Oke, ik kan erin komen dat je voor een deel het aantal stoppende treinen afstemt op de treinen waar je een aansluiting op wilt aanbieden. Richting Utrecht zijn dat in 's-Hertogenbosch voornamelijk de sprinters en IC uit Tilburg/Breda en richting Eindhoven geldt dat met name voor de treinen uit Arnhem/Nijmegen/Oss. 's-Hertogenbosch heeft echter ook nog het een en ander aan busverkeer van plaatsen als Uden/Veghel/Waalwijk. Vanuit Uden is er een strakke kwartierdienst, vanuit de andere plaatsen rijden de bussen wat verspreid over het uur naar 's-Hertogenbosch. Dat zijn elk stuk voor stuk redelijke plaatsen die toch wel wat reizigers produceren.reisthijs schreef:Niemand zal ontkennen dat die stations belangrijk zijn, maar dat is nog niet een reden om per sé ALLE treinen er te moeten laten stoppen. Voor een overstapfunctie heb je niet 6 treinen per uur nodig als er niet ook zo veel treinen op de aansluitende lijnen rijden. Een kwartierdienst kan in die situatie mogelijk betere aansluitingen geven.Western Soldier schreef:Ik wil in een reactie in dit topic niet uitgebreid ingaan op de verschillende treinsoorten. Dan raak ik toch teveel off-topic, ook omdat ik denk dat er op dat punt ook wat discussie ontstaat, om te voorkomen dat er 2 discussies door elkaar lopen heb ik daar een apart topic voor gemaakt. Dat topic laat wel zien dat ik vind dat je ook met IC geen stations als 's-Hertogenbosch en Amsterdam Amstel kunt overslaan met nationale treinen. Het zijn beiden stations in de top 20 lijst qua aantal reizigers en kunnen in mijn ogen om die reden niet ontbreken. 's-Hertogenbosch heeft een belangrijke overstapfunctie voor reizigers tussen Utrecht en Tilburg/Breda en voor reizigers tussen Arnhem/Nijmegen en Eindhoven. Amsterdam Amstel heeft een belangrijke functie voor grote kantoren en andere bedrijven en geeft bovendien overstap op de metro de tunnel in waar onder andere de HvA ligt waarvan veel scholieren niet in Amsterdam kunnen wonen vanwege het ruimtegebrek. Alle studenten ten zuiden van Amsterdam (en dat zijn niet alleen reizigers van sprinterstations) gebruiken Amstel om op de metro te stappen. Ik zelf ben ook een toekomstige student van HvA en in de eerste kennismaking werd gezegd dat circa 10.000 reizigers dagelijks gebruik maken van de metro tussen Amstel en Weesperplein.
Als genoeg treinen stoppen die snelle verbindingen bieden voor deze stations, mogen er best ook treinen rijden die er niet stoppen. Om snellere verbindingen te geven voor andere reizigers. Zo ontstaat er dan vanzelf een andere treinsoort.
Ik vind wel dat als je zo'n extra snelle IC inlegt, het ook wel een flinke tijdswinst moet opleveren, de stations waar je niet stopt moeten wel zijn ingericht op snel doorrijdende treinen. Een station als Amsterdam Amstel overslaan schiet je niet zo veel mee op, dan kan je er net zo goed blijven stoppen.
Hoeveel treinen wil je rechtstreeks vanuit Eindhoven naar Utrecht en Amsterdam hebben? 4x per uur lijkt mij erg veel. Met de huidige 6x per uur zitten de treinen goed gevuld, maar alleen in de diepe spits zijn enkele treinen druk en nog steeds rijden niet alle treinen met 2 treinstellen. Als je 4x per uur non-stop Eindhoven-Utrecht laat rijden moet je echt heel veel reizigers op die specifieke reisrelatie hebben om dat te verantwoorden. Maak je er 2 van dan zul je zien dat een groot deel van de reizigers ook in de in 's-Hertogenbosch stoppende treinen zal instappen met als gevolg dat de treinen die in 's-Hertogenbosch stoppen erg vol raken als dat weer 4x per uur wordt. 6x per uur een stoppende IC en 2x per uur een doorrijdende IC is momenteel wel erg veel en lijkt mij te vroeg. Als er later wel 8 treinen per uur nodig zijn vanwege de groei, dan zal 's-Hertogenbosch zelf ook weer meer treinen nodig hebben.
Voor internationale treinen kan ik nog begrijpen dat ze 's-Hertogenbosch overslaan, voor internationale reizigers is het overstappen richting Arnhem/Nijmegen minder belangrijk, omdat het grootste gedeelte van België sneller is via Breda en dus niet via Maastricht het land in komt. Alleen een gedeelte van reizigers in Luik en Luxemburg zal via 's-Hertogenbosch reizen om naar Arnhem/Nijmegen te gaan. Iets meer naar het oosten zit je al gauw in Duitsland en van daaruit wordt ook al gauw de ICE uit Frankfurt het snelste alternatief. Ik denk dus dat je enkel een trein moet invoeren die 's-Hertogenbosch overslaat als je het kan integreren in een internationale verbinding, anders denk ik dat de voordelen teveel kosten met zich meebrengen en als het niet meer mag kosten kleven er ook veel nadelen aan de oplossing om een nationale IC door te laten rijden.
Vergeet bovendien niet dat doorgaande treinen nooit op volle snelheid door 's-Hertogenbosch kan razen, puur omdat op grote stations de baanvaksnelheid op 40 ligt en omdat er veel wissels zijn om de treinen naar de juiste perronsporen te laten leiden.