Busvervoer in Fryslân

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9154
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door regenmaker »

Hoe wist Connexxion dan van Syntus dat een buurtbuslijntje over een concessiegrens heenging bij de aanbesteding in de provincie Utrecht? Hetgeen ze niet vonden kunnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Tony_OV_GD
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 20:15

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Tony_OV_GD »

regenmaker schreef:Zo simpel ligt het in mijn ogen niet. Arriva zegt zelf afspraken te hebben gemaakt met de provincie over de businzet. Zover ik weet mag Arriva op concessiegrensoverschrijdende lijnen beide typen bussen inzetten van de provincie. Dat Arriva ook op enkele lijnen die volledig in NZWF rijden ZOF en andersom bussen heeft ingezet, heeft volgens Arriva te maken met storingen van het materieel. Arriva belooft verbetering per 22 juli.

Als Arriva te goedkoop heeft ingeschreven had Qbuzz bezwaar moeten aantekenen bij de gunning (dat had Qbuzz toen al kunnen zien). Niet later als het contract definitief is nog gaan klagen, dan ben je te laat. Dat is ook hetgeen wat Arriva zegt.
Storingen van het materieel? Wat een lachertje, dat is al sinds december 2016 dan zo. Hier word puur om omlopen uit te sparen dit trucje doorgevoerd en zonder toestemming ook nog eens zoals de Gedeputeerde in de Leeuwarder Courant aangaf. Mooie flikkerij. Ben heel benieuwd wat de rechter hier van vind.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39147
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Hoe wist Connexxion dan van Syntus dat een buurtbuslijntje over een concessiegrens heenging bij de aanbesteding in de provincie Utrecht? Hetgeen ze niet vonden kunnen.
Omdat dat buurtbuslijntje al vermeldt was in de zeer globale plannen die gepresenteerd werden direct na de gunning :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9154
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door regenmaker »

Verder weet men wel het aantal punten per onderdeel volgens mij (waarover EBS/Syntus liepen te klagen bij Haarlem-IJmond). Daar liep Syntus te klagen over het aantal punten voor milieuvriendelijkheid en de loting. Dat liep af met een sisser.

@Daniel, Qbuzz wilde bezwaar indienen voor ZOF, maar heeft dit later teruggetrokken.

Zie overigens: OVPro
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door The Greyhound »

Wubbo schreef:Ik snap niet dat in dit topic Arriva zo de hand boven het hoofd wordt gehouden. Volgens mij is het allemaal vrij simpel:

* Arriva heeft een bod gedaan dat voldeed aan de eisen van de provincie, en daarmee de concessie in de wacht gesleept
* Vervolgens heeft Arriva de concessie anders uitgewerkt dan in het bod stond
* Daarover is geen afspraak gemaakt met de provincie
* De provincie heeft tot nu toe niet ingegrepen
* QBuzz wijst de provincie erop dat ze dat wel moeten doen, omdat Arriva niet voldoet aan haar eigen bod en geen afspraken heeft gemaakt over de afwijking daarop

Als ik met iemand afspreek dat hij een gele paprika voor me koopt en hij komt met een rode thuis spreek ik diegene daar ook op aan, ook al is het allebei een paprika. Hetzelfde geldt hier ook. Had ie me even gebeld in de supermarkt en gezegd dat de gele paprika's op waren, met de vraag wat ie moest doen, dan waren we er samen uitgekomen.
Dat laatste is nu blijkbaar wel gebeurt volgens Arriva maar kan de gedeputeerde zich opeens niets meer herinneren. Hij zal toch niet vanaf 2016 om rode paprika's gevraagd hebben en zonder morren meer dan een jaar gele geconsumeerd hebben? Dat klinkt in ieder geval als het gedogen van een situatie. Ook Qbuzz lijkt wel heel laat in actie gekomen te zijn als de situatie vanaf het begin zo geweest is. Loopt de nieuwe eigenaar vanuit Rome opeens verontwaardigd te doen omdat hij nu pas beseft dat er in Nederland weinig te verdienen valt met bus-concessies?
Laatst gewijzigd door The Greyhound op ma 28 mei 2018, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ov'tje »

Arriva heeft van de provincie uit oogpunt van efficiency toestemming om diensten uit ZOF en NZWF aan elkaar te koppelen. Dat betekent dat er altijd bussen uit NZWF in ZOF zullen rijden. Dat was vooraf bekend bij de provincie. Waar het om gaat is dat bussen hele dagen in het 'verkeerde' concessiegebied rijden. Daar had de provincie meer bovenop moeten zitten en daar heeft Qbuzz een punt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9154
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door regenmaker »

Dat komt door verstoringen in het materieel aldus Arriva. (A)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Nu zal het geen probleem zijn als er een ZOF bus de hele dag in NZWF rijdt. Ik kan het PvE zo snel niet vinden (heeft iemand een linkje?), maar voor zover ik weet worden daarmee geen regels overtreden wat betreft de aanbesteding NZWF. Andersom is het wel een probleem.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Kevster »

Bezwaren, kort gedingzaken enz. zijn aan de orde van de dag in de OV-wereld, maar volgens mij maakt Arriva het in dit geval toch wel erg bont hoor. Arriva staat erom bekend dat ze graag hun bussen op z'n zachtst gezegd zeer efficient inzetten (daar weten we in GD alles van), en dat is natuurlijk geen probleem mits dat zeg maar netjes gebeurt.

Het probleem in Friesland is echter dat Arriva heeft ingeschreven voor een aanbesteding waarop elke vervoerder met elkaar moet kunnen concurreren op prijs-kwaliteit. Arriva schrijft netjes in volgens de eisen van de aanbestedende autoriteit, maar maakt vervolgens structureel niet volgens een deel van eisen toegestane doorkoppelingen in het lijnennet, zonder toestemming van die autoriteit (begin/einde van de dag doorkoppelen en dan de hele dag omlopen rijden in een andere concessie). Dan is er sprake van aanbesteding onder valse voorwendselen en structureel het overtreden van de concessieregels. Dat een Qbuzz, die wellicht wel eerlijk was gaan rijden (kun je nooit zeker weten in het geval van een evt. GD-koppeling die al bestond op 314-320 ooit) daar bezwaar tegen maakt is natuurlijk niet zo gek. Zij zijn partij en zouden zeker kans maken bij een kort geding.

De echte blaam in deze zaak ligt natuurlijk bij de provincie. Zij kunnen (en moeten) ingrijpen en boetes gaan uitdelen. Maar ja... het lijkt alsof het oogluikend wordt toegestaan. Dat is gek, want Arriva krijgt volgens mij wel netjes uitbetaald volgens de inzet conform concessie, waar ze zich nu dus niet helemaal aan houden.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Zonnig »

We weten natuurlijk niet welke afspraken er nadien tussen de provincie en Arriva zijn gemaakt.
Wie weet krijgt Arriva wel minder uit de pot omdat zij bijv de 315 op de avonden / weekend hebben geïntegreerd in de 320 / 314.
Die zal de provincie alleen maar hebben goedgekeurd als dat een besparing zou opleveren voor mn de provincie en wie weet heeft Arriva wel meer van deze zaken zo geregeld met een win-win situatie voor beiden. Een besparing die niet mogelijk zou zijn geweest met Qbuzz of ieder ander.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

Qbuzz kon alleen de 189 doorlinken met een andere lijn. De 314 en de 304 zijn van Arriva touring. Maar Arriva treedt daar ook gewoon de regels. Ze linken een NZWF qliner of een ZOF qliner vanuit Leeuwarden als 192 naar Bolsward daarna als 335 naar Groningen daarna de hele dag op de 304. Ze wisselen veel bussen af met Drachten en Heerenveen. Alleen spits lijnen van de 314 en soms de standaard 304 en de 314 worden uitgevoerd door Arriva touring, voor de rest wordt gewoon uitgevoerd door Arriva ZOF en NZWF met Chauffeurs uit ZOF en NZWF. Ik had laatst een buschauffeur, die kwam uit de 304 (officieël een GD arriva touring lijn) die moest weer verder op de 114. Qbuzz had vroeger alleen een doorverwijzing met de 304 naar Heerenveen als 310. Maar als ze ZOF hadden gewonnen konden ze dat niet meer doen omdat de 304 toch al Arriva Touring werd. Ik zie best wel vaak de 7551, 7552 of de 7541 t/m de 7547 en de 7533,7534 op de 304 en de 314.

Ik denk dat de provincie niet of nauwelijks ingrijpt op deze situatie van Fries belang, maar dat hoort niet bij het Europees aanbesteden. Hoofdkantoor zit in Heerenveen Fryslân, een hoger heer is meneer Hettinga een Frysk die woont in Sneek. Ik heb geleerd bij rechten dat het doel van aanbesteden is. "In een gelijk speelveld zorgen dat de beste kwaliteit- versus prijsverhouding door de overheid voor een te gunnen opdracht c.q. dienst zal worden bereikt bij een optimale marktwerking." Dit is gewoon concurrentie vervalsing en is geen gelijk speelveld opgetreden.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door The Greyhound »

JP13357 schreef:Qbuzz kon alleen de 189 doorlinken met een andere lijn. De 314 en de 304 zijn van Arriva touring. Maar Arriva treedt daar ook gewoon de regels. Ze linken een NZWF qliner of een ZOF qliner vanuit Leeuwarden als 192 naar Bolsward daarna als 335 naar Groningen daarna de hele dag op de 304. Ze wisselen veel bussen af met Drachten en Heerenveen. Alleen spits lijnen van de 314 en soms de standaard 304 en de 314 worden uitgevoerd door Arriva touring, voor de rest wordt gewoon uitgevoerd door Arriva ZOF en NZWF met Chauffeurs uit ZOF en NZWF. Ik had laatst een buschauffeur, die kwam uit de 304 (officieël een GD arriva touring lijn) die moest weer verder op de 114. Qbuzz had vroeger alleen een doorverwijzing met de 304 naar Heerenveen als 310. Maar als ze ZOF hadden gewonnen konden ze dat niet meer doen omdat de 304 toch al Arriva Touring werd. Ik zie best wel vaak de 7551, 7552 of de 7541 t/m de 7547 en de 7533,7534 op de 304 en de 314.

Ik denk dat de provincie niet of nauwelijks ingrijpt op deze situatie van Fries belang, maar dat hoort niet bij het Europees aanbesteden. Hoofdkantoor zit in Heerenveen Fryslân, een hoger heer is meneer Hettinga een Frysk die woont in Sneek. Ik heb geleerd bij rechten dat het doel van aanbesteden is. "In een gelijk speelveld zorgen dat de beste kwaliteit- versus prijsverhouding door de overheid voor een te gunnen opdracht c.q. dienst zal worden bereikt bij een optimale marktwerking." Dit is gewoon concurrentie vervalsing en is geen gelijk speelveld opgetreden.
Geen enkel bedrijf is gelijk en dus is voor ieder bedrijf het speelveld per definitie anders. Als groot bedrijf heb je soms voordelen die een klein bedrijf niet heeft. Een bedrijf dan dwingen om inefficiënt te werken is waanzin en niet het belang van de opdrachtgever, de reiziger en de belasting betaler.
Tony_OV_GD
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 20:15

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Tony_OV_GD »

The Greyhound schreef:
JP13357 schreef:Qbuzz kon alleen de 189 doorlinken met een andere lijn. De 314 en de 304 zijn van Arriva touring. Maar Arriva treedt daar ook gewoon de regels. Ze linken een NZWF qliner of een ZOF qliner vanuit Leeuwarden als 192 naar Bolsward daarna als 335 naar Groningen daarna de hele dag op de 304. Ze wisselen veel bussen af met Drachten en Heerenveen. Alleen spits lijnen van de 314 en soms de standaard 304 en de 314 worden uitgevoerd door Arriva touring, voor de rest wordt gewoon uitgevoerd door Arriva ZOF en NZWF met Chauffeurs uit ZOF en NZWF. Ik had laatst een buschauffeur, die kwam uit de 304 (officieël een GD arriva touring lijn) die moest weer verder op de 114. Qbuzz had vroeger alleen een doorverwijzing met de 304 naar Heerenveen als 310. Maar als ze ZOF hadden gewonnen konden ze dat niet meer doen omdat de 304 toch al Arriva Touring werd. Ik zie best wel vaak de 7551, 7552 of de 7541 t/m de 7547 en de 7533,7534 op de 304 en de 314.

Ik denk dat de provincie niet of nauwelijks ingrijpt op deze situatie van Fries belang, maar dat hoort niet bij het Europees aanbesteden. Hoofdkantoor zit in Heerenveen Fryslân, een hoger heer is meneer Hettinga een Frysk die woont in Sneek. Ik heb geleerd bij rechten dat het doel van aanbesteden is. "In een gelijk speelveld zorgen dat de beste kwaliteit- versus prijsverhouding door de overheid voor een te gunnen opdracht c.q. dienst zal worden bereikt bij een optimale marktwerking." Dit is gewoon concurrentie vervalsing en is geen gelijk speelveld opgetreden.
Geen enkel bedrijf is gelijk en dus is voor ieder bedrijf het speelveld per definitie anders. Als groot bedrijf heb je soms voordelen die een klein bedrijf niet heeft. Een bedrijf dan dwingen om inefficiënt te werken is waanzin en niet het belang van de opdrachtgever, de reiziger en de belasting betaler.
En hoe word een klein bedrijf dan ooit groot? De markt is er voor iedereen, en om iedereen kansen te geven moet er een gelijk speelveld zijn.Wat een nonsens zeg. Dwingen om inefficiënt te werken? Je hebt je gewoon aan de voorwaarden te houden van een concessie, Arriva doet dit niet. En door dit oogluikend toe te staan is de provincie is ook niet goed bezig.
JP13357 schreef:Qbuzz kon alleen de 189 doorlinken met een andere lijn. De 314 en de 304 zijn van Arriva touring. Maar Arriva treedt daar ook gewoon de regels. Ze linken een NZWF qliner of een ZOF qliner vanuit Leeuwarden als 192 naar Bolsward daarna als 335 naar Groningen daarna de hele dag op de 304. Ze wisselen veel bussen af met Drachten en Heerenveen. Alleen spits lijnen van de 314 en soms de standaard 304 en de 314 worden uitgevoerd door Arriva touring, voor de rest wordt gewoon uitgevoerd door Arriva ZOF en NZWF met Chauffeurs uit ZOF en NZWF. Ik had laatst een buschauffeur, die kwam uit de 304 (officieël een GD arriva touring lijn) die moest weer verder op de 114. Qbuzz had vroeger alleen een doorverwijzing met de 304 naar Heerenveen als 310. Maar als ze ZOF hadden gewonnen konden ze dat niet meer doen omdat de 304 toch al Arriva Touring werd. Ik zie best wel vaak de 7551, 7552 of de 7541 t/m de 7547 en de 7533,7534 op de 304 en de 314.

Ik denk dat de provincie niet of nauwelijks ingrijpt op deze situatie van Fries belang, maar dat hoort niet bij het Europees aanbesteden. Hoofdkantoor zit in Heerenveen Fryslân, een hoger heer is meneer Hettinga een Frysk die woont in Sneek. Ik heb geleerd bij rechten dat het doel van aanbesteden is. "In een gelijk speelveld zorgen dat de beste kwaliteit- versus prijsverhouding door de overheid voor een te gunnen opdracht c.q. dienst zal worden bereikt bij een optimale marktwerking." Dit is gewoon concurrentie vervalsing en is geen gelijk speelveld opgetreden.
Het zijn pure aannames die jij stelt maar je gaat het bijna denken ja, Fries bedrijf en garantie dat er in Heerenveen ook weer wat busjes worden gebouwd...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13540
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Wubbo »

Zonnig schreef:We weten natuurlijk niet welke afspraken er nadien tussen de provincie en Arriva zijn gemaakt.
Ik zou verwachten dat de provincie of Arriva dat nu wel gecommuniceerd zou hebben, als er afspraken zijn. Dan kan namelijk het kort geding van tafel.
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Mij valt op dat die 192 die in Bolsward verder rijdt als 335 van de 62 uit Kollum komt. Je zou bijna denken dat er daarvoor een bus leeg uit Groningen komt... Waarom zou anders die 62 door een Qliner worden gereden?
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door JP13357 »

@ bys1, Ik weet het zelf ook niet. Voor mij is ook een raadsel van de 335 van 6:11 en die om 7:11. Daar zitten al Arriva Touring Chauffeurs in.

viewtopic.php?f=33&t=1935&hilit=Groning ... &start=100 tijdens de aanbesteding in 2009 bij GD, dwarsboomde arriva(DB) ook alles, op grond dat qbuzz NS een staats bedrijf is. Een beetje het zelfde dat Keolis SNCF is, die mag wel en Qbuzz(NS) mocht niet mee aanbesteden net zoals in Limburg. Uiteindelijk heeft Arriva Deutsche Bahn het gewonnen. Niks is tegenwoordig meer Nederlands. En de Baas van VDL boos, omdat Qbuzz niks bestelde bij VDL en onjuistheden over Qbuzz verspreide. Qbuzz besteed de bussen ook aan, deze keer zijn ze gegaan voor Iveco bij DAV. Arriva is gegarandeerd VDL. Je zou bijna denken dat het Fries belang is, VDL Heerenveen, Anne Hettinga een Fries die topman is van Arriva Nederland waar het hoofdkantoor in Friesland is gevestigd. Schaf gewoon het aanbesteden af, maak het N.A.B.M. van Nederlandse auto Bus maatschappij van. VDL gaat weer Den Oudsten kwaliteit bussen maken. Nauwkeurig samen werken met NS en met een gezamenlijk infosysteem . Ook het regio spoor weer NS geen gelazer met: ov poortjes, verschillende abonnementen, omroepen voor overstappers, het overtreden van de aanbesteed regels, onzekerheid van de Chauffeurs die de routes niet weten bij de start van een nieuwe concessie en aanloop problemen om de 6 à 10 jaar.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door The Greyhound »

JP13357 schreef:@ bys1, Ik weet het zelf ook niet. Voor mij is ook een raadsel van de 335 van 6:11 en die om 7:11. Daar zitten al Arriva Touring Chauffeurs in.

viewtopic.php?f=33&t=1935&hilit=Groning ... &start=100 tijdens de aanbesteding in 2009 bij GD, dwarsboomde arriva(DB) ook alles, op grond dat qbuzz NS een staats bedrijf is. Een beetje het zelfde dat Keolis SNCF is, die mag wel en Qbuzz(NS) mocht niet mee aanbesteden net zoals in Limburg. Uiteindelijk heeft Arriva Deutsche Bahn het gewonnen. Niks is tegenwoordig meer Nederlands. En de Baas van VDL boos, omdat Qbuzz niks bestelde bij VDL en onjuistheden over Qbuzz verspreide. Qbuzz besteed de bussen ook aan, deze keer zijn ze gegaan voor Iveco bij DAV. Arriva is gegarandeerd VDL. Je zou bijna denken dat het Fries belang is, VDL Heerenveen, Anne Hettinga een Fries die topman is van Arriva Nederland waar het hoofdkantoor in Friesland is gevestigd. Schaf gewoon het aanbesteden af, maak het N.A.B.M. van Nederlandse auto Bus maatschappij van. VDL gaat weer Den Oudsten kwaliteit bussen maken. Nauwkeurig samen werken met NS en met een gezamenlijk infosysteem . Ook het regio spoor weer NS geen gelazer met: ov poortjes, verschillende abonnementen, omroepen voor overstappers, het overtreden van de aanbesteed regels, onzekerheid van de Chauffeurs die de routes niet weten bij de start van een nieuwe concessie en aanloop problemen om de 6 à 10 jaar.
Zoiets hebben ze nog in België. Kost bakken geld, weinig service en smerige oude bussen, om over de spoorwegen maar niet te spreken.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Durashift »

Zonnig schreef:We weten natuurlijk niet welke afspraken er nadien tussen de provincie en Arriva zijn gemaakt.
Wie weet krijgt Arriva wel minder uit de pot omdat zij bijv de 315 op de avonden / weekend hebben geïntegreerd in de 320 / 314.
Die zal de provincie alleen maar hebben goedgekeurd als dat een besparing zou opleveren voor mn de provincie en wie weet heeft Arriva wel meer van deze zaken zo geregeld met een win-win situatie voor beiden. Een besparing die niet mogelijk zou zijn geweest met Qbuzz of ieder ander.
Het lijkt mij dat men niet zomaar allerlei, aanvullende, contractafspraken kan maken die ook een financieel component hebben na het winnen van de aanbesteding. Dan wordt het 'speelveld' al direct een stuk hobbeliger.. lijkt meer op een onderhandse gunning dan..
bys1
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 12 mei 2017, 16:37
Locatie: Thuis

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door bys1 »

Lijn 355 Dokkum-Leeuwarden is tegenwoordig echt een drama. Op de rit van 7:30 vanaf Dokkum rijdt normaliter een versterkingsbus van Birwa Tours. Sinds de laatste week voor de meivakantie reed deze bus niet meer op maandag en vrijdag, maar alleen nog op dinsdag t/m donderdag. Elke maandag en elke vrijdag bleven er zo'n 15-25 mensen in Dokkum staan met vorige week vrijdag het record op 23 slachtoffers. Nu reed deze week eindelijk weer elke dag een versterkingsbus maar vanochtend wist de chauffeur mij te vertellen dat zij volgende week helemaal niet meer rijden! Arriva gebruikt als argument "de examens zijn voorbij" maar dit zijn helemaal geen examenkandidaten die hier willen reizen.
Gaat weer lekker...
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

Dit is gewoon concurrentie vervalsing en is geen gelijk speelveld opgetreden.
Als Qbuzz denkt een goede zaak te hebben, moeten ze gewoon stappen ondernemen.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Zonnig »

@Durashift > kijk maar wat er in Waterland is gebeurd. Dat zijn ook overduidelijk aanvullende afspraken.
Daar zou o.a. Arriva weer bezwaar tegen hebben kunnen maken. Alleen hebbe ze dat niet gedaan omdat die escape in de contracten zit.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door flipje »

Mwah in Friesland liggen de zaken toch wel iets anders dan in Waterland..
Ik denk dat als Qbuzz stappen zou ondernemen, ze best nog wel eens een goede zaak kunnen hebben tegen Arriva en de provincie Friesland.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door ov'tje »

Arriva heeft nu publiekelijk bekend gemaakt per 22 juli de concessies NZWF en ZOF qua materieel- en personeelsinzet uit elkaar te trekken

https://www.lc.nl/friesland/Bekritiseer ... 38558.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12808
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door Hainje »

Betaal/registratiemuur. Zelfs via incognito.
🍉
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Busvervoer in Fryslân

Bericht door zone2000 »

Hainje schreef:Betaal/registratiemuur. Zelfs via incognito.
dan registreer je je toch? maar ov'tje heeft het prima samengevat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten