Concessie Groningen-Drenthe (2020-2029)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door nv_busfreak »

Daniel schreef:
Nicketick schreef:Ik ga er ook niet vanuit dat Qbuzz met Ebusco’s heeft ingeschreven. Dat zal voor Qbuzz ook een behoorlijk hoofdpijndossier zijn/geweest zijn
Zou dat niet te hard zeggen, ze hebben er in DAV ook mee ingeschreven.
Klopt maar dat zegt dan weer niks over deze concessie inschrijving.
Zou kunnen, hoeft natuurlijk niet. Is afwachten.

Persoonlijk zeg ik houd het maar op Qbuzz. Wat anderen hier ook aanhalen, grote kwaliteitsslag gemaakt in het OV met deze vervoerder de afgelopen jaren.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door The Greyhound »

Milco schreef:Ik hoop op Qbuzz. Zij kwamen hier immers als nieuw bedrijf in de concessie en hebben Qlink geïntroduceerd wat heel veel reizigers heeft opgeleverd. Arriva heeft al kennis uit eerdere concessies, maar als ik de twee bedrijven vergelijk heeft Qbuzz enorme stappen gezet in GD.
Het Qlink systeem is door het OV bureau bedacht. Qbuzz is slechts uitvoerder.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Milco »

Ah dat wist ik niet! Bedankt voor de info! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door nv_busfreak »

Naar mijn weten heeft Qbuzz Q-Link juist wel ontwikkelt dan wel mede-ontwikkelt.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door nielsie600 »

Dat kan ik inderdaad bevestigen. De naam Q-link kwam ongeveer 5 jaar geleden uit de koker van Qbuzz, welke samen was ontwikkeld met het ovbgd, ter vervanging van de tram.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Kevster »

Het bestek is overduidelijk op het lijf van Qbuzz geschreven, men wil duidelijk voor een bepaalde mate van kwaliteit. Qbuzz heeft een straatlengte voorsprong op Connexxion als outsider. Ik zie de kansen voor Arriva als winnaar als nihil.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door The Greyhound »

nv_busfreak schreef:Naar mijn weten heeft Qbuzz Q-Link juist wel ontwikkelt dan wel mede-ontwikkelt.
Evenals in de afgelopen periode blijft het OV-bureau, in samenwerking met provincies, gemeenten en andere betrokkenen, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het lijnennet. Het ontwerp van de dienstregeling is dus geen onderdeel van deze aanbesteding.
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door cassie127 »

Ik hoop dat Qbuzz daar blijft rijden. Anders Connexxion. Arriva liever niet (vind dat ze eigenlijk al te groot zijn op dit moment). En anders wordt geheel Noord-Nederland straks het Arriva bolnetwerk
Spoiler: show
Geheel Friesland
Geheel Groningen
Geheel Drenthe
Vechtdallijn
Noordelijke treindiensten
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door nielsie600 »

The Greyhound schreef:
nv_busfreak schreef:Naar mijn weten heeft Qbuzz Q-Link juist wel ontwikkelt dan wel mede-ontwikkelt.
Evenals in de afgelopen periode blijft het OV-bureau, in samenwerking met provincies, gemeenten en andere betrokkenen, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het lijnennet. Het ontwerp van de dienstregeling is dus geen onderdeel van deze aanbesteding.
Zeker waar, maar Qbuzz heeft alsnog medeontwikkelt aan alles binnen GD.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Pim-AllianceB95 »

JP13357 schreef:HOV-GD 304,314 wordt toch uitgevoerd door Arriva Touring. Waarom zie ik afgelopen jaren en nu dan OV Fryslân snelliners soms op de 304 en de 314 die bestemt zijn voor ZOF gebied rijden. Ik ben bang als Arriva hun machtspositie verder misbruiken om zo goedkoop te rijden tegen de huisstijl regels in als ze deze concessie winnen. Bijv. de GD lijn 189 met een NZWF bus naar Drachten en dan door linken met de 13 en daarna 155 met dezelfde euro V bus met de eisen van 2013 van concessie NZWF en weer louche afspraken kan maken dat het mag wel met "grensoverschrijdende lijnen".
Ik denk dat de Friese Qliners en 304/314 bewust met elkaar gemixt zijn, zo kan bijvoorbeeld ook lijn 324 worden aangeboden. Dat wordt totaal onaantrekkelijk als je aan het begin van de avond eerst materieel moet gaan verslepen met lege ritten en bij einde dienst weer.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door JP13357 »

Dan vind ik de 7501 t/m de 7518 een betere oplossing. Dat is in een gewone qliner huisstijl dan van arriva zelf met OV fryslân infoschremen. Dan z'n volledige OV Fryslân gezichten bus. Deze rijden de gehele dag op de 304 en de 314, je kunt het wel combineren met de 315. Er rijdt meestal een ZOF fryske snelliner op de 304, die eerst als de 192 vanuit Leeuwarden vertrekt daarna de 335 daarna gaat die door als de 304 de gehele dag door.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Qbuzzie
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 13:22
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Qbuzzie »

Stiekem hoop ik op Qbuzz of Connexxion. De Mercedes bussen zijn veel fijner dan de VDL Citea's die Arriva overal inzet.
De wielen van de bus gaan rond en rond...
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Milco »

Want Qbuzz of Connexxion zouden geen VDL-bussen aanschaffen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Daniel »

Ik heb Qbuzz nog nooit betrapt op het aanschaffen van VDL-bussen op die paar in Groningen na, maar Mercedessen is allesbehalve een garantie natuurlijk: van de totaal vijf concessies die Qbuzz heeft gehad, nu nog heeft of binnenkort krijgt zijn er immers maar twee waarin bij de start het nieuwe wagenpark uit Mercedessen bestond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door JP13357 »

Ik was altijd sceptisch tegen over VDL met de comfortabelheid. Mijn meningen over VDL was altijd gebaseerd door arriva, die schaft steeds de verkeerde Citea serie voor streek lijnen. De VDL citea LLE 120, deze bus is gemaakt om zo zuinig mogelijk te rijden. Hierbij heeft VDL kleine wielen toegepast en weinig isolatie materiaal om de bus zo licht mogelijk te maken. Die kleine wielen zorgen ervoor dat de bus erg oncomfortabel rijdt en weinig isolatie zorgt voor veel geluid.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Ik heb Qbuzz nog nooit betrapt op het aanschaffen van VDL-bussen op die paar in Groningen na, maar Mercedessen is allesbehalve een garantie natuurlijk
Voor Limburg stond een bijna volledig VDL-park op het programma, totdat de gunning werd ingetrokken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Meltrain »

Hoe weet je dat? Ik dacht dat er niet veel meer bekend was geworden dan de merknaam "Door".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8831
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door ArrivaBas »

Er is een impressie van een VDL Citea SLE voor Abellio Limburg te zien achter Deze link.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door The Greyhound »

In de eerste video filmpjes van Qbuzz was ook een busje te zien dat verdacht veel leek op een Citea......

Wat voor opbouw krijgen die Scania bussen (Chinees?).
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 02 mei 2018, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door The Greyhound »

The Greyhound schreef:
ArrivaBas schreef:Er is een impressie van een VDL Citea SL in GE voor Abellio Limburg te zien achter Deze link.
In de eerste video filmpjes van Qbuzz over DAV was ook een busje te zien dat verdacht veel leek op een Citea......uiteindelijk is Qbuzz bij de chinees en de Italiaan gaan shoppen. Dus met Qbuzz kun je maar zo Chinese Qliners krijgen in GD.

Qbuzz kon bij de start van de GD concessie niet veel anders kiezen dan Mercedes. Mercedes was in die tijd (economische crisis), bereid om het toen nog kleine Qbuzz zoveel bussen te leveren. VDL wilde/kon dat risico niet aan gaan.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door bys1 »

Wat mij betreft schaffen ze eens een paar Setra's aan voor het streekvervoer. Setra s 415/416 LE Business rijdt erg comfortabel.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5256
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door Lijn 45 »

Misschien een idee om eerst te wachten totdat de winnaar bekend is, voordat we over materieel gaan speculeren? :P
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door JP13357 »

Ze kunnen volgens mij ook geen VDL citea LLE 120 aanschaffen, er is een verplichte overnamen van de Euro 6 Citaro LE Ü. Dan heb z'n groot verschil in rij comfort. En Mercedes levert ook geen integro's meer alleen nog maar intouro's van maximaal 13 meter. Er moeten per see 15 meter bussen komen op Qliners. Het liefst volgens mij lagevloers, dan zijn de kans hebbers de Volvo 8900 BRLE, de Setra S418 LE, VDL citea XLE 145 of hoge vloers de S419 UL of de Scania interlink LD die komen het dichtstbij in de buurt van de Integro L die op dit moment rondrijdt op de 312,309 en de 300. Touringcars zijn niet handig vanwege de versnellingsbakken. We moeten maar afwachten wat er op de markt komt in 2019
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door bartjemestrom »

Zullen we gewoon afwachten wat de toekomstige winnaar gaat doen ipv te gaan speculeren? :?
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start

Bericht door dylanwild94 »

Eind novermber begin december is toch de speculaas tijd?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten