Duits CTA-paneel: hoe aan te sluiten?

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Duits CTA-paneel: hoe aan te sluiten?

Bericht door Cookie »

Afgelopen week heb ik tijdens een beurs 2 paneeltjes uit een Duitse CTA aangeschaft. Volgens de verkoper zou het geheel ook aan te sluiten zijn en moest het allemaal nog werken. Hij had het erover dat het op het lichtnet zou moeten kunnen, maar ik wil het graag zeker weten. Ook zou ik graag willen weten hoe dat moet ;) .

Het gaat om deze 2 panelen:
Afbeelding

Afbeelding

Aan de achterkant bevindt zich deze sticker, zal wel een soort serienummer zijn. Of zou wellicht het herkomststation eruit af te leiden zijn?
Afbeelding

Op elk paneel zitten 2 motortjes vast. Hier een detailopname van 1 van de 2 (rechterkant), zonder het kapje erop:
Afbeelding

Foto van de zijkant:
Afbeelding

Foto van de linkerkant, wat is trouwens het staafvormige dingetje?
Afbeelding

Aan de rechterzijde bevindt zich ook een aansluitpunt met 4 pinnetjes:
Afbeelding

Hopelijk heeft 1 van jullie ervaring met het aansluiten van zulke dingen, of weet iemand hoe het aangesloten moet worden ;) .
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Duits CTA-paneel: hoe aan te sluiten?

Bericht door Dubbele P »

Zeer interessant! Ik wil er ook eentje hebben :P

Het aansluiten moet wel te doen zijn. Als het goed is, moet de aansturing plaatsvinden door een stappenmotor. De vraag is alleen op welke spanning die werkt. Het grote, grijze 'geval' zou een transformator kunnen zijn, die de 220-240 volt omzet in bijvoorbeeld 12 volt. Overigens staat er 220 Ohm op, dus dat is wat anders dan volt!
Het andere staafvormige 'ding' lijkt me ook een soort spoel te zijn. Mogelijk een relais dat als schakelaar fungeert? Het doet me denken aan een relais dat vroeger in een telefooncentrale zat. Die werd aangetrokken (geschakeld) om zo pulsen op te wekken. Hier zou dat toegepast kunnen zijn om pulsen aan de motor te geven (omdat het misschien geen stappenmotor is). Ik durf het echter absoluut niet met zekerheid te zeggen.

Ik zou proberen te achterhalen of je op het motortje zelf de spanning kunt vinden. Staat dat er niet op, zou ik gewoon uitproberen. Beginnen met een laag voltage van bijvoorbeeld 12 volt en dan langzaam verhogen. Pas in ieder geval op met die transformator en koppel die anders even los!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Duits CTA-paneel: hoe aan te sluiten?

Bericht door Karl »

DBW is Bischofswerda, valt onder de regio Dresden. Misschien dat je aan de hand van de bestemmingen iets kan afleiden?

Wellicht kun je een museumorganisatie aanschrijven en deze foto's bijvoegen? Die hebben dit soort kennis ongetwijfeld in huis.
Het is een spectrum.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Duits CTA-paneel: hoe aan te sluiten?

Bericht door Daan »

Dubbele P schreef:Het aansluiten moet wel te doen zijn. Als het goed is, moet de aansturing plaatsvinden door een stappenmotor. De vraag is alleen op welke spanning die werkt. Het grote, grijze 'geval' zou een transformator kunnen zijn, die de 220-240 volt omzet in bijvoorbeeld 12 volt. Overigens staat er 220 Ohm op, dus dat is wat anders dan volt!
Als ik het zo bekijk zit er geen transformator in het geheel, aan beide uiteinden van de rol zit een soort spoel zoals op deze foto:
Afbeelding
Verder lijkt me de bedrading veel te dun voor 220 Volt, ziet er eerder uit alsof het is gemaakt voor 12 Volt.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Duits CTA-paneel: hoe aan te sluiten?

Bericht door STF »

De draaddikte is niet echt een argument, sommige 230 volt apparaten hebben bedrading zo dun als bij een modelbaan terwijl 12 volt apparaten meestal wat dikker draad hebben door het hoge amperage bij dat voltage.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Duits CTA-paneel: hoe aan te sluiten?

Bericht door Dubbele P »

De dikte van de draden zegt inderdaad niet alles. Toch zien deze er wel wat dun uit voor 220 volt. De draden die je op de foto ziet, zouden ook de secundaire kant, de laagspanningskant, kunnen zijn.
Het is overigens niet erg logisch dat elk paneel z'n eigen transformator heeft. Waarschijnlijk zit er gewoon één in de hele CTA.

Ik denk dat dit forum echter niet het meest geschikt is voor zulke technische vragen. Ik zou je vraag hier eens posten. Op dat elektronicaforum heb ik vroeger ook wel eens wat vragen gesteld en er zitten daar leden met veel verstand van de materie. :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten