OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

In Amstel valt alles bij bosjes uit. Het was veelzeggend dat er vijf monteurs tegelijk bezig waren met de automaat gisteren :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Op Lelylaan is recent een stickerteam bezig geweest. Op de borden boven de poortjes zijn NS en GVB nu vervangen voor de woorden trein en metro. Ook zijn er bij de NS poortjes stickers geplakt dat als je voor het eerst bij de NS de OV-chipkaart wil gebruiken je eerst langs het loket moet gaan of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

NS-servicebalie staat er inderdaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Marc »

In Roermond heeft men ook bordjes zitten te plakken voor de OV-chipkaart:
Afbeelding
Afbeelding

Het viel me wel op dat er op het middenperron maar één paaltje overblijft voor Veolia...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Ik ben nu toch erg benieuwd of het goed werkt volgende week, ga wel even een a-kaart ritselen ergens :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Marc schreef:In Roermond heeft men ook bordjes zitten te plakken voor de OV-chipkaart:
http://farm3.static.flickr.com/2556/395 ... a65c_b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2427/395 ... 7f4c_b.jpg
Amsterdam Centraal hangt er sinds vandaag ook vol mee :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Inderdaad, er stond om 14:45 een hele kar bij de middentunnel met allerlei promotieprullen voor de OV-chipkaart die nog opgehangen moesten worden.

Bijlmer ArenA heeft een herstickering gehad, de vloer voor de poortjes is nu volledig blauwgestickerd. Op Diemen nog niets te zien behalve open poortjes :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Rotterdam Centraal heeft pijlen in de tunnel gekregen die verwijzen naar de chipkaartlezers aan het uiteinde daarvan. En ook bordjes boven die lezers zag ik in de verte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Marc »

Op Maastricht Randwyck hebben ze ook wat alternatieve kleurtjes aangebracht:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Station Dordrecht was vanmiddag ook voorzien van roze bordjes en roze cirkels om de chipkaartlezers. Vanmorgen waren die nog niet aanwezig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Met een bundel de trein in

Bericht door Daniel »

Met een bundel de trein in
Geplaatst op: dinsdag 29 september 2009 om 22:05
Laatst bijgewerkt: dinsdag 29 september 2009 om 22:07
Nieuwsfoto
Amsterdam - Het reizen per trein gaat binnen anderhalf jaar flink van karakter veranderen. Papieren kaartjes verdwijnen, evenals retourtjes, de vrije toegang tot de perrons en in sommige gevallen zelfs stations. Daarvoor in de plaats komen de ov-chipkaart, ‘treinbundels’, oplaadzuilen, toegangspoortjes en speciale ‘passantenkaartjes’.
Vanaf 1 oktober kunnen reizigers op een zogenoemde anonieme ov-chipkaart met de trein reizen. Vanaf december kunnen reizigers die een voordeelurenkaart hebben die gebruiken als ov-chipkaart. In maart volgend jaar volgen alle andere abonnementhouders van de NS, waaronder de houders van een ov-studentenkaart.

Volgens de NS wordt het reizen met de ov-chipkaart niet duurder of goedkoper dan nu. Reizigers betalen straks per gereden kilometer. Hoe langer de rit, hoe lager de kilometerprijs. De gemiddelde kilometerprijs bedraagt 11 eurocent.
Wel gaat de NS naar het voorbeeld van mobiele telefoonbedrijven ‘kilometerbundels’ verkopen. Hoe meer kilometers je vooraf inkoopt, hoe goedkoper het reizen per trein wordt.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Kan een van jullie me op onderstaande vraag antwoord geven?
Commendatore schreef:Ik vraag me dan wel af hoe ze het gaan uitwerken met in- en uitchecken als je bijvoorbeeld een kaartje Roosendaal grens - Essen of een kaartje Visé grens - Visé hebt en in Nederland tot de grens op een binnenlands vervoerbewijs reist.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Met producten kan het niet zo heel erg kwaad als er niet wordt uitgecheckt, als het maar niet te vaak gebeurt. Als die producten op een wegwerpkaart worden verkocht kan het al helemaal geen kwaad.

Edit: De OV-chipkaartpagina's op de NS site zijn trouwens uitgebreid vandaag.

Nog een edit: Een enkele reis Amsterdam - Utrecht kost 6,70, en volgens de NS-site bij reizen op saldo 6,40: http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers ... o-laden-id
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Ik las vandaag in het AD dat het aantal chipkaartlezers ook nog flink uitgebreid wordt in de loop van dit en volgend jaar. Eind van het jaar tot 1000 stuks over de diverse stations verspreid en medio volgend jaar 2000 palen in totaal. En da's nog exclusief de poortjes die er her en der komen.
Mag ook wel die uitbreiding: zag vanmorgen dat er maarliefst drie palen staan tussen perron 15 en 1c in Dordrecht. Als daar iedereen die overstapt in 4 minuten moet gaan inchecken bij NS krijg je toch wel erg chaotische taferelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Ik las ergens 136 stations met poortjes, op zich is het misschien wel interessant wikimateriaal wat er aanwezig is op het station: poortjes of paaltjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Ook handig trouwens: op NS.nl staan op de stationsplattegronden ook de locaties van de kaartlezers en automaten waar je de chipkaart kunt opladen aangegeven.
Nou zijn ze alleen nog niet helemaal compleet... in Dordrecht mis ik een van de lezers op 15/1c, op Rotterdam Centraal zou er een kaartlezer in het oude stationsgebouw staan :lol: en Utrecht Centraal heeft volgens de plattegronden slechts twee kaartlezers. Nou, ik heb er daar toch echt al wat meer gezien, o.a. het exemplaar vlakbij de gang naar het streekbusstation ontbreekt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ov-reiziger beter uit met papieren kaartje

Bericht door Daniel »

Ov-reiziger beter uit met papieren kaartje
Geplaatst op: woensdag 30 september 2009 om 21:02
Laatst bijgewerkt: woensdag 30 september 2009 om 21:02

AMSTERDAM - De verschillende treinmaatschappijen in Nederland hebben nog steeds geen goede afspraken gemaakt over de verdeling van de inkomsten van de ov-chipkaart. Treinreizigers moeten daarom bij elke overstap van bijvoorbeeld de NS naar Arriva, Connexxion of Veolia opnieuw het opstaptarief betalen. Ze zijn op deze manier duurder uit dan met een papieren kaartje.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Bee schreef:Ik las ergens 136 stations met poortjes,

En hoe gaat men dit oplossen bij een station als Nijmegen, Amersfoort of Dordrecht? Op de Amsterdamse manier? Dus een Veolia/Cxx poortjesrij met daarnaast een NS poortjesrij bij de in/uitgang aangevuld met een ruim assortiment chippaaltjes op het perron ofzo :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

In Dordrecht kan je bij de toegang aan de centrumzijde redelijk makkelijk onderscheid maken tussen Arriva en NS: rechtdoor (waar de rolluiken voor de ingangscontrole zitten) de NS-poortjes en links tussen Smullers en tunnelingang de Arriva-poortjes. Hoewel dat ook niet 100% optimaal is... ik ben allesbehalve de enige die via die route naar 1c loopt aangezien het achterin de trein vaak rustiger is.

Overigens is het assortiment incheckpaaltjes tussen 15 en 1c momenteel nog allesbehalve ruim: er staan er maarliefst 3. En tja, met de mensenmassa's die daar in de spits in korte tijd overstappen is geenenkel aantal paaltjes voldoende om geen opstoppingen te veroorzaken vrees ik...
Met name in de avondspits, want dan komt de hele reizigersstroom de tunnel uit. 's ochtends is het nog over het perron verspreid.

We hebben in Dordrecht trouwens vooralsnog gewoon incheckpaaltjes bij de diverse toegangen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Op Ede-Wageningen is het perron zelf al te smal voor de hordes die ieder kwartier in en uit gemiddeld 8 bakken VIRM stromen. Voor al die mensen staan zeggen en schrijven 2 paaltjes op het perron. :neg:

Hebben we het nog niet eens over mensen die in de ene hand een vouwfiets en in de andere een krantje/kop koffie etc hebben :roll: Hoe je het ook bekijkt, het wordt gewoon één groot debâcle. Dat ziet iedereen aankomen. Maar nee hoor, gewoon doorgaan. :neg:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Die laatste categorie mensen heeft nu ook al een probleem bij ingangscontrole, dus dat wordt niet wezenlijk anders. Het komt hooguit vaker voor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:Die laatste categorie mensen heeft nu ook al een probleem bij ingangscontrole, dus dat wordt niet wezenlijk anders. Het komt hooguit vaker voor.
Het komt dus altijd in plaats van zelden voor. Ik zie het al gebeuren zeg, twaalf man die allemaal even de vouwfiets op de grond moeten neerzetten en hun portemonnee moeten pakken om uit te checken. Kan er helemaal niemand meer voor- of achteruit. Maar goed, we gaan het zien.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ennes »

gewoon vouwfietsen verbieden in de spits, en probleem is opgelost :D ( deden ze dat maar, ik vervloek die krengen in volle treinen )
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Nog een edit: Een enkele reis Amsterdam - Utrecht kost 6,70, en volgens de NS-site bij reizen op saldo 6,40: http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers ... o-laden-id
Dit voorbeeld klopt, dat is omdat NS bedacht heeft dat bij reizen op saldo alleen enkele reizen mogelijk zijn.

De reizen-op-saldo-tarieven (te vinden met de reisplanner onder de uitgebreide tariefinformatie) zijn zo dat een enkele reis goedkoper is dan een papieren kaartje. Reis je op saldo heen-en-terug dan kost dat ongeveer hetzelfde als een papieren retourtje.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Ennes schreef:gewoon vouwfietsen verbieden in de spits, en probleem is opgelost :D ( deden ze dat maar, ik vervloek die krengen in volle treinen )
De gebruikers van die dingen zijn vaak erger als de vouwfiets zelf... vooral degenen die van mening zijn dat ze 'm vast moeten ontvouwen op het balkon. Gisteren nog zo iemand die het ook nog nodig vond te even voor de reizigers die al bij de deur stonden te duiken. Da's nog het meest ergerniswekkende... die fiets rijdt niet weg zonder de reiziger die dat vervoermiddel gekozen heeft, een krap aansluitende bus of trein wel :P Vanwaar die haast dus, maargoed, da's hier off-topic.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten