Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ik sluit me graag aan bij nvdw, dit is namelijk ook hoe ik er over denk.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Tja, vakbonden... ze doen ook nog wel nuttig werk hoor, maar er is ook een behoorlijke machtscomponent. Conflicten zijn een beetje het business model van de FNV. Ze hebben een bepaald eigen belang bij ontevreden werknemers in het OV, hoe paradoxaal het ook is.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Kun je dan eens uiteenzetten wat de vakbonden voor nuttig werk doen? Op de een of andere manier vind ik het vooral van jou interessant om te horen. Sowieso heb ik het idee dat mensen bij de vakbonden hun verenigingen nooit echt kunnen verkopen.
🍉
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ik heb een bericht van vanochtend verwijderd wegens op de man spelen.
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Feit is dat buschauffeurs en trambestuurders veel belang hechten aan de vakbond.
Maar vandaag zagen we ook dat de vakbond in andere sectoren wel sterk aan macht inboet. Bij Jumbo Distri spelen ze geen rol meer.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/01/me ... j-a1601404
Persoonlijk denk ik dat de vakbond in de overlevingsmodus staat: voor de chauffeurs moeten ze echt bewijzen dat ze iets kunnen bereiken. Als het hier niet lukt: wie ziet hen dan nog zitten?
Meer info: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/43 ... akbondslidIn de twintig beroepsgroepen die het bestaan van vakbonden het belangrijkst vinden, werken veel mensen uit de twee laagste beroepsniveaus. Het gaat bijvoorbeeld om buschauffeurs en trambestuurders, politie en brandweer, verzorgenden, schoonmakers en bouwvakkers. Verpleegkundigen en leerkrachten in het basisonderwijs zijn de enige beroepen uit de hoogste beroepsniveaus (3 en 4) in deze top 20. De beroepsgroep die het bestaan van vakbonden het minst belangrijk vindt, is die van de algemeen directeuren. Van hen vindt drie kwart het bestaan van vakbonden niet belangrijk.
Bron: CBS, TNO
Maar vandaag zagen we ook dat de vakbond in andere sectoren wel sterk aan macht inboet. Bij Jumbo Distri spelen ze geen rol meer.
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/01/me ... j-a1601404
Persoonlijk denk ik dat de vakbond in de overlevingsmodus staat: voor de chauffeurs moeten ze echt bewijzen dat ze iets kunnen bereiken. Als het hier niet lukt: wie ziet hen dan nog zitten?
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
De vakbonden moeten zichzelf opnieuw uitvinden. Bij het openbaar vervoer (maar het speelt bijvoorbeeld ook in de zorg) is namelijk niet de werkgever de grote tegenpool, maar juist de overheid. Daar zit de geldkraan, niet bij de werkgever. Door samen op te trekken en duidelijk te maken waarom de huidige situatie niet kan bereik je veel meer. Met stakingen tref je vooral het publiek, terwijl je juist de publieke opinie nodig hebt om uiteindelijk geld los te krijgen. Dat lijkt bij de thuiszorg nu te gaan lukken, maar ik kan me niet herinneren daar een staking van gezien te hebben (en zeker geen tweedaagse).
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Heel flauw gezegd is dit als reiziger niet echt mijn probleem. Ik krijg een dienstregeling of reisadvies voorgeschoteld van de vervoerder, waarop een tijd staat. Dan verwacht ik niet dat als het je uitkomt je drie minuten te laat komt aanlopen. Dan moet de jas nog worden opgehangen, de tas weggezet, de kaartjes worden gepakt en vertrek je met +5 bij een volle bus. Overigens is dit overal een probleem, niet alleen in Leiden: stipt vertrekken bij een chauffeurswissel is lastig.Stefan schreef:Kom gerust een dagje mee, je bent van harte welkom.
Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ik heb weinig problemen met een vakbond, als ze maar op een normale manier handelen en ook het volledige bedrijf/sector vertegenwoordigen en niet alleen de leden. Dat gebeurt nu bijvoorbeeld niet op het gebied van pensioenen.
Gelukkig kon ik bij de meest recente vertegenwoordigingsraadsverkiezingen van het pensioenfonds ook kiezen voor een niet-vakbondslijst.
Gelukkig kon ik bij de meest recente vertegenwoordigingsraadsverkiezingen van het pensioenfonds ook kiezen voor een niet-vakbondslijst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ik hoor overigens niets meer over het loonvoorstel.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
(y) Aanrader om dit gesprek te luisteren. Er lijkt een redelijk loonvoorstel te liggen, er wordt gesproken over werkdrukverlaging, maar ik hoor weer niks concreets.nvdw schreef: Opvallend vind ik dat Anne Hettinga (Arriva) nu op Radio 1 en ook op enkele noordelijke regionale media een verhaal doet dat wat meer op de verzoening dan de aanval speelt. Het gaat me er niet om hoeveel waarde je aan de woorden zou moeten hechten, maar blijkbaar wil hij het woord niet meer uitsluitend aan zijn concullega laten die al uit zijn naam en die van de andere werkgevers spreekt.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Dat weet ik, vind het zelf ook vervelend. Maar soms gaat het gewoon niet anders. Ik krijg helaas niet mijn avondmaaltijd in 19 minuten (ik noem maar een zijstraat) naar binnen.. Die 19 minuten is namelijk bruto, waar de looptijd nog af moet. Hou je netto 15 minuten over (wat mag, maar goed), in die tijd moet je je eten nog opwarmen (wat 5 minuten duurt) en je mag vervolgens je eten in 10 minuten naar binnen schrokken. Ik vind dat niet echt normaal. Dan kan het inderdaad voorkomen dat ik iets te laat vertrek, maar ik doe mijn uiterste best om dat weer in orde te maken.. En dan komt onze andere vriend weer om de hoek kijken.. de werkdruk.webguy schreef:Heel flauw gezegd is dit als reiziger niet echt mijn probleem. Ik krijg een dienstregeling of reisadvies voorgeschoteld van de vervoerder, waarop een tijd staat. Dan verwacht ik niet dat als het je uitkomt je drie minuten te laat komt aanlopen. Dan moet de jas nog worden opgehangen, de tas weggezet, de kaartjes worden gepakt en vertrek je met +5 bij een volle bus. Overigens is dit overal een probleem, niet alleen in Leiden: stipt vertrekken bij een chauffeurswissel is lastig.
Het is geen verhaal om zielig te doen, ik vind het zelf als reiziger ook vervelend als het gebeurd. Maar élke seconde proberen ze er uit te knijpen. Ik begrijp dat we te maken hebben met commerciële bedrijven, maar zoals ik al eerder aangaf.. het moet wel werkbaar blijven.
Overgiens.. Ik krijg bij een aflossing 55 seconden de tijd om mezelf in de bus te installeren en weg te rijden.. Ik kan je vertellen, dat is vrij krap.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Stiptheidsacties zouden wellicht te overwegen zijn.
- De werkdag tot op de seconde nauwkeurig beginnen (dus niet wat je nu vaak ziet gebeuren dat collega's al een minuut of 5 te vroeg van de garage vertrekken om op tijd bij de beginhalte te kunnen zijn).
- Netjes strak langs de halte halteren (dus niet min of meer bij de halte, omdat die haltes soms nu eenmaal zo raar zijn aangelegd dat je daar niet met goed fatsoen een bus langs krijgt zonder tijd te verliezen).
- Netjes iedereen die een vraag heeft te woord staan (vaak dingen op moeten zoeken dus want je weet natuurlijk niet alles uit je hoofd).
- Pas bij de halte vertrekken als iedereen een zitplaats heeft ingenomen. Bij gebrek aan zitplaatsen wachten tot iedereen een staanplaats heeft ingenomen.
- Overal aan de snelheid houden en comfortabel rijden (niet over drempels en door bochten scheuren maar netjes in slow motion zoals het bij de rijles moest).
- Onhaalbare overstappen die onderweg gehaald moeten worden omdat dat op papier kan, laat je voor wat ze zijn.
- Als je vervolgens te laat aan je pauze begint (wat er dik in zit) begint je volgende rit dus ook weer te laat. Immers: je moet je aan de wettelijke richtlijnen voor rij/rusttijden houden en de pauzes die we hebben plegen nogal eens op het randje van het toelaatbare te zitten.
- Tegen het eind van de dienst is de keuze: kom je te laat terug op de stalling (wat volgens de regels wat moeilijk ligt als je een dienst van 9 uur hebt) of laat je een (deel van een) route vervallen om "je tijd weer op te zoeken" zoals dat heet.
Dit hou je het hele dienstregelingjaar vol en als je pech hebt moet dat ook nog een 2e jaar zo gedaan worden. Vanaf het 3e jaar heb je kans dat er meer lucht in de roosters komt (want zo flexibel zijn die roosters tijdens een dienstregelingjaar gek genoeg....).
- De werkdag tot op de seconde nauwkeurig beginnen (dus niet wat je nu vaak ziet gebeuren dat collega's al een minuut of 5 te vroeg van de garage vertrekken om op tijd bij de beginhalte te kunnen zijn).
- Netjes strak langs de halte halteren (dus niet min of meer bij de halte, omdat die haltes soms nu eenmaal zo raar zijn aangelegd dat je daar niet met goed fatsoen een bus langs krijgt zonder tijd te verliezen).
- Netjes iedereen die een vraag heeft te woord staan (vaak dingen op moeten zoeken dus want je weet natuurlijk niet alles uit je hoofd).
- Pas bij de halte vertrekken als iedereen een zitplaats heeft ingenomen. Bij gebrek aan zitplaatsen wachten tot iedereen een staanplaats heeft ingenomen.
- Overal aan de snelheid houden en comfortabel rijden (niet over drempels en door bochten scheuren maar netjes in slow motion zoals het bij de rijles moest).
- Onhaalbare overstappen die onderweg gehaald moeten worden omdat dat op papier kan, laat je voor wat ze zijn.
- Als je vervolgens te laat aan je pauze begint (wat er dik in zit) begint je volgende rit dus ook weer te laat. Immers: je moet je aan de wettelijke richtlijnen voor rij/rusttijden houden en de pauzes die we hebben plegen nogal eens op het randje van het toelaatbare te zitten.
- Tegen het eind van de dienst is de keuze: kom je te laat terug op de stalling (wat volgens de regels wat moeilijk ligt als je een dienst van 9 uur hebt) of laat je een (deel van een) route vervallen om "je tijd weer op te zoeken" zoals dat heet.
Dit hou je het hele dienstregelingjaar vol en als je pech hebt moet dat ook nog een 2e jaar zo gedaan worden. Vanaf het 3e jaar heb je kans dat er meer lucht in de roosters komt (want zo flexibel zijn die roosters tijdens een dienstregelingjaar gek genoeg....).
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
zoiets hou je in de praktijk toch niet vol, bovendien moet je alle chauffeurs dan meekrijgen. vergeet het maar.Daan76 schreef:Stiptheidsacties zouden wellicht te overwegen zijn.
hebben de werkgevers toch weer een jaar te pakken, of 2, of 3 _O-Dit hou je het hele dienstregelingjaar vol en als je pech hebt moet dat ook nog een 2e jaar zo gedaan worden. Vanaf het 3e jaar heb je kans dat er meer lucht in de roosters komt (want zo flexibel zijn die roosters tijdens een dienstregelingjaar gek genoeg....).
Laatst gewijzigd door zone2000 op wo 02 mei 2018, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ik heb het ook teruggeluisterd. (ook leuk om Dries Roelvink dan weer een bijpassend verhaal te laten vertellen. :pos: ).zone2000 schreef:(y) Aanrader om dit gesprek te luisteren. (..) maar ik hoor weer niks concreets.nvdw schreef: Opvallend vind ik dat Anne Hettinga (Arriva) nu op Radio 1 (..).
Wat ik, concreet, in dat gesprek wél hoor is dat ook meneer Hettinga niet wil dat er in de CAO expliciet gesteld wordt dat er na x tijd een plaspauze genoten kan/moet worden. Kortom, de angel zit er nog wel ff in, denk ik.
Verder een paar mooie, sympathieke woorden...Het klinkt allemaal heel netjes, mensgericht enzo.. Of meneer Hettinga écht iedere dag in een kantine van Arriva komt.. kunnen alleen die medewerkers beoordelen..
Gisteravond in 't oog historicus Sjaak van der Velden horen spreken over staken etc.
NOS met het oog op morgen schreef: 2017 blijkt een enorm stakingsjaar geweest te zijn in Nederland. Op deze Dag van de Arbeid werd duidelijk dat er vorig jaar 32 stakingen waren waarbij bijna 150.000 werknemers het werk neerlegden. We praten erover met historicus Sjaak van der Velden die het fenomeen staken heeft onderzocht.
Bron:
https://www.nporadio1.nl/nos-met-het-oo ... ngscultuur
Op ongeveer minuut 4: kort betoog omtrent de omslag van vakbonden: terug naar luisteren naar de 'gewone' arbeider.. en de wens tot 'alles willen regelen in politiek Den Haag / sociale overleggen' laten varen. :pos:
Rond minuut 6: wordt de kwetsbaarheid van de Arbeidsvoorwaarden regeling die zojuist bij Jumbo Distri is afgesloten duidelijk verwoord, wat mij betreft.
Daarna: wat is het doel van staken: > dat je iets bereikt!
Het staken in Frankrijk komt nog even aan bod.
Daarna toch een pluim :pos: voor de vakbonden in het algemeen en ondanks kritiekpunten die er zeker ook zijn.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Dat schijnt hier dus niet te mogen van meneer de rechter -o-
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Even mijn eigen post van een paar pagina's geleden linken: CLIQUE
tl;dr: het mag best, maar het is een vorm van staken, en dus zijn werkgevers ook gerechtigd om dan loon (deels) in te houden.
tl;dr: het mag best, maar het is een vorm van staken, en dus zijn werkgevers ook gerechtigd om dan loon (deels) in te houden.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Maar bij zoiets moet de werkgever dan hard maken dat de werknemer expres inkomensten verminderd heeft, en dat is erg lastig, zeker als 80% van de chauffeurs dat doet.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Maar wat is het verschil dan? Als je staakt krijg je van FNV oog 71 euro per dag...
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Fijn dat het sarcasme jou totaal niet ontgaan is :Dzone2000 schreef:zoiets hou je in de praktijk toch niet vol, bovendien moet je alle chauffeurs dan meekrijgen. vergeet het maar.Daan76 schreef:Stiptheidsacties zouden wellicht te overwegen zijn.
hebben de werkgevers toch weer een jaar te pakken, of 2, of 3 _O-Dit hou je het hele dienstregelingjaar vol en als je pech hebt moet dat ook nog een 2e jaar zo gedaan worden. Vanaf het 3e jaar heb je kans dat er meer lucht in de roosters komt (want zo flexibel zijn die roosters tijdens een dienstregelingjaar gek genoeg....).
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ik zie dit in Dordrecht op het station dagelijks bij meerdere lijnen en vervoerders gebeuren. Of bijvoorbeeld op vertrektijd uit het koffiehok komen en dan nog rond moeten rijden naar de halte. Of vertraagd aankomen en dan ook vertraagd zijn voor de volgende rit en dan uitgebreid een sigaret staan gaan roken bij de uitstaphalte, hopekee nog 5 min extra vertraging. Doe dit lekker bij de instaphalte kan iedereen ondertussen instappen scheelt weer wat vertraging. Of bij file niet de omleidingsroute rijden waardoor i.p.v. 5 minuten vertraging een kwartier vertraging ontstaat. Echt dienstverlenend vind ik dat niet overkomen. Er is schijnbaar ook geen controle op wat die chauffeurs doen.webguy schreef:Heel flauw gezegd is dit als reiziger niet echt mijn probleem. Ik krijg een dienstregeling of reisadvies voorgeschoteld van de vervoerder, waarop een tijd staat. Dan verwacht ik niet dat als het je uitkomt je drie minuten te laat komt aanlopen. Dan moet de jas nog worden opgehangen, de tas weggezet, de kaartjes worden gepakt en vertrek je met +5 bij een volle bus. Overigens is dit overal een probleem, niet alleen in Leiden: stipt vertrekken bij een chauffeurswissel is lastig.Stefan schreef:Kom gerust een dagje mee, je bent van harte welkom.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Die man of vrouw voorin is een mens hè, maar kun je tegen prsten en dingen aan vragen. Als je ziet dat een chauffeur een omleiding niet weet of rijdt, kun je dat toch gewoon zeggen?
En heel fijn, die conclusies. Maar weet jij hoe de dag voor die chauffeur er voor de rest uit ziet? Nee, toch? Je weet niet wat hij of zij in de uren daarvoor al gedaan heeft en dat dit misschien het eerste momentje is, waarop de benen gestrekt kunnen worden.
Vraag ik me ook af, of je toevallig ook gaat klagen als de bus te vroeg aan komt op het eindpunt.. en je daardoor een overstap haalt die eigenlijk onmogelijk was. Of is het dan ineens allemaal prima?
En heel fijn, die conclusies. Maar weet jij hoe de dag voor die chauffeur er voor de rest uit ziet? Nee, toch? Je weet niet wat hij of zij in de uren daarvoor al gedaan heeft en dat dit misschien het eerste momentje is, waarop de benen gestrekt kunnen worden.
Vraag ik me ook af, of je toevallig ook gaat klagen als de bus te vroeg aan komt op het eindpunt.. en je daardoor een overstap haalt die eigenlijk onmogelijk was. Of is het dan ineens allemaal prima?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Als de collega dat van de tegemoetkomende bus doorgeeft en je doet het vervolgens niet om om te rijden. Ik heb weleens aan een chauffeur gevraagd om om te rijden maar kreeg ik een reactie van waar bemoei je je mee. Dan bedenk je je een volgende keer wel om nog wat te zeggen.
Als de bus te vroeg is dan heeft hij bij zijn meetpunthaltes niet gewacht, niet zo netjes naar andere reizigers die daar opstappen. En als het structureel is dat een bus te vroeg is dan zijn de rijtijden te ruim.
Als de bus te vroeg is dan heeft hij bij zijn meetpunthaltes niet gewacht, niet zo netjes naar andere reizigers die daar opstappen. En als het structureel is dat een bus te vroeg is dan zijn de rijtijden te ruim.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 03 mei 2018, 14:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Weet jij hoeveel tijdhaltes wij hebben in DAV? :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Nee maar HWGO heeft ze wel en die komt ook in Dordrecht
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 03 mei 2018, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten