OVer je reiservaringen in mei 2018

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef:Ik zit nu in een 'extreem lange trein', voor zover ik kon zien 3 gekoppelde ICMm. Hij past niet langs het perron in Heerenveen. Uiterst curieus. Bovendien nemen de tussenstops zo veel meer tijd in beslag. Dit gaat de rit flink vertragen..., en station Steenwijk slaan we maar helemaal over...

Weet iemand waar dit goed voor is?
Waarom nemen de tussenstops meer tijd in beslag bij een langere trein? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Z2N »

Als de trein niet langs het perron past... :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:De combinaties van werkzaamheden zijn weer briljant gepland dit lange weekend maar niet heus... een omreisadvies van Amersfoort naar Rotterdam via Schiphol door werkzaamheden, maar andere werkzaamheden zorgen er tegelijk voor dat de frequentie van de ICdirect is gehalveerd :roll:
Zijn het wel andere werkzaamheden? Het lijkt er sterk op dat er werkzaamheden zijn op Rotterdam C, ik zie niets vertrekken van spoor 12.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door MdJ »

Op Rotterdam is er een bovenbouwproject bezig; van wo/do nacht tot zondagochtend sporen 12-20,
Op zondag ook rijdraadvernieuwing en dan tweesporig Willemspoortunnel + sporen 8-20. (Spoor 8 wel indienst vanuit Sdm) buitendienst.
Laatst gewijzigd door MdJ op za 12 mei 2018, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Suus »

Gisterenavond werden er met een hijskraan meerdere wissels vervangen aan de noordoostzijde van het emplacement in Rotterdam. Daardoor zijn in ieder geval spoor 12/13 en 14/15 buiten dienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Aking »

De Benelux-trainmanager doet goed zijn best in het Duits, alle centraal stations zijn zhentrahl en we moeten oppassen voor tassendiebs en zakkenrollz :mrgreen:

Maar hij heeft zich wel braaf aan de taalwet gehouden :Y
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Vinny »

Meltrain schreef:
Vinny schreef:Ik zit nu in een 'extreem lange trein', voor zover ik kon zien 3 gekoppelde ICMm. Hij past niet langs het perron in Heerenveen. Uiterst curieus. Bovendien nemen de tussenstops zo veel meer tijd in beslag. Dit gaat de rit flink vertragen..., en station Steenwijk slaan we maar helemaal over...

Weet iemand waar dit goed voor is?
Waarom nemen de tussenstops meer tijd in beslag bij een langere trein? :?
Stoppen, deur open, deur sluiten, stukkie opschuiven en deur weer opendoen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Aking »

Want mensen kunnen vanaf de voorste/achterste bak niet even richting het midden lopen? :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Vinny »

Blijkbaar niet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Vinny »

Maar nu het goede nieuws voor de terugweg. De railcatering verkoopt rode en witte wijn. Wist niet dat dat in het assortiment zat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:
Daniel schreef:De combinaties van werkzaamheden zijn weer briljant gepland dit lange weekend maar niet heus... een omreisadvies van Amersfoort naar Rotterdam via Schiphol door werkzaamheden, maar andere werkzaamheden zorgen er tegelijk voor dat de frequentie van de ICdirect is gehalveerd :roll:
Zijn het wel andere werkzaamheden? Het lijkt er sterk op dat er werkzaamheden zijn op Rotterdam C, ik zie niets vertrekken van spoor 12.
Dat is een van de vele werkzaamheden blijkt ja: men is verder bezig met de bouw van Lansingerland-Zoetermeer, een wissel bij Goverwelle, hefkabels van de Gouwebrug en de verbouwing van Rotterdam Alexander. Op zich handig dat men werkzaamheden combineert om niet elk weekend bezig te hoeven zijn, maar als je vervolgens zoveel werkzaamheden combineert dat de omreisroute er ook last van ondervindt gaat dat toch tegen je werken.

Voor die verbouwing op Alexander zijn vast nog meer buitendienststellingen nodig waar ze die werkzaamheden op Rotterdam Centraal hadden combineren, bijvoorbeeld in een weekend waarin je nog via Den Haag kunt omreizen ofzo. Dan is een noodzakelijke uitdunning van de ICd wat minder hinderlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Durashift »

Aking schreef:Want mensen kunnen vanaf de voorste/achterste bak niet even richting het midden lopen? :')
Is niet de veilige manier.

Bovendien.. waarom moet de reiziger zich aanpassen door extra binnendoor lopen.. omdat de NS een aangepaste, werkzaamheden, dienstregeling rijdt en er daardoor een te lange trein in de omloop zit?

(A) 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Suus »

Aking schreef:Want mensen kunnen vanaf de voorste/achterste bak niet even richting het midden lopen? :')
Als er bij de achterste deur een fiets staat (komt bij ICM voor) die er niet uit kan door een te kort perron heb je wel een situatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Chrysa »

Mwah, als je dat van tevoren omroept...
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door MdJ »

Daniel schreef:
Wubbo schreef:
Daniel schreef:De combinaties van werkzaamheden zijn weer briljant gepland dit lange weekend maar niet heus... een omreisadvies van Amersfoort naar Rotterdam via Schiphol door werkzaamheden, maar andere werkzaamheden zorgen er tegelijk voor dat de frequentie van de ICdirect is gehalveerd :roll:
Zijn het wel andere werkzaamheden? Het lijkt er sterk op dat er werkzaamheden zijn op Rotterdam C, ik zie niets vertrekken van spoor 12.
Dat is een van de vele werkzaamheden blijkt ja: men is verder bezig met de bouw van Lansingerland-Zoetermeer, een wissel bij Goverwelle, hefkabels van de Gouwebrug en de verbouwing van Rotterdam Alexander. Op zich handig dat men werkzaamheden combineert om niet elk weekend bezig te hoeven zijn, maar als je vervolgens zoveel werkzaamheden combineert dat de omreisroute er ook last van ondervindt gaat dat toch tegen je werken.

Voor die verbouwing op Alexander zijn vast nog meer buitendienststellingen nodig waar ze die werkzaamheden op Rotterdam Centraal hadden combineren, bijvoorbeeld in een weekend waarin je nog via Den Haag kunt omreizen ofzo. Dan is een noodzakelijke uitdunning van de ICd wat minder hinderlijk.
Bovenbouwvernieuwing leent zich niet echt om uitgesteld te worden, zonder extra onderhoud. Daarnaast heb je 76 uur nodig die je niet snel vindt in het jaar (Pasen, Pinksteren en Hemelvaart; de rest strem je werkdagen richting Gouda).

Denk nog eerder dat de ingewikkelde lijnvoering van de BNL het gedachte plan nekt met een uitlopende en wegrangerende 1000 in een tuin en moet vertrekken van een spoor verbonden met tuin als waar deze heen is gerangeerd).
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Daniel »

Volgens mij is stremmen op werkdagen geen argument, dat doen ze vaak genoeg in schoolvakanties. Als ze alle werkzaamheden die wat langer duren met Pasen, Pinksteren en Hemelvaart zouden uitvoeren dan had er vandaag zo ongeveer nergens een trein gereden :wink:

En als het inderdaad die rangerende [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] is, dan hef je toch juist die serie op. Heb je nog altijd meer treinen op de HSL rijden (3x/uur) dan nu.
Al blijkt dat men morgen een echt dieptepunt bereikt: de Benelux rijdt niet tussen Amsterdam en Breda maar wordt ook niet vervangen door een [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] tussen Amsterdam en Rotterdam, waardoor er maar 1x/uur over de HSL gereden wordt :? Handig op een omreisroute maar niet heus.

Edit: sterker nog, er rijdt morgen alleen van 12.07 tot 17.07 uur een trein over de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. Dat staat dan weer nergens bij de werkzaamhedeninfo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door MdJ »

Dat is natuurlijk afhankelijk van de andere werkzaamheden, waar Alexander in de planning zit en of daar zoveel ruimte is.

1x 76 uur kun je iets van 4* wissels vervangen, terwijl je in een 52 urige slechts 1* doet. Kilometers vrije baan vervangen is opknipbaar, idem voor perronverhoging of kabelgoten graven: daar ga je verder mee waar je de vorige keer gebleven bent.

*Gaat om het principe.
Bij twijfel: gebruik beton.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door VIRM »

Zaterdagmiddag kwam mijn 3365 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep tot stilstand: er was iemand langs het spoor aan het lopen en de politie was ingezet om diegene te vervangen (later sprak de HC over een ongeluk). Aangezien het toch wat lang begon te duren, was het eerst sprake van dat de trein terug zou keren naar Hoofddorp en verder zou gaan als Sprinter naar Hoorn Kersenboogerd. Het plan van de trein veranderde even later: nu terug naar Hoofddorp, om vervolgens opgeheven te worden en terug te rijden naar Hoorn om daar opnieuw te gaan rijden.
Na ongeveer een halfuur stil te hebben gestaan, ging de Sprinter terug naar Hoofddorp om vervolgens op spoor 1 aan te komen. Het incident was inmiddels verholpen, maar de volgende Sprinter zou pas de [serie=Sprinter|2018|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] van 18:49 zijn, wat +60 zou betekenen. Echter zag ik een trein vanaf Schiphol Hoofddorp naderen, en bij binnenkomst werd omgeroepen dat de 2471 een extra stop zou maken in Hoofddorp. *O* De vertraging bij aankomst in Leiden was toen +38 voor mij.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Daniel »

Nou, vandaag dus die halve wereldreis (wegens werkzaamheden) van Amersfoort naar Capelle aan den IJssel gemaakt. Had vooraf nog even gekeken hoe lang het zou duren met het stuk per NS-bus erin, maar daarbij adviseert NS doodleuk een overstap van 4 minuten in Woerden... Die bus haal je dus nevernooitniet.

Uiteindelijk bleek de uurlijkse ICd nog redelijk goed inpasbaar en had ik op Rotterdam Centraal nog geluk de Sprinter naar Blaak te kunnen halen (want nog zo'n eigenlijk niet gecommuniceerde wijziging was dat de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] ri. Vlissingen maar 1x/uur op Blaak stopte).
Vanaf daar per metro en bus verder, kost toch 2 uur maar via Woerden was niet sneller geweest.

Terug had ik het weer aardig uitgemikt met weliswaar 25 minuten overstaptijd op de ICd op Rotterdam C, maar dat gaf dezelfde aankomsttijd met een wat minder krappe overstap te Schiphol.

De ICd zat gezien de omroep in de trein wel propvol, maar dan scheelt die 1e klasse toch aardig. En die speciale 1e klasse afdeling in de bus ben ik ook nog nooit tegengekomen :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Geert »

Daniel schreef:Nou, vandaag dus die halve wereldreis (wegens werkzaamheden) van Amersfoort naar Capelle aan den IJssel gemaakt. Had vooraf nog even gekeken hoe lang het zou duren met het stuk per NS-bus erin, maar daarbij adviseert NS doodleuk een overstap van 4 minuten in Woerden... Die bus haal je dus nevernooitniet.
Meestal is de dienstregeling voor NS bussen in de reisplanner niet de dienstregeling die daadwerkelijk gereden wordt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Aking »

Op Maastricht - Luik scheelde het inderdaad nogal flink vandaag... Ik had om 15:00 in een bus richting Visé moeten vertrekken alwaar ik over zou stappen op de trein die om 15:56 in Luik aan zou komen.

Vervolgens vertrok ik rond 15:30 in een bus die vanaf Eijsden in één ruk doorreed naar Luik *O* Helaas kwamen we wel pas rond 16:25 aan en was mijn aansluitende trein dus al pleite -o-
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door webguy »

Geert schreef: Meestal is de dienstregeling voor NS bussen in de reisplanner niet de dienstregeling die daadwerkelijk gereden wordt.
Meestal is het inderdaad "elk half uur? oh, dan zal het wel ongeveer de overstaptijd op dat station zijn, we zetten er wat in, klaar". Soms is dat overigens ook logisch: op een druk station heeft het weinig zin een dienstregeling te rijden, vol = rijden, maar NS communiceert het feit niet dat het een schatting is. (is overigens al jaren zo...)
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door en-es »

Er klopt inderdaad nooit wat van de dienstregeling van treinvervangende bussen. Volgens mij rijden ze niet volgens dienstregeling maar gaan ze weg als ze vol zitten. Of niet, ik kwam ooit een uur later thuis omdat zo'n geel hesje me de toegang ontzegde in een halfvolle bus.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door Mikos »

Voorlopig ook vervangend busvervoer tussen Gouda en Alphen na een aanvaring met een brug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Bericht door webguy »

Zo te zien aan de foto's gaat het om de brug in rood hier. Kan iemand uitleggen waarom de rijweg in blauw niet gevolgd kan worden?
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten