Roep om station in Zwolle- Zuid
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Roep om station in Zwolle- Zuid
Roep om station in Zwolle- Zuid
ZWOLLE - Zwolle-Zuid - met ruim 30.000 inwoners een stad op zich - wacht al decennia lang op de trein. En om daar een einde aan te maken is er nu een handtekeningenactie om - eindelijk - een eigen station te krijgen in het stadsdeel. Alet Boukes en Johan Pap zijn een zogenoemd burgerinitiatief begonnen om de gemeente aan te zetten serieus werk te maken van de voorziening.
Ze moeten daarvoor de komende tijd zeker vijfhonderd handtekeningen verzamelen, maar dat aantal lijkt niet lastig te halen. Zo heeft onder meer de winkeliersvereniging steun toegezegd. Het beoogde station zou pal naast het nu grondig gerenoveerde winkelcentrum aan de Van der Capellenstraat moeten komen.
Een logische plek, want afgezien van het feit dat zich daar het hart van het stadsdeel bevindt is er vanaf het begin van Zuid rond de kruising spoor-Oldeneelallee al rekening gehouden met een station. Duidelijk is dat de Zwolse politiek straks bepaalt wat er met de roep uit de wijk moet gebeuren.
Als er voldoende handtekeningen zijn binnengehaald, heeft de raad zich verplicht het onderwerp op de agenda te zetten. ProRail, verantwoordelijk voor de uiteindelijke aanleg van stations in het land, zegt pas in actie te komen als een gemeente of provincie daarom vraagt. Verkeerswethouder Janco Cnossen kon gisteren nog niet reageren op het initiatief uit de wijk.
Bron: De Stentor via DeOndernemer.nl
ZWOLLE - Zwolle-Zuid - met ruim 30.000 inwoners een stad op zich - wacht al decennia lang op de trein. En om daar een einde aan te maken is er nu een handtekeningenactie om - eindelijk - een eigen station te krijgen in het stadsdeel. Alet Boukes en Johan Pap zijn een zogenoemd burgerinitiatief begonnen om de gemeente aan te zetten serieus werk te maken van de voorziening.
Ze moeten daarvoor de komende tijd zeker vijfhonderd handtekeningen verzamelen, maar dat aantal lijkt niet lastig te halen. Zo heeft onder meer de winkeliersvereniging steun toegezegd. Het beoogde station zou pal naast het nu grondig gerenoveerde winkelcentrum aan de Van der Capellenstraat moeten komen.
Een logische plek, want afgezien van het feit dat zich daar het hart van het stadsdeel bevindt is er vanaf het begin van Zuid rond de kruising spoor-Oldeneelallee al rekening gehouden met een station. Duidelijk is dat de Zwolse politiek straks bepaalt wat er met de roep uit de wijk moet gebeuren.
Als er voldoende handtekeningen zijn binnengehaald, heeft de raad zich verplicht het onderwerp op de agenda te zetten. ProRail, verantwoordelijk voor de uiteindelijke aanleg van stations in het land, zegt pas in actie te komen als een gemeente of provincie daarom vraagt. Verkeerswethouder Janco Cnossen kon gisteren nog niet reageren op het initiatief uit de wijk.
Bron: De Stentor via DeOndernemer.nl
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Ik neem maar aan dat dat aan de lijn naar Deventer moet komen? Wordt leuk dan, die kering in Zwolle is nu al niet zo heel lang van die 3700...
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Dubbelspoor Olst-Deventer en een aparte stoptrein. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Dan zal de 3700 een minuut of 10 vroeger uit Deventer weg moeten gaan, omdat de reizigers die in Zwolle Zuid gaan opstappen anders via Deventer naar het westen moeten, omdat er geen aansluiting is in Zwolle, behalve de stoptrein naar Utrecht Centraal, en dan is de reistijd
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Of gewoon een losse pendel Zwolle-Zuid - Zwolle.
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Kampen-Zwolle-Zwolle Zuid is dan mijns inziens een beter idee. Het doorkoppelen van lijnen op deze wijze gebeurt eigenlijk veels te weinig in Nederland.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Probleem is dan wel dat je dan erg lastig op de basissymmetrietijd van Zwolle kan zitten. Dan zit je immers met te veel kruisende bewegingen. Daarnaast kan dat lastig worden als Zwolle - Kampen omgebouwd wordt tot tramverbinding (niet dat dat al zeker is, maar goed het is wel iets om rekening mee te houden).
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
We moeten sowieso af van die spoorwegovergangen in Zwolle-Zuid. De Deventerlijn zou je via het hoog gelegen spoor richting Almelo kunnen leiden en vervolgens na Zwolle laten aftakken, om het in de buurt van het dorpje Windesheim weer op het bestaande spoor te laten aansluiten. Het oude tracé van de Deventerlijn komt dan vrij voor een tram die vanuit Kampen kan doorrijden tot Zwolle-Zuid. Een tram past veel beter in het overige verkeer dan een trein: de tram kan zelf wachten tot de kruising vrij is, de kruising is minder lang versperd en mocht er toch een auto doorrijden, dan heeft een tram een veel kortere remweg. Het lijkt mij de ideale oplossing.
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Laat de Hanzespoorlijn eens op de basissymetrie rijden, dan kan de tram naar Kampen er gewoon tussendoor gepropt worden ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Neuh, gewoon de tram over het voorplein laten rijden en pas ergens bij Assendorp ongelijkvloers laten kruisen :)
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
*Kick*
Bron: De Stentor / Regio ZwolleTreinhalte Zuid: duizenden reizigers per dag
door Serge Westerdiep. maandag 07 april 2008 | 03:31
ZWOLLE - Enkele miljoenen aan investeringen, en zeker duizend in- en uitstappers per dag.
Ziedaar de cijfers waarmee de mensen achter het tot nu toe succesvolle burgerinitiatief om in Zwolle-Zuid een station te krijgen schermen, om de overheid te overtuigen van hun gelijk.
Vanavond maakt burgemeester Henk Jan Meijer, voorzitter van de gemeenteraad, bekend of het burgerinitiatief geldig is. Aan die geldigheid lijkt overigens geen twijfel te bestaan: in een paar weken tijd werden ruim achthonderd handtekeningen verzameld vóór een NS-station in het zuidelijke stadsdeel. Honderden meer dan nodig om via het burgerinitiatief-instrument een onderwerp op de politieke agenda te krijgen. Wannéér de raad zich uitspreekt over de wenselijkheid van een extra station in de stad, is nog onduidelijk. Volgens de raadsgriffie zou pas begin juni ruimte zijn om in commissieverband over de kwestie te praten. Maar uit de uitgebreide documentatie die de initiatiefnemers van de handtekeningenactie bij hun roep om een station hebben gevoegd blijkt dat haast geboden is. Momenteel is het onderwerp van een perifere treinhalte 'hot': politiek Den Haag denkt volop mee over hoe meer mensen van de trein gebruik zouden kunnen maken. Veel gemeenten - waaronder bijvoorbeeld Staphorst - geven te kennen ook een (extra) station te willen. Vanwege die 'concurrentie' moet Zwolle snel van zich laten horen, vinden ze in Zuid. De vrees bestaat bij de initiatiefnemers dat met name het college inzet op uitgebreide, langdurige onderzoeken naar de kansen voor een extra station. Deels onnodig, omdat eerder deze eeuw al uitvoerig onderzoek is gedaan, door de provincie, naar een zogenoemd Sternet voor openbaar vervoer, waarvan ook een station in Zuid deel zou uitmaken. De initiatiefnemers zien de beste kansen voor een pendeltrein tussen Zwolle en Deventer, naast een echte Intercity op die IJssellijn.
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Een station Zwolle-Zuid kan er alleen maar komen als het spoor tussen Deventer en Olst verdubbeld wordt, en er een aparte stoptrein kan rijden, omdat de huidige 3700 dan zijn aansluitingen in Zwolle verliest. Maar voordat die verdubbeling op de politieke agenda staat en kan worden gerealiseerd, zijn we nog wel even verder....kortom: droom lekker verder ;)
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Droom droom....... moest er ook niet ergens een station Deventer Zuid komen. Ik zie al een extra perron in Zutphen zodat een stoptrein Zutphen-Zwolle mogelijk wordt. Eventueel kunnen we in het kader van Stedendriehoekrail (of iets dergelijks) nog een station eefde (zutphen-noord?) toevoegen. Iedereen weer blij.
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Of de huidige 7500 (Zutphen - Ede-Wageningen) doortrekken, dan zou je het denk ik met de perrons van nu afkunnen.Freek schreef:Ik zie al een extra perron in Zutphen zodat een stoptrein Zutphen-Zwolle mogelijk wordt.
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Dat zou eventueel ook kunnen, moet deze echter in zutphen een lange stop hebben richting zwolle om de 3700 voor te laten gaan. Maar dat is inderdaad ook een optie. Wordt dan wel een leuk ritje, zwolle - ede-Wageningen (Of nijmegen, want tegen die tijd gaat de 7500 weer daar heen) in een plan T stopper. Ik zou er niet aan moeten denken.
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Punt 1: Na aanleg van de Hanzelijn zijn de aansluitingen heel anders dan dat ze nu zijnThijs schreef:Een station Zwolle-Zuid kan er alleen maar komen als het spoor tussen Deventer en Olst verdubbeld wordt, en er een aparte stoptrein kan rijden, omdat de huidige 3700 dan zijn aansluitingen in Zwolle verliest. Maar voordat die verdubbeling op de politieke agenda staat en kan worden gerealiseerd, zijn we nog wel even verder....kortom: droom lekker verder ;)
Punt 2: Het verbreken van aansluitingen is tot dusver nooit een reden geweest om een station niet aan te leggen (denk bijvoorbeeld aan de stations tussen Zutphen en Apeldoorn
Punt 3: Het inleggen van een extra stoptrein is nogal kosten-ineffectief. Je kunt beter de gehele "IC" Zwolle - Nijmegen degraderen tot sprinter, en daarvoor in de plaats de zonetrein Arnhem - Roosendaal opwaarderen tot volwaardige IC, zodat de reistijd Zwolle - 's Hertogenbosch niet al te veel de klauwen uitloopt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
2: Dat is onjuist. Bij het aanleggen van een nieuw station zijn er onder andere voorwaarden opgenomen die gaan over het goed inpassen in de dienstregeling, daarbij gaat het ook over aansluitingen. Dat er tussen Zutphen en Apeldoorn wat mis is gegaan is duidelijk, dat heeft ook met andere dingen te maken.Vinny schreef:Punt 2: Het verbreken van aansluitingen is tot dusver nooit een reden geweest om een station niet aan te leggen (denk bijvoorbeeld aan de stations tussen Zutphen en Apeldoorn
Punt 3: Het inleggen van een extra stoptrein is nogal kosten-ineffectief. Je kunt beter de gehele "IC" Zwolle - Nijmegen degraderen tot sprinter, en daarvoor in de plaats de zonetrein Arnhem - Roosendaal opwaarderen tot volwaardige IC, zodat de reistijd Zwolle - 's Hertogenbosch niet al te veel de klauwen uitloopt.
3: Ja, als je Zwolle - Den Bosch pakt, wel. Als je bijvoorbeeld Zwolle-Nijmegen pakt, krijgen we een ander verhaal. Ding wordt dan best traag, wordt een onaantrekkelijker product. Er zijn behoorlijk veel reizigers tussen Zwolle en Deventer/Zutphen hoor!
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Die reizigers tussen Zwolle en Deventer/Zutphen merken weinig van het verSprinteren van de 3700: die krijgen alleen de stop op Zwolle Zuid erbij. De klappen vallen tussen Zutphen en Nijmegen, waar nu wel stations worden overgeslagen.
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Ik heb het eens opgezocht, mocht je overgaan tot versprintering van de 3700.
De reistijd tussen Arnhem en Zutphen bedraagt dan 30 minuten in plaats van 22 met de huidige IC, een toename van 8 minuten dus.
Er vanuit gaande dat deze sprinter stopt in Arnhem betekent dit dus een extra overstap met 10 minuten extra reistijd, dat zijn beste klappen, zeker omdat er redelijk wat door gaande reizigers zijn.
Mocht de sprinter door gaan naar Nijmegen dat neemt de reistijd tussen arnhem en Nijmegen toe met 6 minuten (van 14 naar 20 min).
In totaal betekent een versprintering van de 3700 dus voor reizigers van Zutphen naar Nijmegen een verslechtering van de reistijd van 6+8=14 minuten, dat is natuurlijk behoorlijk wat.
De reistijd tussen Arnhem en Zutphen bedraagt dan 30 minuten in plaats van 22 met de huidige IC, een toename van 8 minuten dus.
Er vanuit gaande dat deze sprinter stopt in Arnhem betekent dit dus een extra overstap met 10 minuten extra reistijd, dat zijn beste klappen, zeker omdat er redelijk wat door gaande reizigers zijn.
Mocht de sprinter door gaan naar Nijmegen dat neemt de reistijd tussen arnhem en Nijmegen toe met 6 minuten (van 14 naar 20 min).
In totaal betekent een versprintering van de 3700 dus voor reizigers van Zutphen naar Nijmegen een verslechtering van de reistijd van 6+8=14 minuten, dat is natuurlijk behoorlijk wat.
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Hooguit formeel. Een station als Amersfoort Vathorst was er niet gekomen als men de dienstregeling van destijds als uitgangspunt had genomen en bovenstaande eis als absolute voorwaarde had geïntroduceerd. Men vond het echter destijds belangrijk dat alle tweeverdieners met kinderen niet twee auto's zouden hebben in betreffende wijk en derhalve heeft men het station toch willen openen. Dat heeft de nodige hoofdbrekens gekost (zoals het toelaten van dubbeldekkers op de Soestlijn)Bij het aanleggen van een nieuw station zijn er onder andere voorwaarden opgenomen die gaan over het goed inpassen in de dienstregeling, daarbij gaat het ook over aansluitingen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Roep om station in Zwolle- Zuid
Wat hij zegt is dus de IC van Roosendaal weer als IC doortrekken naar Zwolle zodat de reistijd niet uit de hand loopt. In dat geval is er geen probleem :oThijs schreef:3: Ja, als je Zwolle - Den Bosch pakt, wel. Als je bijvoorbeeld Zwolle-Nijmegen pakt, krijgen we een ander verhaal. Ding wordt dan best traag, wordt een onaantrekkelijker product. Er zijn behoorlijk veel reizigers tussen Zwolle en Deventer/Zutphen hoor!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten