Nu nog wel, maar als de woningnood in Amsterdam straks nog groter wordt (dat ligt in lijn der verwachting m.b.t. tot de verdere ontwikkeling (metropolisering) van Amsterdam, zie voor een interessante reportage Tegenlicht, Amsterdam make-over 2040) en met de verdere operationalisering van de HSL, is het best mogelijk dat pendelstromen gaan veranderen; misschien wordt Rotterdam wel de 'woonwijk' van Amsterdam. En dan kan een Randstedelijke OV-autoriteit (ik heb dan liever een vervoerautoriteit, a la Transport for London) misschien wel effectief zijn.JWM schreef:De meeste grote steden in de Randstad vormen nog steeds een eigen daily urban system (= omgeving waarbinnen dagelijkse activiteiten plaatsvinden). Je kan dus nog moeilijk spreken dat de Randstad als één stad functioneert.
ROVER plan voor beter OV in de randstad
Re: ROVER plan voor beter OV in de randstad
Re: ROVER plan voor beter OV in de randstad
Maar waarom dan de grens leggen bij de Randstad? Er wordt bijvoorbeeld ook steeds meer gesproken over de Bandstad (grofweg Randstad, Brabantstad en KAN-regio). Of in een nog groter geheel: De grote stedelijke driehoek met als hoekpunten Lille, Köln en Amsterdam.
Re: ROVER plan voor beter OV in de randstad
Ja voor díe relaties bestaat het Hoofdrailnet. Dat wordt door de landelijke overheid aanbesteed. En internationale verbindingen zijn/worden geheel vrijgegeven, dus daar is het de markt die bepaalt welke vervoersdiensten worden aangeboden
Waterland is een verhaal apart. Vroeger (in het stenen tijperk) bestond er bijvoorbeeld een bus Kudelstaart - Landsmeer, dus een doorkoppeling dwars door het centrum van Amsterdam is niet revolutionair of nieuw of zo. Handig is het natuurlijk niet. Vertragingen kunnen slecht worden ingelopen en de buslijnen zijn eigenlijk te lang (2,5 uur enkele reis) om goed beheersbaar te houden. Op lange termijn zouden de bussen uit Amstelland beperkt worden tot Marnixstraat Busstation. Dan zou je wat bussen uit Waterland (of de Zaanstreek) vanaf Centraal kunnen verlengen naar Marnixstraat Busstation. Of het GVB zou een extra stadslijn moeten invoeren.Omdat bussen en het Amsterdamse centrum niet echt goed samen gaan. De bundel Arriva-bussen vanuit Waterland heeft nu al nauwelijks een buffer/keertijd op Amsterdam CS en de verantwoordelijkheid daarover ligt bij dezelfde OV-autoriteit als het stadsnet van Amsterdam.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ROVER plan voor beter OV in de randstad
CS-Marnixstraat kan ook prima met tram 17. Dat je van Kudelstaart (of een ander pitoresk dorpje onder Amsterdam) rechtstreeks naar de Dam kunt is leuk en aardig, maar wat mij betreft laat je die mensen overstappen op de metro bij Amstelveen stadshart of station Amsterdam Zuid (maar dit is verder meer iets voor een ander topic).
Re: ROVER plan voor beter OV in de randstad
17 biedt onvoldoende vervoerscapaciteit om het vervallen van 3 buslijnen te compenseren ;)CS-Marnixstraat kan ook prima met tram 17
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ROVER plan voor beter OV in de randstad
Die bussen stoppen toch ook bij het leidseplein? Vanaf daar kan je ook tram 1,2 of 5 pakken. Of desnoods: Tram 16 of 24 vanaf ringlijnstation Amstelveenseweg
Re: ROVER plan voor beter OV in de randstad
Dat kan, maar de streekbussen zijn sneller tussen het Leidseplein en het Centraal station, dan de stadstrams, tenzij het 's ochtends vroeg is, want dan is de Leidsestraat uitgestorven. Daarnaast wordt tram 5 opgeheven, en tram 2 via de Vijzelstraat geleid wanneer de Noord-Zuid metrolijn klaar is. Alleen tram 1 zal nog door de Leidsestraat rijden...
Wanneer er ook geen verbinding meer is via de Rozengracht, dan vermoed ik een enorme verkeerschaos tussen het Leidseplein en het Centraal in verband met tekort schietende vervoerscapaciteit. En de "oplossing" van de gemeente Amsterdam: Een people-mover naar station Vijzelgracht vind ik luchtfietserij...
Wanneer er ook geen verbinding meer is via de Rozengracht, dan vermoed ik een enorme verkeerschaos tussen het Leidseplein en het Centraal in verband met tekort schietende vervoerscapaciteit. En de "oplossing" van de gemeente Amsterdam: Een people-mover naar station Vijzelgracht vind ik luchtfietserij...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ROVER plan voor beter OV in de randstad
Waar komt dat van tram 2 vandaan? Dat is voor de eerste keer dat ik dat hoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: ROVER plan voor beter OV in de randstad
De gemeente wil de Leidsestraat zelfs geheel tramvrij hebben. Maar dat zal niet gebeuren, omdat het Spui/Koningsplein dan van OV verstoken blijft...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ROVER plan voor beter OV in de randstad
Tram 5 opgeheven? De stadsregio heeft het er zelfs over om parallel aan de NZL trams te laten rijden om een fijnmazig net te houden, en dan zou zoiets als tram 5 opgeheven worden?
Dat ding bedient een heel ander gebied dan de NZL en dient voor Leidseplein - Station Zuid, niet voor enkel CS - Zuid. Bovendien is de Beethovenstraat nou niet echt op loopafstand van een NZL metrostation.
Dat ding bedient een heel ander gebied dan de NZL en dient voor Leidseplein - Station Zuid, niet voor enkel CS - Zuid. Bovendien is de Beethovenstraat nou niet echt op loopafstand van een NZL metrostation.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: ROVER plan voor beter OV in de randstad
Er is volgensmij een plan om de routes van lijn 2 en 16 zegmaar om te draaien. Dus je krijgt dan een lijn CS/oostzijde - Weteringcircuit - Nieuw Sloten en een lijn CS/westzijde - Leidseplein - VU zkh. Volgensmij is dit iets voor de korte termijn en staat het redelijk los van de tramnetplannen in het NoordZuidlijn tijdperk.Bee schreef:Waar komt dat van tram 2 vandaan? Dat is voor de eerste keer dat ik dat hoor.
Is dat een probleem? Zover ligt het ook niet af van de trams over het Rokin en het toekomstige NZ lijn station aldaar. Anders laat je naar het spui maar een buurtbusje rijden zoals de stop & go (of is dit meer iets voor het buurtbusjes topic van 88enzenz )Vinny schreef:De gemeente wil de Leidsestraat zelfs geheel tramvrij hebben. Maar dat zal niet gebeuren, omdat het Spui/Koningsplein dan van OV verstoken blijft...
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: ROVER plan voor beter OV in de randstad
Maar dan blijft het nog steeds lijn 16 die via de Vijzelstraat gaat en niet lijn 2 want het eventuele (vage) plan is om het traject Amstelveenseweg - Sloten / Amstelveenseweg - VU medisch centrum om te wisselen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: ROVER plan voor beter OV in de randstad
... En uiteindelijk is ook deze discussie verzand in geneuzel over tramlijnen
Re: ROVER plan voor beter OV in de randstad
Mijn plan voor een beter busnet in A'dam Westerpark.
Ik heb dit maar als voorbeeld genomen omdat ik hier woon, en dus wel redelijk 'kijk' heb op de routes...
Ik heb dit maar als voorbeeld genomen omdat ik hier woon, en dus wel redelijk 'kijk' heb op de routes...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 205 gasten