Nieuwe routes buurtbus

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Nieuwe routes buurtbus

Bericht door 88122903 »

Op deze pagina wordt vaak gesproken over de klassieke bus, tram en metrodiensten.
Daarom wil ik graag het kleine maar succesvolle fenomeen wat buurtbus heet onder de aandacht brengen.
Op deze pagina kan men mee discussiëren over de huidige buurtbusdiensten, daarnaast kan men aangeven waar er nog moeten gaan komen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door JWM »

Gooi er eens een buurtbus in zou ik zeggen, dan kan de discussie los barsten.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door 88122903 »

Zelf zie ik wel iets in een toekomstige buurtbus tussen Zwijndrecht (achterin Nederhoven/grote lindt) naar Hendrik Ido Ambacht halte Reeweg, dit is de laatste halte voor lijn 88 in ambacht, met deze bus ben je slechts 20 minutenn onderweg naar Kr zoom.
Vanaf de grote Lindt ben je slechts 10a 12 minuten onderweg naar Ambacht dus je bent inclusief overstap tijd 35-40 minuten onderweg, dit scheelt ongeveer 15 minuten wanneer je via Zwijndrecht NS met een overstap op Blaak naar kr zoom gaat reizen.
Bovendien wat er ook zo mooi er aan is dat er een half uur ferqentie met een busje gerealiseerd kan worden dus soms kan het tijd voordeel nog verder op lopen omdat er maar een snelle ferqentie per uur nar het station gaat.
Laatst gewijzigd door 88122903 op zo 27 sep 2009, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door Suus »

Buurtbussen zijn juist bedoeld om een aantal kleine dorpjes/gehuchten te ontsluiten maar waar een normale bus te veel capaciteit heeft, niet om grotere plaatsen een snellere route te geven. Uit jouw verhaal blijkt echter niet dat daar een dorpje ligt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door 88122903 »

Bee schreef:Buurtbussen zijn juist bedoeld om een aantal kleine dorpjes/gehuchten te ontsluiten maar waar een normale bus te veel capaciteit heeft, niet om grotere plaatsen een snellere route te geven. Uit jouw verhaal blijkt echter niet dat daar een dorpje ligt.
Dat is inderdaad gebruikelijk maar de verbinding vanuit die wijken is echt klote en de lijn is niet paralel aan een andere lijn dus waarom niet ?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door JWM »

Wat mij betreft worden buurtbusjes alleen maar gebruikt als een normale lijnbus te weinig vervoersvraag heeft en de kern verder helemaal verstoken blijft van OV. Als er zoveel potentie zit in een verbinding van een of andere wijk in Zwijndrecht naar een of andere snelweglocatie nabij Rotterdam dan leg je een gewone lijndienst in.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door 88122903 »

JWM schreef:Wat mij betreft worden buurtbusjes alleen maar gebruikt als een normale lijnbus te weinig vervoersvraag heeft en de kern verder helemaal verstoken blijft van OV. Als er zoveel potentie zit in een verbinding van een of andere wijk in Zwijndrecht naar een of andere snelweglocatie nabij Rotterdam dan leg je een gewone lijndienst in.
Een gewone lijndienst het liefste rechtstreeks naar Kr Zoom zie ik ook het liefste dan een buurtbus en het is natuurlijk het geld wat een rol speelt.
Toch heb je niet helemaal gelijk dat een buurtbus alleen rijdt in woonkernen waar OV helemaal verstoten is, als je lijn 701(buurtbus) en 75(gewone lijndienst) van Sliedrecht naar Gorichem gaat bekijken kom je er achter dat ze bijna de zelfde route rijden en nagenoeg de zelfde dorpen aan doen.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door Stefan »

88122903 schreef:Dat is inderdaad gebruikelijk maar de verbinding vanuit die wijken is echt klote en de lijn is niet paralel aan een andere lijn dus waarom niet ?
Je bedoeld overigens dat de verbinding slecht is? :|
88122903 schreef:Toch heb je niet helemaal gelijk dat een buurtbus alleen rijdt in woonkernen waar OV helemaal verstoten is, als je lijn 701(buurtbus) en 75(gewone lijndienst) van Sliedrecht naar Gorichem gaat bekijken kom je er achter dat ze bijna de zelfde route rijden en nagenoeg de zelfde dorpen aan doen.
Hoe zou je lijn 701 anders willen laten rijden? Je kunt die lijn moeilijk ergens midden in een weiland laten eindigen..... :roll:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door JWM »

Even opgezocht: Die belbus gaat maar 4x per dag :lol:
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door 88122903 »

Stefan schreef:
88122903 schreef:Dat is inderdaad gebruikelijk maar de verbinding vanuit die wijken is echt klote en de lijn is niet paralel aan een andere lijn dus waarom niet ?
Je bedoeld overigens dat de verbinding slecht is? :|
88122903 schreef:Toch heb je niet helemaal gelijk dat een buurtbus alleen rijdt in woonkernen waar OV helemaal verstoten is, als je lijn 701(buurtbus) en 75(gewone lijndienst) van Sliedrecht naar Gorichem gaat bekijken kom je er achter dat ze bijna de zelfde route rijden en nagenoeg de zelfde dorpen aan doen.
Hoe zou je lijn 701 anders willen laten rijden? Je kunt die lijn moeilijk ergens midden in een weiland laten eindigen..... :roll:
Ik heb niks tegen de route van de 701 ik wilde daarmee laten zien dat je een buurtbus echt kan inzetten in dorpen waar al daadwerkelijk OV bestaat.
Ik bedoel inderdaad dat de verbinding slecht is en dat de toekomstige lijn niet echt gaat concureren met wat er nu rijdt
Laatst gewijzigd door 88122903 op ma 28 sep 2009, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door JWM »

Je stelt voor om een buurtbus 1x per half uur te laten rijden en je vergelijkt dat met een belbus met een frequentie van 4x per dag?
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door 88122903 »

JWM schreef:Je stelt voor om een buurtbus 1x per half uur te laten rijden en je vergelijkt dat met een belbus met een frequentie van 4x per dag?
Als je vanuit Sliedrecht station kijkt dan worden er 7 ritten per dag gereden maar dat maakt niks uit, het gaat er om dat de lijn indirect mag concureren aan een lijn en ik denk niet dat men volgens de wet gaat kijken of je nou 7 of 24 ritten per dag uitvoerd wordt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door JWM »

Buurtbus is van Arriva en lijndienst is ook van Arriva. Wat bedoel je met concurrentie?
Lucky_stefan
Berichten: 2
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 23:31

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door Lucky_stefan »

Je kunt niet vanuit elke wijk in Nederland een bus in alle mogelijke richtingen laten rijden. Die vervoersvraag is er simpelweg niet. Soms resulteert dat in langere reistijden, omdat bussen altijd via een knooppunt rijden.

De vraag die belangrijk in deze is, is hoeveel mensen uit jouw wijk moeten nou naar Kr. Zoom? Zijn dat er zoveel dat je een buurtbus elk half uur van 7.00 - 20.00 kan laten rijden? Lijkt me sterk.

Bus vervoer is in principe al niet rendabel, en een buurtbus al helemaal niet, aangezien de kaartverkoop nooit opweegt tegen de salariskosten en alle kosten aan het voertuig. Dus een OV bedrijf wil zo min mogelijk buurtbusjes rond hebben rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door Daniel »

Stefan schreef:
88122903 schreef:Toch heb je niet helemaal gelijk dat een buurtbus alleen rijdt in woonkernen waar OV helemaal verstoten is, als je lijn 701(buurtbus) en 75(gewone lijndienst) van Sliedrecht naar Gorichem gaat bekijken kom je er achter dat ze bijna de zelfde route rijden en nagenoeg de zelfde dorpen aan doen.
Hoe zou je lijn 701 anders willen laten rijden? Je kunt die lijn moeilijk ergens midden in een weiland laten eindigen..... :roll:
Dat ze grotendeels eenzelfde route rijden heeft ook met de concessie-eisen te maken :wink: Kernen met een x-aantal inwoners in DAV moeten minstens y keer per uur bediend worden door een vaste lijndienst (waaronder de buurtbus ook valt). Alleen op bepaalde momenten (bv. 's avonds en zondag) zijn de frequentie-eisen lager en mag die frequentie ook vraagafhankelijk worden aangeboden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door Suus »

Lucky_stefan schreef:Bus vervoer is in principe al niet rendabel, en een buurtbus al helemaal niet, aangezien de kaartverkoop nooit opweegt tegen de salariskosten en alle kosten aan het voertuig. Dus een OV bedrijf wil zo min mogelijk buurtbusjes rond hebben rijden.
Juist zo veel mogelijk. Bedrijven schaffen eenmalig een busje aan, geven het af en toe onderhoud, de opbrengst houden ze zelf en de mensen die hem rijden zijn vrijwilligers. Vandaar de opkomst van de buurtbus ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door 88122903 »

Lucky_stefan schreef:Je kunt niet vanuit elke wijk in Nederland een bus in alle mogelijke richtingen laten rijden. Die vervoersvraag is er simpelweg niet. Soms resulteert dat in langere reistijden, omdat bussen altijd via een knooppunt rijden.

De vraag die belangrijk in deze is, is hoeveel mensen uit jouw wijk moeten nou naar Kr. Zoom? Zijn dat er zoveel dat je een buurtbus elk half uur van 7.00 - 20.00 kan laten rijden? Lijkt me sterk.

Bus vervoer is in principe al niet rendabel, en een buurtbus al helemaal niet, aangezien de kaartverkoop nooit opweegt tegen de salariskosten en alle kosten aan het voertuig. Dus een OV bedrijf wil zo min mogelijk buurtbusjes rond hebben rijden.
Op Kr zoom heb je een grote HBO/universiteit en je bent er met de metro sneller naar Alexander en Cappele a.d. Ijsel dan met de trein via Zijndrecht.
De rit naar Ambacht is niet zolang dus met slechts een busje heb je al een ferqentie van een half uur.
Dus met al die studenten is van 6.30 tot 19.00 uur rijden heel logisch
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door Wubbo »

Nu weet ik nog niet hoeveel studenten en mensen die rond Kralingse Zoom werken er in die specifieke wijk van Zwijndrecht wonen.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door JeePee »

Blijkbaar de helft van het aantal mensen dat van een bus van Gorkum naar de Maasvlakte gebruik maakt. Daar was immers een kwartierdienst voor nodig. Daarnaast is een grote bus uiteraard duurder, dus das nog een keer de helft (makkelijk gerekend). Klantenpotentie van de A15 bus hadden we geloof ik gedefinieerd als niets. Een kwart van niets is niets, dus inderdaad een zinnige buurtbus.

*Weer met nuttige buslijnen aan het werk gaat*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Nu weet ik nog niet hoeveel studenten en mensen die rond Kralingse Zoom werken er in die specifieke wijk van Zwijndrecht wonen.
Waarschijnlijk zullen van die hoeveelheid mensen er zowiezo al exact nul op station Zwijndrecht op de trein gaan overstappen om vervolgens nog eens op de metro over te stappen... je kunt immers vanuit diezelfde wijk Nederhoven gewoon de bus naar station Zwijndrecht pakken en daar overstappen op diezelfde lijn 88 :P Of 141, om JeePee tevreden te houden :mrgreen:
En als je dat nog niet genoeg verbindingen vindt heb je altijd nog lijn 92 met in Ridderkerk aansluiting op de 87 naar de Kralingse Zoom. Zijn dus samen al 5-6 verbindingen per uur, dus waarvoor zou je nog een buurtbus nodig hebben :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door mb90 »

Lijn 92 rijdt niet meer naar Ridderkerk Drievliet, dus die verbinding valt af. :wink:

Maargoed dan heb je nog 4x per uur een verbinding. Ruim voldoende voor een verbinding Zwijndrecht - Kralingse Zoom. Wat ook dan nog kan is lijn 188 vanaf station Zwijndrecht naar de Kralingse Zoom. Hier is dus echt geen buurtbus nodig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door Daniel »

Owja inderdaad, 't zijn de 87/88 en 90/91 die in Ridderkerk op elkaar aansluiten. Maar inderdaad, je hebt ook 188 nog die in de spits 2x/uur en tegenwoordig in 't dal ook 1x/uur rijdt.
Durf te wedden dat die verbinding met 188 zelfs nog twee keer zo snel is als met een buurtbus + lijn 88, de 188 gaat immers vanaf Zwijndrecht direct via de A16.

Voor wat betreft de vraagdiscussie: er is dus wel degelijk vraag naar een directe verbinding vanuit Dordrecht en Zwijndrecht naar de Kralingse Zoom, want juist daarom is sneldienst lijn 188 m.i.v. 4 januari dit jaar ook tussen de ochtend en avondspits in in beide richtingen gaan rijden i.p.v. alleen in de spits.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door 88122903 »

Ze zeggen van mij wel eens dat ik feite niet goed controleer maar julie kunnen er ook wat van.
Reiziger Ddrs schreef:Owja inderdaad, 't zijn de 87/88 en 90/91 die in Ridderkerk op elkaar aansluiten. Maar inderdaad, je hebt ook 188 nog die in de spits 2x/uur en tegenwoordig in 't dal ook 1x/uur rijdt.
Durf te wedden dat die verbinding met 188 zelfs nog twee keer zo snel is als met een buurtbus + lijn 88, de 188 gaat immers vanaf Zwijndrecht direct via de A16.

Voor wat betreft de vraagdiscussie: er is dus wel degelijk vraag naar een directe verbinding vanuit Dordrecht en Zwijndrecht naar de Kralingse Zoom, want juist daarom is sneldienst lijn 188 m.i.v. 4 januari dit jaar ook tussen de ochtend en avondspits in in beide richtingen gaan rijden i.p.v. alleen in de spits.
lijn 188 kan een alternatief zijn maar is niet sneller dan het buurtbus alternatief, omdat de inwoners vanaf de Zwijndrechtse wijken de korte Lindt en Nederhoven toch een kwartier kwijt zijn om naar het station te gaan, samen met de twintig minuten lange reis in de 188 echt niet sneller.
Bovendien is heen de overstap tijd 2 minuten en terug 4 minuten(dus erg krap).

Op de 88 vanuit zwijndrecht station is nog nerger omdat er heen geen overstap mogelijkheid bestaat en dat de reis bij elkaar met een goede overstap al een uur gaat duren
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door JeePee »

Een overstap van 2 resp 4 minuten is toch super. Kort verkeer erbij maakt het nog mooier. Ik zie het probleem niet hoor.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Nieuwe routes buurtbus

Bericht door Stefan »

88122903 schreef:Ze zeggen van mij wel eens dat ik feite niet goed controleer maar julie kunnen er ook wat van.
Rustig maar hoor, mensen maken wel eens fouten.. :roll:
JeePee schreef:Een overstap van 2 resp 4 minuten is toch super. Kort verkeer erbij maakt het nog mooier. Ik zie het probleem niet hoor.
En kort verkeer is er, dus de overstap zal vast zonder problemen moeten kunnen verlopen. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten