Metrostation Rotterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Metrostation Rotterdam Centraal

Bericht door Chauf21 »

Al enkele jaren is het stationsplein bij station Rotterdam Centraal een grote bouwput. Komende maandag zal het vernieuwde en grotere metrostation onder het plein worden geopend. Om dat te kunnen bewerkstelligen is dit weekeinde de metrodienst gestremd. In de Rotterdamse Metro-editie van vandaag stond op de voorpagina een heel aardige foto van hoe het station er (op dat moment) uit ziet.

De foto kan vanwege copyright e.d. niet hier worden geplaatst, maar is hier te zien: http://www.readmetro.com/media/archive_ ... terdam.pdf

Volgende week maar eens een kijkje nemen!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Metrostation Rotterdam Centraal

Bericht door JWM »

:shock: Ik dacht altijd dat ze het huidige station gingen verbouwen en uitbreiden naar drie sporen, hebben ze er gewoon een heel nieuw station naast gegraven :lol:

Wat is eigenlijk de planning voor het doorrijden van de metro's richting Den Haag?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metrostation Rotterdam Centraal

Bericht door Suus »

Volgens pagina 14 van diezelfde krant juni 2011.

Die Pedro Peters is ook lekker aan het speculeren trouwens:
Als straks de Randstadrail af is en aangesloten op het Rotterdamse metronet maken tienduizenden mensen dagelijks gebruik van het station, aldus Peters. “Ik hoop dat we in 2012 ook de Hoekse Lijn op ons metronetwerk kunnen aansluiten.” Of hij nog meer lijnen in gedachte heeft. “Ach, het einde van de metrolijn in Nesselande ligt maar zeven kilometer van de Rijn-Gouwelijn tussen Gouda en Leiden.”
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Metrostation Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Overigens gaat de RandstadRail al vanaf juni 2010 naar Rotterdam Centraal i.p.v. Hofplein, alleen moet er dan nog overgestapt worden (cross-platform) om verder te reizen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Metrostation Rotterdam Centraal

Bericht door JWM »

Pedro Peeters denkt gelukkig op de schaal van de Zuidvleugel ipv op stadsniveau, dat zouden meer mensen moeten doen. Al zie ik weinig in het doorkoppelen van de Rijngouwelijn met de Nesselandemetro. De reistijd Nesselande-Rotterdam Beurs is nu al een half uur. Komt nog bij dat de Rijngouwelijn een lagevloersnetwerk gaat worden...
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Metrostation Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Op de site van RTV Rijnmond staat een nieuwsitem hierover, maar ook met een filmpje: http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws? ... 20Centraal

Hierop is ook te zien dat het station nu Rotterdam Centraal i.p.v. Centraal Station gaat heten en dat er al met de metroletters gewerkt gaat worden.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Metrostation Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Nog wat foto-tjes (die ik voor een reportage op mijn site al gebruik) van het huidige CS wat na morgen verleden tijd is.

De nu nog tijdelijke hoofdingang:
Afbeelding

En hier een ingang van het echte oude metrostation die nu ook als laatste zal verdwijnen, met ook nog een oude roltrap:
Afbeelding

Dan het vrij donkere en smalle perron van het huidige station:
Afbeelding

Het zal in ieder geval maandag heel anders zijn om ineens bij het nieuwe station uit te stappen. :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Nieuw metrostation Rotterdam CS 'is de mooiste'

Bericht door Wubbo »

Nieuw metrostation Rotterdam CS 'is de mooiste'
Geplaatst op: zaterdag 26 september 2009 om 1:04
Laatst bijgewerkt: zaterdag 26 september 2009 om 1:06

Veel licht, enorme perrons, overal glas en spiegels, gekleurde muren en een lichte, natuurstenen vloer. Bezoekers die een rondleiding krijgen in het nieuwe metrostation op Rotterdam CS kijken hun ogen uit. Iedereen is het er over eens: dit is zonder enige twijfel het mooiste metrostation van Nederland.

Maandag kan ook het grote publiek het ontwerp van architect Maarten Struijs bewonderen. Het nieuwe station wordt dan om kwart voor zes 's ochtends officieel in gebruik genomen door de RET. Honderd man werken met man en macht om alles op tijd af te krijgen.
Lees verder
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Metrostation Rotterdam Centraal

Bericht door JWM »

De titel mooiste metrostation van Nederland heb je al snel in een land zonder mooie metrostations :lol:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Metrostation Rotterdam Centraal

Bericht door Geert »

Eerlijk gezegd vind ik station Troelstralaan in Schiedam nog best wel aardig. :)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Metrostation Rotterdam Centraal

Bericht door JWM »

Okey die is inderdaad best aardig, ook Wilhelminaplein en het metrostation Schiedam Centrum zijn wel ok.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Metrostation Rotterdam Centraal

Bericht door STF »

Het Amsterdamse Ganzenhoef ziet er anders best aardig uit, maar zal in het niets vallen met Rotterdam Centraal.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Metrostation Rotterdam Centraal

Bericht door Stefan »

Ik ga maandag toch even een kijkje nemen denk ik, voordat ik naar school ga. Als ik het zo zie op foto's ziet het er zeker niet verkeerd uit! :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Metrostation Rotterdam Centraal

Bericht door JWM »

STF schreef:Het Amsterdamse Ganzenhoef ziet er anders best aardig uit,
Oke.. Nederand heeft toch zeker een handvol acceptabele metrostations :)
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Metrostation Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Ik was net al op het nieuwe metrostation en dat ziet er echt mooi uit. :) Ik ging toevallig via het spoor wat eerst door het oude station gaat en toen kwam ik dus bij het nieuwe uit. Dat verschil tussen de oude en de nieuwe is gigantisch. Ik heb wat foto's gemaakt, dus die zal ik vanavond wel uploaden. Er was trouwens ook genoeg media te vinden.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Metrostation Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

De foto's van vanmorgen en nog wat extra foto's van vanmiddag staan in dit aparte topic bij de reportages: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=15&t=3038
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten