OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Geert »

Vanavond zal er wel een item in het NOS Journaal zijn over het reizen op saldo met de ov-chipkaart: ze stonden vanochtend (kwart voor acht) te filmen op Utrecht Centraal, bij de kaartautomaat naast de trap van spoor 5/7. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Daniel »

Nou, lang zal het niet zijn want om 8 uur waren ze al uitgefilmd :mrgreen:

Na het dringende onderhoud aan spoor 9 op Rotterdam Centraal (wat vanmorgen nog altijd buiten dienst was), was er deze morgen ook dringend herstelwerk tussen Dordrecht en Rotterdam vanaf 6.45 uur. De s5000 reed daardoor niet en vanaf het moment dat er s9200-en begonnen te rijden ging de s2200 er ook uit.
De t2214 reed nog wel van Dordrecht naar Rotterdam, maar de t2223 was op Lombardijen opgeheven en leek op Rotterdam Zuid te staan keren. In Dordrecht stonden 8 bakken SGMm, aannemelijk het materieel voor de t5016 wat gewoon uit de Binckhorst was gekomen, gereed om (volgens de CTA) een 302223 Ddr-Bd te gaan rijden.

Onderweg vrij weinig opmerkelijks waargenomen, alleen een s1900 op het binnenspoor ri. Dordrecht tussen Barendrecht en Zwijndrecht. Mogelijk had het dus te maken met de nasleep van de aanrijding bij Barendrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Suus »

Geert schreef:Vanavond zal er wel een item in het NOS Journaal zijn over het reizen op saldo met de ov-chipkaart: ze stonden vanochtend (kwart voor acht) te filmen op Utrecht Centraal, bij de kaartautomaat naast de trap van spoor 5/7. :)
Vanavond, hij komt zojuist voorbij :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef: Na het dringende onderhoud aan spoor 9 op Rotterdam Centraal (wat vanmorgen nog altijd buiten dienst was), was er deze morgen ook dringend herstelwerk tussen Dordrecht en Rotterdam vanaf 6.45 uur. De s5000 reed daardoor niet en vanaf het moment dat er s9200-en begonnen te rijden ging de s2200 er ook uit.
De t2214 reed nog wel van Dordrecht naar Rotterdam, maar de t2223 was op Lombardijen opgeheven en leek op Rotterdam Zuid te staan keren.
De t2222 begon in elk geval in Rotterdam Lombardijen en de trein die normaal om 9:01 naar Breda had moeten vertrekken, eindigde daar ook.
Hoogstwaarschijnlijk reed de s2200 dus niet tussen Dordrecht en Rotterdam Lombardijen.
Dit had voor mij trouwens wel een voordeel: de t2222 reed met DDM-1 i.p.v. VIRM. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Chauf21 »

Vanochtend rond negen uur s ochtends stond er een lege DDM op Amsterdam Bijlmer ArenA, spoor 8 te staan.
Geen idee of het planmatig is, maar het viel me op ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Suus »

Ja, dat hoort, die komt uit de s14500 en is op weg naar de Watergraafsmeer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Yes, via de Bijlmer-constructie, oftewel: Asd-Asb, Asb-Wgm. Dit, omdat het een beetje druk is qua paden op het reguliere net Asd-Wgm.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Suus »

En via die laatste boog komen er zojuist bordeauxrode en marineblauwe rijtuigen de Watergraafsmeer op, die ik niet kan plaatsen :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

Probleem tussen Ddr en Rtd bleek een glad spoor te zijn als gevolg van een olielekkage. Men heeft er 5 uur en 15 minuten over gedaan om daar met een loc zand over te strooien... stuur dan iemand met een emmertje zand zou ik zeggen :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Meltrain »

Ow.
Ik had serieus verwacht dat het nog de nasleep van de ontsporing van vorige week was (opruiming enzo).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

In Dordrecht een hele berg spoorwijzigingen rond 18.15 uur: spoor 1 werd bezet gehouden door een ICRm-compositie, aannemelijk een gestrande t1960. Zover ik rook nadat ik de tunnel uit kwam waren er wat remmen vastgelopen.
Rond 18.25 uur werd de trein weggereden, maar kon niet zien of dat naar een opstelspoor of naar Rotterdam ging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Ardan »

Vanavond had ik een iets uitgebreider kijkje genomen in Rotterdam, en, omdat ik al wist dat de Fyra voorlopig niet rijdt, wilde ik de Benelux van 20 08 naar Amsterdam pakken. Ruim op tijd aanwezig op het juiste perron. Terwijl ik bij een bepaalde grijze paal een partij verslaafd loop te wezen, zie ik dat de Benelux naar Brussel, van 19 55, met Belgische rijtuigen werd gereden! Wtf! (noot tussendoor: iemand die hier een verklaring voor heeft?) Mijn Benelux-trein ging enkele minuten daarna volgens de CTA van geen vertraging naar 30 minuten vertraging. Mwah, nah, ach, tsja, daar kon ik nog wel even op wachten. Na 30 minuten nog steeds niks. Ook werd er niks omgeroepen, ja, slechts 1 keer rond 20 10 dat hij 30 minuten vertraging had. Intussen was de ic naar Asd van 20 46 ook al voorbij. Toen ben ik maar een hapje gaan halen bij de plaatselijke Happie To Go (noot tussendoor: probeer nooit een ham-kaas-croissantje te gaan verwarmen in de magnetron, want, zoals de scheikunstenaars onder ons wel weten, warme lucht zet uit dus dat zakje gaat zo schrikbarend bol staan dat, als ik hem er langer in had gehouden, het effect van een knappende maagballon was opgetreden), maar in ieder geval, de trein van 20 08 was van de CTA verdwenen en ineens stond er die van 21 08 aangekondigd met 15 minuten vertraging. Daar heb ik maar niet op gewacht en nam de ic naar Gvc, in Gv stapte ik uit. Daar keek ik even op het AV-scherm. de 20 08 was niet meer te vinden, de Thalys van 20 38 heb ik helemaal niet gezien, de Benelux van 21 08 had ineens meer dan een uur vertraging, de Thalys van 21 38 ook, en de Benelux van 22 08 had er 15 bijgeschreven staan. (<- Rotterdamse tijden) Met andere woorden, een hele zwik internationale treinen opgeheven zonder dat er ook maar IETS wordt omgeroepen?

Overigens vandaag ook een ritje Gorinchem-Dordrecht gemaakt. En mijn hemel, wat een fietsenchaos! Er waren veel mensen die hun fiets mee wilden nemen in de trein. In Dordrecht heb ik even de uitstappende fietsen geteld, het waren er 24, terwijl de trein met een enkel drietje gereden werd. De complete fietsenruimte stond vol met ijzer en er kon niemand meer langs. Totale chaos bij het uitstappen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

Ardan schreef:Met andere woorden, een hele zwik internationale treinen opgeheven zonder dat er ook maar IETS wordt omgeroepen?
Volgens de verstoringeninfo stond er gisteravond een defecte trein tussen Roosendaal en Essen...
Overigens vandaag ook een ritje Gorinchem-Dordrecht gemaakt. En mijn hemel, wat een fietsenchaos! Er waren veel mensen die hun fiets mee wilden nemen in de trein. In Dordrecht heb ik even de uitstappende fietsen geteld, het waren er 24, terwijl de trein met een enkel drietje gereden werd. De complete fietsenruimte stond vol met ijzer en er kon niemand meer langs. Totale chaos bij het uitstappen.
Hmm, 24 is inderdaad wel heel extreem... omdat 't gratis is worden er weliswaar veel fietsen meegenomen, maar zoveel heb ik er niet eerder in die trein zien staan.

Vanmorgen was het met de t12723 geruime tijd langzaam rijden vanwege wat later bleek een goederentrein voor ons. Daar mochten we bij Woerden voorbij, maar daarna bleken we nog niet door te kunnen rijden. Kennelijk zat er nog iets voor ons dus.
Het leek er trouwens ook zeer sterk op dat de complete s9700 was opgeheven vanmorgen: heb er geenenkele gezien en in de tuin van Rotterdam Centraal (het deel tussen de sporen van/naar Gouda) stond ook een hele rij SGMm opgesteld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Caspar »

Mwah, nah, ach, tsja, daar kon ik nog wel even op wachten. Na 30 minuten nog steeds niks. Ook werd er niks omgeroepen, ja, slechts 1 keer rond 20 10 dat hij 30 minuten vertraging had. Intussen was de ic naar Asd van 20 46 ook al voorbij.
Waarom pakte je niet gewoon de IC van 20.16 dan? Of anders een van de andere vele treinen waar je sowieso sneller mee zou zijn? Wachten op een vertraagde Benelux is problemen verwachten. (overvolle treinen, kans dat ie wordt opgeheven/omgeleid etc)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Vinny »

Volgens de verstoringeninfo stond er gisteravond een defecte trein tussen Roosendaal en Essen...
De treinen zijn 'kwijt' gereraakt op het grensbaanvak. Kennelijk was de knooppuntcoördinatie Internationaal niet meer van wat 'ie geweest is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

Nou, de eerste echte vrijdagmiddag-in-de-herfst-spits ook weer overleeft, was wel 'n lekker druk zooitje...
- in de t2856 bleek de combi vrijdagmiddagdrukte + omreisadvies voor Ehv - Rtd + een bak te weinig niet zo geslaagd: over het hele traject Ut - Rtd waren er enkele staanplaatsen op de balkons
- de s9700 reed ook vanmiddag niet, zag op Rotterdam Alexander nog 'n aardig volgepropte DDAR in de s4000 langskomen
- in de t1965 was een s3600-compositie beland: 7 i.p.v. 10 bakken dus. En dat werden dus volle gangpaden...
- in diezelfde t1965 zat een rijtuig waarvan alle deuren en de verlichting defect waren (zaten wel reizigers in). Altijd handig in een trein waar het in- en uitstappen altijd al veel tijd kost

Verder staat nu SLT-VI 2604 te niksen op spoor 17 van Rotterdam Centraal
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef:Nou, de eerste echte vrijdagmiddag-in-de-herfst-spits ook weer overleeft, was wel 'n lekker druk zooitje...
- in de t2856 bleek de combi vrijdagmiddagdrukte + omreisadvies voor Ehv - Rtd + een bak te weinig niet zo geslaagd: over het hele traject Ut - Rtd waren er enkele staanplaatsen op de balkons
Als er ook omreizigers in die trein zitten dan lijkt-ie me veels te ruim gepland. Immers, er zijn maar enkele staanplaatsen terwijl er een bak mist + omreizigers :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

Nouja, hij zit doorgaans net tegen de staanplaatsen aan met 8 bakken. Je kunt het alleen niet echt 1 op 1 vergelijken omdat het drietje (anders kan je immers niet op 7 bakken komen) een ICMm was... daar hebben ze zowiezo al meer zitplaatsen in gepropt, waardoor je dus eigenlijk zou moeten zeggen dat er maar driekwart bak miste.
Het aantal omreizenden zal waarschijnlijk beperkt geweest zijn: heb er amper omroepberichten over gehoord en er zaten in de t1965 nog genoeg reizigers die naar Eindhoven wilden.

Het valt trouwens wel op dat de drukte in de t2856 sinds september wat constanter is gedurende de week: hij piekt nu minder op vrijdag en is dus meer gedurende de hele week druk. Dat zal er wel verband mee houden dat veel nieuwe studenten nog geen kamer hebben en gewoon elke dag heen en weer reizen i.p.v. alleen op maandagmorgen en vrijdagmiddag.

Maargoed, nu we het toch over ruime treinen hebben: dan nomineer ik graag de t2825 waarin ik van de week weereens een driekwart lege voorste bak trof. Op zich opvallend dat die met over het algemeen 9 bakken rijdt, tegen 7 bakken een kwartier eerder, terwijl gezien de reizigersaantallen beide treinen met 8 bakken beter met de werkelijkheid zou kloppen.
De t12723 was trouwens tot het wijzigingsblad van april 10 bakken, dat was dan wel weer overdreven. t2856 is in datzelfde wijzigingsblad van 9 naar 8 bakken gegaan, waarbij wat opvallende verwisselingen te zien zijn: nu 'ie korter is mist er vaker een bak, terwijl 'ie in de oorspronkelijke samenstelling juist vaak een bak teveel had.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Suus »

De s2800 die om 19:23 uit Gouda vertrekt kwam stipt op tijd aanrijden in Gouda. De s9500 stond er nog, en de deuren gaan open en er komen een paar vrouwen gillend en scheldend en slaand uitrennen, met erachter aan een conducteur. Een hele groep mensen eromheen, en de dames leken wel te vechten. Snel kwamen er twee mannen van Service en Veiligheid aanrennen die de dames onder bedwang hielden. Vervolgens kon de s9500 alsnog vertrekken, maar ik vermoed dat de s2800 nog wel wat meer vertraging heeft gekregen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Cookie »

Viel me op dat er op de stations van de aanbestede lijnen die ik vandaag zag tussen Ed-Amf en Gn-Zb tegenwoordig touchscreenautomaten (welke overigens geen chipkaarten verkopen in Zb) staan i.p.v. codeautomaten, was 2 week geleden nog niet zo. Zijn alle codeautomaten verwijderd langs aanbestede lijnen?
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Maik »

Ook tussen Arnhem en Winterswijk zijn veel codeautomaten vervangen, echter niet allemaal. In o.a Doetinchem. -De Huet, en Winterswijk staan nieuwe touchscreen automaten, in Aalten staat echter nog een codeautomaat.
Pommes.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Suus »

Voor zowel de OV-Chipkaart als voor het tegengaan van skimming een erg goed idee. Volgens mij zijn de codeautomaten daar erg gevoelig voor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Ardan »

Ik ben inderdaad eind december geskimd, ik vermoed bij de code-automaat in Winterswijk. Het CS en West waren de eerste stations op de lijn Ww-Zp die touchscreenautomaten kregen, ongeveer een maand geleden. Lichtenvoorde-Groenlo, Ruurlo en Vorden hebben ze twee weken geleden ook gekregen.
Overigens staat Aalten in Winterswijk bij de meest gekozen bestemmingen in de automaat. Wat hebben al die mensen toch in vredesnaam daar te zoeken? (sorry Maik, sorry ;)) Allemaal Schaersvoorde-gangers?
Ik doe ook maar wat
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik denk dat zij graag een bezoek willen brengen aan de slachterij ter hoogte van het Centraal Station.
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Maik »

Je blijft die slachterij bijzonder vinden hé? :lol: Maar eerlijk gezegd heb ik ook geen idee waarom dat de meest gekozen bestemming is. 2 jaar geleden reisde ik dagelijks tussen Aalten en Doetinchem maar het aantal in/uitstappers van/naar Winterswijk viel toen wel mee. Nu reis ik af en toe nog wel eens op zaterdagavond van Zutphen naar Aalten. In Winterswijk stappen dan nog altijd nog een mannetje of 15 in die er in Aalten weer uit gaan.
Pommes.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten