Spoordienstregeling Duitsland 2019

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

Omdat mijn bakje met dienstregelingplannen voor 2019 alweer aardig gevuld begint te worden, opnieuw een topic. Het topic wordt de komende maanden regelmatig bijgewerkt. Fernverkehr zal aannemelijk pas na de zomer volgen.

Langeafstandsverkeer
  • Het dagelijkse ICE-treinpaar Saarbrücken - Dresden wordt vervangen door een treinpaar Saarbrücken - Berlijn.
  • Op een treinpaar na zullen de intercity's Hamburg - Kassel - Frankfurt - Karlsruhe een ICE worden en dan met ICE-T gaan rijden. De treinen die ICE worden, kunnen toch gaan stoppen in Treysa, er zal een noodconstructie worden geplaatst om de stop mogelijk te maken.
  • Bijna alle ICE's tussen Berlijn, Leipzig en München gaan met ICE 4 rijden. De treinen die niet met ICE 4 gaan rijden, hebben een traject ten noorden van Berlijn.
  • Het aantal ICE-sprinters tussen Berlijn en München wordt met 2 uitgebreid naar 5, daarmee wordt een tweeuursdienst met een gat om 10 uur en om 14 uur. De nieuwe ICE Berlijn - Wenen gaat ook via de route tussen Berlijn en Nürnberg en gaat ook stoppen in Coburg.
  • Door de inzet van ICE4-treinen her en der worden vanaf de zomer van 2018 steeds meer Intercity's tussen Hamburg, Keulen en Frankfurt vervangen door ICE-1-treinstellen.
  • ICE-treinpaar 26/27 Hamburg - Dortmund - Wenen wordt ingekort tot Dortmund - Wenen. In de plaats daarvan wordt treinpaar 514/515 naar Hamburg verlengd. Dit is wel onder het voorbehoud dat ICE 4 toegelaten wordt op de hogesnelheidslijn Keulen - Frankfurt.
  • Op de ICE-dienst Dortmund - Basel wil men een aantal treinen met ICE 4 gaan rijden. De vrijgekomen ICE 3-treinstellen zouden dan worden ingezet op de treindienst tussen Berlijn en München.
  • Een IC-treinpaar Köln - Erfurt zou verlengd worden naar Gera via Jena. Hiervoor wordt tussen Gera en Erfurt een diesellocomotief (Baureihe 245, Traxx P160 DE ME) voor de trein gezet, zonder de elektrische locomotief van de trein af te halen. Omdat deze trein een RegionalExpress-vervangt, zullen tussen Erfurt en Gera regionale vervoersbewijzen geldig zijn.
  • De dagelijkse Intercity-treinpaar Leipzig - Köln - Oberstdorf zal worden vervangen door een IC Dortmund - Oberstdorf. Ter compensatie komt er wel een nieuw IC-treinpaar Köln - Dresden.
  • Het aantal ICE's tussen Brussel en Frankfurt wordt met 1 trein per dag uitgebreid. Men hoopt volgend jaar met de Velaro te kunnen rijden.
  • De dagelijkse TGV Freiburg (Breisgau) - Parijs v.v. gaat niet meer via Mulhouse en Dijon rijden, maar via Straatsburg. De reistijd wordt zo een stuk ingekort.
Baden-Württemberg
  • De ochtendspits bij de S-Bahn Stuttgart wordt verlengd tot 10 uur 's ochtends.
  • Vanuit alle hoeken van de S-Bahn Stuttgart komen zeer vroege treinen die naar het vliegveld rijden.
  • De treindienst Böblingen - Dettenhausen gaat in de spits 4x/uur rijden, dankzij een verbeterde infrastructuur.
Berlin
  • De S46 wordt in het weekend tussen 13 en 20 uur verlengd van Westend naar Gesundbrunnen.
  • De S75 Wartenberg – Warschauer Straße wordt in de spitsuren verlengd naar Ostbahnhof. De frequentie blijft 6x/uur.
  • De S85 rijdt voortaan ook in het weekend tot 21:30.
Bayern
  • De Neufahrner Kurve wordt geopend, daardoor kunnen er RegionalExpress-treinen tussen Regensburg en het vliegveld van München gaan rijden. Deels zal dit met nieuwe treinen worden gedaan, deels wordt het aanbod van treinen tussen Regensburg en München Hbf verminderd. Voor deze nieuwe treinen zullen Talent 2-treinstellen afkomstig van de Rhein-Sieg-Express worden ingezet.
  • De Bayerische Regiobahn neemt drie treindiensten over en gaat deze met LINT54 rijden. Dit zijn Augsburg - Füssen, München - Füssen en Augsburg - Landsberg (Lech).
  • Tussen Aschaffenburg en Miltenberg gaat op werkdagen de RE-dienst 1x/uur rijden in plaats van 1x/2 uur. In het weekend zal de RB-dienst 1x/uur gaan rijden in plaats van 1x/2 uur. Op Mil­ten­berg – Amorbach zullen op werkdagen enkele extra ritten gereden worden. Het busvervoer in deze regio zal worden aangepast aan de nieuwe treindiensten.
  • De stoptreindienst Würzburg - Lauda gaat op werkdagen 1x/uur rijden in plaats van 1x/2 uur. In Lauda kunnen ze er de eerste periode niet echt van genieten, want door een tunnelsanering rijden er in 2019 van januari tot augustus bussen tussen Kirchheim/Unterfranken en Lauda.
  • De RE's Hof – Bayreuth – Nürnberg en Hof – Lich­ten­fels – Bamberg, die nu gesplitst en gecombineerd worden in Marktschorgast, gaan los van elkaar rijden. Daardoor kunnen nu Schwar­zen­bach (Saale), Hochstadt-Markt­zeuln en Un­ter­stein­ach elke 2 uur in beide richtingen bediend worden. In Trebgast en Mainleus gaan dan weer minder RE's stoppen.
  • Op de S-Bahn Nürnberg wordt het aanbod verbeterd door een nieuwe concessie. Op de S2 tussen Feucht en Altdorf gaat nu de hele dag 2x/uur een trein rijden.
  • De RB Mühldorf – Salzburg gaat voortaan elk uur rijden, start vroeger en eindigt later op de dag. Door beperkingen aan de infrastructuur blijven Kirchweidach en Fri­dol­fing voorlopig maar 1x/2 uur bediend worden.
  • Ook op de spoorlijn Mühldorf - Traun­stein wordt de dienstregeling uitgebreid. Er gaan voortaan 7 treinparen per werkdag rijden, nu zijn dat er nog vijf.
  • Twee stations, Has­pel­moor en Alt­heg­nen­berg, hebben in vergelijking met de andere stations tussen deze steden een matige bediening. Er gaat daarom een paar extra treinen stoppen, al blijft de bediening overdag nog steeds maar 1x/2 uur
  • Al op 21 oktober 2018 is het nieuwe station Fins­ter­wald aan de tak naar Tegernsee van de Bayerische Oberlandbahn.
  • In de loop van 2019 openen tussen Holzkirchen en Rosenheim de nieuwe stations Rosenheim Ai­cher­park en Fel­dol­ling. In Aicherpark gaat alle passerende treinen stoppen, Feldolling zal door de extra spitsdiensten daarentegen overgeslagen worden.
Brandenburg
  • Er komen per richting drie spitsritten op de RE2 (Wismar - Cottbus) tussen Berlijn en Nauen.
  • De RE6 (Berlijn - Wittenberge) gaat voortaan ook in het weekend van/naar Gesundbrunnen rijden. Wegens de Landesgartenschau in Wittstock wordt van april tot oktober op zondag ook 1x/uur gereden tussen Neuruppin en Wittenberge. Er wordt door DB Regio een extra treinstel ingezet om aan de afgesproken capaciteitsafspraken te voldoen.
  • De RB26 Kostrzyn - Berlin-Lichtenberg wordt verlengd naar Berlin Ostkreuz. Er wordt nog gewacht op de komst van een aantal extra LINK-treinstellen om de capaciteit op deze dienst te verhogen.
  • De RB36 Königs Wusterhausen - Frankfurt (Oder) gaat tussen Beeskow en Frankfurt (Oder) in het weekend voortaan ook 1x/uur rijden. Daarmee rijdt deze lijn nu over het volledige traject elke dag 1x/uur.
  • Er komt een nieuwe lijn RB41 Cottbus – Lübbenau – Lübben. Deze lijn gaat op proef 1x/2 uur rijden ter aanvulling van de RE2 en zorgt er voor dat de stations Raddusch, Kunersdorf en Kolkwitz eindelijk weer bediend worden door een trein.
  • RB 43 Cottbus - Finsterwalde - Falkenberg wordt aan de Falkenbergse kant verlengd naar Herzberg. Samen met de RE3 gaat de frequentie omhoog tussen Falkenberg en Herzberg en de aansluitingen in Falkenberg worden daarmee verbeterd.
  • RB 49 Cottbus - Ruhland - Falkenberg gaat in het weekend voortaan ook 1x/2 uur rijden tussen Ruhland en Falkenberg. Daardoor is er nu elke dag van de week een uurdienst tussen Ruhland en Falkenberg (in het andere uur rijdt de S4 Mitteldeutschland).
  • De RB54 Rheinsberg (Mark) – Löwenberg (Mark) gaat op proef het gehele jaar rijden. In de winter 5x/dag met één treinpaar per dag van/naar Berlijn, in de zomer wordt 6x/dag gereden met twee treinparen van/naar Berlijn.
  • De RB55 Kremen - Hennigsdorf gaat voortaan ook in het weekend 1x/uur rijden.
  • De RB61 Angermünde – Schwedt (Oder) gaat voortaan ook in het weekend rijden, de frequentie wordt 1x/2 uur, waardoor samen met de RE3 dagelijks een uurdienst naar Schwedt wordt aangeboden.
  • De RB63 Eberswalde – Joachimsthal wordt voor een proefperiode van 3 jaar naar Templin Stadt verlengd.
Hamburg
  • De lijnen S1 en S2 van de S-Bahn Hamburg zouden vanaf december volledig met de nieuwe treinen van de Baureihe 490 moeten gaan rijden. Het proefbedrijf start de komende maanden al.
Hessen
  • De S1, S2, S5 en S6 blijven op (een deel van) het traject langer in een kwartierdienst rijden, die eindigt niet meer om 19:00 maar om 20:00. Op de S1 start de kwartierdienst 's middags voortaan om 13:00. De S3 gaat op zondag vanaf 6:00 2x/uur van/naar Darmstadt rijden. De S8/S9 rijden op werkdagen gedurende de gehele nacht een halfuursdienst Flughafen - Konstablerwache. In het weekend is dit verlengd tot Offenbach Ost. Er komen bovendien 14 extra treinstellen om vertragingen beter op te vangen.
  • Een nieuwe lijn is de RE9 Eltville - Frankfurt. Deze rijdt in de ochtendspits 2x naar Frankfurt en 's middag 2x naar Eltville. Deze trein heeft bijna dezelfde stops als de RB10, maar stopt niet in Wiesbaden Hbf, een tijdrovende stop omdat daar kop moet worden gemaakt. De RB10 gaat van mei tot oktober in het weekend 2x/uur rijden tussen Frankfurt en Assmannshausen.
  • De RB11 Frankfurt-Höchst - Bad Soden gaat op zaterdag tussen 10 en 20 uur 2x/uur rijden.
  • De RB45 Fulda - Gießen - Limburg gaat voortaan het hele jaar op zaterdag 1x/uur rijden. Dit was eerst alleen in de zomer.
  • De RB61 (Dreieich-Bahn) gaat op zaterdag tussen 6 en 21 1x/uur van/naar Frankfurt Hbf rijden. De overstap op Dreieich-Buchschlag is dan alleen nog op zondag noodzakelijk.
  • De treindiensten RB58 Frankfurt - Laufach, RE59 Frankfurt - Aschaffenburg en RB75 Aschaffenburg - Wiesbaden gaan naar de Hessische Landesbahn over. Deze start al vanaf 22 mei 2018 een proefbedrijf met de nieuwe Coradia Continental. De RB75 gaat voortaan op werkdagen praktisch altijd 2x/uur rijden en op zondag 1x/uur. Ook komen diverse vroege en late treinen bij.
  • Veel treindiensten krijgen er een extra late rit bij. RB5 (dagelijks), RB10 (dagelijks), RB15 (uitgaansavonden), RB22 (zaterdag), RE30 (zondag), RB42 (werkdagen, op zondag een nieuwe eerdere trein), RB45 (weekend), RB46 (weekend), RB52 (weekend), RB58 (uitgaansnachten), RB96 (zaterdag)
Niedersachsen
  • RE 5 Hamburg - Cuxhaven gaat van Metronom naar DB Regio, vermomt als Start, over. Het bestaande materieel gaat over naar DB.
  • In het weekend gaan een aantal treinen van de RB38 Hannover - Buchholz van/naar Hamburg rijden. Tussen Uelzen en Hannover wil men in de spits 2x/uur gaan rijden.
  • 1x/2 uur wordt de RE2 Göttingen - Uelzen ingekort tot Göttingen - Hannover. De RE3 Hamburg - Uelzen wordt 1x/2 uur verlengd naar Hannover. In Hannover zal er een overstapmogelijkheid zijn tussen de RE2 en RE3.
  • De RE-dienst Hannover - Braunschweig zou in de spitsuren 2x/uur moeten gaan rijden. Dit kan binnen de bestaande capaciteit van de Westfalenbahn worden opgevangen.
  • De heropening van Bad Bentheim - Nordhorn - Neuenhaus zou worden heropend, maar is voor minstens enkele maanden uitgesteld. De nieuwe vervoerder wordt Bentheimer Eisenbahn, die met LINT 41 gaat rijden.
  • De spoorlijn Einbeck Mitte - Einbeck-Salzderhelden wordt heropend. In de spits rijdt DB Regio met de RB86 Göttingen - Einbeck Mitte, daarbuiten is het een pendeldienst tussen de twee stations in Einbeck.
Nordrhein-Westfalen
  • RE 11 Düsseldorf - Paderborn - Kassel gaat over naar Abellio, die op de lijn met Desiro HC zal gaan rijden. Tussen Düsseldorf en Paderborn wordt elk uur gereden, naar Kassel 1x/2 uur. Dit is afgestemd met het Fernverkehr op de lijn Hamm - Kassel. Wat er dan nog aan gaten overblijft tussen Warburg en Kassel wordt opgevuld door de RE 17 Hagen - Kassel. Zodoende zal deze 1 retour per dag meer rijden.
  • RE 14 Essen - Borken gaat in het weekend op het gehele traject altijd 1x/uur rijden.
  • RB 21 gaat stoppen op het nieuwe station An den Aspen, tussen Jülich Nord en Broich.
  • RB 45 Dorsten - Coesfeld gaat in het weekend 1x/uur rijden.
  • RB 54 Fröndenberg - Menden gaat een uur later rijden dan nu, de laatste rit vertrekt voortaan om 21:08.
  • RE 57 Dortmund - Winterberg krijgt een nieuwe late rit. De laatste trein in Dortmund naar Winterberg vertrekt nu om 18:41, voortaan wordt dat 20:41.
  • RB 59 Dortmund - Soest gaat op zaterdag 2x/uur rijden.
  • RB 63 gaat voortaan ook stoppen in Münster-Mecklenbeck
  • RE 78 Bielefeld - Nienburg krijgt in de middagspits een rit die van/naar Rheda-Wiedenbrück zal rijden.
Rheinland-Pfalz
  • De RE4 Mainz - Karlsruhe en de RE14 Mainz - Mannheim worden verlengd van/naar Frankfurt via Frankfurt-Höchst. Door materieelgebrek zal een deel van de RE14 niet met SüWEX-treinen maar met treinstellen serie 425 worden gereden.
  • De RB 44 Mainz - Mannheim (- Bensheim) wordt de S6. Tussen Mainz en Mannheim wordt elke dag van de week 2x/uur gereden, tussen Mannheim en Bensheim 1x/uur.
  • De BASF-Bahn in Ludwigshafen is nu geëlektrificeerd, zodat er weer doorgaande treinen vanuit de regio naar BASF kunnen rijden. Daarnaast komt er een uurlijkse pendeldienst van Ludwigshafen Hbf naar de BASF. Voor deze treinen is een personeelspas verplicht.
  • Op werkdagen komt er één spitstrein van Bad Kreuznach met tussenstops in Gensingen-Horrweiler, Ockenheim, Gau-Algesheim, Ingelheim, Heidesheim, Budenheim en Wiesbaden Ost naar Wiesbaden Hbf. De trein 's middags terug naar Bad Kreuznach rijdt om technische redenen via Mainz Hbf en heeft daar ook een stop (tussen Wiesbaden Ost en Budenheim in).
  • Op werkdagen gaan de treinen tussen Kusel en Landstuhl weer allemaal van/naar Kaiserslautern rijden. Op zaterdag wordt 1x/2 uur van/naar Kaiserslautern gereden. In het weekend worden enkele rustige treinen geschrapt om deze verlengingen budgetneutraal mogelijk te maken.
  • Tussen Keulen en Trier worden voortaan meer stations alleen nog op verzoek bediend. Naast de 8 bestaande verzoekhaltes wordt nu ook op Lissendorf, Oberbettingen-Hillesheim, Philippsheim en Ehrang alleen op verzoek gestopt.
Sachsen-Anhalt
  • DB Regio en HarzElbeExpress verliezen de nodige diensten, die over gaan naar Abellio. Deze gaat de diensten rijden met nieuwe LINT 41. Het betreft de RE11 Magdeburg - Thale, inclusief de weekendverlenging van de RE11 naar Berlijn; RE21 Magdeburg - Goslar; RE31 Magdeburg - Blankenburg; RE4 Halle - Goslar; RE24 Halle - Halberstadt; RB43 Magdeburg - Oschersleben; RB35 Wolfsburg - Stendal; RB36 Wolfsburg - Magdeburg (en expresvariant RE6); RB41 Magdeburg - Aschersleben; RB47 Halle - Bernburg; RB48 Magdeburg - Calbe - Bernburg; RB50 Aschersleben - Dessau; RE10 Magdeburg - Erfurt en RB77 Naumburg Ost - Wangen. De RE6 en RB36 worden in Magdeburg meestal gekoppeld aan de RB43 en RB48. De RB43 stopt niet meer in Blumenberg, dat station wordt gesloten. De RB48 wordt in Bernburg meestal gekoppeld aan de RB47 naar Halle. De RE4 gaat stoppen in Belleben.
  • De treindiensten Stendal - Tangermünde en Stendal - Rathenow worden overgenomen door de Hanseatische Eisenbahn. Zij gaan de treindienst rijden met LINT27, die beschikbaar komen doordat de HEX (zie hierboven) hun concessie verliest. Een vroege trein wordt opgeheven om een late trein te kunnen rijden.
  • De RE13 gaat op alle stations tussen Magdeburg Hbf en Dessau Hbf stoppen. Vanaf Dessau Hbf wordt 20 minuten later gereden met dezelfde tussenstops als nu naar Leipzig Hbf. Vanaf Leipzig wordt voortaan 20 minuten eerder vertrokken dan nu, zoals de aankomst in Magdeburg Hbf op dezelfde tijd blijft als nu. In Bitterfeld wordt door deze aanpassingen de aansluiting op de ICE Berlijn - München verbeterd. In de uren dat de RE13 niet rijdt, rijdt de RB42 voortaan weer tussen Magdeburg en Dessau.
  • De RE1 tussen Magdeburg en Berlijn stopt niet meer in Biederitz en Magdeburg-Herrenkrug.
Sachsen
  • De MRB gaat het materieel voor de RE6 Leipzig - Chemnitz deels vervangen. Er komen een aantal tweedehands geairconditoneerde dubbeldekkers over van DB Regio uit de regio Hessen.
  • De treindienst ten oosten van Hoyerswerda komt na acht jaar met bussen gereden te zijn weer terug in dienst. De ODEG gaat 1x/2 uur rijden met een RegioShuttle. De treindienst stopt daarbij niet in Horka, zodat de bovenste verdieping van het station zonder reizigersvervoer blijft. Ook van de nieuwe bovenleiding wordt geen gebruik gemaakt.
Thüringen
  • De Franken-Thüringen-Express Nürnberg - Saalfeld/Saale wordt 1x/2 uur verlengd via Jena en Naumburg naar Leipzig Hbf. Deze krijgt het nummer RE42.
  • De RB20 Halle - Eisenach wordt vanaf Großkorbetha omgebogen en gaat van/naar Leipzig Hbf rijden. De lijn SE15 Leipzig - Saalfeld wordt daardoor opgeheven. Nieuw is een RB25 Halle (Saale) – Naumburg – Jena – Saalfeld om de vervallen diensten op te vangen.
  • De RE 18 Halle (Saale) - Jena-Göschwitz - Saalfeld wordt ingekort tot Jena en wordt voortaan door DB Regio gereden. In Naumburg blijft de overstap op de RE17 naar Erfurt behouden.
Laatst gewijzigd door Suus op vr 07 dec 2018, 18:08, 14 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

Nieuw is ook een wensenlijstje voor de dienstregeling 2020 (december 2019) van NRW:

De RE42 Münster - Mönchengladbach moet 2x/uur gaan rijden tussen Essen en Münster. De op deze lijn parallel rijdende RE2 Düsseldorf - Münster gaat onderweg dan veel minder vaak stoppen en zou van Münster verlengd moeten worden naar Osnabrück, zodat er 2x/uur een regionale trein zal rijden tussen Münster en Osnabrück.

Ook komt in december 2019 de uurdienst Meinerzhagen - Lüdenscheid gereed, inclusief twee nieuwe stations: Kierspe en Halver-Oberbrugge.

De RE11 gaat op andere uren naar Kassel rijden. Zo ontstaat er aansluiting op een nieuwe 1x/2 uur rijdende sneltrein Kassel - Eisenach die men in Hessen wil invoeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Ferdinand »

Ik ben een tijdje geleden met de trein geweest tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid, wat was de reden eigenlijk dat het niet meteen een uursdienst werd?
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door dennistd »

Suus schreef:De RE42 Münster - Mönchengladbach moet 2x/uur gaan rijden tussen Essen en Münster. De op deze lijn parallel rijdende RE2 Düsseldorf - Münster gaat onderweg dan veel minder vaak stoppen
Ik neem aan dat de stop in het verder onbeduidende Dülmen wel blijft bestaan vanwege de overstap van/naar Coesfeld-Enschede?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

Ferdinand schreef:Ik ben een tijdje geleden met de trein geweest tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid, wat was de reden eigenlijk dat het niet meteen een uursdienst werd?
Tussen Meinerzhagen en Lüdenscheid is op dit moment geen kruisingsmogelijkheid. Een retour vanaf Meinerzhagen is ongeveer twee uur rijden, dus dat is nu de frequentie.
dennistd schreef:Ik neem aan dat de stop in het verder onbeduidende Dülmen wel blijft bestaan vanwege de overstap van/naar Coesfeld-Enschede?
De RE2 gaat vanaf Essen Hbf stoppen in Gelsenkirchen Hbf, Wanne-Eickel Hbf, Recklinghausen Hbf, Haltern am See, Dülmen, Münster Hbf, Lengerich en Osnabrück Hbf. De RE42 gaat mogelijk ook in Essen-Kray Nord stoppen, Kray Süd schijnt men te willen sluiten en dit is dan de compensatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Nitein-Repart »

De RE2 naar Osnabrück zou wel een enorme verbetering zijn op de reisrelatie Osnabrück-Münster-Rhein/Ruhr en de bereikbaarheid van Osnabrück an sich. Allereerst een hogere frequentie tussen Münster en Osnabrück, een van de weinig hoofdlijnen tussen twee steden in NRW met maar 1x/uur een regionale trein, veel meer capaciteit en natuurlijk de veel snellere verbinding doordat de RE2 een echte sneltrein wordt. Hoop dat deze investering zich laat uitbetalen in fors meer reizigers van en naar Osnabrück.

Verder zie voor 2019 niet echt veel wijzigingen die voor Nederlanders interessant zouden kunnen zijn. Hier en daar een frequentieverhoging wat overigens zeer netjes is. Verder weinig opvallendheden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Plutona »

Erno-BE schreef:De RE2 naar Osnabrück zou wel een enorme verbetering zijn op de reisrelatie Osnabrück-Münster-Rhein/Ruhr en de bereikbaarheid van Osnabrück an sich. Allereerst een hogere frequentie tussen Münster en Osnabrück, een van de weinig hoofdlijnen tussen twee steden in NRW met maar 1x/uur een regionale trein, veel meer capaciteit en natuurlijk de veel snellere verbinding doordat de RE2 een echte sneltrein wordt. Hoop dat deze investering zich laat uitbetalen in fors meer reizigers van en naar Osnabrück.

Verder zie voor 2019 niet echt veel wijzigingen die voor Nederlanders interessant zouden kunnen zijn. Hier en daar een frequentieverhoging wat overigens zeer netjes is. Verder weinig opvallendheden.
Hopelijk keert de 27 jaar geleden "eingestellte" trein Maastricht - Aken terug.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door en-es »

Gaat toch vanaf december rijden? De zgn drielandentrein?
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door dennistd »

Als de elektrificatie op tijd afgerond is ja. Oh ja, en de FLIRTs moeten ook nog meewerken natuurlijk :X
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Arriva kan zich in ieder geval niet verkijken op de toelatingsprocedure, aangezien de tricourant-Flirts niet zijn toegelaten. Indien mogelijk kan Arriva de tricourant-Flirts na de zomer in proefbedrijf inzetten tussen Maastricht en Heerlen. En wil het niet lukken met elektrificatie? Dan rijdt de NS gewoon door met Talents tussen Heerlen en Herzogenrath. Daarnaast zijn er in die regio nog een aantal alternatieven zoals lijn 350 tussen Maastricht en Aachen en lijn 44 tussen Heerlen en Aachen. Deze luxe is er niet op Hengelo-Bad Bentheim of Arnhem-Emmerich.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op di 24 apr 2018, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Wubbo »

Vorlaufbetrieb is volgens Wikipedia het alvast in dienst stellen van infrastructuur voordat de beoogde dienstregeling gereden wordt. Dat heeft dus niets met materieel te maken. Sowieso begrijp ik niet helemaal waarom hier een Duitse term voor gebruikt moet worden, in het Nederlands is het toch gewoon proefbedrijf?
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door dennistd »

Proefbedrijf is meer het rijden zonder reizigers, een soort testritten volgens dienstregeling dus.
Vorlaufbetrieb kan bijvoorbeeld inhouden dat voorafgaand aan de concessiewisseling alvast een deel van de dienst door de nieuwe aanbieder verzorgd wordt, als een soort gewenning. Maar het kan bijvoorbeeld ook een reactivering van een lijn zijn, waarbij er voorafgaand aan de renovatie alvast op zondagen een trein gaan rijden of zo.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

Update: De nachttrein Berlijn - Budapest lijkt terug te keren, met een route via Wroclaw. Zodra er definitieve informatie is (tijden, route, nummers) zal ik het startbericht aanpassen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Vorlaufbetrieb is volgens Wikipedia het alvast in dienst stellen van infrastructuur voordat de beoogde dienstregeling gereden wordt. Dat heeft dus niets met materieel te maken. Sowieso begrijp ik niet helemaal waarom hier een Duitse term voor gebruikt moet worden, in het Nederlands is het toch gewoon proefbedrijf?
Een redelijk brakke term in het Nederlands is: aanloopdienstregeling.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door webguy »

proefbedrijf past ook gewoon - je hebt proefbedrijf met en zonder reizigers...
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door cassie127 »

De op de RE 5 in NRW gaat per 9 juni 2019 de National Express rijden, zag ik zojuist op hun website.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Enerzijds ben ik wel benieuwd naar de Desiro HC (maar die komt vanaf december al op de RE11 te rijden), maar anderzijds vind ik het erg jammer dat de comfortable Dosto's die zo kenmerkend zijn voor de RE5 verdwijnen. Straks rijdt in NRW alleen nog de RE2 met Dosto's. Ik hoop dat DB Regio de Dosto's nog elders in Duitsland kan inzetten.

Verder vind ik het een vreemd gezicht dat DB Regio vrijwel alle belangrijke lijnen binnen NRW kwijtraakt. Dat DB Regio regionale stoptreindiensten in dunner bevolkte gebieden niet meer exploiteert, is niet zo opmerkelijk (gebeurt in Nederland immers ook), maar dat DB Regio straks ook niet meer op de Rhein-Ruhr-as en de Rhein-Wupper-as rijdt is toch wel erg raar. Treindiensten als de RE1, RE5 en RE6 zullen toch wel haast kostendekkend moeten zijn, gezien de hoge bezetting van deze treinen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door regenmaker »

Zo vreemd is dat laatste toch niet, als de lijnen worden aanbesteed via een openbare aanbesteding. Hetgeen in Nederland in mijn ogen (helaas) niet genoeg gebeurd. In Nederland hebben we een vrij open 'busmarkt', maar een relatief gesloten 'treinmarkt' en in Duitsland is het eigenlijk omgekeerd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door cassie127 »

Ik heb de desiro treinen al een paar keer gezien met reizigers er in. Helaas kwam ikk deze steeds in de tegenrichtijg tegen en zou ik niet weten op welke lijn deze toen zat
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

De Desiro HC is nog niet in dienst.
regenmaker schreef:In Nederland hebben we een vrij open 'busmarkt', maar een relatief gesloten 'treinmarkt' en in Duitsland is het eigenlijk omgekeerd.
Er zijn uitzonderingen: in Frankfurt/Main is het stadsbusnet in zeven pakketten opgeknipt, in principe wordt er elk jaar een pakket aanbesteed. Al zijn ze daar ook weer deels vanaf gestapt, er was naar de smaak van het stadsbestuur toch iets teveel marktwerking (??) dus zijn twee pakketten onderhands gegund aan een busbedrijf dat nog voor 100% eigendom is van de Stadtwerke.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door cassie127 »

Dan ben ik benieuwd welk dubbeldeksmaterieel ik dan wel in RRX uitvoering gezien heb
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door RobertT »

Erno-BE schreef:Enerzijds ben ik wel benieuwd naar de Desiro HC (maar die komt vanaf december al op de RE11 te rijden), maar anderzijds vind ik het erg jammer dat de comfortable Dosto's die zo kenmerkend zijn voor de RE5 verdwijnen. Straks rijdt in NRW alleen nog de RE2 met Dosto's. Ik hoop dat DB Regio de Dosto's nog elders in Duitsland kan inzetten.

Verder vind ik het een vreemd gezicht dat DB Regio vrijwel alle belangrijke lijnen binnen NRW kwijtraakt. Dat DB Regio regionale stoptreindiensten in dunner bevolkte gebieden niet meer exploiteert, is niet zo opmerkelijk (gebeurt in Nederland immers ook), maar dat DB Regio straks ook niet meer op de Rhein-Ruhr-as en de Rhein-Wupper-as rijdt is toch wel erg raar. Treindiensten als de RE1, RE5 en RE6 zullen toch wel haast kostendekkend moeten zijn, gezien de hoge bezetting van deze treinen.
Alhoewel aanbestedingen in principe voor iedere aanbieder gelijk moeten zijn,is er toch vooral in NRW(voornamelijk in RheinRuhr)een afkeer van DB Regio.Hier op het forum is al een aantal keer de ruzies tussen DB en VRR aangehaald.Niet voor niets heeft VRR een aantal pakketten samengesteld waar niet dezelfde partij kan winnen.Hiermee willen ze DB Regio zoveel mogelijk buitenspel zetten,zodat ze zeker een aantal huidige lijnen verliezen.
Daarnaast heeft DB net als bij ons NS het nadeel een groot,log bedrijf te zijn.Hierdoor zijn met name kleinere,efficientere bedrijven(al dan niet in handen van...)bij aanbestedingen in de regio in het voordeel.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door cassie127 »

Het aantal treindiensten is inderdaad de afgelopen jaren behoorlijk afgenomen. Hieronder een klein lijstje (mogelijk niet compleet) met laatste dienstregelingsjaar van de verloren lijnen:
Spoiler: show
2013: RB 47, RB 67, RB 71, RB 73, RB 74, RE 82
2014: RE10, RB 68* ...
2015: RE 7, RE 15, RB 48, RB 55, RE 60, RE 70
2016: RE 5**, RB 32, RB 35, RB 38
2017: RB 34, RB 38***, RB 65 (versterking), RB 76, RE 78
2018: RE 11, RE 18
2019: RE5****, RE6, S1, S2, S3, S4, S9
2020: RE1*****, RE 4,

*=verder onder RB 65 met Westfalenbahn
**=Traject Emmerich - Wesel tot december 2017
***=Alleen nog tussen Bedburg en Köln
****=Laatste dag 09-06-2019
*****=Laatste dag 14-06-2020
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Suus »

cassie127 schreef:Dan ben ik benieuwd welk dubbeldeksmaterieel ik dan wel in RRX uitvoering gezien heb
Er rijden een aantal enkeldeks-FLIRT treinen van de Eurobahn in RRX-uitvoering, voornamelijk op de RE3.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Toch vind ik het spoornet in de Rhein-Ruhr-regio erg ingewikkeld en al die vervoerders maken het er niet beter op. Het zou wel een flinke verbetering zijn als in de Rhein-Ruhr-regio de basisfrequentie 2x/uur wordt (net als in Nederland), maar daarvoor is een flinke herziening van het lijnennet nodig en ik weet niet of dat mogelijk is omdat vrijwel alles in langlopende concessies is gegoten. Ook zouden een aantal lijnen in de Rhein-Ruhr-regio waar maar 1x/uur een trein rijdt gesloten moeten worden, maar dat ligt gevoelig. Op uitlopers (bijv. Naar Arnhem en Venlo) en bijv. In het Münsterland kan wel als basis 1x/uur worden gereden met eventuele versterking van twee of meer lijnen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten