Hoi, ondergetekende zit heel zielig ziek thuis dus om de verveling tegen te gaan maar eens mijn verslag afmaken van mijn reis naar Bratislava die ik in november maakte. Ik was daar van 16 t/m 21 november. In het vorige verslag hebben we de stad verkend en een tripje naar Wenen gemaakt. Op dag 4 besloot ik Slowakije per trein te verkennen, en reisde ik naar een schattig dorpje dat ik thuis op de kaart had uitgezocht.
Het was 19 november een druilerige ochtend toen ik aankwam op Bratislava Hl.St. Uiterst rechts zien we een boel mensen die zich in de IC van 9:05 naar Kosice proberen te persen. Een heeeeel lange trein voor een heeeeel lange rit.
Blijkbaar moet de halve Slowaakse bevolking op zondag van de hoofdstad naar de tweede stad of andersom, en de trein is natuurlijk aanzienlijk goedkoper dan vliegen. Zowat iedereen had gereserveerd waardoor er niks anders op zat dan op een balkon te verblijven.
Het eerste uur is het landschap vlak en vrij saai. Later wordt het landschap heuvelachtiger, ja bergachtiger zelfs. Kastelen op heuveltoppen, steden en stadjes, bossen, rivieren en grote meren, erg fraai. Maar het weer knapte echt niet op, verder noordwaarts in het land ging het zelfs sneeuwen en op hoogte bleef dat ook liggen. En het was koud. We hadden in Nederland nog geen vlok gezien maar in Kral'ovany, waar ik de trein verliet, kon ik een haast winters tafereel vastleggen.
Perrons stellen hier niet veel meer voor dan een stoep langs het spoor.
Stationshal.
Ik had een korte overstap op een stoptreintje waarmee ik nog één station doorging. Niet Oost-Europees kort, maar écht kort, een kwartiertje ofzo.
Stankovany zag er op de kaart en de foto's uit als een schattig dorpje met bossen en heuvels en schitterende uitzichten. Moet het wel mooi weer zijn natuurlijk :')
Ik had een wandeling naar een bergtop uitgestippeld, maar het was zó koud en bewolkt en er lag sneeuw op hoogte dat ik voor de veiligheid maar besloot rechtsomkeert te maken en de eerste de beste trein terug te pakken. Die liet niet lang op zich wachten.
Weer een overstap in Kral'ovany. In de stationshal stonden tientallen mensen te wachten die na een omroep dat de IC naar Bratislava eraan kwam naar buiten kwamen en zich bij in de trein persten.
Het was persen geblazen. Propvol staan op het balkon, toch wist ik op een gegeven moment een zitplaats in de coupé te bemachtigen.
In Bratislava aangekomen was het weer donker. De Slowaakse nationale opera (Divádlo) bij verlichting :)
Ik had nog niet genoeg in de trein gezeten dus op dag 5 ging ik voor het astronomische bedrag van wel 17,50 retour naar Budapest :D
Om 9:20 zou de trein vertrekken en ik besloot ruim op tijd te zijn omdat de trein van gisteren zo schreeuwend druk was. Deze EC was nu echter heerlijk rustig! Een dubbeldekkert staat nog even uit te slapen.
Štúrovo is het laatste station in Slowakije voor het de grens naar Hongarije over gaat. Het heeft een erg groot rangeerterrein.
Daarna gaat de spoorlijn langs de Donau verder naar Budapest. In het noorden van Budapest rijdt de trein een lang stuk érg langzaam, het zal wel slecht spoor zijn of zo. Maar na een tijdje kom je dan aan in Budapest-Keleti!
Als eckte metrofappert moet je in Budapest natuurlijk een ritje met de Földalatti maken. De Földalatti wordt gezien als de allereerste metrolijn op het Europese vasteland. Het was aangelegd als verbinding van de stad naar de in 1896 gehouden wereldtentoonstelling, maar de stad wilde geen tramlijn hebben op de net opgeknapte boulevard daarheen. Dus werd de tram daar direct onder aangelegd. Het is een behoorlijk krappe bedoening allemaal, het moest bij station Oktogon tussen de straat en het kruisende riool passen dus dat werd de hoogtemaat voor de tunnel. Desondanks worden de treinen wel gevoed met bovenleiding in plaats van derde rail. Of treintjes, want lang is het allemaal ook niet. De stations zijn maar 35 meter lang! Toch voldoet het lijntje aan alle kenmerken van een echte metro en gaat dus ook als lijn M1 door het leven.
Hősök tere (Heldenplein) in het noorden van het centrum.
Ik reisde naar het zuidelijke eindpunt van de Földalatti, Vörösmarti tér. Vandaar wandelde ik naar de Donau, die ik overstak over de grote oude hangbrug (Széchenyi Lánchid).
Hier kun je normaal met een funiculaire de heuvel op waar de burcht staat, die was nu echter dicht voor onderhoud. Maar je kunt ook een klimmetje maken met een uitzicht dat steeds fraaier wordt :)
Rechts torent de citadel hoog boven de Donau uit.
Ik heb nog steeds niet opgezocht wat dit voor enorm beeld is :')
Tremmetjes :)
Budapest heeft vier metrolijnen. Lijn M1 is de Földalatti. De M2 is een in de jaren 1970 aangelegde oost-westlijn die de afgelopen jaren is gemoderniseerd. De M4 gaat van Keleti naar het zuidwesten en is een gloednieuwe moderne, automagisch rijdende metrolijn.
De M3, die noord-zuid langs de rechteroever van de Donau rijdt, is echter een beetje in de socialistische jaren 1980 blijven hangen met metro's die recht uit Rusland komen..
Langzaamaan worden de oude rammelbakken wel gemoderniseerd naar lichte treinen in wit-zwart met een vernieuwde aandrijving. Het noordelijke deel van de lijn was dicht voor renovatie.
Niet te missen aan de rechter Donau-oever: het prachtige regeringsgebouw.
Moderne metro uit de Metropolis-familie, waar ook de Amsterdamse onder vallen, op lijn M2. Omdat er erg veel personeel op de Budapestse metrostations rondloopt was ik wat terughoudend met foto's maken.
Stations liggen soms erg diep..
Rond 20 uur was ik weer op station Keleti. Daar stond weer een lange trein klaar, naar Berlijn via Bratislava, Brno en Praag. Er waren slaaprijtuigen, en rijtuigen met van die zespersoonscoupeetjes. Ik begon sterk te twijfelen of ik met mijn spotgoedkope kaartje wel in deze EuroNight mocht, maar ja, ik moest wel om weer in Bratislava te komen :')
Comfort ^_^
De conducteur vond mijn kaartje prima dus kon ik genieten van een kalme rit. We hadden een klein beetje vertraging, in Štúrovo staat het Slowaakse woord voor vertraging zelfs vast op de TBP.
In Bratislava kon ik nog de laatste tram naar mijn hostel pakken. Slapen en de volgende ochtend weer op..
Laatste dag! Sleutel afgeven en bepakt en bezakt nog even op pad. Sfeerbeeld van mijn tramhalte Chlumeckého.
Interieur.
De Stary Most over de Donau is oorspronkelijk de oudste brug over de rivier, maar is de laatste jaren gesloopt en herbouwd, waarna de zuidelijke wijken van Bratislava weer zijn aangesloten op het tramnet met lijn 1 en 3.
Onder de burcht van Bratislava (Bratislavsky hrád) loopt een tramtunnel.
Het was mistig dus de burcht was in nevelen gehuld..
Centraal Station (Hlavná Stanica), zo lelijk dat het er ook niet mooi van wordt :D
Nog even wat eten halen en op het perron kijken, met de trein naar Wenen.
En dan de bus in naar het vliegveld.
Een korte overstap in Praag, waar de paniek wel een beetje toesloeg bij iedereen omdat het een zooi was op Schiphol door een stroomstoring, maar uiteindelijk kwamen we met nog geen tien minuten vertraging aan. Dat kon ik van andere vluchten niet zeggen..
Maar ik kwam weer veilig thuis :) Was een leuk uitstapje, veel mooie dingen gezien. Wij danken U weer voor de aandacht :)
Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]
Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]
Ik doe ook maar wat
Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]
Het weer in Hongarije lijkt een stuk beter dan in het Slowaakse.
Wat een pietpeuterig klein plaatje van dat prachtige parlementsgebouw.
Maar ook veel herinnering en herkenning. Heb zelf ooit (1991) Praag-Kosice gedaan, en dat was inderdaad een behoorlijke tocht.
Maar goed, met het Tatra-gebergte op de achtergrond was het ook weer wel een schilderijtje.
Dank je Ardan, heel leuk. :pos: :pos:
Ennuh, beterschap. :Y
Wat een pietpeuterig klein plaatje van dat prachtige parlementsgebouw.
Maar ook veel herinnering en herkenning. Heb zelf ooit (1991) Praag-Kosice gedaan, en dat was inderdaad een behoorlijke tocht.
Maar goed, met het Tatra-gebergte op de achtergrond was het ook weer wel een schilderijtje.
Dank je Ardan, heel leuk. :pos: :pos:
Ennuh, beterschap. :Y
Laatst gewijzigd door isadora op za 12 mei 2018, 04:19, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]
Ben zelf paar keer in Budapest en Bratislava geweest. Zag herkenbaar uit. Desalniettemin leuk om het weer eens te zien.
Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]
Heel mooie rit, maar wel jammer van dat weer zeg! Was een Interrail-pas trouwens niet nog goedkoper dan die tickets?
-
- Berichten: 3585
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]
Leuk verslag. Budapest heeft alles: trams, metro's, S-Bahnvariant, kabelbaan en nog een stoeltjeslift. Alleen jammer dat het niet in één dag met duurzaam vervoer te bereiken is, vanwege de afstand van 1.300 kilometer en Budapest ligt in Hongarije wat tegenwoordig een halve dictatuur is. Desondanks wil ik er binnen enkele jaren ook wel heen, aangezien ik er nog nooit geweest bent en deze stad nog altijd goedkoper is dan vergelijkbare steden van dezelfde omvang.
Slowakije lijkt mij ook wel mooi. Vooral de Tatra's. En het is een goedkoop euroland, dus de voordelen van lage prijzen in Centraal-Europa en het gebrek aan valutakosten voor het wisselen van euro's in lokale valuta. Ook nog nooit in Slowakije geweest, dus wil er ook nog heen. Alleen is het minstens 1.200 kilometer dus niet met duurzaam vervoer in één dag te bereiken.
Slowakije lijkt mij ook wel mooi. Vooral de Tatra's. En het is een goedkoop euroland, dus de voordelen van lage prijzen in Centraal-Europa en het gebrek aan valutakosten voor het wisselen van euro's in lokale valuta. Ook nog nooit in Slowakije geweest, dus wil er ook nog heen. Alleen is het minstens 1.200 kilometer dus niet met duurzaam vervoer in één dag te bereiken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]
Leuk verslag! Ooit in de jaren '90 met een nachttrein van Bratislava naar Kosice tot Poprad meegegaan en vandaar met het smalspoor de Hoge Tatra in. Prachtig gewandeld daar. Maar inderdaad, ook op het balkon de hele nacht.
Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]
Leuk verslag. :D
Vooral Budapest lijkt me erg interessant om eens te bezoeken.
Vooral Budapest lijkt me erg interessant om eens te bezoeken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]
Leuk verslag, wat is Budapest toch een prachtige historische bruisende stad als je het vergelijkt met Bratislava, maar Bratislava heeft ook wel zijn eigen mooie stukjes hoor! Puik verslag Ardan *O* alleen het weer had je een beetje slecht getroffen, aber mann kann nicht alles haben
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten