De eerste gelegenheid deed zich voor op 5 mei, toen ik naar Twente ging. Via Utrecht en Zwolle reisde ik per Blauwnet naar station Enschede, vanwaar ik naar de Parallelstraat liep om een Talent van DB op de foto te kunnen zetten:
DB Talent Enschede by Melvin Koote, on Flickr
Na terugkomst op het station ging ik met de Intercity (van NS) naar Hengelo, alwaar (met enorm veel tegenlicht) de FLIRT van Eurobahn op de foto mocht:
Eurobahn FLIRT Hengelo by Melvin Koote, on Flickr
Met deze trein werd even later koers gezet naar Oldenzaal. Onderweg werd ik nog gecontroleerd, maar omdat de conductrice mijn OV-Chipkaart niet kon uitlezen, moest ze maar geloven dat ik was ingecheckt. Wel benadrukte ze dat de OV-Chipkaart slechts tot Oldenzaal geldig was.
In Oldenzaal stapte ik dus uit en even later kon er een Citea van Twents op de foto:
Lijn 62 Oldenzaal by Melvin Koote, on Flickr
Na ruim een kwartier kwam de LINT van
Blauwnet LINT Oldenzaal by Melvin Koote, on Flickr
Met bovenstaande LINT werd weer naar Hengelo gereden, alwaar het vertrek van een Blauwnet FLIRT gefotografeerd kon worden:
Blauwnet FLIRT Hengelo by Melvin Koote, on Flickr
Hierna werd via Almelo, Mariënberg en Zwolle weer terug naar Rotterdam gereisd.
Het volgende evenement vond plaats in de avond van 9 mei, want toen was ik testreiziger op de Noord/Zuidlijn, die in principe op 22 juli opent.
De reizigers moesten zich verzamelen op het metrostation van Centraal Station en na een korte introductie, waarbij Aking leerde kennen, reisden we naar station De Pijp.
Hier moesten we blijven wachten, wat mij de gelegenheid gaf om de aankomst van de volgende metro op de foto vast te leggen:
De Pijp (1) by Melvin Koote, on Flickr
Gelijk na aankomst van deze metro werd het perron ontruimd en moesten we allemaal met de roltrap naar boven. De Pijp is (voor Nederlandse begrippen) uniek, omdat de sporen niet naast elkaar maar boven elkaar liggen. Omdat het spoor richting Zuid het diepst ligt, kon ik vanaf de roltrap een vertrekkende metro richting Noord fotograferen:
De Pijp (2) by Melvin Koote, on Flickr
Aangekomen in de stationshal, moesten we daar blijven wachten en na een tijdje moesten we instappen in de metro naar Zuid en na een korte kering aldaar gingen we weer terug naar De Pijp. Dit keer werd het andere perron ontruimd en nadat dat gebeurd was, mochten we vrij reizen op de Noord/Zuidlijn.
Wij gingen als eerste naar Europaplein, dat één van de twee stations met een zijperron is. Hier kon een stilstaande metro op de foto:
Lijn 52 Europaplein by Melvin Koote, on Flickr
Hierna reisden we naar Vijzelgracht, waar een foto van het bijna lege perron werd gemaakt:
Perron Vijzelgracht by Melvin Koote, on Flickr
Bovengronds werd een foto gemaakt van een tramlijn die wordt opgeheven als gevolg van de komst van de Noord/Zuidlijn:
Lijn 16 bij Vijzelgracht by Melvin Koote, on Flickr
Hierna werd verder gereisd naar Rokin, waar de muren zijn beschilderd met dieren:
Tekening Rokin by Melvin Koote, on Flickr
Het perron van Rokin met een metro:
IMG_4067Lijn 52 Rokin by Melvin Koote, on Flickr
Het noordelijkste station heet Noord en daar stond deze metro te wachten op zijn volgende inzet:
Lijn 52 Noord by Melvin Koote, on Flickr
Vervolgens werd, met een korte stop op Noorderpark, terug gereisd naar het Centraal Station, alwaar Aking en ik afscheid namen.
Drie dagen later was ik weer op pad, want toen vond het evenement “Sporen naar het Verleden” bij de Stoomtrein Goes – Borsele plaats. Ik reisde per trein van Rotterdam naar Goes en nam ook mijn fiets mee, zodat ik nog foto’s langs de lijn kon maken.
Net voordat mijn trein de Moerdijkbrug opreed, zag ik ineens de Eurostar voorbij schieten en het lukte me nog net om met mijn telefoon (door het bekraste raam) een foto te maken:
Eurostar op Moerdijkbrug by Melvin Koote, on Flickr
Eenmaal aangekomen in Goes, fietste ik naar de Poelweg, alwaar even later locomotief 7853 “Navizence” van de MBS voorbij kwam:
MBS 7853 in Goes by Melvin Koote, on Flickr
Na het maken van deze foto fietste ik naar de ’s-Heer Abtskerksezandweg in ’s-Gravenpolder voor een foto van de volgende trein. Deze bestond uit de locomotieven WD 196 van het Stoomcentrum Maldegem en de USATC 4389 van de SGB. Een echte “Geallieerde” samenwerking tussen een Britse en een Amerikaanse stoomlocomotief dus:
SCM WD 196 en SGB USATC 4389 by Melvin Koote, on Flickr
Ik volgde deze locs tot station ’s-Gravnpolder – ’s-Heer Abtskerke, waar de 4389 nog eens solo op de foto mocht:
SGB USATC 4389 's-Gravenpolder by Melvin Koote, on Flickr
De vierde en grootste stoomlocomotief was de 65018 van de SSN. Deze loc was eigenlijk eind 2016 buiten dienst gegaan in afwachting van een grote revisie, maar vanwege een forse tegenvaller bij de revisie van de 23023 is deze loc tijdelijk weer in dienst gesteld tot het eind van het jaar.
Nabij de Ruilverkavelingsweg kon de 65018 met de eerste reizigerstrein van de dag op de foto:
SSN 65018 nabij 's-Gravenpolder (1) by Melvin Koote, on Flickr
Op dezelfde locatie kon ook deze foto gemaakt worden:
SSN 65018 nabij 's-Gravenpolder (2) by Melvin Koote, on Flickr
Omdat de SGB niet voldoende rijtuigen heft om twee stammen te formeren, werden drie rijtuigen van de SSN geleend. Deze vormden samen met een Blokkendoos-rijtuig en een goederenwagon van de SGB de tweede rijtuigstam. Deze stam overnachtte in ’s-Gravenpolder en most dus ’s ochtends eerst naar Goes gebracht worden.
Zodoende kon ik op de Poelweg in Goes de 4389 met de tweede (lege) rijtuigstam op de foto zetten:
SGB 4389 in het zuiden van Goes by Melvin Koote, on Flickr
Hierna fietste ik naar het terrein van de SGB, waar ik een kaartje kocht en mijn fiets neerzette. Vlak bij de loods zag ik de (replica) omC staan, die de SGB heeft opgebouwd uit een Schienenbus:
OmC en Oersik by Melvin Koote, on Flickr
Ook stond op het terrein de Amerikaanse diesellocomotief (gelijk aan de NS-serie 2000) die de SGB eind vorig jaar wist te verwerven:
SGB ex-NS 2000 by Melvin Koote, on Flickr
Hierna was het tijd om naar de trein te gaan, mijn fiets in de goederenwagon te laden en zelf in de trein te gaan zitten, die werd getrokken door de WD 196.
Eenmaal aangekomen in Hoedekenskerke fietste ik naar de overweg in de ’s-Gravenpoldersestraat om daar dezelfde trein, maar nu getrokken door de 65018, op de foto te zetten:
SSN 65108 verlaat Hoedekenskerke by Melvin Koote, on Flickr
Op dezelfde plaats mocht enige tijd later ook de 4389 met de rijtuigstam op de foto:
SGB 4389 nadert Hoedekenskerke by Melvin Koote, on Flickr
Naast de stoomtreinen, deed ook de railbus van de SGB dienst, maar vrijwel uitsluitend tussen Hoedekenskerke en Baarland. Daarom fietste ik gelijk na het maken van de vorige foto naar een locatie in het verlengde van de Ganzenpoelweg om de rail op de foto te zetten terwijl hij onderweg is naar Baarland:
SGB railbus op weg naar Baarland by Melvin Koote, on Flickr
Niet al te veel later kwam dezelfde trein uiteraard ook weer terug:
SGB railbus op weg naar Hoedekenskerke by Melvin Koote, on Flickr
Hierna ging ik naar het station van Hoedekenskerke om wat te drinken te halen en daarna weer naar de eerder genoemde overweg in de ’s-Gravenpoldersestraat om de 65018 weer op de foto te zetten:
SSN 65018 nadert Hoedekenskerke by Melvin Koote, on Flickr
Hierna was het eigenlijk de bedoeling dat de 7853 met een goederentrein zou verschijnen, maar omdat de waterwagon in Hoedekenskerke bijna leeg was, werd besloten om alle stoomlocomotieven in Goes te houden of zo snel mogelijk naar Goes te brengen. Hierdoor werd de laatste reizigerstrein getrokken door een diesellocomotief. Met deze trein werd naar Goes gereisd, waarna de NS me verder naar Rotterdam bracht.
Het laatste deel van dit verslag gaat over de Diesel Dagen van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij die op 26 en 27 mei plaatsvonden.
Zodoende reisde ik op 27 mei via Rotterdam Centraal en Eindhoven naar Maastricht, alwaar we met enige vertraging aankwamen. Gelukkig kon ik de overstap op de [serie=Stoptrein (S4)|2018|Heerlen - Maastricht Randwyck32000[/serie] nog halen, zodat ik iets voor half elf in Schin op Geul arriveerde.
Daar arriveerde niet veel later de eerste trein van de ZLSM (of eigenlijk nu de ZLDM ;) ): de 2205 van de Stichting Historisch Dieselmaterieel met rijtuigen type K1 (en één rijtuig Plan E).
Tijdens het omlopen kon een foto gemaakt worden:
SHD 2205 met K1 in SoG by Melvin Koote, on Flickr
Met deze trein reisde ik richting Kerkrade. Op station Wijlre-Gulpen moesten we echter lange tijd blijven staan, omdat het blok voor ons nog niet was vrijgegeven. Hierdoor reden alle treinen gedurende de rest van de dag met ongeveer een half uur vertraging.
Ik stapte uit op het “station” van Spekholzerheide, waar de trein nogmaals op de foto mocht:
SHD 6703 Spekholzerheide (1) by Melvin Koote, on Flickr
Na enige tijd kwam uit de andere richting locomotief Monique van Strukton Rail met een aantal onderlossers van RailPro:
Monique Spekholzerheide by Melvin Koote, on Flickr
Niet veel later kwam de 2205 weer terug:
SHD 2205 Spekholzerheide (2) by Melvin Koote, on Flickr
Met deze trein reisde ik terug naar Simpelveld, waar ik een andere gast zag, de 6703 van Railexperts (ex-ACTS, exex-NMBS). Deze was aan het rangeren met een Pullman-rijtuig en mocht tijdens het uitstoten van een mooie dieselwolk op de foto:
6703 in Simpelveld by Melvin Koote, on Flickr
De 6703 en het Pullman-rijtuig werden voor de rijtuigen gezet en met deze trein reisde ik naar Eys. Hier liep ik een klein stukje om de goederentrein af te wachten die door de 2205 werd getrokken:
SHD 2205 in Eys by Melvin Koote, on Flickr
Na het maken van deze foto liep ik terug naar station Eys, alwaar ik onder het genot van een glas appelsap wachtte tot de 6703 weer terugkwam. Bij aankomst kon deze op de foto:
6703 in Eys by Melvin Koote, on Flickr
Vanuit deze trein kon ik nog precies een foto maken van buslijn 47:
Citea in Eys by Melvin Koote, on Flickr
De 6703 bracht me weer naar Simpelveld, waarvandaan ik even een reisje ging maken over de enige grensoverschrijdende museumspoorlijn die ons land rijk is: naar Vetschau. Aldaar kon de 2205 nogmaals op de foto:
SHD 2205 in Vetschau by Melvin Koote, on Flickr
Voor dit evenement was FLIRT 454, met de naam “Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij” naar Simpelveld overgebracht. Daar kon hij samen met de 6703 op de foto:
6703 en FLIRT in Simpelveld by Melvin Koote, on Flickr
Hierna nam ik de trein terug naar Schin op Geul. Deze trein bestond uit de 2205, een rijtuig Plan E en een rijtuig Plan W.
In Schin op Geul kon dit bijzondere, geheel Nederlandse, gezelschap op de foto:
SHD 2205 met Pan E en W in SoG by Melvin Koote, on Flickr
Ook de FLIRT die me hiervandaan naar Heerlen bracht, kon ik nog op de foto:
FLIRT Schin op Geul by Melvin Koote, on Flickr
Vanaf Heerlen reisde ik via Sittard, Eindhoven en Rotterdam Centraal naar huis, waarmee deze dag, en dit verslag, ten einde kwam.
Ik hoop dat jullie het de moeite waard vonden en op- en aanmerkingen worden gewaardeerd.