Ik wilde even terugkomen op mijn kaart die ik
in dit topic had gepost, dan met de focus op lijn A.
Kaartje:
De lijn zou als volgt zijn:
- - Alexander
Station zou ik dan verbreden naar 3 sporen, met het middelste als keerspoor voor lijn A. Overstap op trein, bus en lijn B.
- Graskruid
Overstap op lijn B.
- Romeynshof
Hierna kan de metro onder de grond of een viaduct op, ligt eraan wat gewenst is en hoe de ondergrond + de tunnel van de verlengde A16 Rotterdam gaat zijn
- Binnenhof
Hier komt dan een bocht richting het zuiden.
- Kralingse Berg
Hierbij ligt het eraan of dat plan van de Kralingse Berg doorgaat of niet, mocht het wel doorgaan dan lijkt een station hier mij een goed idee. Ik zou in de spits ook bus 174 tot hier laten rijden in plaats van tot Rotterdam Noord, aangezien er in Noord/Hillegersberg veel studenten wonen en deze kunnen dan bij dit station overstappen op de metro tot de HES/Erasmus. Tevens zou het ook een standaard verlenging kunnen zijn om de bewoners van Kralingse Berg te kunnen bereiken. Het huidige gebouw naast de postsporen lijkt me een geschikte locatie voor een verhoogd busplatform. Misschien het postperron verbouwen?
- Boszoom/Lage Land
Mocht de lijn op een viaduct worden uitgevoerd, dan zou ik dit het eerste ondergrondse station maken. Ten hoogte van Lage Land om de bewoners daar ook met een metro te kunnen bereiken, zodat ze niet naar Prinsenlaan hoeven te lopen. Een aansluiting met bus 36 zou ook gunstig zijn, vooral ook voor de studenten die ook veel te vinden zijn in Lage Land.
- Kralingse Zoom
Overstap op lijnen B en C.
- HES/Erasmus
Overstap op verschillende stad- en streekbuslijnen.
- De Esch
Overstap op tram 21 en 24.
- Stadion Feyenoord
Goede aansluiting maken op stadion en trein. Tevens overstap op tram 23 (en andere tramlijn mocht die er komen).
- Randweg
Overstap op tram en bus.
- Dordtsestraatweg
- Zuidplein
Ikazia ziekenhuis, winkelcentrum Zuidplein. Goede toegang tot Ahoy maken en goede verbinding met het station van lijnen D en E voor een goede overstapmogelijkheid.
Hier de metro aftakken naar Charlois, enkele voorgestelde stations zijn:
- Dorpsweg
- Doklaan
Overstap op tram 2 en bus 44.
De lijn zou in principe tot hier kunnen kunnen rijden, al lijkt me dat een gemiste kans aangezien er hier ook een stadsbrug op de wensenlijst staat, lijkt het me het beste om nog een oeververbinding te maken.
- Lekhaven
Bigshops Dakpark.
- Marconiplein
Eindpunt, overstap op verschillende bus- en tramlijnen en lijnen B en C.
Opmerkingen
Ik heb er rekening mee gehouden dat er zo min mogelijk gebouwen moeten worden gesloopt door de lijn onder zo veel mogelijk bestaande wegen te bouwen. Inspiratie heb ik gehaald van
hier en
hier.
Waarom ik ervoor gekozen heb om lijn A in tegengestelde richting te laten beginnen van Alexander:
- Ontlasting sneltram en Capelsebrug - Schiedam Centrum (en in de toekomst Vlaardingen West)
- Capelsebrug hoeft niet overhoop gehaald te worden
- Betere bereikbaarheid Nieuw Terbregge (en eventueel Kralingse Berg)
- 2 Intercitystations in plaats van 1 (Alexander en wellicht in de toekomst Feyenoord City), eventueel 3 (Schiedam of Rotterdam Centraal, maar zoals te lezen in het rapport van de Gemeente Rotterdam is dit zeer lastig uit te voeren.)