Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door Wubbo »

Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Geplaatst op: woensdag 23 september 2009 om 16:05
Laatst bijgewerkt: woensdag 23 september 2009 om 16:06

Het aantal reizigerskilometers in het stads- en streekvervoer is afgelopen jaar met bijna 5 procent geslonken: van 6,5 miljard in 2007 naar 6,2 miljard in 2008. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers op basis van de kaartverkoop (het Wroov-onderzoek). De daling is groter bij de provincies dan bij de stadsregio's. "De oorzaak van de daling is de staking in stad- en streekvervoer in het voorjaar van 2008", stelt het Verkeer en Waterstaat in de begrotingsstukken van het ministerie.
Lees verder
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door Vinny »

Wow dat is echt een behoorlijke daling zeg :shock:
Dat had ik zelfs niet verwacht.
Wel is het stads- en streekvervoer al jaren een aflopende zaak. Steeds minder reizigers, en vooral steeds minder 'dragende' reizigers die de volle ritprijs betalen. Dat maakt het OV steeds meer kwetsbaar. Ik constateer overigens ook dat de inzet van veel vervoerbedrijven verschuift: De tijden van de Interliner en de Shuttle Buisnessbus liggen ver achter ons, terwijl juist dat producten waren die de potentie hadden om reizigers te trekken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door Suus »

Interliner :lol: De Interliner was een megaflop, wat er nog nog van over is, is een schim van wat het ooit was. Alleen in Groningen en Drenthe is het enigszins succesvol uitgebouwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door Wubbo »

Volgens mij was de Interliner geen flop, maar is het ten onder gegaan aan het niet kunnen komen tot afspraken tussen de diverse busboeren onderling en tussen de busboeren en NS.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door WSM »

Ik vind het eigenlijk wel positief.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door JWM »

Want?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door WSM »

Ik vind het buitengewoon verheugend dat de reizigers hiermee een signaal afgeven dat ze langdurige stakingen niet zonder meer accepteren.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door deadlock »

Grappig dat de vele keren dat ik in Zwolle in de bus zit toch meer en meer reizigers zie. Tegenwoordig is het staan in de spits :)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door Wubbo »

Het was raar geweest als het aantal reizigers door stakingen juist gestegen was. Immers, niet gereden ritten zijn altijd niet vervoerde reizigers, hoe je het ook wendt of keert. Bij een losse uitgevallen rit zal dat effect geringer zijn dan bij een serie uitgevallen ritten, maar het kost je altijd reizigers. Al is het maar alleen op die dag. Wat dat betreft zegt dit cijfer dus helemaal niks, dan wil je eigenlijk weten hoeveel reizigers er weg zijn gebleven na de stakingen en dat kun je er niet uit opmaken.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door JWM »

De stakingen in het voorjaar van 2008 waren alleen onder het streekvervoer. De stadsvervoerders bleven vrolijk doorrijden.

Gaat het WROOV onderzoek niet vooral over de nationale vervoerbewijzen (strippenkaarten en sterabonnementen) en zijn dingen als regionale kaartsoorten en de oprukkende OV-chipkaart hier wel in meegenomen?
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door 88122903 »

Ik snap Éen ding nog niet, waarom houdt de provincie de OV maatschappijen niet aan die OV-kilometers?
Natuurlijk snap ik dat het niet mogelijk is om tijdens een staking je kilometers te halen, maar waarom zeg je niet als provincie dat de niet gereden kilometers ingehaald moeten worden, er is genoeg gestaakt om een paar extra lijnen in te zetten gedurende een half jaar, dus dat je in feite gewoon een paar proef lijnen per regio introduceert om te kijken of een bepaald traject voor in de toekomst levensvatbaarheid heeft.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door JWM »

Die niet gereden kilometers zijn ook niet betaald door de OV-autoriteiten.

Afgezien daarvan is het totaal niet praktisch. Een vervoerder moet voor het uitbreiden van de dienstregeling allemaal extra capaciteit vrijmaken wat een half jaar later alweer niet meer nodig is :roll:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door deadlock »

JWM schreef:De stakingen in het voorjaar van 2008 waren alleen onder het streekvervoer. De stadsvervoerders bleven vrolijk doorrijden.

Gaat het WROOV onderzoek niet vooral over de nationale vervoerbewijzen (strippenkaarten en sterabonnementen) en zijn dingen als regionale kaartsoorten en de oprukkende OV-chipkaart hier wel in meegenomen?
Het vervoer in de grootste steden reed wel, maar Maxx-Zwolle, Amersfoort, Deventer, Apeldoorn, alles stond daar toch echt stil. Was dat heel veel anders bij de andere vervoerders in de middelgrote steden?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door Daniel »

Was vooral heel CAO-afhankelijk. Stadsdienst Dordrecht reed bijvoorbeeld gewoon tijdens de stakingen omdat die niet onder de CAO-OV vallen, maar toen nog onder de HTM-CAO.
En Connexxion in Friesland heeft bv. weer de nodige chauffeurs die, als erfenis uit de NoordNed tijd daar, onder de multimodale CAO vallen. Zelfde is het geval bij Syntus.

Maar in de meeste middelgrote steden zal het vervoer toen dus ook stilgelegen hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door JWM »

Het vervoer lag toch ook stil op bijvoorbeeld de Veolia en Connexxion spoorlijnen? Vallen die dan niet onder een multimodale CAO maar onder de CAO-OV?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door Daniel »

Veolia reed zover ik weet gewoon en Arriva ook. Bij Connexxion was het probleem geloof ik dat die voormalig buschauffeurs die onder de CAO-OV vielen op de trein hadden rijden :wink:

De geldende CAO kan over een gehele concessie nogal verschillen, zo vallen hier in het DAV gebied alleen de stewards en machinisten (grotendeels nieuw aangenomen personeel) allemaal onder de multimodale CAO.
Op de bus is het een allegaartje...
- Dordrecht Stad is HTM-CAO (voor de ex-SVD chauffeurs) en Multimodaal (voor de nieuw aangenomen chauffeurs)
- Streek is CAO-OV (voor alles wat in de vorige concessie hier al reed), Multimodaal (voor de nieuw aangenomen chauffeurs) en HTM-CAO (voor de ex-SVD'ers die naar de streek zijn overgestapt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door JWM »

Die stewards zijn dus geen vroegere NS-conducteurs? Hoe zit het met de machinisten op die lijn? Zijn dat wel oud-ns'ers?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent

Bericht door Daniel »

Deels, er zijn in ieder geval ook NS-machinisten die in hun vrije tijd voor Arriva rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten