Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Daniel »

The Greyhound schreef:Hoe bont maak je het als er verkeerde stikkertjes op de bus zitten....
Behoorlijk bont, want als Arriva had ingeschreven op de concessie met een bod waarin ze de bussen uit NZWF in ZOF zouden inzetten en omgekeerd dan hadden ze een ongeldige bieding gedaan.
Om concurrentievervalsing te voorkomen mogen er namelijk helemaal niet geboden worden met gebruikmaking van materieel uit een andere concessie / lijnkoppelingen met een andere concessie omdat er dan één partij een voordeel t.o.v. de andere deelnemers aan de aanbesteding heeft. Immers kan alleen de houder van de aangrenzende concessie zulke combinaties aanbieden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tony_OV_GD
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 20:15

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Tony_OV_GD »

Precies dit... Met die lijnkoppelingen die Arriva nu kan hanteren door dat ze 2 concessies(ten onrechte) als 1 zien kunnen zij vast veel efficienter te werk gaan en zo omlopen uitsparen. Een zeer oneerlijk voordeel wat een concessieverlener toch nooit goed mag keuren?

En het gaat niet alleen om stickertjes ook de beloofde Euro6 motoren bevinden zich niet in de oudere Friese bussen.
NajGeetsrev
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 12:36

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door NajGeetsrev »

The Greyhound schreef:
NajGeetsrev schreef:....
Hoe bont maak je het als er verkeerde stikkertjes op de bus zitten....

De provincie wil dat Arriva met een plan komt om alle bussen die bij ‘Zuidoost-Friesland’ horen van de verplichte huisstijl te voorzien. Het bedrijf stelt in dit opzicht per 22 juli een ,,meer dan substantiële stap’’ te kunnen maken. Over het vervolg is overleg nodig, zegt De Vries.

We zullen TrenItalia alias Qbuzz maar eens goed in de gaten gaan houden in Dordrecht. Vooral de inzet van Chinese EBUSCO bussen kan met Utrecht als voorbeeld wel eens reden worden voor veel relevantere discussies over de kwaliteit van de dienstverlening.
Andere bussen inzetten bij de ingang van een concessie, daar heb ik niet zoveel problemen mee. Beter een bus dan geen bus denk ik dan.

Maar zoals Daniel hierboven al aangeeft, ze maken mis/ge-bruik van NZWF. Een voordeel die een andere vervoerder in de exploitatie niet kan gebruiken. Qbuzz wellicht wel met GD. Maar in ZOF zijn er wel bussen overgenomen (en lelijk overgestickerd), maar is er verder wel aan de besteks voorwaarden gedaan. Arriva voert nu een concessie uit die niet aan de bestekseisen voldoen. Ik wil niet zo ver gaan om te zeggen dat ze een bieding hebben gedaan die ze niet waar konden maken (want ik geloof dat ze dat best wel kunnen), maar eerder een bieding die financieel wel uit kon voor hun omdat ze het voordeel hebben van NZWF.

Vermoed dat ze ZOWAD wouden winnen ten koste van bijna alles. Al is het maar om het uitzicht vanuit het hoofdkantoor in Heerenveen te verschonen van Qbuzz busjes. ;).
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef:
The Greyhound schreef:Hoe bont maak je het als er verkeerde stikkertjes op de bus zitten....
Behoorlijk bont, want als Arriva had ingeschreven op de concessie met een bod waarin ze de bussen uit NZWF in ZOF zouden inzetten en omgekeerd dan hadden ze een ongeldige bieding gedaan.
Om concurrentievervalsing te voorkomen mogen er namelijk helemaal niet geboden worden met gebruikmaking van materieel uit een andere concessie / lijnkoppelingen met een andere concessie omdat er dan één partij een voordeel t.o.v. de andere deelnemers aan de aanbesteding heeft. Immers kan alleen de houder van de aangrenzende concessie zulke combinaties aanbieden.
Waarom zou dat niet mogen? Bussen lege kilometers en bedrijven onnodige kosten laten maken om dit soort redenen lijkt mij grote onzin. Een ambtenaar die dat soort eisen bedenkt (als het echt zo is), is volledig de weg kwijt en maakt het pas echt bont. Op lijn 47 van Rivierenland hebben ook jaren lang naar ieders tevredenheid bussen uit Schelluinen gereden. Veolia heeft in de zomer Brabantliners naar Zeeuwsvlaanderen gestuurd, om kilometers te maken. Concurentie vervalsing omdat men daardoor de bussen van de concessie Brabant efficienter kon gebruiken en dus goedkoper kon inschrijven? Dat een bedrijf gebruik maakt van schaalvoordelen lijkt mij logisch, en als ze die doorrekenen in hun offer profiteren overheid, passagiers en belastingbetalers daar ook van. Met die Euro 6 motor heb je een punt maar als zo'n Euro 6 bus ergens anders in Friesland voor frisse lucht zorgt maakt dat per saldo geen verschil voor de frisse lucht in de provincie, dus hoe zwaar moet je daar aan tillen?
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Post »

Een Europese aanbesteding moet voor alle partijen een eerlijke kans opleveren. Dat is niet zo als de een, in dit geval Arriva, gebruik kan maken van de bussen uit een andere concessie. En dat schaalvoordelen een winst opleveren dat klopt, maar dat is niet de gedachte achter openbaar aanbesteden, de gedachte achter de aanbestedingen is dat alle partijen een eerlijke kans maken.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door The Greyhound »

De gedachte achter aanbesteden is dat je voor een redelijke prijs een goed product krijgt. Dat de uitgangspositie voor bedrijven verschillend kan zijn, is een gegeven. Dat zal bij iederen aan te besteden concessie in mindere of meerdere mate het geval zijn. Op basis daarvan bedrijf dwingen om duurder aan te bieden dan noodzakelijk zou vreemd zijn. Daarmee straf je een bedrijf voor het succesvol opereren in het verleden. De specificaties van de uit te voeren diensten zullen voor alle bedrijven hetzelfde moeten zijn. Niet met welke middelen die diensten worden aangeboden.
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 25 apr 2018, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Daniel »

The Greyhound schreef:Op lijn 47 van Rivierenland hebben ook jaren lang naar ieders tevredenheid bussen uit Schelluinen gereden. Veolia heeft in de zomer Brabantliners naar Zeeuwsvlaanderen gestuurd, om kilometers te maken. Concurentie vervalsing omdat men daardoor de bussen van de concessie Brabant efficienter kon gebruiken en dus goedkoper kon inschrijven?
Dat zit toch net wat anders in die gevallen. Immers had Arriva de bussen voor lijn 47 ook in Schelluinen kunnen stallen als ze niet in de concessie DAV hadden gereden. En dat sturen van Brabantliners naar Zeeuws-Vlaanderen maakt ook het verschil niet: er is daar nog steeds een gelijk speelveld. Immers heeft elke in Nederland actieve vervoerder nog wel een tweede concessie elders, dus kunnen ze allemaal wanneer nodig bussen naar een andere regio sturen.
Dat een bedrijf gebruik maakt van schaalvoordelen lijkt mij logisch, en als ze die doorrekenen in hun offer profiteren overheid, passagiers en belastingbetalers daar ook van.
Het gaat om het subtiele verschil tussen schaalvoordelen en voordelen die concurrentievervalsend werken. Bussen uitwisselen of in een ander gebied stallen kan elke vervoerder, dus dat verstoort de concurrentie niet. Maar twee concessies in de exploitatie combineren kan alleen de vervoerder die ook in de aangrenzende concessie rijdt, dus dat verstoort de concurrentie wel.
Het is dus bv. ook niet voor niks dat Syntus Utrecht en Syntus Gelderland weliswaar lijnen in de exploitatie combineren, maar daarbij de verhouding in inzet vanuit beide concessies gelijk gehouden hebben. Anders zou je daar ook een vorm van concurrentievervalsing gehad hebben, maar nu zijn de exploitatiekosten gelijk en had elke andere vervoerder het ook zo kunnen doen na overleg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ArrivaBas »

bys1 schreef:is lijn 90 niet ZOF?
Lijn 55 is inderdaad een twijfelgeval, maar deze rijdt in Dokkum vrijwel altijd verder als lijn 51 en komt vaak van lijn 51, 52 of 155.
Lijn 90 is NZWF.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ov'tje »

Daniel schreef:
The Greyhound schreef:Dat een bedrijf gebruik maakt van schaalvoordelen lijkt mij logisch, en als ze die doorrekenen in hun offer profiteren overheid, passagiers en belastingbetalers daar ook van.
Het gaat om het subtiele verschil tussen schaalvoordelen en voordelen die concurrentievervalsend werken. Bussen uitwisselen of in een ander gebied stallen kan elke vervoerder, dus dat verstoort de concurrentie niet. Maar twee concessies in de exploitatie combineren kan alleen de vervoerder die ook in de aangrenzende concessie rijdt, dus dat verstoort de concurrentie wel.
Het is dus bv. ook niet voor niks dat Syntus Utrecht en Syntus Gelderland weliswaar lijnen in de exploitatie combineren, maar daarbij de verhouding in inzet vanuit beide concessies gelijk gehouden hebben. Anders zou je daar ook een vorm van concurrentievervalsing gehad hebben, maar nu zijn de exploitatiekosten gelijk en had elke andere vervoerder het ook zo kunnen doen na overleg.
In de vorige concessie ZOF hield Qbuzz het geheel behoorlijk gescheiden van GD, op lijn 304 na die doorgaand Heerenveen-Drachten-Groningen was, maar vanuit beide concessies gereden werd.

In de concessies hiervoor, ZOF en GGD, toen beiden uitgevoerd door Arriva, reed het af en toe ook door elkaar. Zo was er zo nu en dan een doorgaande dienst Assen-Leeuwarden (via Burgum), waardoor er bijvoorbeeld een Citaro G in Arrivakleuren in Leeuwarden op kon duiken. Het was echter een stuk minder dan nu qua doorgaande diensten.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Qbuzz reed in ZOF ook veel met GD bussen. Ik zag regelmatig een Groningse Citaro in Leeuwarden rondrijden, dus waarom zou Arriva dat dan niet mogen doen? Je kan je nu wel overal druk om gaan maken, maar aanstellerij is het wel. Daarbij is het ook veel logischer als Friesland niet is opgesplitst in twee delen maar overal dezelfde bussen en ook kaartjes en abonnementen heeft, zoals nu al het geval is. Per slot van rekening wil de provincie beide concessies toch samenvoegen wanneer ze in 2022 afgelopen zijn. Dat een andere vervoerder dit voordeel mogelijk niet had gehad, is dan maar pech voor die vervoerder.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Wubbo »

Arriva was er zelf bij toen ze zich inschreven op de concessie en wist waar ze aan begon. Als je je daar dan niet aan houdt word je daarvoor op de vingers getikt, zo werkt dat als je iets belooft en dat niet doet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Daniel »

bys1 schreef:Qbuzz reed in ZOF ook veel met GD bussen. Ik zag regelmatig een Groningse Citaro in Leeuwarden rondrijden, dus waarom zou Arriva dat dan niet mogen doen?
Qbuzz reed met bussen die daadwerkelijk van concessie verhuisd waren (maar nog slechts in de oude kleuren waren). Dat is toch wel wat anders dan exploitatieve koppelingen tussen concessies zoals Arriva ze heeft nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door nvdw »

The Greyhound schreef:Waarom zou dat niet mogen?
Er is niets mis met bussen inzetten vanuit een aangrenzend concessiegebied, of de exploitatie zo te organiseren dat er ritten van diverse concessies met elkaar worden gecombineerd, als het maar aan de eisen voldoet die door de concessieverleners zijn gesteld. En dat is in Friesland dus niet het geval.

Voor de reiziger zal het worst zijn, en de inzet van middelen (bussen en chauffeurs) zal ongetwijfeld stukken efficiënter zijn. En ja, ik vind het ook geneuzel hoor, zeker met die twee huisstijlen in één provincie; geeft ook weer extra kosten die niet in het busvervoer zelf gestoken kunnen worden. Maar daar gaat het hier niet om. Als dat de opzet was geweest, had Friesland geen strengere materieeleisen ten opzichte van de andere concessie moeten eisen.

In het bestek is wel de mogelijkheid opgenomen om met argumenten ontheffing van de eisen aan te vragen, maar gezien de reactie van de provincie is dat niet het geval geweest (en dan hadden de andere deelnemers waarschijnlijk met succes de gang naar de bestuursrechter gemaakt). Dan hebben ze daar in Leeuwarden wel zitten slapen, want deze situatie is niet van gisteren.

Ik vind het ook wel een behoorlijke gok van Arriva: je kunt wel een boete incalculeren (is toen ook gebeurd in Noordwest-Friesland door de eerste maanden met die oude bussen rond te rijden omdat de VDL's niet allemaal op tijd klaar waren) maar je zult de gevolgen ook terug moeten draaien. Dat betekent nieuwe diensten en roosters, en mogelijk inzet van extra bussen en chauffeurs. Ik vind het lastig voor te stellen dat je in die pakweg 16 maanden zoveel schaalvoordelen hebt kunnen realiseren dat je na aftrek van die kosten alsnog op een winst uitkomt. En dan heb ik het nog niet eens over het morele aspect.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door regenmaker »

In 2022 worden de twee concessies toch samengevoegd dus ik zie nu het probleem niet zo. De provincie gaat nu dus voor enkele jaren opeens het schaalvoordeel ongedaan maken om hem dan weer in te voeren. Het strookt dan wel niet volledig met de regeltjes, maar de gang naar de rechter kan ook wel weer een tijdje duren, dan gaan we al snel richting de aflooptijd van de concessies.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Durashift »

Tony_OV_GD schreef:Precies dit... Met die lijnkoppelingen die Arriva nu kan hanteren door dat ze 2 concessies(ten onrechte) als 1 zien kunnen zij vast veel efficienter te werk gaan en zo omlopen uitsparen. Een zeer oneerlijk voordeel wat een concessieverlener toch nooit goed mag keuren?
(..).
Concessieverlener heeft dan toch ook boter op het hoofd als men er niet rekening houdt mee houdt dat één partij van 2 aangrenzende concessies efficiency gaat opzoeken in de dagelijkse praktijk?

~~~~~~~~
Geen idee of het juridisch mag.. maar in zo'n tender zou je voor dat 'thuis voordeel' een (negatieve) waardering kunnen geven.. bijvoorbeeld dat Arriva al met -15 punten begint bij de optelsom van de puntenverdeling bij de beoordeling van biedingen.
Tony_OV_GD
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 20:15

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Tony_OV_GD »

regenmaker schreef:In 2022 worden de twee concessies toch samengevoegd dus ik zie nu het probleem niet zo. De provincie gaat nu dus voor enkele jaren opeens het schaalvoordeel ongedaan maken om hem dan weer in te voeren. Het strookt dan wel niet volledig met de regeltjes, maar de gang naar de rechter kan ook wel weer een tijdje duren, dan gaan we al snel richting de aflooptijd van de concessies.
Precies wat je zegt in 2022 ja, dat zijn de feiten. Dat is nu nog niet, dus dient men zich gewoon aan de regels te houden.
Tony_OV_GD
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 20:15

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Tony_OV_GD »

Daniel schreef:
bys1 schreef:Qbuzz reed in ZOF ook veel met GD bussen. Ik zag regelmatig een Groningse Citaro in Leeuwarden rondrijden, dus waarom zou Arriva dat dan niet mogen doen?
Qbuzz reed met bussen die daadwerkelijk van concessie verhuisd waren (maar nog slechts in de oude kleuren waren). Dat is toch wel wat anders dan exploitatieve koppelingen tussen concessies zoals Arriva ze heeft nu.
Precies, en dat was met name vanwege een brand op de stalling in Oosterwolde. Buiten dat was er in die ZOF (nu ZOWAD) concessie geen sprake van een verplichte huisstijl en waren zowel de Citaro's als de MAN's uitgerust met een Euro5 motor(gelijkwaardig dus) Ook hadden de Citaro's die naar Friesland gingen wat Friese kenmerken op de bus gekregen, omdat ze dus geheel naar die concessie werden verhuist.

Totaal niet te vergelijken zaak met deze.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

Dit speelt ook in Groningen. De Lijnen 314 en de 304 rijden toch vanuit het Ov-bureau Groningen-Drenthe? Deze lijnen horen gereden te worden door arriva touring, maar ik zie dagelijks Fryske snelliners(ov Fryslân huisstijl van ZOF) op de 304 en de 314 rijden met Fryske chauffeurs. Ik weet niet of dat ook zomaar mag. Zo in heel Noord-Nederland lapt Arriva de regels aan hun laarzen
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door nvdw »

Even gecheckt in het programma van eisen voor de Groningse HOV-concessie (augustus 2008):
Materieel HOV lijnen
a.Om de herkenbaarheid te vergroten wordt een hoofdkleur en logo voorgeschreven, conform de huidige Qliner bussen. Dat geldt zowel voor voertuigen als voor halteplaatsen en voor publicaties over de HOV-lijnen.
Of Arriva Touring ritten 'uitbesteedt' aan - bijvoorbeeld - de ov-stalling in Drachten is aan AT zelf en bovendien logisch, maar volgens de letter van de eisen moeten dat dus voertuigen in Qliner-outfit zijn.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ov'tje »

JP13357 schreef:Dit speelt ook in Groningen. De Lijnen 314 en de 304 rijden toch vanuit het Ov-bureau Groningen-Drenthe? Deze lijnen horen gereden te worden door arriva touring, maar ik zie dagelijks Fryske snelliners(ov Fryslân huisstijl van ZOF) op de 304 en de 314 rijden met Fryske chauffeurs. Ik weet niet of dat ook zomaar mag. Zo in heel Noord-Nederland lapt Arriva de regels aan hun laarzen
Sowieso lijkt die concessie in niets meer op wat het was, want Arriva Touring reed oorspronkelijk lijn 314, 305 en 327. Die laatste verdween en lijn 305 ging op in lijn 300. Arriva kreeg daar de 304 voor terug.

Ondertussen hebben ze bedongen dat ze op rustige momenten zelfs lijn 314 en 315 mogen samenvoegen tot lijn 324. Dus er zullen wel de nodige afspraken liggen.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

Spoiler: show
Afbeelding
Dit zag ik laatst op de 304. Is niet helemaal volgens de eisen van een qliner, behalve het model zelf. Nog even terug komend op de ZOWAD en NZWF geval. Het materieel van NZWF is niet te vergelijken met het materieel van ZOF. Op de streek lijnen van ZOF werd er usb poorten beloofd + wifi, maar meestal zetten ze NZWF bussen op ZOF lijnen die dat niet hebben. De NZWF bussen maken veel herrie als je vergelijkt met de nieuwe bussen. Ik heb ook een keer meegemaakt dat er op lijn 13 gas stadsbussen erop rijden. :roll:
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door regenmaker »

Arriva mag op de lijnen die zowel in ZOF als NZWF liggen bussen uit beide concessies gebruiken (bijv. lijn 13, 20 etc). Hiervoor heeft de provincie toestemming gegeven. Hetgeen niet mag is het inzetten van ZOF materieel op lijnen die volledig in NZWF liggen en omgekeerd, dit wordt volgens Arriva op 22 juli rechtgetrokken als er een nieuwe dienstregeling komt. Dat is tenminste wat ik opmaak uit het artikel van OVPro.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ov'tje »

Dan nog kun je op een aantal lijnen materieel uit ZOWAD in NZWF inzetten.

Bijvoorbeeld 22, 28, 55, 62, 155, 315, 320, 355 (en eventueel ook 90, 98, 99 en 199, omdat deze in Heerenveen starten/eindigen ;) )
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Geldt het gezeik dan ook voor de qliners? 320 en 355 zijn vaak gekoppeld maar ik denk niet dat ze lijn 320, 322, 315 en 324 allemaal aankunnen met elf bussen terwijl negentien bussen voor alleen de 350, 351 en 355 wel wat veel is. Daarbij zijn de oudere en nieuwere qliners gelijkwaardig aan elkaar. De nieuwere zijn dan Euro VI waarbij de oudere Euro V (en de 7167 Euro III) zijn, maar ze verschillen qua comfort en ook geluid weinig van elkaar.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 806
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door The Greyhound »

Hier een wat minder opgeklopt verhaal over de bussen met verkeerde stikkertjes in Friesland.

https://www.ovpro.nl/bus/2018/04/25/vaa ... schelling/

Het geheel lijkt aangezwengeld te zijn door Qbuzz, waarop de provincie (die blijkbaar zelf geen problemen zag?) genoodzaakt was onderzoek te doen...:

Qbuzz stelt dat enkele bussen niet in de juiste huisstijl worden uitgevoerd, klinkt niet heel schokkend. Daar zijn volgens het artikel afspraken over gemaakt tussen Arriva en de Provincie. Wel lijken die afspraken niet door beide partijen niet hetzelfde te worden uitgelegd.
Verder geeft Arriva eerlijk en duidelijk aan dat er in het begin opstart problemen waren met de elektrische bussen. Dat is onvermijdelijk zouden ze ook bij QBUZZ moeten weten met hun nog steeds niet goed functionerende elektrische lijn 1 in Utrecht (iets voor Connexxion om daar eens over te klagen bij de opdrachtgever?). Naar mijn weten heeft er op de eilanden nooit een grote schaduwvloot van dieselbussen gestaan, dus zal de inzet van dieselbussen wel mee zijn gevallen, wat een knappe presentatie is op geïsoleerd liggende waddeneilanden.

Het lijkt er een beetje op dat Italiaanse busbedrijven net zulke grote komedianten zijn als Italiaanse voetballers.

In ieder geval kan het telraam alvast uit de kast voor het tellen van uitgevallen elektrische ritten als Qbuzz straks met Ebusco's in Dordrecht gaat rijden....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten