Weense trams aangekomen in Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Weense trams aangekomen in Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Weense tram tegen spitsdrukte
Door TON VOERMANS

NIEUWEGEIN - Het bedaagde uiterlijk bedriegt. De nieuwe Weense tram die gisteren op een dieplader bij de remise in Nieuwegein werd aangevoerd, is zeker geen krakend afdankertje.

De stadsregio Utrecht (BRU) wil, als de test met de gehuurde tram succesvol is, een deel van de Weense trams kopen om in te zetten tijdens de spits. Het aantal trams moet nog door het BRU-bestuur worden vastgesteld.

Tot mei wordt de Weense tram getest tussen Nieuwegein City Plaza, P+R Westraven en Utrecht CS.

Op papier voldoet de tram aan alle eisen, maar de inspectie van Verkeer en Waterstaat eist afdoende praktijkproeven. Er moet honderd procent zekerheid zijn dat de signalen van de Weense trams de verkeerslichten en spoorbomen correct bedienen.

De testritten vinden de eerste weken alleen ’s nachts plaats.

De verwachting is dat het praktijkexamen geen problemen zal opleveren. Wat nog wel voor hoofdbrekens zorgt, zijn de deuren want die zijn te laag om open te kunnen als de tram langs een perron staat. Alle deuren zullen daarom ingekort worden of vervangen.

Volgens het BRU zijn extra trams hard nodig. De sneltramlijn van IJsselstein/Nieuwegein naar Utrecht kijgt het ieder jaar drukker. Op een werkdag stappen er nu 35.000 mensen in de tram. Jaarlijks is de groei van het aantal passagiers drie procent. Op koopavond, in de spits en bij evenementen in de Jaarbeurs zitten de trams vol.

Grote capaciteitsproblemen zijn er weliswaar nog niet, maar de verwachting is dat dat nog dit jaar anders zal zijn als het Stationsgebied in Utrecht is veranderd in een bouwput. Enkele duizenden mensen extra zullen de tram gebruiken om in het centrum te komen. Volgens het BRU zullen er bijvoorbeeld vanaf Westraven dagelijks 500 bouwvakkers naar de bouwput in de binnenstad reizen.

De Oostenrijkse trams zijn zeventien jaar oud (vijf jaar jonger dan de Utrechtse) en kunnen met gemak nog eens zeventien jaar mee.

Het Weense trambedrijf Wiener Linien verkoopt het materieel vroegtijdig, omdat er een nieuw type moet komen dat ook inzetbaar is als metro.

Het BRU heeft een optie genomen op een groot aantal tramstellen omdat de Weense trams technisch veel op de Utrechtse lijken.

Beide trams rijden op 750 volt en niet op 600 volt zoals in andere Nederlandse steden.

Daarnaast is het Oostenrijkse model ook goed inzetbaar op het nieuwe tramtracé naar de Uithof. De tramstellen zijn twintig meter lang, tien meter korter dan de Utrechtse trams. Doordat de tramstellen korter zijn, worden ze veel wendbaarder. Eind dit jaar valt er een definitief besluit over het ‘vertrammen’ van de HOV-baan.

Het BRU wil uiteindelijk gaan rijden met drie gekoppelde tramstellen. In zo’n 60 meter lange tram kunnen driehonderd passagiers.
Bron: AD Dichtbij/Utrecht, 7 april 2008.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Deense trams aangekomen in Utrecht

Bericht door Freek »

type foutje in de titel
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Deense trams aangekomen in Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Freek schreef:type foutje in de titel
Aangepast, dank voor de melding!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Deense trams aangekomen in Utrecht

Bericht door Fles »

Freek schreef:type foutje in de titel
Straks krijgen we Weense cartoons ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 181 gasten