Sluiten Enschede de Eschmarke?
Re: Sluiten Enschede de Eschmarke?
Je kunt met blauwnet reizen maar wel uit en inchecken in Enschede (poortjes)
Re: Sluiten Enschede de Eschmarke?
Het gaat om ongeveer 60 reizigers per dag. Laten we ervan uit gaan dat dat 30 unieke reizigers zijn die op een dag heen en terug gaan.
Onderhoud van het station en energiekosten om alles draaiend te houden kost, laten we schatten 25.000 euro per jaar.
Optrekken van 0 naar 80 km/u met een dieseltrein van gemiddeld 100 ton (afhankelijk van type en wel of niet gekoppeld) kost, laten we schatten 10 kWh. Dat is ongeveer 1 liter diesel. Gewoon doorrijden kost nauwelijks energie (verwaarloosbaar). Met gemiddeld 65 keer stoppen op het station verbruik je 65 liter per dag extra. Diesel kost ongeveer 1,50 euro, dus dat is ongeveer 100 euro per dag en 36.000 euro per jaar.
Als we andere kosten verwaarlozen, kom je op 61.000 euro per jaar, dat neerkomt op ongeveer 165 euro per dag. Dat betekent dat het ongeveer 5,50 euro per persoon per dag kost om dat station open te houden.
Onderhoud van het station en energiekosten om alles draaiend te houden kost, laten we schatten 25.000 euro per jaar.
Optrekken van 0 naar 80 km/u met een dieseltrein van gemiddeld 100 ton (afhankelijk van type en wel of niet gekoppeld) kost, laten we schatten 10 kWh. Dat is ongeveer 1 liter diesel. Gewoon doorrijden kost nauwelijks energie (verwaarloosbaar). Met gemiddeld 65 keer stoppen op het station verbruik je 65 liter per dag extra. Diesel kost ongeveer 1,50 euro, dus dat is ongeveer 100 euro per dag en 36.000 euro per jaar.
Als we andere kosten verwaarlozen, kom je op 61.000 euro per jaar, dat neerkomt op ongeveer 165 euro per dag. Dat betekent dat het ongeveer 5,50 euro per persoon per dag kost om dat station open te houden.
Re: Sluiten Enschede de Eschmarke?
Ik heb nog nooit een trein aan de snelweg zien tanken.visgraat schreef:Diesel kost ongeveer 1,50 euro,
Re: Sluiten Enschede de Eschmarke?
Zoveel onderhoudskosten heeft dat station nou ook weer niet. Het ziet er voor mijn gevoel al best verwaarloosd uit maar er is maar weinig wat gesloopt kan worden op het station
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Sluiten Enschede de Eschmarke?
@Chrysa: Ik wel: kijk maar
Mwoh, Dordrecht Stadspolders heeft voor zijn ligging al vanaf het begin redelijk goed reizigers getrokken terwijl je ook daarvandaan een overstap op het centraal station hebt voor de meeste bestemmingen. De ligging doet daar echter ook wel wat, dat heeft De Eschmarke niet mee.nvdw schreef:Buiten dat zijn dit soort vinexhaltes ook alleen aantrekkelijk als het zinvolle verbindingen biedt. Dat maakt echt het verschil tussen succes en stoppen voor drie man en een paardenkop.
Nu heb je hoogstens 2x/uur een trein die je een relatief klein stukje naar het 'centraal station' brengt (dus altijd een overstap, die dan ook nog moet deugen) vanaf een locatie die al niet prettig ligt
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Sluiten Enschede de Eschmarke?
Ik zie de functie van dit station eerlijk gezegd ook niet. Ik ben er vaak langs gereden maar volgens mij is er niks in de omgeving wat een station rechtvaardigt. Ik vraag me ook af of er veel activiteit op dat kleine industrieterrein is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten