Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dat een “grotere” groep passagiers de huidige lijnkleuren “in historisch perspectief” ziet, vraag ik me af. Ik weet niet waar je deze stelling op baseert? Ik denk namelijk dat de huidige (meer dan 100 jaar oude) lijnkleuren voor de meeste passagiers helemaal niet relevant meer zijn en zeker niet vanuit historisch perspectief.

Ook ik ben een voorstander van moderne lijnkleuren, die corresponderen met de lijnennetkaart......
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Over lijnkleuren gesproken, hier is de officiële netkaart van de GTA uit datzelfde jaar (1914). Op de full size versie (https://a.uguu.se/ldDMqu8AjPke_netkaart1914.JPG) is goed te zien dat de lijnen in blokjes van de lijnkleur werden weergegeven, accuraat tot aan horizontaal/diagonaal aan toe :lol: Of het duidelijk is is de vraag, maar consistent is het zeker!
Dat is echt briljant! Kijk dan doe je tenminste wat met je kleuren om ze overal herkenbaar te houden. Eerlijk gezegd vind ik het niet eens onduidelijk gedaan. Kennelijk is dit te lastig 104 jaar na dato. :P
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

De kaart wordt een beetje druk met al die streeppatroontjes, maar het is wel fraai dus een moderne versie zie ik best zitten als nieuwe railkaart :D
fred1954 schreef:Dat een “grotere” groep passagiers de huidige lijnkleuren “in historisch perspectief” ziet, vraag ik me af
Ik had het ook niet over passagiers. Passagiers laat het meestal koud. Mensen die nadenken over de toekomst van het lijnkleurensysteem zijn over het algemeen kenners of hobbyisten, en die zien het toch meer als erfgoed dan als een verouderd identificatiesysteem. Ik voel er zelf ook niet zo veel voor om een 100+ jaar oude traditie op te offeren voor een "lijn turqoise" en een "lijn paars" zoals je overal ter wereld hebt en waar niemand iets mee heeft. De huidige kleuren herverdelen zodat ze weer een betekenis hebben zou een optie zijn, maar reizigers gaan uitleggen dat diagonaal damrak betekent en egaal binnenring schept meer verwarring dan duidelijkheid.
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Caffer schreef:maar reizigers gaan uitleggen dat diagonaal damrak betekent en egaal binnenring schept meer verwarring dan duidelijkheid.
Dit wist ik ook niet en wat mij betreft mag dat hele systeem uit het raam. *O*
🍉
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Het is wel een fraai systeem hoor. Wat ik zei was overigens een voorbeeld voor een vernieuwde versie. Diagonaal betekende dat de lijn zijn eindpunt had in het zuidwesten van de stad. Egaal betekende 'ringlijn' in het algemeen, waar lijn 9 (groen) dus ook onder viel omdat Munt - Rembrandtplein - Waterlooplein een soort binnen-binnenring is.
We kunnen er niet meer Onderuit
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Hainje schreef:wat mij betreft mag dat hele systeem uit het raam. *O*
Ekstra weekend bestaat niet meer toch? :(
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Ook dat programma is inmiddels door het raam getyft inderdaad. -o-
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Er zit wel degelijk een systeem in de oude kleuren, alleen kennen maar weinig mensen het. Zou dat met nieuwe kleuren niet precies hetzelfde zijn?
Het net gaat nu wel enorm op de schop zodat de kleuren niet meer kloppen. Lijn 1 wordt geen zuidwest-lijn meer (diagonaal), maar een buurtenlijn, en zou dus eigenlijk drie vlakken verticaal moeten krijgen. Je moet nu dus echt de combinatie gaan kennen in plaats van de grove verdeling in categorieën. Het duidelijke blauw en rood van lijn 7 en 10 op het Weesperplein herkende je zeker op de Blokkendozen van een kilometer afstand, maar verder is het alleen nog maar 'leuk voor erbij'. Heel onschuldig, en waarom ook niet?
Met kleuren van de kaart werken helpt ook niet. Je wil, zoals genoemd voorbeeld van lijn 7 en 10, dat de kleur snel duidelijkheid geeft. Op de kaart hebben de bundels schakeringen in dezelfde kleur, die zie je van een afstand echt niet. Er moet contrast zijn om van een afstand het onderscheid te maken.
Ik doe ook maar wat
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Dat ligt er aan wat de doelstelling van de kleurindeling is. Dit was altijd het identificeren van een individuele lijn, maar dat is eigenlijk niet meer nodig sinds iedereen de lijnnummers kan lezen. Het voorstel van Alargule is juist om bundels van lijnen te identificeren. Zo hoeven reizigers binnen het centrumgebied niet meer te onthouden welke combinatie van cijfers ze kunnen hebben, maar een enkele kleur. Als je verder moet reizen let je op het lijnnummer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Kleuren zijn alleen leefbaar met analoge middelen. Aangezien GVB niet in staat blijkt dat goed te onderhouden gooi ik maar even de knuppel in het hoenderhok: gewoon oranje LED-lichtkranten installeren, alle lijkkleuren afschaffen en ook geen Alargulefilms.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik ben ook voor afschaffen van lijkkleuren.

En Alargulefilms... :shock: 8-) :mrgreen: :@
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Suus, ik ben om. Het onderscheiden van kleuren past eigenlijk ook niet in een progressieve en inclusieve stad als Amsterdam.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Suus schreef:Kleuren zijn alleen leefbaar met analoge middelen. Aangezien GVB niet in staat blijkt dat goed te onderhouden gooi ik maar even de knuppel in het hoenderhok: gewoon oranje LED-lichtkranten installeren, alle lijkkleuren afschaffen en ook geen Alargulefilms.
Als ik als voorbeeld de bussen van U-OV in Utrecht neem, dan is het hun daar aardig gelukt om duidelijke digitale lijnkleuren te filmen........dus het kán wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Voor een enkele kleur zal het er goed uitzien, maar de leesbaarheid van de cijfers bij o.a. groene en oranje bestemmingen laten ook in Utrecht erg te wensen over. Het contrast is bovendien vaak te laag voor mensen met een visuele beperking, waar dat met oranje-op-zwart wel voldoende is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Jarenlang met die groene kleur als bestemming gereisd in Utrecht en nooit iets van slechte zichtbaarheid gemerkt. Oranje wordt ook gebruikt met zwarte cijfers, dus op zich wat raar dat dat minder zichtbaar zou zijn als oranje cijfers op zwart.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef:En Alargulefilms... :shock: 8-) :mrgreen: :@
*O*

18+, neem ik aan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Yup. Dus heul onhandig voor de lijnen 1 t/m 17.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Kreeg een foto toegestuurd van een (Verheul) bus lijn 17 wagennummer 245......

Best wel bijzonder in 1957....de bus had een ZZ kenteken, wat bedoeld was voor voertuigen die niet voldeden aan de regels van de Wegenverkeerswet, door een bijv. afwijkende hoogte, lengte of inrichting.

Dit was de allereerste gelede bus die het GVB in dienst nam samen met de 246.

Deze bus begon zijn “carriere” op buslijn 17, de verbussing van tramlijn 17 eind 1956. Deze verbussing heeft maar 5 jaar geduurd, waarna lijn 17 weer een tramlijn werd, in verband met de vele klachten die geuit werden door het publiek over de buslijn.

Deze gelede bus had achterin een conducteur, daarom moest er ook achter ingestapt worden. In de loop van de tijd is de conducteurs stoel verdwenen en heeft de bus als eenmanswagen dienst gedaan.

Na 18 jaar werd de bus begin 1975 afgekeurd voor het vervoeren van passagiers en werd de 245 uit dienst genomen. De 246 was toen inmiddels al gesloopt.

Afbeelding

Lijn 17 vlakbij het eindpunt Surinameplein.

Youtube filmpje deels over deze bus:

https://m.youtube.com/watch?v=yyh_Z6sqNXc
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JHPart »

In België gebruikt men in de tramsteden ook lijnkleuren. In Brussel en Charleroi zie je de lijnkleuren niet op de trams met digitale lijnfilms. Alle gelede trams in Antwerpen en Gent en de gerenoveerde Gentse PCC's hebben wel digitale lijnfilms, maar het lijnnummer is in kleur. In Antwerpen en Brussel hebben de oude PCC-tramstellen nog een gekleurde rolfilm.
De lijnkleuren komen overeen met die op de kaart.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Hoe staat het trouwens met de operatie om de stem van Marc Clardie in de ban te doen? Vrijdagavond hoorde ik nog de aankondiging van Leidseplein met de nieuwe stem, en de overstapmogelijkheden met de stem van Marc.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

De mogelijkheden om Clardie vóór 2027 uit te faseren worden momenteel onderzocht.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

22 juli zou ook voor de stem wel eens een bijzondere dag kunnen worden :wink:
'Koninklijk Instituut voor de Tropen'
(bron: een bron)
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:De mogelijkheden om Clardie vóór 2027 uit te faseren worden momenteel onderzocht.
Tot die tijd worden ontbrekende fragmenten door willekeurige mensen op zo verschrikkelijk mogelijke wijze ingesproken.

"Leidseplein, Theaterplein." - M'n nekharen staan iedere keer weer overeind. :X
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Kleuren zijn alleen leefbaar met analoge middelen. Aangezien GVB niet in staat blijkt dat goed te onderhouden gooi ik maar even de knuppel in het hoenderhok: gewoon oranje LED-lichtkranten installeren, alle lijkkleuren afschaffen en ook geen Alargulefilms.
Waarom zou je met moeilijke dingen als schermen en lichtkranten gaan werken als het niet nodig is? Toeristen snappen bestemmingen als "Lambertus Zijlplein" waarschijnlijk toch niet en de Amsterdammer weet precies welke bus of tram hij moet hebben. Om de reiziger vriendelijk welkom te heten staat er een A-4'tje met viltstift achter de ruit van de tram of bus met, afhankelijk van de periode van het jaar: "Prettige werkdag", "Fijn weekend" of "Gezegende Paasdagen" en binnenin de bus natuurlijk een thermometer zodat de reiziger precies weet hoe koud de airco nu weer is afgesteld. De meeste reizgers zijn niet blind, en kunnen dus aan de hand van de architectuur van de woningbouw langs de route precies zien waar ze eruit moeten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Helemaal met je eens. Iedereen kan gewoon zien waar ie is, en wie dat niet weet is een provinciaal of een toerist, en die hebben toch niks in Amsterdam te zoeken :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten