In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door 88122903 »

Zelf heb ik een Ov studentenkaart en ik vroeg mij af of jullie me willen helpen met de volgende dubbele vraag.
Kan ik met mijn Ov studentenkaart gratis of tegen een gereduceert tarief reizen met de fast ferry tussen Dordrecht en Rotterdam?
Mijn twee vraag bijna het zelfde, is het mogelijk om met mijn studentenkaart gratis of geruduceert te reizen met de HSL van Rotterdam naar Amsterdam?
Iedergeval al vast bedankt voor de hulp!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Wubbo »

De Fast Ferry ken ik niet, maar de HSL wel: op dagen dat je OV-studentenkaart geldig is als vrij-reizenkaart heb je voor de Fyra een toeslag nodig (als je studenten-OV niet als vrij-reizenkaart geldt moet je daarnaast natuurlijk nog een treinkaartje kopen).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Daniel »

SOV is ook gewoon geldig op de Waterbus (FastFerry heet het al enige tijd niet meer) tussen Dordrecht en Rotterdam :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door 88122903 »

Wubbo schreef:De Fast Ferry ken ik niet, maar de HSL wel: op dagen dat je OV-studentenkaart geldig is als vrij-reizenkaart heb je voor de Fyra een toeslag nodig (als je studenten-OV niet als vrij-reizenkaart geldt moet je daarnaast natuurlijk nog een treinkaartje kopen).
Bedankt !, maar dat schiet me opeens te binnen volgens mij mag ik met mijn studenten OV 4 mensen meenemen in de trein voor een gereduceert tarief, kan dat ook op de HSL?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Daniel »

Je mag drie mensen meenemen, die vierde die met korting mag reizen ben je zelf al :wink: En ja, dat kan ook op de HSL als tenminste iedereen een toeslagkaartje heeft gekocht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door 88122903 »

Reiziger Ddrs schreef:Je mag drie mensen meenemen, die vierde die met korting mag reizen ben je zelf al :wink: En ja, dat kan ook op de HSL als tenminste iedereen een toeslagkaartje heeft gekocht.
Dat zou betekenen dat we met de HSl goedkoper is want een gereduceert tarief tussen Rotterdam CS en Amsterdam Cs kost 14,80 en een HSL toeslag is €4.
Of begrijp ik het verkeerd en moet ik een toeslag betalen en mijn mede reizigers de toeslag+geruduceerd tarief?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Geert »

Uiteraard. Samenreiskorting geldt alleen als je zelf geen vrij reizen hebt, en dan moet je zelf een kaartje kopen + je medereizigers moeten een kaartje kopen. Je mag dan maximaal drie reizigers een kaartje met korting laten kopen (anders hadden ze een kaartje zonder korting moeten kopen).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:Samenreiskorting geldt alleen als je zelf geen vrij reizen hebt,
Die samenreiskoring geldt gewoon altijd in de voordeeluren, dus óók als je vrij reizen hebt. Nergens is de voorwaarde gesteld dat je zelf ook met korting moet reizen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Geert »

Maar je OV-studentenkaart is niet geldig als kortingskaart op het moment dat je er mee mag vrij reizen. Zie ook de regels voor Overgang 2-1: met vrij reizen betaal je vol tarief, en daarbuiten mag je een kaartje met korting kopen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Frank »

Als dat zo is weet geen student in Nederland het...
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door mb90 »

Dus je mag bijvoorbeeld met een week-SOV doordeweeks geen mensen met korting meenemen in de trein? Als dat zo is dan heb al genoeg keren zo gereisd en is geen een conducteur dit opgevallen...
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Reiziger Delft »

Van de NS-site:
Samenreiskorting is voor maximaal drie reisgenoten (uzelf dus niet meegerekend) als u een NS-Privilegepas, Voordeelurenabonnement, NS- of OV-Jaarabonnement, Jaartrajectabonnement of OV-studentenkaart heeft. Uw reisgenoten reizen dan in de voordeeluren op hetzelfde traject en in dezelfde klasse met 40 % korting met u mee.
Hieruit kan ik opmaken dat je door de week ook samenreiskorting mag geven in het geval van een Studenten Week-OV en andersom.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Mikos »

Daarin is geen beperking inderdaad. Ook als je je Voordeelurenkaart gebruikt als stamkaart voor je maandabonnement, mag je 3 personen met Samenreiskorting meenemen. Moet natuurlijk je Voordeelurenabonnement wel geldig zijn :wink:
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Reiziger Delft »

En alhoewel hierboven ook al vermeld nog even voor de zekerheid: Samenreiskorting geldt dus nooit voor 9 uur van Maandag t/m Vrijdag, uitgezonderd Juli/Augustus en enkele feestdagen.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door mb90 »

Dus toch. Ik ging twijfelen na de post van Geert.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Mikos »

Dankjewel, Reiziger Delft, voor deze juiste aanvulling! :P
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Wubbo »

Geerts post was op meerdere manieren te lezen inderdaad. Maar dus:
- Op het moment dat de Studenten-OV geldig is als vrij reizen kaart, is deze geen kortingskaart (dus overgang 2-1 voor vol tarief)
- Op het moment dat de Voordeeluren geldig zijn, geldt samenreiskorting voor alle jaarkaarten (NS/OV/Studenten-OV/Voordeelurenkaart)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Ardan »

Snap dat allemaal nog maar eens..
Een tijd terug moest ik met twee anderen van Winterswijk naar Doetinchem. Ik, en één reisgenoot, had SOV-week, de ander had geen SOV. Het was zaterdagmorgen. Aangezien je bij Syntus ook met strippenkaart in de trein mag reizen, stempelden we 3x 10 strippen af. Maar toen we werden gecontroleerd, bleek dit niet goed te zijn. Mijn reisgenoot met SOV-week, en ikzelf, mochten wel op kortingsstrippenkaart reizen, maar de andere die geen SOV had moest gewoon een treinkaartje kopen. Dat dan wel met korting, maar toch. Gelukkig maakte hij er geen probleem van en konden we gewoon doorreizen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Mikos »

Maar dat klopt. Dat is in de bus ook altijd al zo geweest: Heb je een SOV, dan mag je tijdens jouw kortingsperiode (WeekOV is dan weekend, WeekendOV is dan week) op een roze strippenkaart reizen. Maar, daar geldt de samenreiskorting niet, oftewel: Degene zonder korting moet op een blauwe kaart reizen.
Alleen in de trein is er de Samenreiskorting voor jouzelf en maximaal 3 andere personen :P
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door gkw1969 »

Even aansluitend op Mikos: De korting in de bus geld alleen met kaarten in de voorverkoop(lees roze strippenkaart). Kaartjes in de bus zelf zijn gewoon het volle tarief(lees grijze strippenkaartjes en lokale kaartjes).
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Tochjo »

Ardan reisde ook per trein, niet per bus.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Ardan »

Klopt. Maar ik begin het nu te snappen. Even kort door de bocht: Reis ik gratis, dan reist de ander met korting. Reis ik met korting, dan betaalt de ander vol tarief. Volgens mijn verhaaltje zou de ander dus ook op een blauwe strippenkaart mogen ipv een treinkaartje. En dat treinkaartje moest dus vol tarief zijn. (... op de terugweg kocht hij wel een treinkaartje voor zichzelf, maar die was met korting... mooi dat we geen controle hadden toen 8-) )
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Tochjo »

Wat je zegt, klopt niet. Je OV-studentenkaart geeft recht op samenreiskorting. Dat betekent dat je maximaal drie andere mensen mag meenemen die met korting mogen reizen (op hetzelfde traject, in dezelfde trein en in dezelfde klasse) op werkdagen na 9:00, in het weekend, op feestdagen en in juli en augustus de hele dag. Of jij vrij reist of met korting, maakt niet uit.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door Chauf21 »

Als aanvulling daarop; het is niet (alleen) de geldigheid van de SOV die bepaalt of de ander met korting mag reizen, óók het type vervoerbewijs (treinkaartje of strippenkaart) maakt uit.

Samenreiskorting bij de NS geldt (mits voordeeluren) zowel wanneer jij vrij als wanneer jij met korting kan reizen. Maar die samenreiskorting geldt alleen voor treinkaartjes en níet wanneer de andere persoon met een strippenkaart reist. In het eerste geval mag jouw reispartner wél een kortingstreinkaartje kopen, maar in het tweede geval niet met een roze strippenkaart reizen (anders gezegd: de roze strippenkaart en samenreiskorting gaan niet samen).
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: In hoe verre is mijn OV studentenkaart geldig

Bericht door 88122903 »

Bedankt voor het goede advies jongens :D
Ik wist vermoede de korting op het treinkaartje wel van mijn reispartner maar ik dacht altijd dat het de hele dag was.
Dus met dit advies let ik er wel op dat ik op maandag na 9 uur in de trein zit
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten