Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Tony_OV_GD
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 20:15

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Tony_OV_GD »

Je kan wel blijven benadrukken op verkeerde stikkertjes en het zodoende proberen te bagatelliseren...
Feit is en blijft dat er gewoon niet met de beloofde bussen word gereden(Euro 6 bussen in OV Fryslan stijl met o.a usb-poorten)
Heel simpel worden regels overtreden!
En als dit wel als zodoende word toegestaan is het geen eerlijke aanbesteding geweest in mijn optiek.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Daniel »

The Greyhound schreef:Dat is onvermijdelijk zouden ze ook bij QBUZZ moeten weten met hun nog steeds niet goed functionerende elektrische lijn 1 in Utrecht (iets voor Connexxion om daar eens over te klagen bij de opdrachtgever?).
Daar heeft Connexxion weinig over te klagen aangezien Qbuzz daar nooit in de biedingsfase heeft toegezegd op lijn 1 elektrisch te gaan rijden.
The Greyhound schreef:Qbuzz stelt dat enkele bussen niet in de juiste huisstijl worden uitgevoerd, klinkt niet heel schokkend. Daar zijn volgens het artikel afspraken over gemaakt tussen Arriva en de Provincie. Wel lijken die afspraken niet door beide partijen niet hetzelfde te worden uitgelegd.
Enkele bussen zijn er nog behoorlijk wat. Daarnaast gingen die afspraken dus over lijnen die door meerdere concessies rijden: dat doet lijn 19 niet (en de 12 waar hij op doordeweekse dagen aan gekoppeld zit ook niet), maar heb toch behoorlijk wat foto's van NZWF-bussen op die lijnen. (Sterker nog: in mijn bezoekje aan ZOF vorig jaar had ik zo'n beetje vier keer zoveel NZWF-bussen op de foto als wagens die in ZOF thuishoren).
Verder heb je trouwens alleen 11 en 116 nog die ZOF niet uit komen, dus leuk en aardig dat er zo'n afspraak gemaakt is maar in de praktijk voldoet tweederde van de lijnen aan de eis dat ze in meerdere concessies rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

Bys1, je vergeet de 315 en de 335, dat zijn ook NZWF lijnen. Die worden deels uitgevoerd door arriva touring. De 335 sowieso op 7:02 en 8:02, daar rijdt wel is een keer een volvo 8900 op. Dan om 9:02 en gewone arriva NZWF intouro of een ZOF intouro L, die daar weer wordt aan gelinkt voor de 304 (een GD lijn). In de qliners zit geen comfort verschil tussen nieuw en oud. Ik moet eerlijk zeggen hoe ouder hoe beter. Mijn kleine ergernis is wel dat er Ov Fryslân bestickerde snelbussen, nergens opstaat of het een Qliner is op HOV GD lijnen rijden. Een arriva touring bus, afwisselend met een Qliner huisstijl NZWF bus is maakt voor mij niks uit. Ik hou ook bij in welke bus ik zit + lijn + vervoerder bij sinds 8 november 2016. https://drive.google.com/open?id=1NR0TW ... bilVlFV8ND hier mijn ov reishistorie. Btw de 7519 is van arriva touring.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ov'tje »

bys1 schreef:Geldt het gezeik dan ook voor de qliners? 320 en 355 zijn vaak gekoppeld maar ik denk niet dat ze lijn 320, 322, 315 en 324 allemaal aankunnen met elf bussen terwijl negentien bussen voor alleen de 350, 351 en 355 wel wat veel is. Daarbij zijn de oudere en nieuwere qliners gelijkwaardig aan elkaar. De nieuwere zijn dan Euro VI waarbij de oudere Euro V (en de 7167 Euro III) zijn, maar ze verschillen qua comfort en ook geluid weinig van elkaar.
Ik denk dat ook op de Qliners gedoeld wordt, waardoor de Intouro's met ZOWAD-bestickering in principe alleen op de lijnen 320, 322, 324 en 355 zouden mogen rijden, al zou je eventueel ook nog 304 en 314 aan kunnen voeren ;)

Die 7100 Integro's gaan er eind dit jaar allemaal wel uit denk ik. Een deel stamt zelfs nog uit 2004 toen deze voor de concessie GGD aangeschaft werden. Ter vervanging zullen de Volvo's uit DAV wel komen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door regenmaker »

Ik dacht dat de volvo's uit DAV naar Brabant gingen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Lijn 45 »

Volgens dit bericht is dat inderdaad het geval.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

De 7151 t/m de 7174 komen uit de GGD tijdperk ook de 553 die hier ook rond rijdt, iedere ochtend op lijn 14. De 7181 t/m de 7183 komen uit waterland en de 7184 is de vervanger van de 6135 die in drachten uitbrandde die komt uit 2005 en reed in Friesland. Ook de scania's die soms reguliere diensten hebben in het NZWF gebied bijv. op de 166 en de 612, soms als extra in ZOF gebied en Arriva touring heeft ook nog een aantal staan. Die komen oorspronkelijk uit het waterland. Arriva Touring (groningen past niet in deze topic) rijdt sowieso met de 7173, 7155(zonder ov-chipkaart cico's), 7164 en de 7181 t/m 7184 voor NZWF als HOV-GD. Friesland stalling drachten de 7167 rijdt voor alles en ook HOV-GD, maar voornamelijk de 320 en de 355 en nog een extra de 7174(zonder ov-chipkaart cico's). De 7191 t/m de 7195 komen uit 2009 zijn samen gekocht met Qbuzz, oorspronkelijk voor de 305 en de 314. Nu rijdt deze ook op de 335 en de 315 NZWF en zijn euro 5. Dit is de situatie van de integro's in Noord-Nederland op dit moment.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Durashift »

The Greyhound schreef:Hier een wat minder opgeklopt verhaal over de bussen met verkeerde stikkertjes in Friesland.

https://www.ovpro.nl/bus/2018/04/25/vaa ... schelling/

Het geheel lijkt aangezwengeld te zijn door Qbuzz, waarop de provincie (die blijkbaar zelf geen problemen zag?) genoodzaakt was onderzoek te doen...:

(..).
Tja, lijkt mij juist van behoorlijk bestuur getuigen dát de provincie actie nam n.a.v. de (formele) klacht. Daar zijn procedures/wetten voor die gevolgd moeten worden. Nu gebeurt dat eens een keer.. is het weer niet goed.. :roll:

Ik ben wel met je eens dat het, wellicht, raar is dat de provincie niet zelf (actiever) op de concessiescheiding heeft gestuurd (zover na te gaan is in het openbaar).
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

ov'tje schreef:
bys1 schreef:Geldt het gezeik dan ook voor de qliners? 320 en 355 zijn vaak gekoppeld maar ik denk niet dat ze lijn 320, 322, 315 en 324 allemaal aankunnen met elf bussen terwijl negentien bussen voor alleen de 350, 351 en 355 wel wat veel is. Daarbij zijn de oudere en nieuwere qliners gelijkwaardig aan elkaar. De nieuwere zijn dan Euro VI waarbij de oudere Euro V (en de 7167 Euro III) zijn, maar ze verschillen qua comfort en ook geluid weinig van elkaar.
Ik denk dat ook op de Qliners gedoeld wordt, waardoor de Intouro's met ZOWAD-bestickering in principe alleen op de lijnen 320, 322, 324 en 355 zouden mogen rijden, al zou je eventueel ook nog 304 en 314 aan kunnen voeren ;)

Die 7100 Integro's gaan er eind dit jaar allemaal wel uit denk ik. Een deel stamt zelfs nog uit 2004 toen deze voor de concessie GGD aangeschaft werden. Ter vervanging zullen de Volvo's uit DAV wel komen.
355 is NZWF, horen dus geen nieuwere op te rijden. Echter zit er geen verschil in comfort en ik ben het eens met de uitspraak hoe ouder hoe beter.
De 7167 is de enige Integro die standaard in NZWF en ZOF rijdt, uit 2004. Ik vind die echter nog comfortabeler dan de Intouro's eerlijk gezegd. Leuk feitje: de 7167 heeft een topsnelheid van 105 km/h. De meeste Integro's in GD zijn uit 2009 voor zo ver ik weet.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

Groningen heeft alle integro's uit 2009, dat zijn er 5. Nog de 7789 t/m 7792 7519,7530,7531(gewone intouro m) en de 7532(euro 6 intouro l). De rest heeft groningen de 7155, 7164 (max snelheid van ik had een keer 115km/h gehad) 7173 7181 t/m 7184. Ik zie de 7167 in Friesland rijden en de 7174 op de 335 en de 350 als extra. de ZOF verplichte overname zijn de 7541 t/m 7547 en arriva zelf heeft de 7551, 7552, 7533, 7534 besteld. Ik kan uren lang praten over het materieel. Dat bespaar ik wel.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

7191 t/m 7195 zijn de Integro's uit 2009 geloof ik. Welk bouwjaar zijn de andere (717X en 718X)?
De 7551 en 7552 zijn er overigens pas later bij gekomen, in februari 2017. Deze hebben overigens 51 zitplaatsen (7533, 7534 en 7541 t/m 7547 hebben maar 49).
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

De 7167 is de enige Integro die standaard in NZWF en ZOF rijdt, uit 2004. Ik vind die echter nog comfortabeler dan de Intouro's eerlijk gezegd.
Hij rijdt ook heerlijk _O_ Alleen de zitpositie voor de chauffeur vind ik wat matig, is bij de Intouro een stuk beter voor elkaar. De eerste Intouro's staan ook over de 1mln, rijden ook nog fantastisch.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

de 7155,7164,7167,7173,7174 allemaal uit 2004 en de 7181 t/m 7184 komen uit 2005 en zijn voorzien van digitale kilometer klokken. Ik moet zeggen de integro's ook uit 2009 hebben meer beenruimte en je ligt er bijna in die stoelen als je vergelijkt met de intouro vooral achter in heb je geen beenruimte in de intouro's, zowel de euro 5 als de euro 6 variant. Die euro 5 intouro's rijden ook zeer comfortabel, maar de intouro's L met euro 6 vind ik wat stuitterig overkomen. Ik moet die nieuwe euro 6 integro M uitproberen in zeeland. Alleen vind ik het jammer dat Arriva ze slecht onderhoud. De 7184 hoor je de versnellingsbak heel erg. En die uit 2009 zijn exact dezelfde als die qbuzz heeft. Bij Arriva hoor je de versnellingsbak erg/cardanas trilt bij stationair en loopt niet mooi en bij qbuzz wel de 363x 364x series.
Laatst gewijzigd door JP13357 op zo 29 apr 2018, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door busfanNL »

JP13357 schreef: Ik moet die nieuwe euro 6 integro M uitproberen in zeeland.
Als je doelt op die integro van Van Oeveren, ik kan je zeggen ze zijn geweldig. 8-) Ze hebben goeie stoelen en zitten lekker, goeie wifi, usb poorten, veel beenruimte en ze glijden over de weg. *bus* Makkelijk een uur in vol te houden. *bus*
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

Zou ik zeker uitproberen, die integro L euro 6 rijdt beter dan die intouro's, maar die hebben wel dezelfde stoelen. Ik zou ook willen, dat die volans bussen hier op streek gaan rijden en de LLE's naar portugal als export. De ene deel van die Qbuzz Man's zijn naar Albanië gegaan en de andere deel rijdt voor arriva Portugal TST. De 7551 en de 7552 kon ik me herinneren dat ze erg krap zitten.
JP13357 schreef:Alleen vind ik het jammer dat Arriva ze slecht onderhoud. De 7184 hoor je de versnellingsbak heel erg. En die uit 2009 zijn exact dezelfde als die qbuzz heeft. Bij Arriva hoor je de versnellingsbak erg/cardanas trilt bij stationair en loopt niet mooi en bij qbuzz wel de 363x 364x series.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

De 7551 en 7552 hebben voor juist meer beenruimte dan alle andere Intouro's.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

Spoiler: show
Afbeelding
Ik kreeg gisteren in e-mail binnen over de tevredenheid van beide concessies, ik zie dat NWZF beduidend beter doet dan het ZOF.
Spoiler: show
Afbeelding
Spoiler: show
Afbeelding
Vooral als je vergelijkt met de punctualiteit scoort ZOF het slechtst. Kan dit komen door die lange lijnen van het ZOF zoals de 114 en 14, 20 en 21.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door groningen »

Arriva zegt dus dat ze dieselbussen op de eilanden hebben gebruikt, omdat de elektrische bussen storingsgevoelig waren. Volgens hun gebeurd het tegenwoordig niet meer zo veel. nQbuzz klaagt ook (op Arriva) dat de bussen niet in de voorgeschreven huisstijl zijn in zuidoost Friesland.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Dus 95% voelt zich onveilig? -o-
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door nvdw »

Zo te zien zijn dit uitdraaien van de prestatiemonitor, waarmee reizigers op gezette tijden een oordeel over de rit kunnen geven. En zo onveilig zal het in Friesland nou ook weer niet zijn ;)

Het oordeel over de punctualiteit heeft hier betrekking op de reis van de reiziger zelf; wil je zoiets cijfermatig beter in beeld krijgen moet je uiteraard de officiële gegevens hebben. Drie minuten te laat van iemands vertrekhalte halverwege de route en op tijd op het eindpunt kun je noteren als niet op tijd, terwijl die rit dan niet negatief mee hoeft te tellen in de objectieve punctualiteitsgegevens...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Volgens OVInfo reed gisteravond om 21:02 bus 9968 op lijn 54 naar Holwerd. Heeft iemand een idee wat dat is? Zou het misschien een elektrische bus kunnen zijn?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

bys1 schreef:Volgens OVInfo reed gisteravond om 21:02 bus 9968 op lijn 54 naar Holwerd. Heeft iemand een idee wat dat is? Zou het misschien een elektrische bus kunnen zijn?
Nee, afgezien van 166 en 612 komt er niets elektrisch. Bovendien zijn die bussen er ook nog niet zover ik weet.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bartjemestrom »

Lijkt mij eerder een testnummer van het Albatros systeem.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Wat voor bus was het dan?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Daniel »

Geen, als het zoals gezegd een testnummer voor Albatros was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten