OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ennes »

Reiziger Ddrs schreef:
Ennes schreef:gewoon vouwfietsen verbieden in de spits, en probleem is opgelost :D ( deden ze dat maar, ik vervloek die krengen in volle treinen )
De gebruikers van die dingen zijn vaak erger als de vouwfiets zelf... vooral degenen die van mening zijn dat ze 'm vast moeten ontvouwen op het balkon. Gisteren nog zo iemand die het ook nog nodig vond te even voor de reizigers die al bij de deur stonden te duiken. Da's nog het meest ergerniswekkende... die fiets rijdt niet weg zonder de reiziger die dat vervoermiddel gekozen heeft, een krap aansluitende bus of trein wel :P Vanwaar die haast dus, maargoed, da's hier off-topic.
Ik heb dan wel niet doorgeleerd, maar ook ik snap dat het door de gebruikers.eigenaren van die fietsen komt en niet door de fietsen zelf. maar dat zou een goede reden zijn voor een verbod in de spits.
Maar dat is net als met de meeste andere Reizigers ergenissen, die worden voor een groot gedeelte door zichzelf en mede reizigers veroorzaakt, als voorbeeld, overvolle treinen die achterin helemaal leeg zijn, rommel/krantjes door hele trein, niet bestaande overstappen willen halen enz enz.

maar ontopic. ik denk dat het voor een groot gedeelte ook ff gewenning zal zijn, en dat men straks voor ze bij de paaltjes/poortjes zijn hun kaart al gereed hebben. (vrijwel) iedereen heeft immers altijd haast.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

overpaaltjes op perrons gesproken:
In Arnhem staan per perron 4, twee aan de zonsbeekzijde twee aan de centrumzijde. Behoorlijk wat dus als je dat vergelijkt met de rest van Nederland. In Nijmegen staan er bijvoorbeeld maar 3. 2 bovenaan de trappen aan de centrum zijde (eigenlijk waar je perron 1a en perron 1b oploopt) en 1 in de tunnel, bij de uitgang tunnelweg.

Op de NS-site staat onder het kopje OV-chipkaart dat bij de reisplanner je de prijs tussen de OVC kan vergelijken met het papierenkaartje. Maar ik krijg dit niet te voorschijn, iemand die weet waar ik het wel kan vinden?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Als je klikt op "Uitgebreide prijsinformatie" krijg je de prijs voor een reis-op-saldo te zien.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Nu nieuw in uw theather: De Friese foaropinner

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aupmfz1gJMA[/youtube]
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daan »

Lol :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Samen met wat andere mensen in een anonieme chipkaart van het GVB met hierop twintig euro geïnvesteerd. Hiermee was ik in eerste instantie naar het loket bij de oosttunnel in Amsterdam Centraal gegaan, maar de loketmedewerker stuurde mij naar een andere balie, die echter gesloten was. Omdat ik toch echt geen zin had daarop te gaan wachten donderdag niets getest.

Vandaag was ik in Delft (op bezoek bij het DOK, maar dat is een ander verhaal), en aangezien ik net de trein naar Amsterdam gemist had even het loket bezocht om de kaart alsnog geschikt te maken voor Reizen op Saldo. De baliemedewerker keek nadat ik de vraag had gesteld en de kaart had laten zien alsof hij water zag branden, maar had daarna al snel door wat ik bedoelde, en gaf vervolgens de kaart aan mij terug. Wat blijkt, de lezer bij de NS zit onder het schermpje waarop de prijs komt te staan, en je moet hem er zelf tegenaan zetten. Na een korte melding op het scherm dat het product opgeladen was zou de kaart moeten werken, en dat deed hij dan ook :pos: Inchecken ging met een positief bliepje :)

In de sprinter naar Den Haag HS kwam de conducteur, die dacht eerst dat ik hem voor de gek hield volgens mij (een groene chipkaart, kom op zeg :mrgreen: ), maar nadat hij hem toch ging inlezen bleek het toch een geldig vervoersbewijs (medestudenten zaten te lachen om het hele gedoe) :P In Den Haag HS weer uitgecheckt, ritje kostte slechts twee euro. Vind ik niet duur :pos:

Mijn tante heeft al om een demonstratie gevraagd :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ardan »

Hmm.. ik ga morgen ook maar eens een kaartje geschikt laten maken. Alleen jammer dat je er bij Syntus nog niet mee kan reizen, er staan zelfs nog nergens paaltjes. Moet ik voor Zutphen-Winterswijk alsnog een kaartje kopen.
Maar kun je je SOV-chip ook geschikt laten maken of moet je daar een ander kaartje voor hebben? Dus kan een GVB-anoniempje bijvoorbeeld wel?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Nee, studentenkaart wordt (automatisch) geschikt in maart, je moet echt een anonieme kaart hebben (vandaar dat ik ook tussentijds uitcheckte, ik reis normaal gewoon met mijn week ov)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Treinreizen kan vanaf nu goedkoper

Bericht door Wubbo »

Treinreizen kan vanaf nu goedkoper
Geplaatst op: donderdag 1 oktober 2009 om 12:39
Laatst bijgewerkt: zondag 4 oktober 2009 om 12:40

Vanaf vandaag is een treinkaartje opeens 10% goedkoper. Althans voor wie met een anonieme OV-chipkaart betaalt en een enkele reis maakt. Dat is een tot nu toe onbelicht gevolg van de overstap naar de OV-chipkaart, waar de NS vandaag mee is begonnen. Omdat de NS uiteindelijk af wil van de korting op een retourkaartje, geldt de 10% korting alleen voor enkele reizen. Retourtjes worden dus duurder.

Lees verder
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Treinreizen kan vanaf nu goedkoper

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:Treinreizen kan vanaf nu goedkoper
Geplaatst op: donderdag 1 oktober 2009 om 12:39
Laatst bijgewerkt: zondag 4 oktober 2009 om 12:40

Vanaf vandaag is een treinkaartje opeens 10% goedkoper. Althans voor wie met een anonieme OV-chipkaart betaalt en een enkele reis maakt. Dat is een tot nu toe onbelicht gevolg van de overstap naar de OV-chipkaart, waar de NS vandaag mee is begonnen. Omdat de NS uiteindelijk af wil van de korting op een retourkaartje, geldt de 10% korting alleen voor enkele reizen. Retourtjes worden dus duurder.

Lees verder
Dat was bij de laatste tariefsaanpassing (papieren kaartjes) ook al het geval. in een aantal stappen zal de prijs van een retour net zo duur gaan worden als 2x een enkele reis.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Tochjo »

Waar het krantenartikel op doelt, is dat een enkele reis gemaakt met de OV-chipkaart op saldo nu goedkoper is dan een papieren kaartje voor diezelfde enkele reis. Ter illustratie: een enkele reis van Arnhem naar Amsterdam kost € 14,60 als je er een papieren kaartje voor uit de automaat haalt en slechts € 13,50 als je met een OV-chipkaart op saldo reist.

Inderdaad hebben er al tariefaanpassingen plaatsgevonden waarbij de prijs van een retourtje iets steeg en die van een enkele reis iets daalde, maar dat je je reis ook echt goedkoper kan afleggen is pas mogelijk sinds je daadwerkelijk met een OV-chipkaart kan reizen (dus vanaf afgelopen donderdag met een anonieme kaart).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Het is zo bizar dat de anonieme kaarten al wel werken en de persoonlijke kaarten nog niet. De persoonlijke kaarten zijn van reizigers die het al gewend zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Uitlegparty: Hack je ov-chipkaart

Bericht door Wubbo »

Uitlegparty: Hack je ov-chipkaart
Geplaatst op: maandag 5 oktober 2009 om 21:04
Laatst bijgewerkt: maandag 5 oktober 2009 om 21:07

De ov-chipkaart is een systeem dat je gemakkelijk thuis kan kraken. Ondanks alle ophef die de hacks veroorzaakten, is aan de beveiliging van de chip niets veranderd. Trans Link Systems (TLS), uitgever van de elektronische kaart, ziet namelijk meer in het gebruik van een zwarte lijst.
Lees verder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

deadlock schreef:Het is zo bizar dat de anonieme kaarten al wel werken en de persoonlijke kaarten nog niet. De persoonlijke kaarten zijn van reizigers die het al gewend zijn.
Blijkbaar kunnen de systemen van de NS nog niet werken met reisproducten, en om te voorkomen dat deze gebruikt worden (zoals een Voordeelurenkaart) staat de NS dat nog niet toe. Lijkt mij een logische verklaring die we ook zien bij Arriva en Veolia, alleen accepteren ze daar wel persoonlijke kaarten en negeren die allerlei producten. De beslissing van de NS vind ik dan verstandiger om misverstanden te voorkomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Vind het sowieso het slechtste plan ooit dat je alleen nog maar met korting kan reizen als je je door de Gestapo van centimeter tot centimeter laat volgen. Dit gaat echt mensen de auto in jagen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Bee schreef:
deadlock schreef:Het is zo bizar dat de anonieme kaarten al wel werken en de persoonlijke kaarten nog niet. De persoonlijke kaarten zijn van reizigers die het al gewend zijn.
Blijkbaar kunnen de systemen van de NS nog niet werken met reisproducten, en om te voorkomen dat deze gebruikt worden (zoals een Voordeelurenkaart) staat de NS dat nog niet toe. Lijkt mij een logische verklaring die we ook zien bij Arriva en Veolia, alleen accepteren ze daar wel persoonlijke kaarten en negeren die allerlei producten. De beslissing van de NS vind ik dan verstandiger om misverstanden te voorkomen.
Dat is logisch, maar waarom moet deze lezing dan zo verschillen van die in de pers? "Gefaseerd" m'n gewassen bips!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Vind het sowieso het slechtste plan ooit dat je alleen nog maar met korting kan reizen als je je door de Gestapo van centimeter tot centimeter laat volgen. Dit gaat echt mensen de auto in jagen.
Daar komt nog wel verandering in als iedereen D66 gaat stemmen. Boris van der Ham heeft me via zijn woordvoerder verzekerd dat het privacygebeuren het eerste is wat aangepakt wordt mochten ze in de regering komen. En als het nou geanonimiseerde data zou zijn, maar dat is het niet. Zeven jaar lang wordt bewaard waar JIJ bent geweest op welk tijdstid. Anonieme statistieken vind ik geen probleem, zoveel mogelijk verzamelen want grafieken zijn mooi.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

TLS wil de gegevens korter bewaren, maar mag dit niet van de belastingdienst die wil dat de administratie van elke transactie waarmee geld is bemoeid minimaal zeven jaar blijft bewaard. Maar bij de gegevens ouder dan een jaar kan geen enkele computer :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Bee schreef:TLS wil de gegevens korter bewaren, maar mag dit niet van de belastingdienst die wil dat de administratie van elke transactie waarmee geld is bemoeid minimaal zeven jaar blijft bewaard. Maar bij de gegevens ouder dan een jaar kan geen enkele computer :|
Dat is voor zover ik begrepen heb grote onzin en zelfs actief ontkend door de belastingdienst. Het was genoeg om te weten dat de reisgegevens er zijn, niet van wie en precies wanneer.

Dat is namelijk nu ook geen eis.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Rad voor ogen. Ondertussen kan iedere willekeurige wijkagent, werkgever, echtscheidings-advocaat, verzekeraar, tot 7 jaar geleden terugzoeken waar ik wanneer was. Behalve ikzelf. 10 transacties terug is wel genoeg vindt men.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Je kan bij het transactie-overzicht zelf bepalen van wanneer je welke transacties wilt zien; ook die van een jaar terug, maar dan moet je dat wel selecteren :mrgreen:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Rad voor ogen. Ondertussen kan iedere willekeurige wijkagent, werkgever, echtscheidings-advocaat, verzekeraar, tot 7 jaar geleden terugzoeken waar ik wanneer was. Behalve ikzelf. 10 transacties terug is wel genoeg vindt men.
Juist.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Want je kan op het internet transacties tot een jaar terug inzien, je moet je alleen wel registeren en kan geen gegevens voor de registratiedatum terugzien. De kaartautomaten kunnen alleen de transacties laten zien die op de kaart zijn opgeslagen, de laatste 12 dus. Je moet er alleen meer moeite voor doen.

De discussie over wie de gegevens kan inzien is al gevoerd, toen bleek dat TLS succesvol een verzoek van justitie voor transactiesgegevens van een metrostation weigerde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Nou nee, dat verzoek werd zonder probleem ingewilligd. TLS wilde alleen niet de pasfoto's naar de politie sturen, dat is wel even iets anders.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Nou nee, dat verzoek werd zonder probleem ingewilligd. TLS wilde alleen niet de pasfoto's naar de politie sturen, dat is wel even iets anders.
Ik geef het een jaar totdat daar jurisprudentie over komt die het toestaat. Eerst de recherche, dan de KLPD. En het hek is van de dam.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten