- Spoiler: show
Kort buitenlands nieuws
-
- Berichten: 3662
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Arriva wil open-acces rijden tussen Galicië en Portugal
Arriva wil vier keer per dag een trein laten rijden tussen Porto en A Coruna met stops in Santiago de Composella en Vigo. Momenteel is de treinverbinding tussen Spanje en Portugal erg slecht, maar dat zou met de Arriva-treindienst flink verbeteren. Wanneer de trein gaat rijden is nog niet bekend.
Meer informatie:
https://www.railjournal.com/index.php/e ... hannel=000
Arriva wil vier keer per dag een trein laten rijden tussen Porto en A Coruna met stops in Santiago de Composella en Vigo. Momenteel is de treinverbinding tussen Spanje en Portugal erg slecht, maar dat zou met de Arriva-treindienst flink verbeteren. Wanneer de trein gaat rijden is nog niet bekend.
Meer informatie:
https://www.railjournal.com/index.php/e ... hannel=000
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Kort buitenlands nieuws
Tegenslagje voor de waterstoftrein (iLint) van Alstom:
SpoorPro schreef:(..) Alstom zet ondanks deze tegenslag haar plannen voor de ontwikkeling van waterstoftreinen in andere delen van Europa door. Naast het project in Nedersaksen, maakte Alstom deze week bekend met het Britse spoorwegbedrijf Eversholt Rail te gaan werken om bestaande elektrische treinen om te bouwen naar waterstoftreinen. In Nederland gaan deze zomer proeftreinen rijden in Friesland en Groningen.
Bron: https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/ ... onderhoud/
-
- Berichten: 1645
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Kort buitenlands nieuws
Op 19 juli 2019. Vertrek van beide eindpunten om 8:00, 12:00, 16:00 en 20:00 uur (onduidelijk of dat Spaanse of Portugese tijd is -- EDIT: Het betreft Spaanse tijd).Erno-BE schreef:Wanneer de trein gaat rijden is nog niet bekend.
Maar het gaat waarschijnlijk niet door, want Arriva wil met 25 kV treinstellen rijden, terwijl op twee delen van het traject nog geen draad hangt, en daartussen staat er 3000 V gelijkspanning.
Laatst gewijzigd door diederickx op vr 18 mei 2018, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kort buitenlands nieuws
La Coruna - Porto is (ongeveer) 4 uur zuivere rijtijd. Dat zou betekenen dat de trein in La Coruna zeker na middernacht aankomt met vertrek om 20 uur uit Porto. Het zou altijd nog een dieseltrein kunnen worden. Was ergens in dit gebied niet recent een treinongeluk?!
-
- Berichten: 1645
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Kort buitenlands nieuws
Arriva beweert het in 2:48 te kunnen indien het hele traject onder 25 kV gereden kan worden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Kortom, iets met een dooie mus...
-
- Berichten: 1645
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Kort buitenlands nieuws
Als je 2013 recent noemt, ja. Maar dat was aan de lijn naar Madrid.groningen schreef:Was ergens in dit gebied niet recent een treinongeluk?!
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
De VRR heeft het stadsvervoer van Mönchengladbach onderhands gegund aan NEW Möbus voor een periode van 10 jaar. De nieuwe concessie gaat in per december 2019. Lijnen die volledig in het Rhein Kreis Neuss of Kreis Viersen liggen, vallen niet meer onder het lijnenpakket. De stad Mönchengladbach wil hier vanaf. In de voorwaarden is ook de verlenging van de SB83 naar Roermond opgenomen. Dat betekent dus dat deze er vrijwel zeker gaat komen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3662
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Zou wel mooi zijn. De Outlet is populair onder Duitsers dus een rechtstreekse bus van de Outlet naar Mönchengladbach zou een mooie impuls geven aan het grensoverschrijdend vervoer en hopelijk dampt dat de filedruk op de N280/A52 in. Een trein Roermond-Dalheim-Mönchengladbach zie ik niet zitten, aangezien deze niet langs de outlet komt en de reistijdwinst ten opzichte van de Venlo-route ([serie=Stoptrein (S1)|2018|Roermond - Nijmegen32200[/serie] en RE13) beperkt is, hooguit een kwartiertje.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Kort buitenlands nieuws
Een kwartier tijdwinst is in verhouding tot de reistijd best veel.
Laatst gewijzigd door Ardan op za 26 mei 2018, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Reden: Vorige post niet quoten!
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 3662
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
In vergelijking met de nieuwe grensoverschrijdende verbindingen die afgelopen jaren zijn verschenen (RE19 en RB61) is een kwartier echt niets. Maar goed, indien deze nieuwe grensoverschrijdende verbindingen echt een groot succes worden kun je nog over nadenken over reactivatie van Roermond-Dalheim, maar zoals het nu naar uit ziet blijft Roermond-Dalheim een ongebruikte spoorlijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Kort buitenlands nieuws
Die spoorlijn gaat door een natuurgebied waar de beschermde zandhagedis leeft, dus van reactivering van die spoorlijn is inderdaad geen sprake.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Het komt vooral door de gemeente Niederkrüchten dat er een lijn naar Roermond komt. Deze gemeente heeft zich hier jarenlang hard voor gemaakt. Men vindt het raar dat de buslijn precies bij de grens in Elmpt ophoudt, maar er wel veel autoverkeer naar Roermond gaat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3662
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
'Steun lobby voor tussenstop in Emmerik'
EMMERIK/ 'S-HEERENBERG - De Achterhoek en Liemers profiteren er ook van als Emmerik na 2022 een tussenstop wordt van de beoogde intercity tussen Amsterdam en Keulen. Dat stelt Wilco Veldhorst, voorzitter van de Internationale Vakbondsraad Rijn-IJssel en voorvechter van meer grensoverschrijdend openbaar vervoer.
De NS wil in de toekomst een zogenaamde Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) laten rijden tussen Amsterdam en Keulen. Waar er tussendoor gestopt wordt is nog niet bekend, maar wat het Duitse parlementslid Stefan Rouenhoff (CDU) betreft is Emmerich een van de stations waar treinreizigers straks in de ICNG kunnen stappen. Dat meldt de Rheinische Post.
Veldhorst hoopt dat dit pleidooi steun krijgt van de provincie Gelderland en stuurde een mail aan gedeputeerde Michiel Scheffer. ,,Zoek contact met Rouenhoff en ga samen lobbyen. Het hoeft Nederland geeneens geld te kosten.’’
Bron: https://www.gelderlander.nl/montferland ... ~a5f820c0/
Sorry hoor, maar is de RE19 niet goed genoeg voor Emmerich? Naar Arnhem is er vanuit Emmerich nu een snelle verbinding, waar er een mooie overstap is op de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] richting Utrecht/Amsterdam. Als er nog geen RB/RE-trein tussen Emmerich en Arnhem reed kon ik nog wel begrip opbrengen voor een IC-stop in Emmerich, maar nu niet.
EMMERIK/ 'S-HEERENBERG - De Achterhoek en Liemers profiteren er ook van als Emmerik na 2022 een tussenstop wordt van de beoogde intercity tussen Amsterdam en Keulen. Dat stelt Wilco Veldhorst, voorzitter van de Internationale Vakbondsraad Rijn-IJssel en voorvechter van meer grensoverschrijdend openbaar vervoer.
De NS wil in de toekomst een zogenaamde Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) laten rijden tussen Amsterdam en Keulen. Waar er tussendoor gestopt wordt is nog niet bekend, maar wat het Duitse parlementslid Stefan Rouenhoff (CDU) betreft is Emmerich een van de stations waar treinreizigers straks in de ICNG kunnen stappen. Dat meldt de Rheinische Post.
Veldhorst hoopt dat dit pleidooi steun krijgt van de provincie Gelderland en stuurde een mail aan gedeputeerde Michiel Scheffer. ,,Zoek contact met Rouenhoff en ga samen lobbyen. Het hoeft Nederland geeneens geld te kosten.’’
Bron: https://www.gelderlander.nl/montferland ... ~a5f820c0/
Sorry hoor, maar is de RE19 niet goed genoeg voor Emmerich? Naar Arnhem is er vanuit Emmerich nu een snelle verbinding, waar er een mooie overstap is op de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] richting Utrecht/Amsterdam. Als er nog geen RB/RE-trein tussen Emmerich en Arnhem reed kon ik nog wel begrip opbrengen voor een IC-stop in Emmerich, maar nu niet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik moet opeens heel erg aan Juinen denken, waar de HSL moet gaan stoppen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Dan zie ik nog liever een tussenstop in Wesel dan in Emmerich
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort buitenlands nieuws
Wesel is als stop geschrapt toen de EuroCity werd ingevoerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3662
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Wat heeft Wesel te bieden waardoor een snelle verbinding met Nederland nodig is? Richting Rhein-Ruhr heeft Wesel naast de RE19 ook de RE5 die rechtstreeks naar Köln rijdt. Daarmee dek je de vraag af.
Idealiter zie ik voor de IC het liefste het volgende stoppatroon:
Amsterdam C - Utrecht C - Arnhem - Duisburg Hbf - Düsseldorf Flughafen - Düsseldorf Hbf - Köln Messe Deutz - Köln Hbf
Idealiter zie ik voor de IC het liefste het volgende stoppatroon:
Amsterdam C - Utrecht C - Arnhem - Duisburg Hbf - Düsseldorf Flughafen - Düsseldorf Hbf - Köln Messe Deutz - Köln Hbf
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Kort buitenlands nieuws
Voprheen reed deze lijn wel naar roermond. Ik zal het eens opzoeken en de wiki bijwerken.regenmaker schreef:Het komt vooral door de gemeente Niederkrüchten dat er een lijn naar Roermond komt. Deze gemeente heeft zich hier jarenlang hard voor gemaakt. Men vindt het raar dat de buslijn precies bij de grens in Elmpt ophoudt, maar er wel veel autoverkeer naar Roermond gaat.
Re: Kort buitenlands nieuws
Waarom wél stoppen in Keulen Messe en Düsseldorf Luchthaven (op het overbelaste deel van het netwerk in NRW waar stops lastig in te passen zijn) maar niet in Oberhausen, een stad met meer inwoners dan Arnhem?Erno-BE schreef: Idealiter zie ik voor de IC het liefste het volgende stoppatroon:
Amsterdam C - Utrecht C - Arnhem - Duisburg Hbf - Düsseldorf Flughafen - Düsseldorf Hbf - Köln Messe Deutz - Köln Hbf
-
- Berichten: 3662
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Köln Messe/Deutz ontsluit het gehele Oostelijke gedeelte van Köln en biedt talloze overstapmogelijkheden, zowel binnen Köln als naar bestemmingen ver buiten Köln. Düsseldorf Flughafen lijkt mij een buitengewoon nuttige stop, vanwege de luchthaven die ook erg populair is onder Nederlanders en Düsseldorf Flughafen biedt vluchten naar bestemmingen aan die Schiphol en Eindhoven niet aanbieden.
Oberhausen lijkt mij niet heel erg nuttig. Dat de ICE in Oberhausen stopt, is meer om Oberhausen een directe verbinding met Frankfurt te geven. Oberhausen heeft door de RE5, de ICE uit Amsterdam en de IC uit het Eemsland al een directe verbinding met Köln. Pas als de RE5 niet meer naar Köln rijdt wordt het wellicht een iets ander verhaal, maar dat is nu nog niet aan de orde. Vanuit Nederland wordt Oberhausen al bedient door de RE19 en de ICE. Dat zou, gezien de belangrijkheid van deze stad in mijn ogen voldoende moeten zijn. Essen en Dortmund zijn te bereiken met een overstap in Duisburg, reistijdverlies is zeer beperkt.
Oberhausen lijkt mij niet heel erg nuttig. Dat de ICE in Oberhausen stopt, is meer om Oberhausen een directe verbinding met Frankfurt te geven. Oberhausen heeft door de RE5, de ICE uit Amsterdam en de IC uit het Eemsland al een directe verbinding met Köln. Pas als de RE5 niet meer naar Köln rijdt wordt het wellicht een iets ander verhaal, maar dat is nu nog niet aan de orde. Vanuit Nederland wordt Oberhausen al bedient door de RE19 en de ICE. Dat zou, gezien de belangrijkheid van deze stad in mijn ogen voldoende moeten zijn. Essen en Dortmund zijn te bereiken met een overstap in Duisburg, reistijdverlies is zeer beperkt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Kort buitenlands nieuws
Zullen we maar even wachten met deze discussie tot NS überhaupt ICNG met Duitsland-pakket besteld?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Gut gut die lokale politici weer die in de publiciteit moeten. Die ICNG of hoe dat ding ook heet komt er misschien niet eens.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Je kunt veel zeggen maar niet dat ze er niet op tijd bij zijn. Meer dan eens is het mosterd na de maaltijd omdat de lokale politiek pas begint zich er mee te bemoeien NS al een besluit heeft genomen.
Ik vraag me nu vooral af, zouden die lokale en regionale politici ook bereid zijn te betalen voor hun IC-stop?
Dan zou een extra tussenstop een eventuele IC-dienst op dit traject rendabeler maken.
Ik vraag me nu vooral af, zouden die lokale en regionale politici ook bereid zijn te betalen voor hun IC-stop?
Dan zou een extra tussenstop een eventuele IC-dienst op dit traject rendabeler maken.
Moet NS dan maar lukraak een zooi nieuwe bestellen zonder dat er eerst nagedacht is welke dienst ze er mee willen rijden?Suus schreef:Zullen we maar even wachten met deze discussie tot NS überhaupt ICNG met Duitsland-pakket besteld?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten