Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door WSM »

Vandaag reed de 1149 op lijn 53 in plaats van het Bij-busje.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door busfanNL »

Nummertjes zeggen me niks. Wat is dat voor een busje dan?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Deze:
Afbeelding

Die reed er afgelopen vrijdag overigens ook al, toen ik bovenstaande foto maakte.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door busfanNL »

Wat een vreselijk taxibusje zeg. :lol: Das er volgens mij een met handmatige deur. :)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door regenmaker »

Vandaag sluit de inschrijvingsperiode voor de concessie Haaglanden Streek. Ik ben benieuwd.

Op 11 juli 2018 wordt de winnaar bekend.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Durashift »

Avenio's hebben last van vierkante wielen. Daardoor meer geluidsproductie op bepaalde snelheden.
Lagere snelheid is gewenst voor vermindering van geluidsoverlast voor aan/omwonenden van de trambaan.. maar nadelig voor de afgesproken rijtijden.. :?
OVPro schreef:(..)De Avenio-trams maken zoveel herrie door een fenomeen genaamd ‘vierkante wielen’. Dit houdt in dat de wielen heel onregelmatig slijten, waardoor trillingen en geluidshinder ontstaan. Na raadsvragen deed HTM zelf onderzoek en nam maatregelen. Eén daarvan betreft het langzamer rijden op bepaalde trajecten.
Punctualiteit

Maar volgens de HTM is dit geen permanente oplossing, omdat de vervoerder nu eenmaal gebonden is aan een snelheid om te kunnen voldoen aan de afgesproken punctualiteitseisen. “Zoals bekend staat HTM voortdurend onder (politieke) druk om de reiziger zo snel mogelijk naar zijn bestemming te brengen”, schrijft HTM-topman Jaap Bierman aan het college.

“Het beperken van de snelheid op bepaalde trajecten strookt niet met deze doelstelling en kan daarom geen permanente oplossing zijn voor deze problematiek.” De vervoerder loopt dan namelijk de kans om beboet te worden voor het niet behalen van de afgesproken stiptheidscijfers. De wethouder zei bereid te zijn te bekijken of HTM op bepaalde locaties toch niet langzamer kon rijden, zonder dat HTM daarbij boetes krijgt en op kosten wordt gejaagd.(..)
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Statler Rail »

regenmaker schreef:Vandaag sluit de inschrijvingsperiode voor de concessie Haaglanden Streek. Ik ben benieuwd.

Op 11 juli 2018 wordt de winnaar bekend.
Nee, omdat de door Connexxion aangeleverde gegevens over de bezetting van de ritten niet juist bleken (goh, wat toevallig, het zal ook eens niet...), heeft een inschrijver om uitstel gevraagd en die is in Nota van Inlichtingen 4d toegewezen:

Hoewel Gegadigden na publicatie van de gewijzigde gegevens van de huidige concessiehouder nog bijna 6 weken de tijd hadden om deze gegevens in hun Bieding te verwerken, hebben wij toch besloten in te gaan op uw verzoek om uitstel van de sluitingsdatum. Wij hebben daarbij een afweging gemaakt tussen de extra tijd voor Gegadigden om de gewijzigde informatie in hun Bieding te verwerken en de tijd die nodig is om deze Bieding te kunnen implementeren. Met het oog op dit laatste dient het bekendmaken en ondertekenen van het gunningsbesluit op 11 juli 2018 plaats te vinden, zoals al in de huidige planning is voorzien. Wel verschuiven wij de sluitingsdatum voor het indienen van een inschrijving met drie weken: woensdag 9 mei 2018 om 14:00 uur. Gegadigden hebben daarmee de facto ruim 2 maanden de tijd om de gewijzigde gegevens in hun Bieding te verwerken.

De inschrijfdatum is dus verschoven naar 9 mei, de bekendmaking blijft gepland op 11 juli 2018.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door fred1954 »

Avenio.....Combino.....Siemens? Tja... https://www.parool.nl/amsterdam/trams-m ... ~a4506700/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door regenmaker »

Statler Rail schreef:De inschrijfdatum is dus verschoven naar 9 mei, de bekendmaking blijft gepland op 11 juli 2018.
Dank voor de info, ik vond het al zo vreemd dat ik geen info kon vinden. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

Arriva ga ik hier niet zien rijden: https://www.ovpro.nl/bus/2018/05/09/dri ... en-streek/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Suus »

Deze wordt wel interessant. Connexxion heeft nu al gasbussen dus kan die naar voren schuiven als “milieuvriendelijk” terwijl een elektrische transitie plaats vindt. EBS heeft met gasbussen Voorne-Putten geworden en was daardoor waarschijnlijk schoner dan gedurende een transitieperiode zoals Connexxion die vaak aanbiedt.

Van Keolis weet ik echt niet wat ik hier moet verwachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

Geen Arriva vind ik opvallend, je zou denken dat ze Haaglanden streek zouden willen omdat het mooi aansluit op Zuid Holland Noord waar ze rijden. EBS en Keolis zie ik liever niet komen, laat het maar bij Connexxion die doet het de laatste tijd toch niet eens zo slecht? Heb eigenlijk nooit echt problemen met hun dienstregeling en service.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Stadsbus »

Suus schreef:Connexxion heeft nu al gasbussen dus kan die naar voren schuiven als “milieuvriendelijk” terwijl een elektrische transitie plaats vindt.
Ik dacht dat de gasbussen over moesten naar de volgende vervoerder, totdat er ZE kwam, of niet?
Lange_Dre schreef:EBS en Keolis zie ik liever niet komen, laat het maar bij Connexxion die doet het de laatste tijd toch niet eens zo slecht?
Je bent niet de enige :D
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

Stadsbus schreef:Ik dacht dat de gasbussen over moesten naar de volgende vervoerder, totdat er ZE kwam, of niet?
De ex-HTM bussen welke nu voor Connexxion rijden mogen sowieso van de MRDH naar een volgende vervoerder (deze zijn van de MRDH). De overige bussen mogen dacht inderdaad overgenomen worden.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door busfanNL »

Hele verassende inschrijving die van keolis. Die hebben alleen ervaring met BYD bussen. En een waterstofbus in Apeldoorn. Hoe Willen die ZE gaan rijden op zo'n grote schaal??? EBS had ik ook wel zien aankomen. Die hebben vpr gewonnen en willen nu de andere concessie hier ook binnen harken. Waarom Arriva niet heeft ingeschreven is me werkelijk een raadsel. Ik zou CXX het liefste hebben inderdaad want die hebben ervaring met goede elektrische bussen. En ze zijn in haaglanden wel redelijk met hun dienstregeling hoor. *bus*
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Lange_Dre »

Keolis heeft dan wel ervaring met een watwrstof bus, maar die staat dacht ik meer stil dan dat die rijd. :X
Heeft EBS al ervaring met elektrische bussen? Bij de andere gewonnen concessie in Zuid Holland gaan ze met CNG bussen rijden en in Noord Holland rijden ze dacht ik met "diesel" bussen.

Weet iemand trouwens of er deze keer ook hogere eisen zijn gesteld aan het type reizigers stoelen? Die stadsbus zittingen op een streeklijn waren niet echt succesvol. (A)
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Frank93 »

EBS rijdt inderdaad in Waterland alleen nog met diesels maar ze komen eraan voor lijn 316 tussen Edam/Volendam en Amsterdam:
http://www.ebs-ov.nl/actueel/nieuws/nie ... -Volendam/
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Lange_Dre schreef:Weet iemand trouwens of er deze keer ook hogere eisen zijn gesteld aan het type reizigers stoelen? Die stadsbus zittingen op een streeklijn waren niet echt succesvol. (A)
Hier ben ik niet helemaal zeker van, maar m'n eerste gedachte is dat hier geen eisen aan zijn gesteld. Ik zou het op moeten zoeken in het PvE maar daar heb ik momenteel geen zin in :oops:

Ik weet wel dat er een eis is komen te vervallen wat de stoelen betreft. Zowel Haaglanden Stad (bus) als Haaglanden Streek hebben momenteel te maken met de eis dat er een bepaalde afstand tussen de stoelen onderling moet zitten. Daardoor kunnen mensen snel plaats nemen en passen er zelfs boodschappenkarretjes en rollators tussen de stoelen i.p.v. dat die dingen in het gangpad of balkon gestald moeten worden.
Dat werkt enorm fijn, mensen hebben sneller plaatsgenomen, minder blokkades in het gangpad, meer ruimte voor én rollators én kinderwagens tegelijk....

Helaas is de eis van die onderlinge stoelafstand niet meer teruggekomen in het PvE voor de komende concessie. Het is dus hopen op de goodwill van de nieuwe concessiehouder dat dat er in ieder geval nog wel in blijft.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door busfanNL »

Lange_Dre schreef: Weet iemand trouwens of er deze keer ook hogere eisen zijn gesteld aan het type reizigers stoelen? Die stadsbus zittingen op een streeklijn waren niet echt succesvol. (A)
HAhahahahaha :lol: . Das zwak uitgedrukt joh. Dat was letterlijk plastic met een laagje stof. Niet prettig voor een rit Leyenburg Schiedam centrum bijvoorbeeld. En eigenlijk voor alle lijnen zwaar beneden peil. :roll:
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Hout, geen plastic :)
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door busfanNL »

Ook erg. :) Dan heb je zo'n beurse reet als je over een hobbel knalt met de ook al niet zo al te beste vering. :roll: :lol:
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

Op lijn 36 heb je gelukkig weinig last van hobbels :D
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Daan76 »

busfanNL schreef: Waarom Arriva niet heeft ingeschreven is me werkelijk een raadsel.
Mogelijk heeft Arriva het te druk met Groningen. Blijft desondanks inderdaad wel een raar verhaal.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Durashift »

Ik denk dat Arriva wel een afweging gemaakt heeft of inschrijven rendement oplevert. Misschien is het PvE te stringent voor hen?
Als ik het soms zo lees.. lijkt het mij wel dat de MRDH een stevige vinger in de pap wil houden.. met hun 'eigen' gasbussen..
Moet je maar willen, als bedrijf, toch?

Keolis heeft binnen de gehele groep toch wel iets van EV ervaring?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Haaglanden

Bericht door Meltrain »

Arriva heeft nooit veel interesse getoond in concessies die door de MRDH of voorgangers worden verleend, dus de afwezigheid van Arriva verbaast me niet.
Dat Qbuzz niet heeft ingeschreven, verbaast me meer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 76 gasten