Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Geplaatst op: woensdag 23 september 2009 om 16:05
Laatst bijgewerkt: woensdag 23 september 2009 om 16:06
Het aantal reizigerskilometers in het stads- en streekvervoer is afgelopen jaar met bijna 5 procent geslonken: van 6,5 miljard in 2007 naar 6,2 miljard in 2008. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers op basis van de kaartverkoop (het Wroov-onderzoek). De daling is groter bij de provincies dan bij de stadsregio's. "De oorzaak van de daling is de staking in stad- en streekvervoer in het voorjaar van 2008", stelt het Verkeer en Waterstaat in de begrotingsstukken van het ministerie.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 23 september 2009 om 16:05
Laatst bijgewerkt: woensdag 23 september 2009 om 16:06
Het aantal reizigerskilometers in het stads- en streekvervoer is afgelopen jaar met bijna 5 procent geslonken: van 6,5 miljard in 2007 naar 6,2 miljard in 2008. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers op basis van de kaartverkoop (het Wroov-onderzoek). De daling is groter bij de provincies dan bij de stadsregio's. "De oorzaak van de daling is de staking in stad- en streekvervoer in het voorjaar van 2008", stelt het Verkeer en Waterstaat in de begrotingsstukken van het ministerie.
Lees verder
Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Wow dat is echt een behoorlijke daling zeg
Dat had ik zelfs niet verwacht.
Wel is het stads- en streekvervoer al jaren een aflopende zaak. Steeds minder reizigers, en vooral steeds minder 'dragende' reizigers die de volle ritprijs betalen. Dat maakt het OV steeds meer kwetsbaar. Ik constateer overigens ook dat de inzet van veel vervoerbedrijven verschuift: De tijden van de Interliner en de Shuttle Buisnessbus liggen ver achter ons, terwijl juist dat producten waren die de potentie hadden om reizigers te trekken.
Dat had ik zelfs niet verwacht.
Wel is het stads- en streekvervoer al jaren een aflopende zaak. Steeds minder reizigers, en vooral steeds minder 'dragende' reizigers die de volle ritprijs betalen. Dat maakt het OV steeds meer kwetsbaar. Ik constateer overigens ook dat de inzet van veel vervoerbedrijven verschuift: De tijden van de Interliner en de Shuttle Buisnessbus liggen ver achter ons, terwijl juist dat producten waren die de potentie hadden om reizigers te trekken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Interliner De Interliner was een megaflop, wat er nog nog van over is, is een schim van wat het ooit was. Alleen in Groningen en Drenthe is het enigszins succesvol uitgebouwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Volgens mij was de Interliner geen flop, maar is het ten onder gegaan aan het niet kunnen komen tot afspraken tussen de diverse busboeren onderling en tussen de busboeren en NS.
Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Ik vind het eigenlijk wel positief.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Ik vind het buitengewoon verheugend dat de reizigers hiermee een signaal afgeven dat ze langdurige stakingen niet zonder meer accepteren.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Grappig dat de vele keren dat ik in Zwolle in de bus zit toch meer en meer reizigers zie. Tegenwoordig is het staan in de spits :)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Het was raar geweest als het aantal reizigers door stakingen juist gestegen was. Immers, niet gereden ritten zijn altijd niet vervoerde reizigers, hoe je het ook wendt of keert. Bij een losse uitgevallen rit zal dat effect geringer zijn dan bij een serie uitgevallen ritten, maar het kost je altijd reizigers. Al is het maar alleen op die dag. Wat dat betreft zegt dit cijfer dus helemaal niks, dan wil je eigenlijk weten hoeveel reizigers er weg zijn gebleven na de stakingen en dat kun je er niet uit opmaken.
Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
De stakingen in het voorjaar van 2008 waren alleen onder het streekvervoer. De stadsvervoerders bleven vrolijk doorrijden.
Gaat het WROOV onderzoek niet vooral over de nationale vervoerbewijzen (strippenkaarten en sterabonnementen) en zijn dingen als regionale kaartsoorten en de oprukkende OV-chipkaart hier wel in meegenomen?
Gaat het WROOV onderzoek niet vooral over de nationale vervoerbewijzen (strippenkaarten en sterabonnementen) en zijn dingen als regionale kaartsoorten en de oprukkende OV-chipkaart hier wel in meegenomen?
Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Ik snap Éen ding nog niet, waarom houdt de provincie de OV maatschappijen niet aan die OV-kilometers?
Natuurlijk snap ik dat het niet mogelijk is om tijdens een staking je kilometers te halen, maar waarom zeg je niet als provincie dat de niet gereden kilometers ingehaald moeten worden, er is genoeg gestaakt om een paar extra lijnen in te zetten gedurende een half jaar, dus dat je in feite gewoon een paar proef lijnen per regio introduceert om te kijken of een bepaald traject voor in de toekomst levensvatbaarheid heeft.
Natuurlijk snap ik dat het niet mogelijk is om tijdens een staking je kilometers te halen, maar waarom zeg je niet als provincie dat de niet gereden kilometers ingehaald moeten worden, er is genoeg gestaakt om een paar extra lijnen in te zetten gedurende een half jaar, dus dat je in feite gewoon een paar proef lijnen per regio introduceert om te kijken of een bepaald traject voor in de toekomst levensvatbaarheid heeft.
Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Die niet gereden kilometers zijn ook niet betaald door de OV-autoriteiten.
Afgezien daarvan is het totaal niet praktisch. Een vervoerder moet voor het uitbreiden van de dienstregeling allemaal extra capaciteit vrijmaken wat een half jaar later alweer niet meer nodig is
Afgezien daarvan is het totaal niet praktisch. Een vervoerder moet voor het uitbreiden van de dienstregeling allemaal extra capaciteit vrijmaken wat een half jaar later alweer niet meer nodig is
Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Het vervoer in de grootste steden reed wel, maar Maxx-Zwolle, Amersfoort, Deventer, Apeldoorn, alles stond daar toch echt stil. Was dat heel veel anders bij de andere vervoerders in de middelgrote steden?JWM schreef:De stakingen in het voorjaar van 2008 waren alleen onder het streekvervoer. De stadsvervoerders bleven vrolijk doorrijden.
Gaat het WROOV onderzoek niet vooral over de nationale vervoerbewijzen (strippenkaarten en sterabonnementen) en zijn dingen als regionale kaartsoorten en de oprukkende OV-chipkaart hier wel in meegenomen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Was vooral heel CAO-afhankelijk. Stadsdienst Dordrecht reed bijvoorbeeld gewoon tijdens de stakingen omdat die niet onder de CAO-OV vallen, maar toen nog onder de HTM-CAO.
En Connexxion in Friesland heeft bv. weer de nodige chauffeurs die, als erfenis uit de NoordNed tijd daar, onder de multimodale CAO vallen. Zelfde is het geval bij Syntus.
Maar in de meeste middelgrote steden zal het vervoer toen dus ook stilgelegen hebben.
En Connexxion in Friesland heeft bv. weer de nodige chauffeurs die, als erfenis uit de NoordNed tijd daar, onder de multimodale CAO vallen. Zelfde is het geval bij Syntus.
Maar in de meeste middelgrote steden zal het vervoer toen dus ook stilgelegen hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Het vervoer lag toch ook stil op bijvoorbeeld de Veolia en Connexxion spoorlijnen? Vallen die dan niet onder een multimodale CAO maar onder de CAO-OV?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Veolia reed zover ik weet gewoon en Arriva ook. Bij Connexxion was het probleem geloof ik dat die voormalig buschauffeurs die onder de CAO-OV vielen op de trein hadden rijden
De geldende CAO kan over een gehele concessie nogal verschillen, zo vallen hier in het DAV gebied alleen de stewards en machinisten (grotendeels nieuw aangenomen personeel) allemaal onder de multimodale CAO.
Op de bus is het een allegaartje...
- Dordrecht Stad is HTM-CAO (voor de ex-SVD chauffeurs) en Multimodaal (voor de nieuw aangenomen chauffeurs)
- Streek is CAO-OV (voor alles wat in de vorige concessie hier al reed), Multimodaal (voor de nieuw aangenomen chauffeurs) en HTM-CAO (voor de ex-SVD'ers die naar de streek zijn overgestapt).
De geldende CAO kan over een gehele concessie nogal verschillen, zo vallen hier in het DAV gebied alleen de stewards en machinisten (grotendeels nieuw aangenomen personeel) allemaal onder de multimodale CAO.
Op de bus is het een allegaartje...
- Dordrecht Stad is HTM-CAO (voor de ex-SVD chauffeurs) en Multimodaal (voor de nieuw aangenomen chauffeurs)
- Streek is CAO-OV (voor alles wat in de vorige concessie hier al reed), Multimodaal (voor de nieuw aangenomen chauffeurs) en HTM-CAO (voor de ex-SVD'ers die naar de streek zijn overgestapt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Die stewards zijn dus geen vroegere NS-conducteurs? Hoe zit het met de machinisten op die lijn? Zijn dat wel oud-ns'ers?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Stads- en streekvervoer krimpt 5 procent
Deels, er zijn in ieder geval ook NS-machinisten die in hun vrije tijd voor Arriva rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten