Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Aking »

Kan toch prima zijn dat die verhuurd zijn en vervolgens door de huurder daar geparkeerd?
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door cassie127 »

Het gebeurt zelden hier dat alle fietsen verhuurd zijn zover ik het zelf zie. Overigens stonden ze er zondagmiddag al...
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door webguy »

Het "probleem" is ook dat ze stuk of stuk gemeld kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

Ik zie al tijden op De Klomp dat er meer fietsen aanwezig zijn dan er sleutels in de sleutelkluis zitten. Op het dieptepunt waren het er 12 zonder sleutel. En als je dat bij NS meldt verzinnen ze allerlei uitvluchten terwijl het er sterk op lijkt dat mensen een OV-fiets voor drie dagen huren en dan tussendoor gewoon in de stalling zetten (als die sleutels door een storing in de dropbox liggen zou het aantal sleutelloze niet fluctueren immers). Volgens mij heb je dan het fenomeen deelfiets niet helemaal begrepen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door isadora »

Stakers zijn ineens fietsers geworden.
Hier rijdt alles, vanzelfsprekend. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door webguy »

Daniel schreef:Volgens mij heb je dan het fenomeen deelfiets niet helemaal begrepen.
Op zich betalen ze er natuurlijk wel voor. En als je een keer geen fiets had maar er wel een nodig had... Maar dagelijks een OV-fiets is vast niet een erg duurzame oplossing.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Aking »

Lijkt me ook een vrij prijzige oplossing... Voor 77 euro per maand (uitgaande van 20 dagen per maand) heb je zo'n beetje elke maand een nieuwe tweedehands :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

Wordt hier wat off-topic, maar dagelijks een OV-fiets kan prima hoor zonder meer uit te geven dan de reiskostenvergoeding. 20 werkdagen per maand haal je op jaarbasis niet, daar gaan ook nog de feestdagen en verlofdagen vanaf.
En is vooral praktisch gezien ik de fiets aan de kant van de reis waar ik niet woon gebruik, dus wat onhandig anders bij een defect.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Aking »

Voor €30,40 heb je een jaar pechhulp fiets van de ANWB voor je eigen tweedehands barrel, en anders heb je voor €15,00 per maand een swapfiets die binnen 12 uur wordt omgewisseld. En toegegeven, van die laatste is de kwaliteit waarschijnlijk bagger, en ik durf niet te zeggen of ze naar een gehucht als Veenendaal komen als ie kapot is. Maar dat is toch een flink stuk goedkoper dan een "permanente" OV-fiets...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

Swapfiets komt alleen bij uitzondering langs als je buiten een van de gemeentes bent waar ze actief zijn (Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Hengelo, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht). Overigens is de kwaliteit van Swapfiets prima en de service uitstekend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

Zou de Keolis bike's vandaag ook uitverhuurd zijn?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Aking »

Suus schreef:Overigens is de kwaliteit van Swapfiets prima en de service uitstekend.
Is dat uit eigen ervaring?

Ik geef namelijk meteen toe dat ik er nog nooit op heb gezeten, maar ik heb ze regelmatig zien staan en ze ogen mij nogal "Huismerk-Halfordskwaliteit". Leuk voor een jaartje voor een meiske van 50 kilo, maar daarna vallen ze uit elkaar. En dat is met 2,5 keer het gewicht van zo'n meiske niet echt een aanrader :') OV-Fietsen lijken wat dat betreft veel deugdelijker, en die kunnen deze reus ook zonder problemen aan. Iets wat ik bij die swapfietsen (dus mogelijk ten onrechte) betwijfel (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Suus »

Ik heb nu een jaar een Swapfiets omdat mijn eigen fiets foetsie was in de fietsenstalling. Het js gewoon een degelijke Union, waar ze een eigen lijn hebben. Ze hebben expres een aantal aanpassingen gemaakt om het onderhoud te beperken, omdat dat al in het maandbedrag is inbegrepen is het in hun voordeel om juist een zo robuust mogelijke fiets te leveren, daarom zit bijvoorbeeld ook de bagagedrager voor, zodat je niemand achterop kan meenemen. Er zijn het afgelopen jaar ook nog aanpassingen gemaakt zodat minder onderhoud nodig is.

En als er toch service nodig is stuur je een appje naar de lokale afdeling en meestal is het binnen een halve dag wel geregeld. Afspreken hoeft ook niet thuis, ze kunnen ook bij kantoor of het station voorrijden als dat beter uitkomt. Ze komen ook voor elk probleempje. Mijn bel zat los en werkte niet meer nadat de onderdelen over straat waren gaan rollen. Toen kwamen ze om half negen ‘s avonds er nog even een nieuwe op schroeven. Dat was overigens een nieuw model fietsbel omdat ze over de oude niet tevreden waren, juist door klachten als die van mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

Durashift schreef:Zou de Keolis bike's vandaag ook uitverhuurd zijn?
Nee, ten eerste omdat die er alleen zijn in regio's waar Keolis niet staakte en ten tweede omdat ik nog nooit een lege KeoBike stalling gezien heb, alleen maar volledig volle :P De gratis probeeractie is ondertussen ook al tot oneindig verlengd, althans, de einddatum is afgeplakt :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

Ja, daarom ook mijn reactie. :wink: Die (hemelsbreed) schuin achter de Syntus stalling in Ede is ook nooit leeg.. vandaag niet kunnen kijken daar.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door lijntaxi »

Durashift schreef:FNV en 150 stakende buschauffeurs overhandigen morgen een zwartboek aan Provincie Utrecht gedeputeerde Dennis Straat.

:?

https://www.transport-online.nl/site/91 ... le-staten/
Misschien de hoogste tijd, dat die lui van de Provincie eens achter hun computer vandaan komen, hun autosleutels inleveren en met het streek- en stadsvervoer zouden reizen gedurende 3 maanden. Met systemen als BrengFlex en BravoFlex moet dat toch prima te doen zijn. Ik durf te wedden, dat de problemen binnen het openbaar vervoer binnen een halfjaar opgelost zijn. Wat ik zeg, binnen 4 maanden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door webguy »

Durashift schreef:Ja, daarom ook mijn reactie. :wink: Die (hemelsbreed) schuin achter de Syntus stalling in Ede is ook nooit leeg.. vandaag niet kunnen kijken daar.
Ik moet het 'for science' nog een keer proberen, maar het stomme is dat ie 24:00 weer terug in de stalling moet zijn. Ik woon in Ede dus ovfiets is juist handig als je de laatste bus mist of lang moet wachten op een bus en volgende dag weer terugbrengen. Dat mag niet van Keobike...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door regenmaker »

Dat is exact het bezwaar wat ik heb met Keobike. Ik zou het alleen gebruiken als ik de laatste bus mis of later thuis wil zijn, dan de laatste stadsbus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Durashift »

.. dus eigenlijk alleen geschikt voor de 'last mile' reiziger die 's ochtends met de bus bij de halte komt en dan nog wat afstand naar de werkplek moet overbruggen.. 'S avonds weer terug met de fiets naar de halte..

Tja..
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door lijntaxi »

Wat ik eerlijk gezegd niet begrijp is het volgende: Waarom hebben de vakbonden niet explicieter aan de bel getrokken bij al die aanbestedingen, die gedaan werden in het land? Of heb ik iets gemist.
Hieronder enkele fragmenten uit een handleiding met betrekking tot openbare aanbestedingen in West en Oost Brabant.
Er wordt in de handleiding nergens expliciet melding gemaakt van te korte (plas)pauzes. Wel iets over zeggenschap bij inroostering.
Om het openbaar vervoer naar wensen van de vakbonden acceptabel te maken tegen marktconform tarief, zou betekenen dat een kaartje zonder subsidie, onbetaalbaar zou worden voor veel busreizigers. Een ritje Eindhoven - Oss zou dan 60 km x € 3 = 180 = € 200. Zeker als je pech heb de enige persoon te zijn, die met de bus mee moet.
Een app-roepbaar systeem zal er echt niet voor zorgen, dat er aanzienlijk minder subsidie naar de het busvervoer moet. Ook dat gezwets, dat er vooral geen lege bussen dienen rond te krijgen, is voor mij inmiddels een grijsgedraaide plaat. Die nadruk op lege bussen heeft het openbaar vervoer de afgelopen 25 jaar niet beter opgemaakt. Mensen die vooral dit soort ideeën bezigen zitten namelijk (bijna) in nooit de bus. En als ze in de bus zitten zorgen ze ervoor, dat ze de eerste komende paar jaar niet met de bus mee hoeven. Met de opmerking, dat het voor hen zeer onpraktisch werkt.

Handleiding Openbare aanbestedingen Voor leden werkzaam in het stads- en streekvervoer die betrokken zijn bij de
concessiewisseling per 14 december 2014 in: West Brabant & Oost Brabant


https://www.cnvvakmensen.nl/-/media/fil ... -13_1_.pdf

(...)
De aangeboden concessie is een nieuwe kijk op het openbaar vervoer in West Brabant en Oost Brabant. De opdrachtgever heeft
er voor gekozen om twee vervoersmodaliteiten (bus en buurtbussen) binnen een systeem te brengen met als doel een
hoogwaardig vervoerssysteem te realiseren voor de klant. Een mogelijke concurrent voor auto.
Een uitdaging dat moet gezegd worden, maar binnen vervoerssystemen werken ook mensen; sterker nog vakmensen
die een belangrijke rol hebben bij het doen slagen van een beter Openbaar Vervoer in Nederland. Daarom moet er oog zijn voor de
belangen van deze vakmensen, die namelijk ook hun brood verdienen met het vervoeren van klanten van A naar B.

(,..)
31. Inspraak roosters, vakanties en verlofaanvragen
Zowel de oude concessiehouder als de nieuwe concessiehouder
hebben afspraken/spelregels over de inspraak (OR). Als u
overgaat naar de nieuwe concessiehouder, valt u onder de
spelregels en afspraken binnen de nieuwe concessiehouder. De
ondernemingsraad van de nieuwe concessiehouder dient op basis
van de kaderregeling of bedrijfsregels van de oude
concessiehouder het rooster vast te stellen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Z2N »

Ik heb de grootste moeite om hier een begrijpelijk verhaal in te lezen... -o-

Maar: het is aan de vervoerder om ervoor te zorgen dat de roosters acceptabel zijn voor de werknemers, en niet aan de aanbestedende partij. Als de vervoerder dat dan niet doet is het tijd om de vakbonden erbij te betrekken, dat is de fase waar wij nu in zitten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door lijntaxi »

De aanbestedende partij betaalt een groot deel van het loon van de buschauffeurs door middel van de enorme subsidies die het openbaar vervoer jaarlijks opslokt. Zonder die subsidies is er geen (betaalbaar) openbaar vervoer mogelijk. Of alleen nog de dikke lijnen en dan alleen nog in de brede spits.
Of het kaartje of beter gezegd de kilometerprijs zou flink in prijs omhoog moeten.
Het gaat ook om welke eisen er worden gesteld in de aanbesteding. Daar had de vakbond van zich moeten horen. Het klopt dat de vervoer de rooster de roosters maakt met inspraak van de OR, als ik het goed begrepen heb. Door het feit, dat er vanuit de provincie, maar een beperkt budget is en grote kans op forse inkrimping van dat budget, kan beteken snijden in het aantal ritten. Waardoor het stads- en streekvervoer in een negatieve spiraal terecht komt.
Laatst gewijzigd door Wubbo op do 10 mei 2018, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Z2N »

Wat is nou je punt? Dat chauffeurs niet betaald zouden moeten worden en geen toiletpauzes zouden moeten krijgen omdat dat de samenleving beter uitkomt? Zo werkt het helaas niet, chauffeurs willen betaald worden en normale werkomstandigheden. Als dat te duur is is dat jammer, maar dat is een kostenpost waar je simpelweg niet omheen kan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Western Soldier »

Klopt het dat er nu volgende week wederom stakingen eraan gaan komen? Ik lees het op verschillende regionale omroepen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door lijntaxi »

Z2N schreef:Wat is nou je punt? Dat chauffeurs niet betaald zouden moeten worden en geen toiletpauzes zouden moeten krijgen omdat dat de samenleving beter uitkomt? Zo werkt het helaas niet, chauffeurs willen betaald worden en normale werkomstandigheden. Als dat te duur is is dat jammer, maar dat is een kostenpost waar je simpelweg niet omheen kan.
Het punt, wat ik wilde maken is het volgende, dat bij de aanbesteding al iets mis gegaan is. Want anders zagen de dienstregelingen voor de chauffeurs er veel beter uit. Met andere woorden alles is veel te krap gepland. En dat komt door de enorme druk om zo laag mogelijk in te schrijven. Door veel eerder explicieter aan de bel te trekken bij aanbestedingen kan er in het aanbestedingsbestek nog iets aan gedaan worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten