Het nieuwe metrostation van Rotterdam Centraal

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Het nieuwe metrostation van Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Vandaag werd het nieuwe metrostation van Rotterdam Centraal geopend. Een flink verschil met het oude station. Vandaag heb ik ook gelijk wat foto's gemaakt.

Nadat ik uitstapte bij perron 2 is dit het nieuwe uitzicht:
Afbeelding

Het perron van spoor 1:
Afbeelding

De toekomstige hoofdingang binnen de uiteindelijke stationshal ligt nu nog buiten en daarbij is ook nog maar de helft van de roltrappen in gebruik:
Afbeelding

De oude ingang bij het Groothandelsgebouw is nu dus definitief gesloten:
Afbeelding

En dit is de nieuwe ingang bij het Groothandelsgebouw, aan de Conradstraat:
Afbeelding

Het station heet nu Rotterdam Centraal en dat is bij de ingang goed te zien:
Afbeelding

Hierna kon je na het inchecken in deze hal uit:
Afbeelding

De perrons richting de boortunnel van Blijdorp met erboven de personeelsruimte van de RET:
Afbeelding

Vanaf het bruggetje over spoor 3 is een mooie doorkijk naar de boortunnel:
Afbeelding

Het perron van spoor 1 met 3x 5300-tjes naar Spijkenisse:
Afbeelding

Het perron van spoor 2 met de 5506 en de 5510 naar de Slinge:
Afbeelding

De 5500-tjes richting het oude station. Via het spoor langs het oude perron gaan de metro's richting Zuid. Op de DRIM is al de tekst Metrolijn D te vinden:
Afbeelding

Het stationsnaambordje:
Afbeelding

Tot slot het perron van spoor 3. Dat spoor ligt er nog niet helemaal omdat het oude station hiervoor in de weg ligt. Het nieuwe station is dus mede daarom pas in 2011 helemaal af:
Afbeelding
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Het nieuwe metrostation van Rotterdam Centraal

Bericht door Daan »

Ziet er inderdaad mooi en ruim uit :pos: :)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Het nieuwe metrostation van Rotterdam Centraal

Bericht door Ruben »

Zie ik nou een zakspoor met de Spaanse methode?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het nieuwe metrostation van Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Als ik het goed herinner van de laatste keer dat ik het station in 't echt gezien heb (eerder dit jaar op de Dag van de Bouw) is de situatie in Rotterdam als volgt...

|| perron || perron ||

Dat lijkt dus wel op die Spaanse methode, maar is het ook weer niet helemaal. Maar wellicht weet mb90 te vertellen of er ook daadwerkelijk de mogelijkheid geboden wordt aan twee kanten in- en uit te stappen op het middelste spoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Het nieuwe metrostation van Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Volgens mij wordt het uiteindelijk na binnenkomst van de metro's op lijn D rechts uitstappen (dus aan de kant van spoor 1 met de metro richting Den Haag) en na het omlopen van de bestuurder weer rechts instappen (dus aan de kant van spoor 2 met de metro vanuit Den Haag). Dit is echter nog niet zeker, maar wel het meest waarschijnlijke.
Laatst gewijzigd door mb90 op ma 28 sep 2009, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Het nieuwe metrostation van Rotterdam Centraal

Bericht door Karl »

Het zou wel voordelen bieden voor kerende metro's om voor reizigers nog over te stappen richting Den Haag (alleen interessant als je van Rhoon en verder komt) en voor 'nieuwe rezigers in het station' staan de metro's richting Beurs en verder altijd langs één perron.
Het is een spectrum.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Het nieuwe metrostation van Rotterdam Centraal

Bericht door JWM »

Mwah reizigers uit Rhoon kunnen ook prima op bijvoorbeeld Stadhuis overstappen op hetzelfde perron richting Den Haag.

Het station ziet er ruim uit is zeker een enorme verbetering ten opzichte van wat het was. Ik vind eerlijk gezegd het plafond met die fel gekleurde buisjes en de wandverlichting niet zo'n succes. Het maakt een vrij goedkope indruk. Ik denk dat als je het in één kleur had gelaten, bijvoorbeeld blauw, het er een stuk beter uit zou zien. Blauw licht maakt mensen toch ook nog rustig? :lol: Naja misschien kan ik beter over oordelen als ik er zelf ben geweest.
Laatst gewijzigd door JWM op di 29 sep 2009, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het nieuwe metrostation van Rotterdam Centraal

Bericht door Stefan »

Ik ben gisteren speciaal even langs het nieuwe metrostation geweest en ik vind het echt een hele verbetering, die kleuren bij de wanden vind ik persoonlijk wel mooi staan. :)

Wat me overigens wel opviel is dat er geen "metrootjes" meer op de DRIM's weer gegeven worden. Bij een 3'tje zie je <<< (of >>>) staan op de DRIM. :P

Verder was het ook wel geinig dat je eerst langs het oude station komt (althans, als je vanaf Stadhuis komt en dan het linkerspoor op gaat) en vervolgens het nieuwe inrijdt. Ik heb wel wat verbaasde gezichten gezien gisteren. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Het nieuwe metrostation van Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Stefan schreef: Wat me overigens wel opviel is dat er geen "metrootjes" meer op de DRIM's weer gegeven worden. Bij een 3'tje zie je <<< (of >>>) staan op de DRIM. :P
Inderdaad, dit viel mij ook al op. Ook zag ik nog _+++ staan op die plek. Ik heb geen idee of dit blijvend is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten