Zonnig schreef:Ik snap niet waar de staking voor nodig is.
Ik zie zeer vaak dat bussen met -3 tot -5 arriveren op de eindhalten en dat dezelfde chauffeur daarna met +2 of +3 vertrekt omdat hij/zij te lang koffie heeft zitten te drinken.
Waar is de chauffeur voor aangesteld? .... om koffie te drinken of om passagiers te vervoeren.
Wel fijn dat je weet wat de chauffeur, buiten jouw zicht om, doet. Je weet niet hoe de rest van zijn/haar dienst er uit (heeft) gezien, toch?
Mijn baan is om passagiers op een normale manier van A naar B te vervoeren. Als mensen vragen hebben, wil ik die normaal kunnen beantwoorden. Als er iemand instapt, wil ik normaal weg kunnen rijden, niet gelijk met mijn poot op de vloer moeten zitten, om de tijden te halen. Ik heb geen zin om van eindpunt naar eindpunt te racen, alsof ik Max Verstappen ben...
Op mijn stalling, valt het huidige dienstenpakket wel mee. Maar ik rij wel eens op andere vestigingen, waar de situatie anders in elkaar steekt. Situaties waar blokken van 4 uur, met keertijden die constant 1-2 minuten zijn (die je 9 van de 10 keer kunt vergeten, omdat de rijtijden niet kloppen). Keertijden van 5 minuten op Utrecht Centraal zijn ook geen uitzondering in dit soort blokken. Wanneer verwacht je van mij dat ik van de bus ga, om even m'n benen te strekken of om naar het toilet te gaan?
Ik staak niet omdat ik het leuk vind, ik wil geen reizigers duperen, maar de maat is wat mij betreft vol. Ik heb geen zin om na te moeten denken wanneer ik mijn flesje drinken open maak, omdat ik de komende 4-4,5 uur niet naar het toilet kan, omdat er gewoon geen tijd voor is.. En dan is het wel makkelijk om te zeggen, dat ik wat later weg moet gaan, maar dan krijg ik jou weer op m'n dak, omdat de bus te laat vertrekt.....
Maar goed, misschien ben ik toch niet aangesteld om passagiers te vervoeren, maar om alles er aan te doen, om deze tegen te werken en te irriteren... Buschauffeurs zijn mensen, geen machines.
Overigens zeg ik niet dat dit alleen in 'mijn' sector van toepassing is.... Voordat deze discussie straks weer gaat komen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.