het is sowieso nog even de vraag wat voor frequenties ze willen gaan bieden, want naar Dordtse Kil I staat er ook nog een gestippelde lijn 8 ingetekend dus er zit een spitsverdichting op die route. De huidige 8 rijdt 2x/uur met ook 2x/uur lijn 9 op de gedeelde route, vraag is dus vooral of dat in de spits naar totaal 6x/uur gaat of dat het 4x/uur blijft.
Of bedoelde je met die 40 minuten het rondje Maasstraat-station?
Voor een goede bereikbaarheid van het gehele industrieterrein lijkt me dat er op beide takken 2x per uur wordt gereden. Wat ik me wel zou kunnen voorstellen is dat lijn 8 alleen in de spitsrichting rijdt, zodat het meevalt met de overbediening.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op do 05 apr 2018, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Mensen... blijven Haars en wegman als onderaannemer de kleine ritten + het flexvervoer rijden??
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Hier in Utrecht heb ik er een aantal keren in gezeten als passagier en ik vind het echt super comfortabele busjes. Als je er eenmaal in zit althans, want een aantal maanden terug heb ik er een keer heel lang op moeten wachten. Er zijn er toen 2 na elkaar niet op komen dagen. Hopelijk hebben ze die technische problemen nu een beetje onder controle.flipje schreef:Ik vind het toch wel opvallend dat Qbuzz vol inzet op een elektrische stadsdienst met Ebusco bussen. De ervaringen met deze bussen in Utrecht en vooral Groningen zijn niet bepaald om over naar huis te schrijven.. Maar goed we gaan het zien.
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
De huidige lijn 8 rijdt tussen de spitsen maar 1x/uur, lijn 9 helemaal niet. 's Avonds lijkt de vervoervraag me helemaal nul dus dan hoeft de nieuwe lijn 10 ook niet die kant op te rijden. Je krijgt dan best wat ritten die keren op het station (een kwartierdienst op het stadsgedeelte versus de 20 minutenfrequentie nu lijkt me inderdaad wel nuttig) dus dan moet je wel uit kunnen komen.
Geen idee. Aan de andere kant: hoeveel keus in redelijk grote taxibedrijven (met tientallen busjes op de weg) is er in de regio nu ook weer niet.busfanNL schreef:Mensen... blijven Haars en wegman als onderaannemer de kleine ritten + het flexvervoer rijden??
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Nee ik bedoelde 40 minuten voor CS - Energiehuis - CS waarbij nu al op Energiehuis doorgaand gereden wordt. Naar de Maasstraat red je niet in 5 minuten heen en weer (je moet twee keer verkeerslichten langs en een beweegbare brug over), maar je hebt natuurlijk ook nog de keertijd van de tak naar Krabbepolder/Dordtse Kil die nu nog nodig is maar dan naar de Maasstraat toe kan.sirvinniei schreef:Als de huidige route er inderdaad 40 minuten over doet, dan kan je het met 5 minuten speling met 3 bussen af, maar in de nieuwe dienstregeling rijdt lijn 10 tot de maasstraat. Het is de vraag of dat in die 5 minuten lukt.
Of bedoelde je met die 40 minuten het rondje Maasstraat-station?
Overigens zal er op lijn 10 ook altijd wel ergens een buswissel gedurende de dag zitten want de Rosero's moeten aan de stekker.
In de spitsrichting dan 6x/uur rijden zou op zich wel kunnen, de busjes worden immers ook wel kleiner (8 rijdt nu in de spits nog met 12-meter en alleen in de daluren in beide richtingen). En de 8 heeft in elk geval een duidelijke spitsrichting: vanuit Sliedrecht naar de scholen op het Leerpark en van CS naar de havens is in dezelfde richting. Daarnaast kan tussen beide eindpunten snel via N3 - A15 rijden als MAT. Op lijn 8 zitten trouwens ook geen laadpunten dus dat zal in de spits wat ritjes gevolgd door laden in de stalling worden waarschijnlijk.sirvinniei schreef:Voor een goede bereikbaarheid van het gehele industrieterrein lijkt me dat er op beide takken 2x per uur wordt gereden. Wat ik me wel zou kunnen voorstellen is dat lijn 8 alleen in de spitsrichting rijdt, zodat het meevalt met de overbediening.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Maar van welk Chinees bedrijf haalt Ebusco dan haar bussen?
Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Yintong Group, en daarvan weer dochter Zhuhai Yinlong New Energy
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Het is/was Golden Dragon Bus (Check!).
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Die ziet er toch niet verkeerd uit hoor :pos: .
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Er rijden nog steeds regelmatige meerdere dieselbussen mee op lijn 1 in Utrecht. Dat belooft wat voor Dordrecht. Verder zijn het naar naar mijn ervaring vreselijke rammelbakken.OVinspecteur schreef:Hier in Utrecht heb ik er een aantal keren in gezeten als passagier en ik vind het echt super comfortabele busjes. Als je er eenmaal in zit althans, want een aantal maanden terug heb ik er een keer heel lang op moeten wachten. Er zijn er toen 2 na elkaar niet op komen dagen. Hopelijk hebben ze die technische problemen nu een beetje onder controle.flipje schreef:Ik vind het toch wel opvallend dat Qbuzz vol inzet op een elektrische stadsdienst met Ebusco bussen. De ervaringen met deze bussen in Utrecht en vooral Groningen zijn niet bepaald om over naar huis te schrijven.. Maar goed we gaan het zien.
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Logo lijkt wel op de double chevron van Citroën. Was het maar zo'n feest..flipje schreef:Het is/was Golden Dragon Bus (Check!).
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Is Tesla niet van plan een elektrische bus te ontwerpen?
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Waren ze zeker van plan, alleen heeft Musk er wat moeite mee om zich aan tijdspaden te houden.OV fan Utrecht schreef:Is Tesla niet van plan een elektrische bus te ontwerpen?
In addition to consumer vehicles, there are two other types of electric vehicle needed: heavy-duty trucks and high passenger-density urban transport. Both are in the early stages of development at Tesla and should be ready for unveiling next year.
https://www.tesla.com/nl_NL/blog/master ... edirect=no
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
In Papendrecht gaat lijn 8 over de Ketelweg rijden toch? Dan is die in de andere richting ook wel handig in de spits voor mensen die op het bedrijventerrein Oosteind werken, want er is geen andere rechtstreekse bus vanuit Dordrecht.Daniel schreef:In de spitsrichting dan 6x/uur rijden zou op zich wel kunnen, de busjes worden immers ook wel kleiner (8 rijdt nu in de spits nog met 12-meter en alleen in de daluren in beide richtingen). En de 8 heeft in elk geval een duidelijke spitsrichting: vanuit Sliedrecht naar de scholen op het Leerpark en van CS naar de havens is in dezelfde richting. Daarnaast kan tussen beide eindpunten snel via N3 - A15 rijden als MAT. Op lijn 8 zitten trouwens ook geen laadpunten dus dat zal in de spits wat ritjes gevolgd door laden in de stalling worden waarschijnlijk.sirvinniei schreef:Voor een goede bereikbaarheid van het gehele industrieterrein lijkt me dat er op beide takken 2x per uur wordt gereden. Wat ik me wel zou kunnen voorstellen is dat lijn 8 alleen in de spitsrichting rijdt, zodat het meevalt met de overbediening.
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Lijn 8 hoeft in principe niet eens met een elektrische bus gereden te worden: dat was alleen verplicht gesteld voor de lijnen van de stadsdienst die het Dordtse eiland niet af komen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Met dat high passenger-density urban transport wordt volgens mij naar de tunnel boring company gerefereerd,et de metro-achtige capsuletjes. Geen convntionele elektrische stadsbus.zone2000 schreef:Waren ze zeker van plan, alleen heeft Musk er wat moeite mee om zich aan tijdspaden te houden.OV fan Utrecht schreef:Is Tesla niet van plan een elektrische bus te ontwerpen?
In addition to consumer vehicles, there are two other types of electric vehicle needed: heavy-duty trucks and high passenger-density urban transport. Both are in the early stages of development at Tesla and should be ready for unveiling next year.
https://www.tesla.com/nl_NL/blog/master ... edirect=no
Bij twijfel altijd klagen
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Dat doet me denken aan van die cabineliften (van een kabelbaan), maar dan op wielen en twee keer zo lang. Dat is echter wel zwaar off-topic hier.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Een mailtje met Qbuzz leverde me dit op:
Dank voor je e-mail. Qbuzz gaat in het DAV-gebied vanaf 9 december 2018 rijden met:
37 x elektrische 12 meter bussen van het merk Ebusco
6 x elektrische 9 meter bussen van het merk Rosero 3x overname Arriva
2 x elektrische 10 meter bussen van het merk VDL 2x overname Arriva
22 x diesel Euro 6 13 meter bussen van het merk Scania
66 x Diesel euro 6 12 en 13 meter bussen van het Merk Iveco
10 x Diesel Euro 6 9 meter bussen van het merk Rosero
12 x Diesel Euro 6 7 meter bussen van het merk Mercedes
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Dan zitten ze in elk geval nog redelijk ruim in de Ebusco's voor als er eentje stuk gaat: Arriva heeft nu immers nog 27 stadsbussen van 12 meter en de enige inzet die er echt bij komt voor de stadswagens is het stuk naar Papendrecht op lijn 4 (immers, naar Zwijndrecht wordt nu ook al met stadsbussen gereden). De bussen voor spitslijn 8 komen immers al vrij doordat de huidige lijn 8 wordt overgenomen door lijn 10 met Rosero's.
Lijkt me in elk geval sterk dat ze alle 10 die extra bussen nodig hebben om de laadtijden op te vangen, vooral gezien er her en der ook wat koppelingen lijken te komen die weer besparend kunnen werken.
Die 12 7 meter Mercedes bussen zullen trouwens de buurtbusjes zijn. En inderdaad geen hybrides over naar Qbuzz dus.
Lijkt me in elk geval sterk dat ze alle 10 die extra bussen nodig hebben om de laadtijden op te vangen, vooral gezien er her en der ook wat koppelingen lijken te komen die weer besparend kunnen werken.
Die 12 7 meter Mercedes bussen zullen trouwens de buurtbusjes zijn. En inderdaad geen hybrides over naar Qbuzz dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Busmaterieel Concessie DAV-Gebied (2018-2026)
Dan ben ik toch wel benieuwd hoe ze onder die overnameplicht zijn uitgekomen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 172 gasten